Fredrik Mårtensson Skrevet 18. desember 2001 Skrevet 18. desember 2001 Hej, jag har en fråga. I går skulle jag flyga från ESSA till EKCH, gjorde flightplan som ni ser under här. Men när jag var klar för "clearance" så sa dom något om "you are clear to Copenhagen via DKR U/N872...bla bla bla och sen något om 5000ft.....så min fråga U/N872 är väl Airwayen, men 5000ft ?? Finns det någon plats man kan tanka ner information om detta ? Det är väl bara det som saknas, sen är jag uppe och går [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] "ESSA SID DKR U/N872 MISMA SVD STAR EKCH" Mvh Fredrik SAS336 Siter
Arnt Kalseth Skrevet 18. desember 2001 Skrevet 18. desember 2001 Heisann, Det var ikke "Initialy climb 5000 ft" da? Hva SID ene ut av ESSA er vet jeg ikke, men i SID-beskrivelsen pleier det å stå også en høyde, som de gjelder opp til, sansynligvis da i dette tilfelle 5000 Ft. Siter
Fredrik Mårtensson Skrevet 18. desember 2001 Forfatter Skrevet 18. desember 2001 Hej Arnt. Tack för det, hmm jag skrev i min flightplan "No Maps", då ska väl inte jag få sånna "direktiv" ? Rättelse på denna: ESSA DKR U/N872 MISMA SVD EKCH ...så Mvh Fredrik SAS336 Siter
Arnt Kalseth Skrevet 18. desember 2001 Skrevet 18. desember 2001 Well, den første ruteplanen din står det jp SID og STAR for EKCH så det burde jo tilsi at du hadde kart. Men hadde du fjernet de 2 og at du hadde skrevet NO MAPS i merknader ja, så fikk du nok "Fly rwy heading 5000 ft" eller noe slikt. Siter
Fredrik Mårtensson Skrevet 18. desember 2001 Forfatter Skrevet 18. desember 2001 Ahhhh, alltså..... Jag "climber" till 5000ft och håller den höjden, och sen får jag clearence till ex FL250 ? Mvh Fredrik SAS336 Siter
Arnt Kalseth Skrevet 18. desember 2001 Skrevet 18. desember 2001 Ja det blir riktig. Tror Stockholm pleier å si: Clrd Flightplan route Copenhagen FLxxx via radar vectoring , climb rwy heading 5000 ft eller noe i den duren. hadde du hatt SID hadde du fått Clrd FP route EKCH via SUTOK 3 A Dept eller hva det nå heter. Altså uten Initialy climb , fordi dette står definert i SID'en du skal fly. Ble dette forståelig? Siter
Fredrik Mårtensson Skrevet 18. desember 2001 Forfatter Skrevet 18. desember 2001 Ahhhh, Si' SI' ...då förstår jag. Jag skulle ha SID då kanske, jag får leta lite. Jag har den riktiga AIP:en som jag har kjöpt på NAK i Oslo när jag bodde där, så jag har lite iallafall. Vet du någon link som man kan tanka ner SID ?, jag har alla som finns här till Norge. Takker igjen da :-) Hilsen Fredrik SAS336 "Norsk eller Svensk ? samme dritt" Siter
Arnt Kalseth Skrevet 18. desember 2001 Skrevet 18. desember 2001 he he, AIP for sverige er jo et problem å få tak i på nettet da. VACC Sverige har visstnok beskrivelsene liggende ute tror jeg. http://www.sweden.vacc.nu/ og Danske VACC http://www.fly.opasia.dk/ Siter
Fredrik Mårtensson Skrevet 18. desember 2001 Forfatter Skrevet 18. desember 2001 Takker igjen, som en konklusjon blir det sånn kanskje: "At ARL 2 DME turn RIGHT, 240 track, intercept DKR R-043 inbound to DKR VOR" i 5000ft Jeg skal teste i kveld, få se om jeg kommer dit jeg skal..hehe Mvh Fredrik SAS336 Siter
Asbjorn Furu Skrevet 18. desember 2001 Skrevet 18. desember 2001 Hei. Har ikke fløyet så mye IFR enda,men.Det kunne ikke være Transition Altitude(TA) som ble nevnt?Vet ikke som det sies engang i fs.Vet at det står på SID.TA er jo normalt den høyden hvor du skal gå over fra å flyve på fot,til å flyve på level. Håper ikke dette forvirret mere enn det hjalp. Ha forøvrig en riktig god jul Asbjørn AFIS`n Siter
Arild Oldervoll Skrevet 18. desember 2001 Skrevet 18. desember 2001 Jeg tror ikke det er TA det er snakk om. TA pleier bare å bli nevnt i ATISen. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 18. desember 2001 Skrevet 18. desember 2001 TA pleier IKKE og bli nevnt i atisen, den står på kartene. ATC pleier heller aldri og snakke om TA siden flygerene finner den informasjonen på kartet, og ting går automatisk siden frasologien er "climb 4000 feet" og "climb fl040", da sier det seg nesten selv om man er over eller under TA. Det som nevnes i atis'en er TL. Det er, som andre skriver her, helt vanlig at man får initial climb ut fra en flyplass, for siden og få klarering for høyere luftlag når man er i lufta, det er faktisk dette som er mest vanlig. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.