Skrevet 4. oktober 2008 16 år I løpet av de siste måneder, har dommedagprofetier om sortehull mm. dominert en tilsynelatende vettu verden. Selv har jeg irritert meg stort over denne meningsløse frykten, skapt av folk som ikke skjønner hva de prater om (les Journalister). Ta en titt på denne folkens: LHC Og ro ned, det kommer aldri til å oppstå noe sort hull som sluker alt.. Regner med folk er klar over at både sola og jorda fortsatt er her ? Evt. det finns jo religiøse gjøker som tror at jorda er 4000 år gammel..
Skrevet 4. oktober 2008 16 år Dette er et kjempe spennende tema, og jeg har faktisk tenkt og diskutert mye om det med noen kompiser. Det ble jo faktisk ( like etter denne partikkel-akseleratoren ble startet) fortalt at det egentlig ikke var noe frykt for at universet skulle bli sugd inn i et svart hull. Bare så det er sagt. Kanskje du og andre vil høre litt om hva jeg har tenkt? Jeg forteller litt. I følge forskere tilsvarer de såkalte "svarte materiene" og "svarte kraftene" hele 96 % av alt(ja, absolutt ALT). Det vi kan se og vet noe om, "lyst materie" menes å tilsvare ca 4 prosent. Men hva er egentlig disse 96%? Det har egentlig vært litt vanskelig å tenke seg, men prøv en gang? :confused: Starten av universets eksistens. Hva skjedde? For noen uker siden var jeg på tur på UiO på Blindern, der vi fikk en liten presentasjon om partikkel og partikkelfysikk. Der ble det sagt at under big bang, kolliderte såkalt "anti-matterie" med "matterie". MEN! Her er problemet. Hvis to ting, en positiv og en negativ, kræsjer, hva skjer da? JO! Da blir det i teorien ingenting. 1(positiv) -1(negativ) = 0(ingenting). Men det BLE jo faktisk noe under dette utrykket såkalt "Big Bang". Nemlig oss og alt rundt oss. Det sies at denne såkalte X-partikkelen de prøver å finne i denne LHC-maskina er partikkelen som ga alt eksistense. Denne partikkelen var vel kanskej på en måte de "oveflødige" under Big Bang? Eller? Henger dere med her? Mye av dette er teorier, og det er regnet med at det vil ta flere år å finne ut av, men for oss som trenger noe å tenke på og tilfredstille vår nyskjerrighet, er ikke dette spennende å tenke og gruble på? Sorry for å stjele topic, men dette er et tema som innterreserer meg VELDIG, som dere kanskje skjønte, og jeg vil gjerne at folk her på forumet skriver om hva de tenker, vet og grubler over innenfor denne "big bang-teorien" og disse såkalte X-partikklene. Takk
Skrevet 4. oktober 2008 16 år Jeg er veldig interessert Mats, men hvem/hva/hvor har sagt noe om X partikkelen ? Er du sikker på at de ikke mener Higgs ? Teorien rundt Higgs er at den er årsaken til vibrasjonen i vakuum, og sånn sett "genererer" masse slik vi kjenner den. Uansett, har du lest om strenge teori ? Det er tungt, men veldig interessant: Alt er strenger som vibrerer, og de er ufattelig små Sjekk denne Elegant Universe
Skrevet 4. oktober 2008 16 år Jeg mener bestemt at det er YC partikkelene, som ikke er kvanteberegent på riktig måte. Her har man tatt noen raske overslag på kalkisen og finner ut at sinus bølgen som går mellom YC og X er lik Null?
Skrevet 4. oktober 2008 16 år Alle innslag velkomne. Men prøv i det minste å vær saklig. Du tror tydeligvis at jorda er 5000 år gammel, noe som er komplett meningsløst. Kan ikke dere kristne idioter finne noe bede å argumentere med ? Da snakker jeg ikke om ID!
