Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hvis SHT beskriver det som en reell kollisjonsfare mellom flyene (i rapporten som er 1 uke gammel) og SAS selv uttaler at det er veldig alvorlig at det ble gjort en slik feil, syns jeg for en gang skyld det ikke noe galt med nyheten slik den er fremstilt her. :)

Skrevet

Kapteinen hadde da vel uansett stoppet og sett seg rundt og forhørt seg med tårnet før han kjørte ut på rullebanen? Det jeg ikke forstår er hvorfor SAS går med på at dette var en nesten-ulykke når de heller kunne betrygge folk med at dette var under full kontroll. Men jeg er ingen ekspert på flyplass-reglene, så ikke vet jeg.

 

edit: Ikke SAS såklart. "Havarikommisjonen". De er vel mer likegyldige til hvor trygge folk føler seg.

Skrevet

Havarikommisjonen mener at flygelederens instruks om å stanse, samt nedbremsingen utført av fartøysjefen på SAS1457, bidro til å redusere kollisjonsfaren.

De glimter til :whistle:

Skrevet

Enig med Halvdan, det var en grei nok rapport og ser ikke noe problem med at media skriver om saken. Det er veldig populært og irritere seg over det som berettes i nyhetene ang. luftfart og selv om jeg tidvis river meg i håret over det som skrives vil det ikke si at det alltid er galt hva de skriver.

Skrevet

Enig jeg og... Her var det en reel kollisjonsfare. Avstanden var ikke så dramatisk, men når de tilsynelatende hadde klarering til line-up (uten "behind" instruksjon, eller mulighet for det mtp lav sikt), så kunne det fort ha gått annerledes.

 

"Runway incursion" er veldig alvorlige greier!

 

 

Hilsen T

Skrevet
Kapteinen hadde da vel uansett stoppet og sett seg rundt og forhørt seg med tårnet før han kjørte ut på rullebanen? Det jeg ikke forstår er hvorfor SAS går med på at dette var en nesten-ulykke når de heller kunne betrygge folk med at dette var under full kontroll. Men jeg er ingen ekspert på flyplass-reglene' date=' så ikke vet jeg.

[/quote']

 

Vel, om de hadde betrygget folk med at alt var under full kontroll så hadde de vel faktisk komt med en aldri så liten løgn, for en slik alvorlig nest-ulykke oppstår ikke når alt er under kontroll. Kapteinen hadde fått klarering til å stille seg opp på rullebanen og vente der, og da trenger han ikke å stoppe flere ganger før han kommer seg dit eller snakke mer med tårnet. Han så nok ut etter trafikk på innflygingen, men som det står i rapporten så er det vanskelig å se innkommende trafikk fra den taxebanen da den er 45 grader på rullebanen. I tillegg var jo sikten redusert i snøværet, det var i grålysningen og vertikal sikt var jo 500 fot 18 minutter senere.

 

Runway Incursions er alltid en alvorlig hendelse

Skrevet

Jeg fikk ikke med meg at han allerede hadde fått klarsignal. Det var der det stoppet litt opp for meg. Jeg så for meg at han uansett hadde stoppet før rullebanen og kommunisert med tårnet før han fortsatte. Da er jeg med på at det var en alvorlig situasjon.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …