Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

USA har transition altitude på 18.000ft over det hele. Luftrykk oppgies i "Inches of Merqury" (in-mq) i USA, og frasologien vil være "altimeter", mens Europa benytter "HectoPascal" (hPa) og "QNH" i frasologien.

 

Dette er vel de mest opplagte forskjellene tror jeg...

Skrevet

Ja UNICOM er samme, 122.8. Ofte, hvis du ikke skrevet SID i flightplan vil du ikke få tildelt en, men du vil få radar vectors til første punkt i flightplan. Det har med å gjøre at (spessielt på JFK) så er SIDen bare rett mot føste punkt, fordi du vil få radar vectors etter departure.

 

Det er og litt forskjell i hvordan en clearance blir gitt. Eks:

 

SAS123 cleared to EKCH via the MERIT3 departure, putnam transistion, radar vectors MERIT then as filed. Maintain 5000 expect FL330, one-zero minutes after departure, departure on 135.9, squawk 1501

 

Det er en typisk clearance ut fra JFK. :)

Hvis det er noe du lurer på, så er det bare å spørre, så kan jeg hjelpe deg så godt jeg kan!

 

Mathias

Skrevet

UNICOM er 122.80, ja. Angående SID/STAR, så gjelder det samme der som i Europa; ATC er den som tildeler SID/STAR. Om det ikke er ATC-dekning der du flyr, så velger du SID/STAR selv.

 

Utenom det, så gjelder det selvsagt å ta hensyn til eventuelt annen trafikk.

Skrevet
Ofte' date=' hvis du ikke skrived SID i flightplan vil du ikke få tildelt en, men du vil få radar vectors til første punkt i flightplan.[/quote']

Aha, så det er derfor jeg så ofte får piloter som legger inn SID/STAR i flightplan. Jeg missliker sterkt når jeg sitter som ATC i Norge og får et fly med ferdig SID/STAR i flightplan. Når det skjer reffererer jeg ofte til AIP Norge, ENR 3.5, 2.1;

"SID og/eller STAR skal ikke oppgis i FPL/RPL ved flyging fra eller til flyplasser der slike prosedyrer er etablert."

Skrevet

Og det er litt merkelig at det er slik på VATSIM i USA, for i virkeligheten er det på samme måte som i Europa, man oppgir ikke SID/STAR i ruten på flygeplanen (Item 8 på den amerikanske), i stedet skal man skrive en kommentar om man ikke ønsker SID/STAR, evt. opplyse det ved first call (ikke anbefalt, men mulig).

Skrevet

Det er fordi veldig få piloter som fly i USA kan fly SIDene ut fra flyplassene, fordi ofte så ligger de ikke i FMC. Du MÅ ha kart for å kunne fly dem, og det er det ikke mange piloter som har. Derfor har det blitt innført regel, at de som ikke har filet SID får en NON-DP clearance, og får vectors hele veien. :)

 

Mathias

Skrevet

Nå ble jeg litt usikker på hva som egentlig gjøres i Europa, som det vises til i den norske AIPen lengre opp så skal ikke SID/STAR være med, men så i DOC4444 appendix 2 og i eksempelet der er både SID og STAR tatt med i item 15 (route). Og alle IFR flightplanner går vel via Brussel eller hvor det er uansett, så det er vel ICAO-reglene som gjelder for godkjenning i det systemet? Men vet i vertfall at det er som i USA at om man ikke oppgir i kommentarene at man ikke er i stand til eller ikke ønsker SID/STAR så kan man få en tildelt av ATC.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...