Gjest Skrevet 14. desember 2001 Skrevet 14. desember 2001 Heisann! Jeg sitter her å prøver å få ned Boing 737 ved hjelp av autopilot. Er det ikke slik at man skal kunne bruke den approach knappen man har på autopiloten for å få flyet til å lande selv? Jeg får den ikke helt til å funke. Så kan noen gi meg et lyn kurs i hvordan man lander ved hjelp av autopiloten. -Erik- Siter
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 14. desember 2001 Skrevet 14. desember 2001 hei ! Vet bare hvordan gjør det i fs2000 jeg, men man stiller inn ILS frekvensen på den rullebanen du vil lande på, og så når du kommer innen rekkevidde så du får inn ils/glideslope så har du selvsagt på autopiloten og trykker på APP(approach knappen) kanppen som er enn autopilot knapp...og så lander den selv forhåpendlighvis. Dette er fs2000, vet ikke om du har fs2002, men sikkert noe i duren.... Vennlig hilsen Geir Fjellro Løitegård Siter
Gjest Skrevet 14. desember 2001 Skrevet 14. desember 2001 Hmm...ok, skal prøve. Hvis dette ikke er riktig så må noen gjerne si ifra. Jeg spiller FS2002. -Erik- Siter
Arne Øverland Skrevet 15. desember 2001 Skrevet 15. desember 2001 Du kan ikke bruke APP knappen som autoland funksjon. APP funksjonen skal bare få deg linet opp med rullebanen. for å bruke autoland trenger flyet minst 2 autopiloter, noe som de aller fleste freeware fly ikke har. payware som dreamfleet og PSS har det. desuten er det så hvidt jeg vet ingen flyplasser i Norge som er godkjente for autoland (mulig at jeg har feil her) Siter
Daniel Gjerstad Skrevet 15. desember 2001 Skrevet 15. desember 2001 quote: Opprinnelig postet av Arne Øverland: Du kan ikke bruke APP knappen som autoland funksjon. APP funksjonen skal bare få deg linet opp med rullebanen. for å bruke autoland trenger flyet minst 2 autopiloter, noe som de aller fleste freeware fly ikke har. payware som dreamfleet og PSS har det. desuten er det så hvidt jeg vet ingen flyplasser i Norge som er godkjente for autoland (mulig at jeg har feil her) Riktig. Du bør slå av autopiloten ca. 2-3 NM fra rullebanen, og lande manuelt. Siter
camille fanjaud Skrevet 15. desember 2001 Skrevet 15. desember 2001 Hei alle sammen!!! Arne Øverland har helt rett! Knappen APP kan og må ikke brukes for touch-down!!! Det kan være farlig! A/P må slås av ca. 2-3 NM unna rullebanen. I alle FS utgaver er det umulig å lande med A/P. De som har derimot kjøpt hos Wilco publishing B767 eller B737 kan autolande. Da må du bruke 3 autopiloter for 767 og 2 for 737ene. For å få det til, må du først ta en innflyging med APP-knappen, så når du er kommet til 1500 fot, trykker du på AUTOLAND! Derimot Arne tar en liten feil ved å si at det er umulig å autolande i norge. Det var egentlig umulig før Mai 2001 men nå er den vestre rullebanen på Gardermoen godkjent for CAT II og blir snart godkjent for CAT III! (det betyr at du kan lande med 0m. sikt)Stavanger er utstyrt for CAT II men mangler en del lys og kan derfor ikke brukes for tiden.(koster 20 millioner for å få installert de!!) Personlig synes jeg at det er synd å kunne lande automatisk!! Derfor bruker jeg nesten alldri det!! Ha en riktig GOD JUL og GODT NYTTÅR!!!! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Kenneth Lima Skrevet 15. desember 2001 Skrevet 15. desember 2001 Det er vel ikke bare den vestre rullebane på Gardermoen som er utstyrt med ILS CAT-II? Jeg trodde det både var 19R og 01L som var CAT-II utstyrt. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 15. desember 2001 Skrevet 15. desember 2001 Autoland er mulig på alle rullebaner med full ILS, dvs at det er mulig på mange av norges rullebaner. Siter
