Gunnar Seljeseth Skrevet 5. oktober 2008 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg hadde tatt en tidlig kveld etter å ha fått type-godkjenning for British Airways sine Boeing 767-300 fly. Det jeg ikke hadde regnet med var å bli vekket klokken 3 på natten av dispatch-kontoret... Det var problemer med A320-flyet som skulle fly morgenruten til Stokholm, så det var blitt byttet ut med en 767. Desverre hadde ikke co-piloten type-godkjenning for 767. Dermed var det ikke annet å gjøre enn å komme seg ut av loppekassa og avgårde til Heathrow. På Heathrow står flyet klargjort for avgang ved terminal 5, og kapteien har allerede fullført briefingen for kabinpersonalet. Jeg får min briefing på veien til flyet... ACARS-systemet var ikke helt medgjørlig denne morgenen, så idet vi begynner å takse ned mot bane 27L er vi allerede 25 minutter forsinket. Det er langt å takse fra terminal 5 til bane 27L, men vi kommer da dit til slutt. På sør-siden kommer det en CargoLux 747... ... og bak oss følger en SAS-maskin. Da er vi klarert for avgang... ... og CargoLux-en stiller seg opp bak oss. Bedre sent enn aldri; vi har kommet oss i lufta, og klatrer ut på Brookmans 6G (BPK 6G) Da er det like før vi passerer Chiltern NDB, videre skal vi til Brookmans Park VOR. Over skyene er himmelen alltid blå... For første gang siden jeg underskrev arbeidskontrakten i British Airways ser jeg nå den Engelske kysten forsvinne bak meg. I Danmark står solen høyt, men så sent på året er det nok ikke så mange som er ute for å sole seg... Og endelig ser vi Sverige. Før vi startet fra Heathrow fikk vi beskjed om at det ved Arlanda var tåke og dårlig sikt. Men underveis har vi fått beskjed om at været har bedret seg betraktelig, og sikten er nå på over 10km. Og litt etter at vi har begynt nedstigningen lurer både kapteinen og jeg på om det er Arlandas morgentåke vi ser under oss... Tåke eller ikke tåke, en ting er sikkert; skyene henger tungt idet vi nærmer oss inngangen til ILS for bane 19R. Vel etablert på ILS ser vi fremdeles ikke rullebanen idet vi senker understellet... Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Skrevet 5. oktober 2008 Endelig har vi fri sikt til Arlanda. Kapteinen har bestemt seg for å lande flyet manuelt. "Autolanding er for pyser" sier han mens har foretar noen små justeringer for å holde seg på glidebanen... Manuell landing har også den fordelen at det er enklere å velge nedslags-punkt. Og vi velger et litt senere nedslags-punkt slik at vi kan komme oss raskere til terminal 2 etter landing... Mykt nedslag og en jevn, om enn litt hard nedbremsning. Men jeg tror ikke det vil bli noen klager i alle fall... Vi er klar av banen, og nestemann er på god vei inn. På vei til gate 66 blir det tid til litt småprat mens vi forbreder flyet til parkering. Å finne frem til riktig gate var fort gjort. Da var min første tur for British Airways unnagjort. Kapteinen og jeg fullfører debriefing sammen med kabinpersonalet inne på terminalen. På Arlanda var nytt personale allerede klar for tilbaketuren, så på vei til hotellet blir det en del småprat og velkomsthilsner til den nye piloten... ---------------------- Da har jeg blitt medlem i British Airways Virtual, og den første turen ble fra Heathrow til Arlanda. På veien fikk jeg følge av PK i en SAS-maskin... Siter
