Gjest Eivind Oterhals Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Skytedrama på en Finsk skole og 9 er drept: http://www.abcnyheter.no/node/74523 Siter
Helge Sakkestad Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 HUFF! Heldigvis et stykke dra meg! Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Det er så kvalmt som det går an å få det :mad: Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Nitendo generasjonen dette, helt forferdlig. Siter
Mads Hjemmen Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Folk mener grunnen til at dette skjer i Finland er fordi det er et av de landene som har størst anntall våpen per person og at våpenlovene i Finland er altfor slappe...Det er noe i det trur jeg. I Norge skjer slike ting sjeldent, men det er nok på vei hit også.... Siter
Helge Sakkestad Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Man får vell ha pistol (skyte-klubb) når man er 15... Siter
Mads Hjemmen Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Ja, ikke sant. Det er ikke mange 15 åringer i Norge som går rundt med 22 kaliber i baklomma Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Det er i det minste bra at de tar tak i det faktiske problemet (våpenlovene) og ikke legger skylden på farge-tv, rock n' roll, spill, vhs og gudene vet hva, slik man gjerne gjør når slikt skjer "over there". Siter
Lars B. Frostad Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Ufattelig tragisk og trist, min største medfølelse til alle foreldre, etterlatte, og pårørende til de drepte. Dette "USA-fenomenet" må man nok bare regne komme til å skje i skandinavia også. Er nok desverre kun et tidsspørsmål, og med den enorme mediefokuseringen på at dette nå har skjedd i norden - vil dette kunne "inspirere" andre også.. huff.. Siter
Helge Sakkestad Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Får ikke håpe noen på min skole inspireres da ! :eek: Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Er vell lite tvil om at generasjonen som er i ferd med og vokse opp, og kansje meg selv også for den del, blir påvirket noe enorm at media, spill og helter som banker dritten ut av folk på film uten at de nesten skader seg. Men man kunne ha gjort et lite grep som hadde hvert prevantivt, null tolleranse for våpen, med noen skikkelig straffer for og være i besittelse av dette. Hva skal man egetlig med våpen? Jakte? ja vell da kunne man fått det av jaktlag for formålet. Siter
Martin Nylund Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Hva skal man egetlig med våpen? Jakte? ja vell da kunne man fått det av jaktlag for formålet Det er noe av det dummeste jeg noen gang har hørt. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Geir har rett nok et poeng, men det svekkes blandt annet av det faktum at uvettig skyting også forekommer i jakt-situasjoner. Og da snakker vi til tider om folk som er sikkerhets-klarert for å oppevare våpen hjemme. For ikke å nevne alle de episodene med AG3-er fra HV vi hadde for noen år siden. Og hvem skal oppevare jaktlagets våpen? Så var det sports-skytterne, da. Det er flere enn meg som liker å skyte hull i papp-skiver, for å si det slik. Har selv skutt en del med diverse håndvåpen, ironisk nok skjedde det aller meste før jeg fylte 18. Jeg var så heldig å få være med min far til diverse skytebaner som meget ung, og allerede i tidlig skolealder var jeg aktivt med luftpistol (på skytebane, og selvsagt under oppsyn av voksne). Jeg var vel 10-12 år da jeg for første gang skøt med .44 kaliber, men det bør vel nevnes at den pistolen også ble støttet av voksne hender... Morro var det likevel! Så er det vel på tide å komme til poenget; Jeg tror ikke at tillgangen på våpen er det største problemet, og mye kan gjøres ved korrekt opplæring i bruk av våpen (også holdninger kan læres). Hovedproblemet er, etter min mening, enkeltpersoners holdninger til samfunnet rundt seg, samt intensjonene som følger med holdningene... Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Hva skal man egetlig med våpen? Jakte? ja vell da kunne man fått det av jaktlag for formålet Det er noe av det dummeste jeg noen gang har hørt. Ja da har du ikke hørt mye her i livet. Selv har jeg skutt til Gull med Ag3 i forsvaret, har skutt med det meste av håndvåpen, har skutt M72,M84 og Tow 127mm skarpt etc, så jeg vet veldig godt hva man bruker våpen til, men det jeg stiller spørsmålstegn ved er hva skal vi med våpen i det sivile, dvs at det roterer våpen som kan komme på avveie, eller benyttes til djevelskap om sinnstilstand etc forandrer seg. Om man skal bruke dette i skyteklubber, jaktlag etc, hadde man jo enkelt kunne regulere dette med at ansvarlig klubb, jaktlag etc hadde kontroll med dette når det ikke skulle brukes til formålet. Gi meg et argument for hvorfor du skal ha våpen hjemme i ditt hjemm som du kan ta i bruk når du vill? