Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde tatt en tidlig kveld etter å ha fått type-godkjenning for British Airways sine Boeing 767-300 fly. Det jeg ikke hadde regnet med var å bli vekket klokken 3 på natten av dispatch-kontoret...

 

Det var problemer med A320-flyet som skulle fly morgenruten til Stokholm, så det var blitt byttet ut med en 767. Desverre hadde ikke co-piloten type-godkjenning for 767. Dermed var det ikke annet å gjøre enn å komme seg ut av loppekassa og avgårde til Heathrow.

 

På Heathrow står flyet klargjort for avgang ved terminal 5, og kapteien har allerede fullført briefingen for kabinpersonalet. Jeg får min briefing på veien til flyet...

EGLLESSA001-1.jpg

 

ACARS-systemet var ikke helt medgjørlig denne morgenen, så idet vi begynner å takse ned mot bane 27L er vi allerede 25 minutter forsinket.

EGLLESSA002-1.jpg

 

Det er langt å takse fra terminal 5 til bane 27L, men vi kommer da dit til slutt. På sør-siden kommer det en CargoLux 747...

EGLLESSA003-1.jpg

 

... og bak oss følger en SAS-maskin.

EGLLESSA004-1.jpg

 

Da er vi klarert for avgang...

EGLLESSA005-1.jpg

 

... og CargoLux-en stiller seg opp bak oss.

EGLLESSA006-1.jpg

 

Bedre sent enn aldri; vi har kommet oss i lufta, og klatrer ut på Brookmans 6G (BPK 6G)

EGLLESSA007-1.jpg

 

Da er det like før vi passerer Chiltern NDB, videre skal vi til Brookmans Park VOR.

EGLLESSA008-1.jpg

 

Over skyene er himmelen alltid blå...

EGLLESSA009-1.jpg

 

For første gang siden jeg underskrev arbeidskontrakten i British Airways ser jeg nå den Engelske kysten forsvinne bak meg.

EGLLESSA010-1.jpg

 

I Danmark står solen høyt, men så sent på året er det nok ikke så mange som er ute for å sole seg...

EGLLESSA011-1.jpg

 

Og endelig ser vi Sverige.

EGLLESSA012-1.jpg

 

Før vi startet fra Heathrow fikk vi beskjed om at det ved Arlanda var tåke og dårlig sikt. Men underveis har vi fått beskjed om at været har bedret seg betraktelig, og sikten er nå på over 10km. Og litt etter at vi har begynt nedstigningen lurer både kapteinen og jeg på om det er Arlandas morgentåke vi ser under oss...

EGLLESSA013-1.jpg

 

Tåke eller ikke tåke, en ting er sikkert; skyene henger tungt idet vi nærmer oss inngangen til ILS for bane 19R.

EGLLESSA014-1.jpg

 

Vel etablert på ILS ser vi fremdeles ikke rullebanen idet vi senker understellet...

EGLLESSA015-1.jpg

Skrevet

Endelig har vi fri sikt til Arlanda.

EGLLESSA016-1.jpg

 

Kapteinen har bestemt seg for å lande flyet manuelt. "Autolanding er for pyser" sier han mens har foretar noen små justeringer for å holde seg på glidebanen...

EGLLESSA017-1.jpg

 

Manuell landing har også den fordelen at det er enklere å velge nedslags-punkt. Og vi velger et litt senere nedslags-punkt slik at vi kan komme oss raskere til terminal 2 etter landing...

EGLLESSA018-1.jpg

 

Mykt nedslag og en jevn, om enn litt hard nedbremsning. Men jeg tror ikke det vil bli noen klager i alle fall...

EGLLESSA019-1.jpg

 

Vi er klar av banen, og nestemann er på god vei inn.

EGLLESSA020-1.jpg

 

På vei til gate 66 blir det tid til litt småprat mens vi forbreder flyet til parkering.

EGLLESSA021-1.jpg

 

Å finne frem til riktig gate var fort gjort.

