Erik Karlsen Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Hvis jeg skal fly på vatsim i Usa. Hva er forskjellen mellom Europa og Usa? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 USA har transition altitude på 18.000ft over det hele. Luftrykk oppgies i "Inches of Merqury" (in-mq) i USA, og frasologien vil være "altimeter", mens Europa benytter "HectoPascal" (hPa) og "QNH" i frasologien. Dette er vel de mest opplagte forskjellene tror jeg... Siter
Erik Karlsen Skrevet 26. september 2008 Forfatter Skrevet 26. september 2008 Vil jeg få tildelt sid/star eller kan jeg velge de selv? og er unicom 122.800 der også? Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Ja UNICOM er samme, 122.8. Ofte, hvis du ikke skrevet SID i flightplan vil du ikke få tildelt en, men du vil få radar vectors til første punkt i flightplan. Det har med å gjøre at (spessielt på JFK) så er SIDen bare rett mot føste punkt, fordi du vil få radar vectors etter departure. Det er og litt forskjell i hvordan en clearance blir gitt. Eks: SAS123 cleared to EKCH via the MERIT3 departure, putnam transistion, radar vectors MERIT then as filed. Maintain 5000 expect FL330, one-zero minutes after departure, departure on 135.9, squawk 1501 Det er en typisk clearance ut fra JFK. Hvis det er noe du lurer på, så er det bare å spørre, så kan jeg hjelpe deg så godt jeg kan! Mathias Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 UNICOM er 122.80, ja. Angående SID/STAR, så gjelder det samme der som i Europa; ATC er den som tildeler SID/STAR. Om det ikke er ATC-dekning der du flyr, så velger du SID/STAR selv. Utenom det, så gjelder det selvsagt å ta hensyn til eventuelt annen trafikk. Siter
Erik Karlsen Skrevet 26. september 2008 Forfatter Skrevet 26. september 2008 Takk for hjelpen. Da skal jeg prøve Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Ofte' date=' hvis du ikke skrived SID i flightplan vil du ikke få tildelt en, men du vil få radar vectors til første punkt i flightplan.[/quote']Aha, så det er derfor jeg så ofte får piloter som legger inn SID/STAR i flightplan. Jeg missliker sterkt når jeg sitter som ATC i Norge og får et fly med ferdig SID/STAR i flightplan. Når det skjer reffererer jeg ofte til AIP Norge, ENR 3.5, 2.1; "SID og/eller STAR skal ikke oppgis i FPL/RPL ved flyging fra eller til flyplasser der slike prosedyrer er etablert." Siter
Arild Oldervoll Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Og det er litt merkelig at det er slik på VATSIM i USA, for i virkeligheten er det på samme måte som i Europa, man oppgir ikke SID/STAR i ruten på flygeplanen (Item 8 på den amerikanske), i stedet skal man skrive en kommentar om man ikke ønsker SID/STAR, evt. opplyse det ved first call (ikke anbefalt, men mulig). Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Det er fordi veldig få piloter som fly i USA kan fly SIDene ut fra flyplassene, fordi ofte så ligger de ikke i FMC. Du MÅ ha kart for å kunne fly dem, og det er det ikke mange piloter som har. Derfor har det blitt innført regel, at de som ikke har filet SID får en NON-DP clearance, og får vectors hele veien. Mathias Siter
Arild Oldervoll Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Alle kart publisert av FAA ligger da gratis på internett, evt koster det 4-5$ for papirutgaven av et området. Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Joda, men om pilotene bruker de, er en annen diskusjon! Mathias Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Synes jeg har sett at COA39 ruten KEWR-ENGM,filer med SIG4L. allefall de 2 siste gangenee jeg sjekket realroutes.. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Nå ble jeg litt usikker på hva som egentlig gjøres i Europa, som det vises til i den norske AIPen lengre opp så skal ikke SID/STAR være med, men så i DOC4444 appendix 2 og i eksempelet der er både SID og STAR tatt med i item 15 (route). Og alle IFR flightplanner går vel via Brussel eller hvor det er uansett, så det er vel ICAO-reglene som gjelder for godkjenning i det systemet? Men vet i vertfall at det er som i USA at om man ikke oppgir i kommentarene at man ikke er i stand til eller ikke ønsker SID/STAR så kan man få en tildelt av ATC. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.