Petter Tandberg Skrevet 5. oktober 2008 Skrevet 5. oktober 2008 Flotte bilder! Du må ha litt av en størrelse på skjermen din... Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 5. oktober 2008 Skrevet 5. oktober 2008 Flotte bilder og en fin forklaring av ruta du flyr her,Gunnar Vil anbefale nye Aerosft Arlanda...den er sykt fin. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 5. oktober 2008 Skrevet 5. oktober 2008 Veldig flotte bilder, flott flight report. Er enig med kapteinen om at auto land er for pyser! :grin: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Skrevet 5. oktober 2008 Du må ha litt av en størrelse på skjermen din... 22" WS' date=' 1680 x 1050 pixel Vil anbefale nye Aerosft Arlanda...den er sykt fin. Det kan sikkert stemme, men Swedflight Arlanda er nå ikke så dårlig, den heller.... Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 5. oktober 2008 Skrevet 5. oktober 2008 Det kan sikkert stemme' date=' men Swedflight Arlanda er nå ikke så dårlig, den heller.... [/quote'] Jeg vil si at dette er som og sammenligne en Volvo 240 1985 mod,mot en 2008 V70 XC :grin: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Skrevet 5. oktober 2008 Tja, en 2008 V70 XC sliter nok med andre problemer enn en 1985 240.... Men ærlig talt, så trenger Aerosoft-sceneryet en god runde med "bug-fix", spesielt med innflyvningslysene til bane 08... Siter
Timmy Brandt Skrevet 6. oktober 2008 Skrevet 6. oktober 2008 Riktigt fina bilder och historia detta ! Ser fram emot returflighten BA0781 [size:8pt]Den vi ska flyga med på väg mot Bali i slutet av året.[/size] Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Skrevet 6. oktober 2008 Blir ikke BA781, men BA773 på returen. Turen opp ble gjort som BA776 (BAW776F). (Ja, jeg vet at begge turene egentlig flys med A320) BAW773C står for øyeblikket klar ved Arlanda gate 66 for dem som ønsker å følge turen på VATSIM... Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Skrevet 6. oktober 2008 Ja, da fortsetter historien... ---------------- Egentlig var det meningen at jeg ikke skulle fly rutefly for British Airways før onsdag 8. oktober. Slik ble det derimot ikke; allerede lørdag 4. oktober hadde jeg fått min første tur, fra Heathrow til Arlanda, riktignok som "Pilot Not Flying". En av de første beskjedene jeg fikk etter annkomst på Arlanda var at jeg var satt opp som co-pilot på fly nummer 2 ut fra Arlanda på mandags morgen. Som sagt, så gjort... Denne gangen kommer jeg i alle fall i tide for briefing. Vi skal fly som Speedbird 773C. Været blir av kapteinen betegnet som "perfekt flyvær", og det er i grunnen vanskelig å være uenig med den observasjonen... Ingen problemer i dag, flyets instrumenter virker som de skal, og passasjerene er raskt ombord. Som et resultat av dette forlater vi gate 66 5 minutter før tiden... Når vi kommer til bane 19L er alle sjekklister gjennomgått, og vi er klare for avgang. I dag er det jeg som er "Pilot Flying"... :cool: "Possitive rate of climb." "Gear up." Vi klatrer ut på Aros (ARS) 4E... Vest for Arlanda var det overskyet... ... og det fortsatte helt til vi kom til Danmark. Idet vi nærmer oss England får vi også sett den Franske kysten. Jeg ser ikke bort ifra at det kan bli et vanlig syn fremover. London... Vi ser såvidt Heathrow mellom skyene i sør. Det blir litt småjustering på localizer. En ørliten justering like før nedslag... Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Skrevet 6. oktober 2008 ... og dermed var vi trygt på bakken igjen. I farten får jeg en kjapp bemerkning fra kapteinen om at han håper at neste landing blir mykere... :blush: Da er vi nesten fremme ved terminal 5. Da var det ikke mange metrene igjen som skal til før vi setter på parkeringsbremsen og slukker motorene... 5 timer i loggboken er ikke all verdens i grunnen, men med tanke på at det ennå er 2 dager igjen til det som egentlig skulle være min første tur i ordinær rutetrafikk, så er det egentlig ikke så værst... :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.