Skrevet 3. oktober 2008 16 år Hei folkens Var på formiddagsvakt ved Bodø Oceanic Control i dag og fikk da prate med A380 for første gang. Tenkte jeg skulle dele den opplevelsen med dere. Lydfil del 1: A380 del 1 Lydfil del 2: A380 del 2 FPS-bilde Enjoy og god helg!
Skrevet 3. oktober 2008 16 år Herlig! Morsomt å høre ja, tenker det var litt spesiellt for deg - med tanke på flytypen ja.
Skrevet 3. oktober 2008 16 år Kult! Herlig å få et par lydklipp fra Bodø oceanic, og også å studere flightstrip litt Hvor er det Bodø Oseanic har sendere? Bodø og Jan Mayen eller noe i den duren?
Skrevet 3. oktober 2008 16 år Forfatter Hyggelig det faller i smak. Er jaggu ikke sikker på om jeg har lov å fortelle hvor de er alle sammen jeg, men ingen på Jan Mayen i hvert fall (det er uansett i BIRD sitt område).
Skrevet 4. oktober 2008 16 år Forfatter Inn til BIRD (Reykjavik) blir det på 0-graden, altså 64N000E, ingen ATS route der. Men inn til ENOR var det vel via UP608 og SUVAR (men han får direkte 64N000E ved første anledning da, trolig til og med før SUVAR).
Skrevet 4. oktober 2008 16 år Hyggelig det faller i smak. Er jaggu ikke sikker på om jeg har lov å fortelle hvor de er alle sammen jeg' date=' men ingen på Jan Mayen i hvert fall (det er uansett i BIRD sitt område). [/quote'] Aha, forstås
Skrevet 4. oktober 2008 16 år Herlig! Er det veldig stor forskjell på å sitte oceanic forhold til helt vanlig områdekontroller over land?
Skrevet 4. oktober 2008 16 år Inn til BIRD (Reykjavik) blir det på 0-graden' date=' altså 64N000E, ingen ATS route der. Men inn til ENOR var det vel via UP608 og SUVAR (men han får direkte 64N000E ved første anledning da, trolig til og med før SUVAR). [/quote'] Hehe..Selfølgelig BIRD (Reykjavik) forvekslet litt med ENOR FIR trodde den kom inn fra sør-øst via Sweeden
Skrevet 4. oktober 2008 16 år Forfatter Ja, den kom fra Sverige, så ENOR, ENOB og BIRD. Oceanic control er ganske anderledes rent jobbmessig for oss ja. I vanlige sektorer søker vi etter konflikter selv, mens i OFIR-luft legger vi inn estimates i en PC, som så kalkulerer om (og i så fall hvor) konflikter oppstår. Dette mye fordi vi er ansvarlige for adskillelse mellom våre egne flygninger helt til "landfall" på andre siden av Atlanter'n.
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Får de klarering over dammen via koordinater? Setter de inn disse som egendefinerte waypoints i FMC? -Thomas
Skrevet 5. oktober 2008 16 år Forfatter Det går i koordinater ja, samt noen vanlige intersections ved landfall på vestsiden av havet. Skrives inn i FMC som andre fix de ja.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.