Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

 

Har nå vært på vei i 4,5 timer (to timer igjen)fra OYSN til LSZH. Har greid å passere en del "trafikkledere" i forskjellige lander (Skal aldrig fly online på lørdag/søndag igjen) og må si at jeg er litt skuffet. Det var ikke så morsomt å være nybegynner tross at jeg KUN fløy over demmes "territorium". Jeg syns jeg følgte ALLE normale prosedyrer men allike vel så ble jeg sett på som noe "katta slepet inn". Bruke audio.......... ikke å tenke på. "Har du ikke brukt Vroute flightplanner?" "Da kan du ødelegge for ALLE da FSX planneren er FEIL" mm mm. Nå MÅ jeg bare fly litt med Norske trafikkledere for å få LITT av sikkerheten igjen.

 

Jack J Jackson

Skrevet

hehe hva? Ble du kjeftet på av flylederne? ;)

 

De er bare å fly med oss i Norge så skal vi hjelpe deg så godt vi kan. Husk bare å spørre hvis det er noe du lurer på og si ifra hvis du får problemer (f.eks. autopiloten ikke gjør det du ber den gjøre) så skal resten komme av seg selv :grin:

Skrevet

Jeg har sett noen sære policy-er rundt i diverse VACC's når det kommer til ruteplanleggning, ja.

 

Når det er sagt; ruteplanleggeren i FS anbefales ikke. Det finnes mange gode ruteplanleggere ute på nett, som blandt annet databasen i vRoute. Et annet alternativ er denne:

http://rfinder.asalink.net/free/

... bare for å nevne noe. Men jeg kommer ikke til å overhøvle deg om du kommer med en rute laget av planleggeren i FS. Heller det enn "direct GPS"... ;)

Skrevet

Hehe, ser ut som du har truffet den gjennomsnittlige "veteran kontrolleren" Jack! :grin:

 

Du må ikke ta det inn på deg at de syter litt, de er svært vanskelig å tilfredstille. :grin: Selv har jeg en del timer i alle verdens luftrom, det hender titt og stadig at også jeg får småkjeft av disse gutta. :grin:

 

Men du er selvfølgelig velkommen til å suse rundt i det norske luftrommet så mye du klarer, vi skal gi deg den sikkerheten du har gjemt bort. Du er også invitert ned til Hellas om du måtte ønske det. :)

Skrevet

Kondolerer Jack J, ikke la de knekke deg! ;)

 

(Jeg opplever til og med sure flyveledere Offline jeg da...)

Men her passer det kanskje at jeg spør; ser disse flyvelederne ruten man har planlagt, eller hvordan fungerer det her i praksis når katten kommer drassende med deg gjennom deres territorie?

Skrevet

FS genererte planer "ignorerer" ofte det at enkelte "airways" har "enveiskjøring". Derfor.

 

Et annet problem er at FS-genererte planer ikke tar hensyn til standard start- og ende-punkter. Om du kommer nordfra til Gardemoen, så er MES (Mesnali) et slikt "standard punkt" (FS har en tendens til å bruke BBU (Brandbu)), mens TOMBO og OMORO er "standard punkter" for flyvninger nordover fra Gardemoen. Og med dette er vi inne på temaet SID/STAR...

 

Dette er jo bare noen av grunnene til å ikke bruke FS-genererte planer.

 

Aller mest anbefaler jeg å lære å sette opp skikkelige planer på egenhånd, basert på hva som finnes i diverse AIP, mm. I det siste, når jeg flyr i Norge (på VATSIM), så skjer en av 3 ting; jeg finner en "standard-rute" i den norske AIP-en, jeg finner en plan i "Narrow Route" (som er planen for en tur som faktisk skal finne sted. I "Narrow Route" finner jeg også alt jeg skulle trenge av NOTAM for turen). Det siste alternativet er å lage en plan selv ved hjelp av kart og annen informasjon fra AIP...

Skrevet

Hei alle

 

 

Takk for alle snille svar og anbefalninger. Hva vore livet uten er her på forumet.

 

Joda, jeg hadde sent inn flyplanen MEN desverre var den lagd i FSX-planneren. Jeg har kjøpt VRoute Premium og det er selvfølgelig KUN latskap att ikke bruke den. Det er en enkel ting å sende planen rett inn i FSX så....... fritt oversatt til norsk fra svensk "hvis huvet er dumt får kroppen svi"!

Må vel bli litt flinkere her.

 

Men det er rakkarns hvor mange det er som flyr lørdag/søndag sammenlignet med mitt i uken. Jeg som flyr 5-6 timer hver dag ser nesten ikke noen fly eller trafikkledere mitt på dagen. Bra for meg som liker å ta det litt rolig og bli mer varm i klærna før jag "forstyrrer" MEN samtidig litt trist for øvelse gir mesteren og er det noe jeg trenger så er det øvelse. Så.... må vel ta ett nytt tak å komme i gang med dere i Norge.

 

 

Ha det godt fra ett "kjølig" Spania med 24+ akkurat nå och sol, så må vel ta på meg genseren i dag.

 

Jack J Jackson

Skrevet

He he, du får kle på deg Jack, her våknet vi til hvitt rim på bakken... Håper ikke du hadde noe i mot at jeg benyttet tråden din til å snike til meg litt ny kunnskap.

 

Takk for forklaringen Gunnar, da forstår jeg problemstillingen. Selv bruker jeg for det meste FS-build og såvidt jeg har forstått tar den de nødvendige hensyn dersom jeg skulle forville meg online en vakker dag. :)

 

 

Skrevet

Vel det er helt opp til piloten hvordan han vil fly ruten sin. så hvis piloten vil fly over København på på turen mellom Oslo og Trondheim Så har han lov til det og flyvelederen skal forholde seg til det! Det er selvsagt lov som Flyveleder å spørre om dette er korrekt. Hvis du møter hissige flyveledere online så er det bare å kontakte en supervisor og rapportere det. Sånne personer ønsker vi ikke på nettet!

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...