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Kjære Vidar. Som Ateist forstå jeg evighet og mangelen på grenser i vår verden. Jeg vil faktisk utfotdre deg i å svare på hvordan du mener universet kan bli skapt av en skaper (hvem skapte gud?)? Hva får deg til å mistro utiklingens lære av Darwin ? Du kjenner kanskje til kromosom nummer to ?
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Bare en liten kommentar til denne saken: Jeg satt og diskuterte LHC med noen kompiser, og en i klassen min presterte å mene at CERN er ute etter bl. a. å danne små svarte hull. Han mente helt bestemt at disse skulle bare være et par cm i diameter og derfor ufalige. Når jeg prøvde å fortelle han at størelsen er et ikke-begrep i og med at et sort hull er en masses volum presset ned til lik null, at det derfor har uendelig konsentrert massetetthet, og derfor har en gravitasjonskraft med unnslipningshastighet på over lysets hastighet som betyr at ingenting kan slippe unna og at et sort hull utvilsomt vil føre til utslettelse av jorda, nekter han å høre. Etter noen dager omformet han teorien sin: CERN prøver ikke å danne dem, men det er stor sjangse for det, men det er trygt for de er mikroskopiske (legg merke til at størelsen på de sorte hullene hans er endret). Han nekter fremdeles å tro faktum. Til å bli sprø av? :crazy:
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Beklager, men jeg kommer til å være litt frekk her: http://video.google.com/videoplay?docid=-288880082094621143&vt=lf&hl=un http://video.google.com/videoplay?docid=-1555522455532030520&vt=lf&hl=un
Skrevet 5. oktober 2008 16 år På ingen måte frekt! Det er like "frekt" når predikanter står midt i Karl Johan og "presser" på deg propaganda om bibelen. Eller når vi selv i gamledager brant hekser, fordi troen på hekser var der. Poenget mitt, er at man må få lov til i tro hva man vil. I dagens samufunn er det ingenting som er tåpelig å tro på (til en hvis grense da). Jeg velger å ikke diskutere min tro med dem som har annen tro enn meg, ene og alene fordi jeg respekterer den andre parts livsretning. Ikke det at jeg ikke bryr meg, men det intresserer ikke meg å høre argumenter for en trosretning jeg ikke har. Jeg er ateist, til min mors store sorg. Hun sier "Guds veier er uransakelige, det er ikke meningen vi skal forstå alt. Så lenge troen er sterk, kommer kristene til himmelen." Dette blir for mye for meg å svelge, men jeg respekterer den som er tøff nok til å tro på det som ikke har bestand i vår fysiske verden. Vet ikke om dette blei utrolig rart skrevet, men er kjempetrøtt her Og håper jeg ikke tråkker på noen's tær.
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Litt elementær atomfysikk har aldri skadet noen... Nja, jeg vet ikke det... Her har vi jo faktisk et av de litt uvanlige tilfellene hvor jeg føler at lavt kunnskapsnivå rundt elementær atomfysikk, samt det faktum at jeg neppe er nevneverdig mye mer intelligent enn gjennomsnittet, faktisk er en styrke! Jeg har langt mer dagligdagse problemer å bekymre meg for, og er så uendelig mye mer opptatt av mer håndgripelige og mindre abstrakte finurligheter, at jeg er totalt fryktløs når det gjelder sorte hull. SÅ for å ha det godt med dette bør man muligens enten ha meget god innsikt i atomfysikk, eller være for naiv/dum til å bry seg, for å sette det litt på spissen. Er hverken kristen eller noe annet, og har ikke noe gnagende behov for svar på de stor eksistensielle spørsmålene. Så jeg må jo være truely blessed! Når alt det er sagt så syns også jeg det er litt spennende å høre om, jeg innrømmer det. Ville bare minne om at frykten for dommedag ikke nødvendigvis er knyttet til faglig kunnskapsnivå.
