Gå til innhold

Mein Kapmf - Nazisme og nasjonalisme

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Jeg trodde dette var historie, men så enkelt er det nok ikke:

http://www.americannaziparty.com/ . Her er en skremmende Google video av temaet: Nazister

Min bestefar sloss mot disse folka, og for å hedre hans minne skal jeg love deg at jeg kommer til å gjøre det samme!!

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

Når det er sagt, jeg setter FRP i samme bås som disse jævlene!

Vil du sloss ? Vell, her er jeg din jævla "pønk"!

Skrevet

Vil du sloss ? Vell, her er jeg din jævla "pønk"!

Ehh... Lager du denne posten for å skape bråk?

Nazismen var ikke 100% klokt nei, men de gjorde vel det DE synes var riktig?

Skrevet

Nazisme av i dag er vel ikke stort annet enn "vanlig" gjengkultur. Og en typisk ekstremisme som det alltid vil være noe av, enten det er s.atan, sin egen rase, eller en eller annen halvskrudd sektteori man hjernevasker seg inn i.

Sarte personligheter som finner samhold og brødreskap de ikke har opplevd noe annet sted, og jo lenger inn i noe sånt man går, jo større blir avstanden til det "normale" og jo sterkere oppleves brødreskapet. Det er hva jeg tror den store massen av disse består av, og innimellom finnes det noen resurspersoner som er gode på forledelse, og som av en eller annen grunn har utviklet et ekstremt hat til et eller annet.

I USA er vel dette såvidt jeg kan se i større grad knyttet opp mot et generelt hat mot myndighetene, enn hva vi har her. Disse miljøene lager jo mye støy og får alt for mye oppmerksomhet. Jeg velger å tro at antallet som fullt ut støtter nazimens ideologi og historie egentlig er ganske få. Mer vanlig rasisme derimot, det har vi mye av, og jeg ser det som en større trussel en små ekstreme sekter.

Men uansett så er sånt litt skremmende ja, jeg syns alltid det er skremmende når trangsynthet blir satt i system, og gjerne da kombinert med ekstremt voldelig adferd.

Syns når sant skal sies det er litt skremmende hvis noen i fullt allvor setter FRP i samme kategori som nazisme også. Det må være sett gjennom briller med helt spesielle filtre som får det meste til å se likt ut?

Skrevet
Når det er sagt' date=' jeg setter FRP i samme bås som disse jævlene!

Vil du sloss ? Vell, her er jeg din jævla "pønk"! [/quote']

Visste ikke at jeg var nasisst, takk for påminnelsen. Meget klok og vis sammenlikning du hadde her. Håper heller noen skyter meg dersom jeg skulle finne på å gi min stemme til noen av de som regjerer nå

Bjørn

Skrevet

Sånn jeg føler nå, trur jeg faktisk at min første stemme (når jeg blir 18) går til FrP. De har mye bra, og det hadde vært flott og sett hvordan de hadde styrt landet på en ganske annerledes måte enn de rød-grønne

Skrevet
Nazisme er ikke nødvendigvis galt' date=' men kanskje litt overdrevet.

Olaf: Skal du være med i diskusjonen, så kom med noe fornuftig neste gang, ok? [/quote']

Siden du er så prippen vil jeg gjerne har mange punkter som viser at nazisme er rett enn de punktene som ikke er så rett.

Skrevet

Med en slik uttalses plasserer du deg selv i samme bås som nazistene.

Oppfordring til å slåss pga av en politisk tilhørighet er jo nærmere nazismen enn du liker.

"Pønk" hører ikke til den høyreekstreme siden heller, den hører til de venstreradikale pøblene.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hva f.... er det du har fått i deg? Du må slutte og tygge på alt som er, du blir rar i hodet av slikt. Fra spøk til valborg..... er det lurt og ta alle som stememer FRP og sette de i denne båsen? synes du skal ta deg ei pille til jeg og se om det går over........ :grin:

Skrevet

Helt enig Geir, FRP har lite med nazisme å gjøre. FRP representerer en strengere invandringspolitikk enn øvrige partier. Men det er også et argument for at jeg stemmer FRP. Vet om en god del invandrere som har kommet til norge på helt andre grunnlag enn "politisk forfølgelse eller krig". Mange har kommet til Norge fordi de har hatt penger og muligheten til å komme seg hit, og har heller aldri lidd noen nød i sitt hjemland.

At FRP ønsker større kontroll på hvem som kommer inn i landet er helt korrekt etter min forstand. De som virkelig trenger hjelp skal få det, og det kan norge bistå med.

Har en invandrer først kommet inn i Norge så bør vi sette av mer penger til deres integrering i det norske sammfunn. Har kjennskap til en familie som har bodd i norge nærmere 10 år, far i familien er utadvendt og snakker nesten flytende norsk. Men moren forlater aldri hjemmet, snakker ikke norsk. Hvordan kan norge tillate sånnt? At en lærer norsk i Norge bør være det største kravet!