Espen Søderstrøm Skrevet 15. desember 2001 Skrevet 15. desember 2001 CatII ? Hva er det for noe ? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Kenneth Lima Skrevet 15. desember 2001 Skrevet 15. desember 2001 quote: Autoland er mulig på alle rullebaner med full ILS, dvs at det er mulig på mange av norges rullebaner. Ja, det er vel bare i fint vær, men det er vel ikke mulig med autoland på ILS CAT-I rullebaner i dårlig vær? Siter
Roald Hansen Skrevet 15. desember 2001 Skrevet 15. desember 2001 Til Espen: Her er forklaringen på de forskjellige Cat. Søker du på Cat II, finner du mange andre diskusjoner rundt dette temaet. Til Kenneth: Ja, du har rett, bakkeutstyret må være godkjent av luftfartsmyndighetene m h t presisjon for at autoland kan brukes. I tillegg har flyprodusentene og flyselskapene sine begrensninger for autoland m h t crosswind og banestatus (bremseeffekt). Hilsen Roald Siter
Christer Elde Skrevet 15. desember 2001 Skrevet 15. desember 2001 Med FSNavigator 4 til FS2002 vil autopiloten og nav-computeren geleide flyet helt inn til rullebanen, og lander flyet for deg. Touch down er litt hardere enn om man skulle gjort det manuelt, men den lander. Stilig med ILS-funksjonen, men jeg lurer på om det er så morsomt lenger med det. Det er jo manuelle tåkelandinger som er skikkelig moro. Har hørt om noen fortvilte som legger igjen sin signatur i forumet fordi de ikke lenger skjønner hvordan man lander manuelt, og følger PAPI-lysene. Siter
Terje Lohne Skrevet 15. desember 2001 Skrevet 15. desember 2001 Hei Erik! Prøv denne linken: http://www.iaf.nl/Users/Geert/en/EDU/flight/ Der finner du en god beskrivelse av flyging med Autopilot i en 737. Meget lærerikt! Siter
Gjest Skrevet 15. desember 2001 Skrevet 15. desember 2001 Takker. Vel, flyet klarte å lande av seg selv på Gardemoen Runway 1L...ikke helt av seg selv da, jeg tok over rett før touch down, slik at jeg ikke landet for hardt. Men jeg får ikke dette til overalt, så dette gjelder vel bare de store flyplassene. F.eks på Torp prøvde jeg det samme, men der fikk jeg den bare til å komme rett på rullebanen, den gikk ikke opp og ned av seg selv. Er dette i bruk i virkeligheten? Og hvor mye brukes egentlig autopiloten i et fly?? Og hva er galt når ILS'en bare får inn et av signalene, altså den viser bare enten om jeg skal fly opp eller ned, eller så viser den bare om jeg skal fly venstre eller høyre... Ble litt mye dette, men hvis dere kan svare på noe av det så er det veldig bra. Takker! -Erik- Siter
Daniel Gjerstad Skrevet 15. desember 2001 Skrevet 15. desember 2001 quote: Opprinnelig postet av Erik Wreen Johannessen: [QB]Og hva er galt når ILS'en bare får inn et av signalene, altså den viser bare enten om jeg skal fly opp eller ned, eller så viser den bare om jeg skal fly venstre eller høyre... [QB] Heisann! Hvis HSI'en din ikke viser glideslope (GS) så er det fordi den rullebanen ikke er utstyrt med det. Hvis du har FSNavigator kan du holde pekeren over den rullebanen du skal lande på og se helt øverst. Hvis det står ILS/GS/DME så er altså den rullebanen utstyrt med alt du trenger. Står det bare ILS/DME så finnes det ikke GS på den rullebanen, altså må du styre høyden selv. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [ 15-12-2001: Endret av: Daniel Gjerstad ] Siter
