Gå til innhold

Skytedrama i Finland, ti drept på en skole

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet
Tja' date=' noen som har ett godt argument for å ha en full-størrelse cocpit hjemme? :whistle: [/quote']

1. Det er en interesse som gjør at du mest sannsynelig har verdier i livet som utelukker bruk av våpen i skolen.

2. Du bruker mindre penger på alkohol da dette er jæ.vlig dyrt.

3. Det er veldig godt sjekke triks når du har med deg damer hjemm, mile high etc.

Og sånn kunne man ha holdt på så lenge man vil.

Og by the way, Ivar er noe av den hyggeligste personen i dette miljøet, og tror han har skaffet seg en kompis eller to etter at han fikk en simulator hjemm, og det var usaklig og utrivelig og trekke fremm dette med simulator i paralell til det og ha våpen hjemme, men du mente det sikkert ikke så galt. Noen ganger går det bare litt fort og skjevt....ha en flott dag.

Skrevet

Takk for komplimantet Geir Ove :D

Men om jeg er den hyggeligste kan vel diskuteres da. Kan være ganske sur jeg serru :grin: Men kompiser har jeg fått mange av ja, og det er hyggelig :)

Og alkohol tåler jeg ikke lenger. Så det blir ikke noe mile high med sjampis ihvertfall, hehe.

Men er vel ikke noen som vil komme på kaffebesøk og teste simulator hvis jeg driver og puler på FL350 annenhver dag :grin:

Skrevet

Kan vi da være enige i at det først og fremst er våpenlovene i Finland som har behov for å endres?

Jeg mener de Norske våpenlovene er gange gode, med krav om sikkerhets-klarering fra Politiet, samt at våpenet registreres i et sentralt register.

Så gjenntar jeg meg selv litt;

Det at et meget begrenset antall personer har nøklene til en skyteklubbs våpenskap (når alle klubb-medlemmene har våpnene i nevnte skap) kan forsåvidt løse tillgangs-problemet i "hormon-øyeblikket", men det vil også være en enorm ulempe for klubbene. Mange ønsker å skyte hull i papp-plater utenom klubb-tider, og dette vil bli meget vanskelig dersom du er avhengig av et fåtalls "autoriserte" personer for å få tillgang til våpenet...

Skrevet
1. Det er en interesse som gjør at du mest sannsynelig har verdier i livet som utelukker bruk av våpen i skolen.

Tja' date=' jeg har våpen-interesse, men å bruke våpen på skolen er absolutt uaktuelt!

2. Du bruker mindre penger på alkohol da dette er jæ.vlig dyrt.

Så våpeninteresse = høyt alkohol-konsum? Det virker litt snodig når du nå diskuterer med en avholds våpeninterresert. Jeg har mine tvil om at alkohol-konsum generelt er lavere blandt fly-interresserte enn blandt våpen-interresserte...

3. Det er veldig godt sjekke triks når du har med deg damer hjemm' date=' mile high etc.[/quote']

Kjenner flere jenter som lar seg facinere av våpen...

Og sånn kunne man ha holdt på så lenge man vil.

Som du selv sier... :grin:

Skrevet

Enig i de 2 øverste punktene dine.

Men det 3 punktet blir vi ikke helt enige ;) Mener at ingen bør ha tilgang til våpen når man er alene. Ting kan gå galt. Man kan være uheldig og skade seg selv også. (Synes jeg så noe i media for noen dager siden om en uheldig politimann i nabokommunen min ;) ) Et skytevåpen kan misbrukes, selv om det kan være noens hobby :)

Skrevet

Og dagbladet kan avsløre at psykopaten likte heavy metal og skrekkfilmer..

På de ulike profilene sine har Saari beskrevet interessene sine som datamaskiner, våpen, sex og øl. Han forteller at han liker skrekkfilmer og heavy metal-musikk. Saari så mye på videoklipp om våpen og filmer om guttene som drepte tolv personer i Columbine i 1999.

Men som alltid er det metal, skrekkfilmer, dataspill eller lignende som trekkes frem i overskriften. At han var en våpeninteressert misantrop av en psykopat kommer ikke frem før senere i artikkelen.