Skrevet
Vet om en god del invandrere som har kommet til norge på helt andre grunnlag enn "politisk forfølgelse eller krig". Mange har kommet til Norge fordi de har hatt penger og muligheten til å komme seg hit' date=' og har heller aldri lidd noen nød i sitt hjemland.[/quote']Nå må du huske på at det er stor forskjell på innvandrer og flyktning. En som blir tvunget til å forlate hjemlandet sitt pga. politisk forfølgelse, krig osv. er en flyktning, en person som forlater hjemlandet sitt til fordel for et annet er en innvandrer. Ergo er det ganske naturlig at innvandrere ikke har opplevd forfølgelse og krig.
Skrevet

Uansett hva som blir sagt i denne diskusjonen. Så er det å trekke linjer mellom Nazisme og FRP's politikk helt ruskende galt.. Og nei, jeg stemmer ikke FRP, men ett annet høyre politisk parti (Kanskje ikke vanskelig å finne ut hvem nå)

Men å si at FRP er en gjeng med Nazister, rasister eller what ever alle sier/skriver om dem blir bare helt galt. De har en politikk de mener er slik det burde være, og det er å være strengere med hvem vi gir mat og penger til, og det burde være greit for alle at de mener dette. Liker du det ikke, så ikke stem på dem, enklere blir det ikke.

For å ha skrevet det, så sier jeg ikke at nazister er ok. Jeg personlig blir kvalmt av slike grupper med mennesker.

Gjest Jon Ola Gisnås
Skrevet

:grin:

Hehe, må innrømme det gikk en djævel i meg, men men... postet er postet. Engasjement ble det ihvertfall ;)

Skrevet

Ja, og jeg regner sterkt med at det var det du ville når du postet dette på dette forumet(?)

Dette er jo ett emne som engasjerer flestparten av menneskene i dette landet, og ett ømfintelig tema som fort kan ende i stygge diskusjoner. Selvom alle engentlig prøver å få frem samme budskap, men med forskjellige ord og måter.

Ellers vil jeg bare si at jeg respekterer alles meninger om de ikke er helt ut på havet idiotiske. Og at religion er ikke noe man skal bruke imot mennesker og heller ikke noe man skal gidde å diskutere med noen som har en tro. Har folk en tro, så skal man jammen få la dem ha det også, sålenge man har det godt med seg selv, og det ikke går utover andre gjør det meg ingenting.

Skrevet

@Enok: Punk, eller pønk om du vil kan være en musikksjanger (det finnes masse nazistiske punk-band), slang for hore, slang for en homofil, slang for en pøbel, slang for en ung, uerfaren person og slang for en kriminell.

Nok OT.

Jeg tror hverdagsrasismen er mye farligere enn små naziorganisasjoner.

Jeg er ikke spesielt stor fan av amerikansk politikk, men en ting er de flinke på: integrering av innvandrere. Der ser de ikke på hvor du kommer fra når du søker jobb, men hvor flink du er. Sånn burde det vært i Norge og. Da hadde vi sett flere innvandrere i jobb og ute blant folk. Men i Norge har vi dessverre altfor mange fordommer, mye takket være media og FrP og for dårlig oppfølging.

Jeg mener FrPs innvandringspolitikk er helt bak mål. Den er generaliserende og umennesklig og samsvarer ikke med FrPs "kristne livsgrunnlag". I et kristent livsgrunnlag står nestekjærlighet høyt prioritert. Det vet til og med jeg og jeg er ateist. Det er ganske skummelt å se at mange gamle nynazister nå har relativt høye verv i FrP.

PS. Per Sandberg, nestlederen i FrP, ble i 1997 dømt for å ha dratt til en innvandrer på en fest i Levanger.

Skrevet

Ja, og?

Beviser verken at FRP er nazister eller rasister at en person som tilhører ett parti har slått til en innvandrer?

Jeg kan vedde på at Sandberg dro til den personen det er snakk om nettopp av samme grunn som at nordmenn sloss med hverandre. Dette sier jeg uten å ha lest noe om dette, eller kjenne til saken overhodet.

Siden Per Kristian Foss er homofil så er vel kanskje alle i Høyre homofile?

Skrevet

Legg merke til at jeg aldri har påstått at FrP er et naziparti, men det beviser at mange rasister finner veien til FrP og det er skummelt å se at noen blir til nestledere. FrPs innvandringspolitikk og hvordan de fremmer den underbygger rasisme.

Skrevet

Nå skal jeg ikke si at jeg personlig kjenner Per Sandberg, men jeg vet at han ikke er en rasistisk person. Ja, han har sterke meninger om hvordan man skal behandle asylsøknader og om hvordan det skal være for dem å leve i Norge, og hva de må gjøre for å få lov til å være her.