Karl R Pettersen Skrevet 16. desember 2001 Skrevet 16. desember 2001 quote: Stilig med ILS-funksjonen, men jeg lurer på om det er så morsomt lenger med det. Det er jo manuelle tåkelandinger som er skikkelig moro. Jepp, alle approacher ned mot minimums er en del vanskeligere enn å 'bare' koble inn AP å la den gjøre jobben. For de som mener de kan fly manuellt, vil jeg annbefale NDB-32 med OVC i 620fot i kraftig vestavind og autogen på fullt. Her er det lett å virkelig drite seg ut (selv brukte jeg tre forsøk før jeg 'fant' rullebanen), pga hvis en har autogen på fullt, så vil trær blokkere sånn at en faktisk ikke ser rullebanen hvis en kommer ut kraftig feil. Total feil bruk at mental aritmetikk gjorde at jeg bomma så grovt [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Og nå, men den ILS-fix'en, lar også LLZ Backbeam+DME-32 på Lista seg også utføre. Bruk Cessna182 eller ett annet fly *uten* HSI (vanlig CDI bare), med OVC i 360 fot. Når en lærer seg det motsatte utslaget, var denne ganske lett i forhold til en NDB approach. Noe sidevind og krafig headwind component gjør ting litt værre her. En ting jeg lurer på med Backbeams: Hvorfor brukes MAPT? Er det ikke MDA på *alle* nonprecicion approaches? NB: Hvis du ikke ser rullebanen med OVC i de høydene jeg sa, goaround, sett opp skyhøyden med 20 fot og prøv igjen [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Christopher Eriksen Skrevet 16. desember 2001 Skrevet 16. desember 2001 quote: Opprinnelig postet av Kenneth Lima: Det er vel ikke bare den vestre rullebane på Gardermoen som er utstyrt med ILS CAT-II? Jeg trodde det både var 19R og 01L som var CAT-II utstyrt. Så vidt jeg vet er det 19R og 01R som er CAT-II godkjent, og det jobbes med å få 19R opp til CAT-IIIa. quote: Opprennelig postet av camille fanjaud: Det var egentlig umulig før Mai 2001 men nå er den vestre rullebanen på Gardermoen godkjent for CAT II og blir snart godkjent for CAT III! (det betyr at du kan lande med 0m. sikt) Så lenge ikke man er CAT-IIIc godkjent så er det fremdeles et krav om RVR (sikt på rullebanen). Men beslutnigshøyden er borte vekk [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [ 16-12-2001: Endret av: Christopher Eriksen ] Siter
Anders Presterud Skrevet 16. desember 2001 Skrevet 16. desember 2001 quote: Opprinnelig postet av camille fanjaud: Stavanger er utstyrt for CAT II men mangler en del lys og kan derfor ikke brukes for tiden. Sola har aldri hatt CAT II, mangler vel ikke bare lysene, må vel også være en mer nøyaktig LLZ og GP (dvs at de må sende signaler hyppigere eller noe sånt) for å bli godkjent som CAT II. quote: Opprinnelig postet av Karl R Pettersen: En ting jeg lurer på med Backbeams: Hvorfor brukes MAPT? Er det ikke MDA på *alle* nonprecicion approaches? Det brukes vel MAPT og MDA på ganske mange nonprecision-approacher. MAPT er punktet (et NAV-AID, en marker, en DME-distanse, eller et tispunkt etter passering av FAF) der man skal påbegynne missed approach. MDA er den laveste høyden man kan descende til. Hvis man når MDA før MAPT så skal man maintaine MDA til man får visuelle referanser og kan fortsette innflyging. Får man derimot ingen visuelle referanser skal man som sagt starte missed approach ved passering av MAPT. Stemmer ikke dette? Siter
Kenneth Lima Skrevet 16. desember 2001 Skrevet 16. desember 2001 quote: Det var egentlig umulig før Mai 2001 men nå er den vestre rullebanen på Gardermoen godkjent for CAT II og blir snart godkjent for CAT III! (det betyr at du kan lande med 0m. sikt) Så vidt jeg vet kan ikke RVR (Runway visual range) være mindre enn 700feet på ILS CAT-IIIa [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [ 16-12-2001: Endret av: Kenneth Lima ] Siter