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Ro deg ned et par hakk din partikkel freak.. :grin: Jeg er så absolutt ikke kristen, og er helt enig i din teori men hold deg for god og utbasuner hva jeg tror og hvilken religion jeg har, jeg har en religion som er fantastisk, jeg tror kunn på meg selv. Så ro deg ned om ikke skal jeg sende partikkel spøkelse på deg og det er faktisk sammensatt av XxY-zx/23456, ha en flott dag og yes, det startet med et big bang. :grin:
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Jeg mener bestemt at det er YC partikkelene' date=' som ikke er kvanteberegent på riktig måte. Her har man tatt noen raske overslag på kalkisen og finner ut at sinus bølgen som går mellom YC og X er lik Null? [/quote'] Ikke for å virke drittsekk, men dette er for meg det eneste innlegget som har hatt noe med saken å gjøre. Inne disse partikklene og slikt. Ja, kanskje det er snakk om YC eller Higgs partikkelen, men mener bestemt jeg fikk med meg en såkalt X-partikkel som ingen vet hva er...
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Nei, Ikke jeg heller. Det er jo ikke et "allment" tema heller, og det er jo derfor det er forskere som jobber med det.
Skrevet 5. oktober 2008 16 år På ingen måte frekt! Det er like "frekt" når predikanter står midt i Karl Johan og "presser" på deg propaganda om bibelen. Eller når vi selv i gamledager brant hekser' date=' fordi troen på hekser var der. [/quote'] Å brenne folk er da ganske frekt? Men jeg er enig i det du sier, det er viktig å stå for det man tror på. Hvis man ikke er opptatt av hvilken religiøs holdning man har, har man lett for å bikke over på den siden Norge vil ha deg på. Det er vel den slags folk som står for 50% av statskirkens medlemmer. Angående CERN blir det spennende å se hva man får ut av forsøket. Det er utrolig fascinerende at noen har klart å bygge noe så komplisert 100m under bakkenivå. Og OM det skulle oppstå et sort hull som er stort nok til å sluke hele jorden, så gir jeg egentlig blaffen
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Du spør: hvem skapte Gud? Feil spørsmål. Gud er evig. Og her viser du vel nokså tydelig at du ikke forstår begrepet. Hvem har sagt at det ER en gud? Det er ikke alle som trur det er noen gud. Jeg personelig trur ikke på noe gud, men kanskje på en høyere makt
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Helt enig med deg Vidar. Jeg er selv personlig kristen. Tror at menneskene har utviklet seg fra aper. Jeg er også ganske interessert i fysikk (Spesielt astronomi og astrofysikk). Det eneste vi vet om Big Bang er akkurat etter at prosessen satt i gang. Kanskje vi nå får vite hva som skjedde da det startet. Men hva som skjedde før Big Bang kommer fortsatt til å være et stort mysterium.
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Oooooooooog derrrrrrr fikk posten som opprinnelig omhandlet LHC og CERN byttet emne til gud, jesus, religion og sånt. Gratulerer fs.no, har vi sett det før? Affirm. Når jeg leser en overskrift med "LHC - en vitenskapelig forklaring" så venter jeg ikke å se 10 poster som diskuterer hvorvidt gud er født før eller etter verdens skapelse, om han alltid har eksistert, eller om han driver en liten kaffebar på karl johan :crazy: Hold dere til sakens tema
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Slutt og brøl og la folk få skrive hva de vill så lenge de ikke går i strupen på hverandre....Om du er intresert i fag stoff kan jeg anbefalle.. CERN eller På Norsk
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Men det er vel faktisk sant det han sier, at det plutselig byttet tema over til gud og sånn...
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Jo jo, men dette er kaffekroken, ikke et fagforum for CERN, så man bør ikke ha for store forventninger til denne delen av forumet innen så snevre fagområder, som jeg forøverig ikke skjønner en skvett av. :grin:
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Han fikk vel faktisk som forventet tror jeg da, men kanskje ikke som ønsket... Uansett, at det skal utvikle seg til en ren religionsdebatt kan jeg skjønne noen finner i overkant OT, men jeg syns kristendomen snek seg inn på en veldig naturlig måte her. Når man begynner å diskutere skapelsen er det nesten ikke til å unngå...