Skrevet

Avvikling av skyteklubber? Ja, du må gjerne prøve, men jeg har ikke tro på at du vil få det til...

Som jeg skrev så var det min private mening. Jeg vet ikke hvordan jeg som privatperson skulle forsøke å stenge pistolklubber. Jeg ser for meg det oppdraget som ganske farlig... Men dersom sentrale myndigheter besluttet å stenge pistolklubbene ville det neppe by på store problemer. Det er en nisjesport og du ville vel fått like mange på nakken som om du hadde stengt Norges squashhaller.

Jeg er i bunn og grunn enig med deg Gunnar. Våpenlovene i Norge er gode. Men jeg kan ikke for noe i verden forstå hvorfor noen vil ha våpen hjemme. Farlig farlig.

Mvh

Mathias

Skrevet

Du trenger ikke forstå hvorfor noen vil ha våpen hjemme, Mathias. Jeg for min del forstår fremdeles ikke hvorfor folk gidder å bruke penger på alkohol...

Og så var det fyllekjøring, da... At folk heller i seg øl over en lav lest, for så å sette seg bak rattet er, om mulig, enda mer uforståelig. Likevel skjer det i Norge hver eneste dag!

Så du må gjerne fortvile over alle dem som ønsker å oppevare våpen i sitt eget hjem. I mellomtiden fortviler jeg over alle dem som kjører i fylla, og håper og ber om at jeg ikke blir det neste offeret!

Skrevet

Jeg ser du tar opp alkohol, men skjønner ikke hva det har med debatten å gjøre. Det er ingen som sier enten innstramming i alkoholsalg eller innstramming i våpenlov. Jeg er enig i at alkhol gir samfunnet store problemer. Mer enn skytevåpen. Men det er stor forskjell på å ha alkohol i huset og å ha skytevåpen i huset. Det ser du sikkert.

Mathias

Skrevet

Nei, ingen som sier "enten eller", men kravet om en strengere våpenlovgivning i Norge har da sannelig blitt reist i denne tråden.

Bare en kort oppsummering av Norsk våpenlovgivning;

- Du må ha tillatelse fra Politiet for å kunne oppevare våpen.

- Alle våpen skal registreres med serienr, type, ect

Og om jeg ikke husker feil, så foreligger det faktisk en plikt til å si ifra til Politiet dersom våpen blir stjålet/kommer på avveie...

I det hele tatt mener jeg at Norsk våpenlovgivning ikke har noe å gjøre med det som har hendt i Finland. Å eie våpen er ikke en menneskerett, det er et privilegium. I likhet med mye annet...

Skrevet

Vil man ha våpen så får man nok tak i det uansett, men reglene er som følgende:

1.

En må forevise jegeravgiftskort/medlemskort-skytterlag for politiet for å søke om våpenlisens.

2.

For å få innvilget søknad må man for:

Håndvåpen: Være fylt 21 år. Dokumentere aktivt medlemskap i pistolklubb minimum 6mnd. Ha våpenskap (tror jeg)

Rifle: Være fylt 18 år. Forevise jegeravgiftskort/medlemskort-skytterlag.

Hagle: Være fylt 16 år (burde nok vært 18) Forevise jegeravgiftskort/medlemskort-skytterlag

3. Ny våpenlov er nylig vedtatt, og sier at man må ha våpenskap uansett hvor mange våpen man har. (Før var det fra fire våpen og oppover)

4. Helautomatiske våpen er forbudt. Det planlegges visst å forby halvauto også.

Rett på meg hvis noe er feil.

Det er nok dessverre mange med våpenlisens som ikke burde hadd det, og disse ødelegger for de som driver seriøst.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Problemet er at det hjelper ikke om våpnet ligger i skap, når du går med nøkkelen i lomma, og har hvert hos politiet 2 år før kona gikk fra deg og hele verden raset sammen. Som en ilustrasjon.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

He he, ja fysjameien.....Det er fin dag for betaling av skatt, det er en fin fin dag mitt hus har brent ned........ :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...