Karl R Pettersen Skrevet 17. desember 2001 Skrevet 17. desember 2001 quote: Stemmer ikke dette? Ehh, joda - var bare litt ivrig og fikk terminologien mikset opp litt. MAPT er en avstand, mens presisjon vs nonpresisjon skiller på MDA og DH.. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Siter
camille fanjaud Skrevet 17. desember 2001 Skrevet 17. desember 2001 Av ANDERS PRESTERUD Sola har aldri hatt CAT II, mangler vel ikke bare lysene, må vel også være en mer nøyaktig LLZ og GP (dvs at de må sende signaler hyppigere eller noe sånt) for å bli godkjent som CAT II. Sola er jo utstyrt for CAT II men kan ikke brukes på grunn av manglende inflygingslys. LLZ og GP er veldig nøyaktige som på ENGM men på grunn av pengeproblemer er rullebanelysene bare utsyrt for CAT I. Rullebanen kan altså bare brukes som CAT I!!! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Kenneth Lima Skrevet 17. desember 2001 Skrevet 17. desember 2001 quote: Sola er jo utstyrt for CAT II men kan ikke brukes på grunn av manglende inflygingslys. LLZ og GP er veldig nøyaktige som på ENGM men på grunn av pengeproblemer er rullebanelysene bare utsyrt for CAT I. Rullebanen kan altså bare brukes som CAT I!!! Er ikke helt sikker, men mener det mangler mer enn bare innflygningslys/banelys. Noen som vet mer? Siter
Anders Presterud Skrevet 17. desember 2001 Skrevet 17. desember 2001 quote: Opprinnelig postet av camille fanjaud: Sola er jo utstyrt for CAT II men kan ikke brukes på grunn av manglende inflygingslys. LLZ og GP er veldig nøyaktige som på ENGM men på grunn av pengeproblemer er rullebanelysene bare utsyrt for CAT I. Rullebanen kan altså bare brukes som CAT I!!! De mangler nok også senterlinjelys, har jo endel innflygingslys, men rekka må forlenges noe, pluss at flere cross-barer må settes opp. Det at ILS18 er veldig nøyaktig er helt korrekt, men den må nok gjennom noen tester for å bevise sin nøyaktighet før evt. CAT II innføres. Siter
Gjest Skrevet 17. desember 2001 Skrevet 17. desember 2001 Er det noen som kan forklare hvordan man setter opp autoland fuksjonen ? Ikke det at flyet lander alene ,men at den stiller seg mot den riktige retning. For jeg har nemlig ALDRI klart å lande på rullebanen. Jeg har alltid "krasjet" ved landingen. Setter stor pris på noen tips. Siter
Christopher Eriksen Skrevet 17. desember 2001 Skrevet 17. desember 2001 quote: Opprinnelig postet av georgkorycki: Er det noen som kan forklare hvordan man setter opp autoland fuksjonen ? Ikke det at flyet lander alene ,men at den stiller seg mot den riktige retning. For jeg har nemlig ALDRI klart å lande på rullebanen. Jeg har alltid "krasjet" ved landingen. Setter stor pris på noen tips. I FS 98 og 2000 må man følge en STAR eller late som man blir vektorert for ILS (går helt fint med FSNavigator). En skal aldri intercepte Localizer fra mer enn 40 graders vinkel. Eks. Skal du intercepte en LLZ fra øst der approach course er 360 grader, bør du intercepte med ca 320 grader. Så er det bare å trykke inn APP knappen i autopiloten og resten går automatisk. Husk også at en bør være under glideslope når man intercepter en LLZ. Vet ikke om dette var til noe hjelp for deg. Jeg har også opplevd et par ganger i FS98 at når flyet ikke er helt stabilisert på G/S og nærmer seg touchdown begynner det å trimme noe j... og før jeg har fått tid til å avbryte havner jeg i grøfta [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [ 17-12-2001: Endret av: Christopher Eriksen ] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.