EGLLESSA022-1.jpg

 

Da var min første tur for British Airways unnagjort. Kapteinen og jeg fullfører debriefing sammen med kabinpersonalet inne på terminalen. På Arlanda var nytt personale allerede klar for tilbaketuren, så på vei til hotellet blir det en del småprat og velkomsthilsner til den nye piloten...

EGLLESSA023-1.jpg

----------------------

Da har jeg blitt medlem i British Airways Virtual, og den første turen ble fra Heathrow til Arlanda. På veien fikk jeg følge av PK i en SAS-maskin...

Skrevet
Du må ha litt av en størrelse på skjermen din...

22" WS' date=' 1680 x 1050 pixel

 

Vil anbefale nye Aerosft Arlanda...den er sykt fin.

Det kan sikkert stemme, men Swedflight Arlanda er nå ikke så dårlig, den heller....

Skrevet

Blir ikke BA781, men BA773 på returen. Turen opp ble gjort som BA776 (BAW776F). (Ja, jeg vet at begge turene egentlig flys med A320)

 

BAW773C står for øyeblikket klar ved Arlanda gate 66 for dem som ønsker å følge turen på VATSIM...

Skrevet

Ja, da fortsetter historien...

----------------

Egentlig var det meningen at jeg ikke skulle fly rutefly for British Airways før onsdag 8. oktober. Slik ble det derimot ikke; allerede lørdag 4. oktober hadde jeg fått min første tur, fra Heathrow til Arlanda, riktignok som "Pilot Not Flying".

 

En av de første beskjedene jeg fikk etter annkomst på Arlanda var at jeg var satt opp som co-pilot på fly nummer 2 ut fra Arlanda på mandags morgen. Som sagt, så gjort...

 

Denne gangen kommer jeg i alle fall i tide for briefing. Vi skal fly som Speedbird 773C. Været blir av kapteinen betegnet som "perfekt flyvær", og det er i grunnen vanskelig å være uenig med den observasjonen...

ESSAEGLL01.jpg

 

Ingen problemer i dag, flyets instrumenter virker som de skal, og passasjerene er raskt ombord. Som et resultat av dette forlater vi gate 66 5 minutter før tiden...

ESSAEGLL02.jpg

 

ESSAEGLL03.jpg

 

Når vi kommer til bane 19L er alle sjekklister gjennomgått, og vi er klare for avgang. I dag er det jeg som er "Pilot Flying"... :cool:

ESSAEGLL04.jpg

 

"Possitive rate of climb." "Gear up."

ESSAEGLL05.jpg

 

Vi klatrer ut på Aros (ARS) 4E...

ESSAEGLL06.jpg

 

ESSAEGLL07.jpg

 

Vest for Arlanda var det overskyet...

ESSAEGLL08.jpg

 

... og det fortsatte helt til vi kom til Danmark.

ESSAEGLL09.jpg

 

Idet vi nærmer oss England får vi også sett den Franske kysten. Jeg ser ikke bort ifra at det kan bli et vanlig syn fremover.

ESSAEGLL10.jpg

 

London...

ESSAEGLL11.jpg

 

Vi ser såvidt Heathrow mellom skyene i sør.

ESSAEGLL12.jpg

 

ESSAEGLL13.jpg

 

Det blir litt småjustering på localizer.

ESSAEGLL14.jpg

 

En ørliten justering like før nedslag...

ESSAEGLL15.jpg

Skrevet

... og dermed var vi trygt på bakken igjen. I farten får jeg en kjapp bemerkning fra kapteinen om at han håper at neste landing blir mykere... :blush:

ESSAEGLL16.jpg

 

ESSAEGLL17.jpg

Da er vi nesten fremme ved terminal 5.

ESSAEGLL18.jpg

 

Da var det ikke mange metrene igjen som skal til før vi setter på parkeringsbremsen og slukker motorene...

ESSAEGLL19.jpg

 

ESSAEGLL20.jpg

 

5 timer i loggboken er ikke all verdens i grunnen, men med tanke på at det ennå er 2 dager igjen til det som egentlig skulle være min første tur i ordinær rutetrafikk, så er det egentlig ikke så værst... :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...