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Men det BLE jo faktisk noe under dette utrykket såkalt "Big Bang". Nemlig oss og alt rundt oss. Det sies at denne såkalte X-partikkelen de prøver å finne i denne LHC-maskina er partikkelen som ga alt eksistense. Denne partikkelen var vel kanskej på en måte de "oveflødige" under Big Bang? Eller? Henger dere med her? Hensiktet med LHC er å påvise Higgs-bosonet, en partikkel en har lett etter i lang tid. Dette er den siste partikkelen som mangler i puslespillet en kaller standardmodellen, en modell som i flere tiår har forklart, på en tilfredsstillende måte, hvordan partikkelfysikken henger sammen. Higgs-bosonet er spesielt viktig, da en mener at det er denne partikkelen som gir de øvrige partiklene i standardmodellen masse.
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Men det BLE jo faktisk noe under dette utrykket såkalt "Big Bang". Nemlig oss og alt rundt oss. Det sies at denne såkalte X-partikkelen de prøver å finne i denne LHC-maskina er partikkelen som ga alt eksistense. Denne partikkelen var vel kanskej på en måte de "oveflødige" under Big Bang? Eller? Henger dere med her? Hensiktet med LHC er å påvise Higgs-bosonet' date=' en partikkel en har lett etter i lang tid. Dette er den siste partikkelen som mangler i puslespillet en kaller standardmodellen, en modell som i flere tiår har forklart, på en tilfredsstillende måte, hvordan partikkelfysikken henger sammen. Higgs-bosonet er spesielt viktig, da en mener at det er denne partikkelen som gir de øvrige partiklene i standardmodellen masse. [/quote'] Hm, her snakker vi vøttu. Sånne svar ventet jeg. Ja, har hørt mye om Higgs-greia, men er det sånn at de skal finne denne for å kunne redegjøre hvorfor ting har masse?
Skrevet 7. oktober 2008 16 år ja vidar, det er sant det du sier. har nok mye med hvor på kloden du befinner deg
Skrevet 9. oktober 2008 16 år Ønsker ikke å bringe for mye liv i denne tråden, men ønsker å svare Vidar, som kom med et langt og konstruktivs svar. Siden innlegget ditt er langt og jeg er dårlig med kvote funksjonen, så får folk se noen sider tilbake om de lurer Jeg mente ikke å antyde at jeg ikke aksepterer at du tror på gud, hvis det var slik mitt innlegg fremsto. Men jeg må samtdig legge til at din tro virker fra mitt ståsted å være en rimelig utvannet kristendom, som er langt fra hvordan bibelen beskriver gud Om alt bare er "bilder", tolkinger etc så lurer jeg på hvordan man klarer å se noe som helst svar i det i det hele tatt. Er det da opp til hver enkelt i følge deg ? I såfall kan du vell kalle alle mennsker "kristen". Jeg kjenner selv folk som ikke kan akseptere noe annet enn at det som står i bibelen er den absolutte sannhet. Og jeg har flere ganger hørt at "det er bare gud som får det til å se sånn ut" når jordens alder og universets størrelse kommer opp som tema. Du sier at du tror noe skiller oss fordi du tror noe styrer oss, mens jeg da trolig bare tror på kaos og uorden ? Jeg skal ikke trekke den lenger, men jeg tror det finnes en teori om alt, og at man til slutt vil klare å forene relativitet med kvantemekanikk. Det vil i såfall være en enorm oppdagelse for oss mennesker. Større enn noe annet vi har klart sålangt. Stemmer big-bang, vell så startet alt etter at hverken tid,rom eller energi fantes. Det blir en meningsløs problemstilling å spørre om noe fantes før. Energien i universet er tilsammen 0 (if. Stephen Hawking). Hverken Zevs, Apollon, eller ørkengudene til Abraham tror jeg var klar over akkurat det. Spør du meg er menneskeskapt religion det beste beviset på at gud ikke finnes.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.