Men å påståd i en forum tråd at noen er rasisitsk er å gå alt for langt, jeg vil gjerne ha mer informasjon om hvordan du kan kalle enkelte FRP'ere rasister. Jeg vil også gjerne vite litt hva du mener med at innvandringspolitikken til FRP underbygger rasisme.

Skrevet

Jo, nå skal du få høre. FrP har gang på gang stigmatisert innvandrere som kriminelle og snyltere og som et problem for Norge. De har til og med gjort dette i brosjyrene sine. Jeg kjenner mange innvandrere og fremmedkulturelle og alle disse er ærlige og redelige, så jeg vet at det blir feil å generalisere på den måten FrP gjør det. Det skaper bare fordommer og for mange naive nordmenn kan det gjøre at de blir til rasister.

Så kjenner jeg også til mye hverdagsrasisme og en del trangsynte personer som ikke vet hva de snakker om når de sier seg enig med FrPs utspill og med at "alle innvandrere er snyltere". Dette er kanskje ikke ordrett hva FrP sier, men det er bensin på bålet for rasister som stemmer FrP.

Også lurer jeg på hvordan du med sikkerhet kan si at Sandberg ikke er rasist? Det skulle ikke forundre meg om han sietter på en del fremmedfiendtlige holdninger.

Skrevet
Jeg vil også gjerne vite litt hva du mener med at innvandringspolitikken til FRP underbygger rasisme.
Støtter den! Det er dessverre slik at om man slår ned en innvandrer (Sandberg ble forøvrig provosert av personen) så blir man av enkelte stemplet som rasist. Slår man ned en nordmann på fest, er man bare typisk norsk.
Skrevet

PS. Per Sandberg' date=' nestlederen i FrP, ble i 1997 dømt for å ha dratt til en innvandrer på en fest i Levanger. [/quote']

Som andre tildels har sagt så kan kan man jo ikke trekke noe rasistiske slutninger av en slik episode. Og det er et av de virkelig problematiske områdene av debatten om innvandring. Hvilke slutninger hadde du trukket om det var en fra Levanger han slo til?

FRP var jo for mange år siden inne på å dele Norge nord for Trondheim, så kanskje Sandberg trodde det var en mørkhudet nordlenning?

Når det er sagt skal jeg si meg ening i at det for FRP er et stort drawback at de tiltrekker seg en del ekstreme og lite sympatiske typer. Vi ser jo til og med bare her på forumet at vi har i hvert fall en, som i en hver anledning lirer av seg en masse usaklig drittslenging om sosialister. Jeg tror slike elementer er direkte skadelig for partiet, og de som prøver å drive FRP politikk med et snev av fornuft. :)

Skrevet

Nå er det vel ganske mange år siden FrP flørtet med grupperinger til høyre for seg. Men det rart ingen har nevnt det enda. FrP har jo ekskludert flere høyreekstreme medlemmer, så det blir galt å si at høyreekstreme aldri har hatt noen befatning med FrP. Men det er like galt å si at FrP er det samme som nazisme. Dersom du mener FrP har en nazistisk politikk, da kan du ikke mye om politikk.

Nazisme er ikke nødvendigvis galt, men kanskje litt overdrevet.

Olaf: Skal du være med i diskusjonen, så kom med noe fornuftig neste gang, ok?

Du ber Olaf komme med noe fornuftig, men den første setningen din er til de grader ufornuftig. Nazisme er galt. Uansett! Jeg tror ikke du kan så mye om nazisme.

Sarte personligheter som finner samhold og brødreskap de ikke har opplevd noe annet sted, og jo lenger inn i noe sånt man går, jo større blir avstanden til det "normale" og jo sterkere oppleves brødreskapet.

Her tror jeg du traf spikern midt på hodet. Jeg tror også det er tilfeldig hvilken side, hvilket miljø, disse individene havner i. Kunne like gjerne blitt venstreradikale som høyre.

Jeg er ikke spesielt stor fan av amerikansk politikk, men en ting er de flinke på: integrering av innvandrere.

DET er det ganske mange delte meninger om!

FrP, eller Anders Langes parti, startet som klart anti-establishment, altså mot en etablert politisk elite. Partiet skulle ikke være et parti, men heller en strømning, en politisk bevegelse. Slik gikk det ikke. Interessant er det at partiet har den sterkeste partiorganisasjonen i Norge idag. Og slik må det også være. FrP fører en politikk som kan tiltrekke seg usympatiske mennesker. Det gjør det nødvendig å kunne ekskludere dem. Carl I. Hagen brukte ekskluderinger relativt hyppig for å forme partiet. Først de liberale tidlig på 90-tallet, senere de ekstreme. Partier er i dag ganske så stuerent. Hadde det ikke vært det, ville ikke Høyre vurdert et regjeringssamarbeid overhodet.

Mvh

Mathias

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...