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Holdninger kan læres, men kan man lære seg og takle sin egen sinntilstand? La os ta klassikeren, kona forlater deg, eller du finner hunn i senga med en annen, noen bare klikker det for, og det er stor forskjell på og klikke med ei hagle som var tiltenkt lærdue skyting en en fluesmekker som henger på kjøkkenet. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Jeg er helt enig med Geir i denne saken, jeg klarer ikke å se noen som helst god grunn til at privatpersoner skal kunne oppbevare våpen hjemme. Tilgangen på våpen er selvfølgelig ikke grunnen til at folk gjennomfører handlinger som dette, men det er en god grunn til at de klarer å gjøre det... Det er f.eks neppe tilfeldig at land som USA, hvor man kan få kjøpt det meste av våpen på det lokale supermarkedet, er på verdenstoppen når det gjelder saker som dette. Selv om de gjerne liker å legge skylden på alt annet enn våpenlovgivningen. Siter
Mathias Ganss Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Du har så rett du Geir. Aldri har jeg vært mer enig med deg. Hva i allverden trenger man våpen til? Skyte på pistolklubb? Må man ha den friheten? Jeg har selv skutt med en del våpen, men det er for meg helt hinsides å skulle ha noen av de liggende hjemme. Heller ikke jaktvåpen ser jeg noen grunn til å ha hjemme. Som Geir sier, la jaktlaget oppbevare våpen og utlevere dem ved behov. Joda, det er noen få personer som naturlig nok må administrere dette, men det gjør at antallet med direkte tilgang til våpen blir langt lavere. Når det kommer til skoleskyting er det avgjørende at personen har tilgang til våpen. Eliminerer du tilgangen blir det langt vanskeligere. Ja, du kan lage helvete med øks, men det blir ikke det samme. At USA og Finland er godt representert på statestikken over skolskyting speiler også deres liberale våpenlover. Det er klart det er andre faktorer som spiller inn, slik som moral i samfunnet, media, oppvekst osv, men som sagt, uten våpen ingen skyting. Mvh Mathias Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Våpen klarer de vel alltids å skaffe, selv om det blir aldri så ulovlig... Så var det saken med oppevaring av våpen. For skyteklubber vil vel den saken være ganske enkel, med tanke på at de fleste klubbene har klubb-lokaler. Men slik jeg ser det, så byr faktisk dette også på et potensielt problem; innbrudd! Om folk vil ha våpen, så vil de under en slik ordning kunne være sikker på at det er mulig å finne slikt hos den lokale skyteklubben... Her kan vi selvsagt legge inn litt ekstra sikkerhet hvor deler som er absolutt nødvendig for å kunne avfyre våpene blir tatt ut og brakt hjem av de respektive våpnenes eiere. Uansett tror jeg en slik løsning for mange skyteklubber vil bli både kostbart og tungvindt... Så var det jaktlagets problem: meg bekjent er det ikke mange jaktlag som har egne lokaler som potensielt kan brukes som oppevarings-sted for våpen. Hvor skal jaktlagene lagre sine våpen når de ikke brukes? I praksis vil begge forslag antakelig medføre at klubbene og jaktlagene blir nødt til å ha en "ansvarsperson" som oppevarer våpen hjemme hos seg (altså fremdeles i en privat bolig), og dermed er vi tilbake ved start... Siter
Helge Sakkestad Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Har vært alle flagg på halv-stang hær borte idag... Virkelig synd! Politiet jakter jo nå på han filmeren av youtube-filmen. Siter
Mathias Ganss Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Jeg er enig i at våpen nok kan skaffes uansett. Og at det kanskje ikke ville hatt så stor betydning på skoleskyting. Men et forbud ville kunne gjort en forskjell på f.eks. drap i affekt. Dette er forholdsvis sjeldent i Norge, men det er klart det kunne gjort en forskjell. Forsvaret har ammo og våpendepoter. Det hender at det gjøres innbrudd i disse. Dette vil selvfølgelig også kunne skje dersom pistolklubber skulle ha liknende depoter, men det tilbakeviser allikevel ikke argumentet. Mange av forsvarets depoter er skremmende dårlig sikret. Kanskje kan eventuelle depoter hos pistolklubber være bedre sikret? Rent personlig mener jeg skyteklubber like gjerne kan avvikles. Jeg må innrømme at min kunnskap om jaktlag er relativt dårlig. Hvordan et påbud om sentral oppbevaring og sikring av jaktvåpen eventuelt skulle gjennomføres, kan jeg derfor ikke si noe om. Men det burde vel være mulig å gjennomføre. I bunn og grunn er jo dette rent normativt. Jeg har strengt tatt ingen forutsetninger om å kunne si hvordan det skulle gjennomføre, kun forslag som er mer eller mindre gjennomtenkte. Mvh Mathias Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Det er meg likegyldig om det er Politiet som oppbevarer våpen for et jaktlag eller om det er noen andre myndigheter, greia er at ved og fjerne tilgangen på våpen når hormonene står i fyr og flammer der og da, så kansje man hadde redusert mye, jeg vet ikke. Uansett en tragedie. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Helt enig med Geir Ove. Jeg ser ingen som helst fornuftig grunn til at privatpersoner skal ha adgang til å eie/oppbevare skytevåpen av noe som helst slag. En mye strengere våpenlov enn den vi har idag er på sin plass synes jeg. Våpen burde vært innelåst på godkjent oppbevaringsplass, og med 2 låser. Slik at det må to personer til for å få ut et skytevåpen. Det vil begrense veldig mange tilfeller av våpenmisbruk. Den finske saken her er meget trist. Men finske myndigheter må nok ta endel av skylden for dette da våpen-lovgivningen er for slapp der borte. Dette er en sak som kunne vært unngått. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Tja, og så glemmer vi glatt at drapet i Finland ikke var et enkelt tilfelle av "hormonsvingninger", men noe som faktisk var planlagt i 6 år? Avvikling av skyteklubber? Ja, du må gjerne prøve, men jeg har ikke tro på at du vil få det til... Og det å skulle oppevare våpnene til jaktlag hos politiet vil bli tungvindt, og antakelig meget kostbart. Husk at politiet alt i dag har mer enn nok å ta seg av, om de ikke i tillegg er nødt til å ta seg av våpen-lagring. Og lagring av våpen i skap med 2 låser? I teorien en god ide, men du verden hvor lett de nøklene lar seg kopiere... :whistle: Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Mange som henger seg opp i hormoner og andre utrykk, men er det virkelig ikke noen som har ett argument for og ha våpen hjemme? Bare små sutring her jo.... :grin: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Tja, noen som har ett godt argument for å ha en full-størrelse cocpit hjemme? :whistle: Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Tja' date=' noen som har ett godt argument for å ha en full-størrelse cocpit hjemme? :whistle: [/quote']Er ihvertfall ikke farlig og er flere grunner her, enn å ha våpen lagret i huset. Syns det er meget trist med disse skytedramaene! Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 At det ikke er farlig er fremdeles ikke et brukbart argument for å ha det i huset... Siter
Ivar Hestnes Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Tja' date=' og så glemmer vi glatt at drapet i Finland ikke var et enkelt tilfelle av "hormonsvingninger", men noe som faktisk var planlagt i 6 år? Avvikling av skyteklubber? Ja, du må gjerne prøve, men jeg har ikke tro på at du vil få det til... Og det å skulle oppevare våpnene til jaktlag hos politiet vil bli tungvindt, og antakelig meget kostbart. Husk at politiet alt i dag har mer enn nok å ta seg av, om de ikke i tillegg er nødt til å ta seg av våpen-lagring. Og lagring av våpen i skap med 2 låser? I teorien en god ide, men du verden hvor lett de nøklene lar seg kopiere... :whistle: [/quote'] Det var kanskje planlagt i 6 år. Men hvis gjerningsmannen ikke hadde hatt våpen så hadde han ikke kunne skutt noen. Politiet kunne forresten inndratt våpenet hans på mandag, men pga dårlig våpenlovgivning så fant man ingen grunn til å inndra våpenet hans :sick: Selv om politiet hadde sett youtube-vidoen som direkte bekrefter at gjerningsmannen er psykopat. Har ikke sagt noe om å avvikle skyteklubber jeg. Ikke at våpnene skal oppbevares hos politiet heller. Skjønner ikke hvor du får det ifra i mitt forrige innlegg. Det jeg skriver er at våpen bør være låst slik at det skal 2 personer til for å få de ut. Om det være en prest eller jaktkamerat spiller ingen rolle. Hvis det må 2 personer til for å få låst ut et våpen så vil det sterkt begrense muligheten til å begå drap pga "hormonsvingninger" psykopater og krangling i fylla. Hvis to menn blir overlatt et slikt ansvar å ha nøkler til et sikret våpenskap og de kopierer nøkler for å dele ut, så er de ihvertfall ikke rette personer til å ha verken nøkler til skapet eller tilgang til skytevåpen. Det er jo slike folk som man skal prøve å holde langt unna våpen. Forstår ikke helt hvorfor du drar inn hobby-prosjektet mitt i denne tråden. Det var ganske usaklig synes jeg. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Ivar; jeg tenkte ikke spesielt på deg da jeg nevnte full-størrelse cocpit. Det jeg forsøkte å gjøre var å få frem et poeng; I likhet med at vi her på forumet har en felles (hobby)interesse for fly, så er det andre som har en hobby-interesse for våpen. Å lagre våpen hos politiet var mer noe jeg kom på som en "potensiell" løsning på "jaktlags-problemet", og noe jeg tror ville blitt foreslått etterhvert om ikke jeg hadde kommet med den. Avvikling av skyteklubber var noe som kom fra Mathias. Forøvrig, med tanke på skyteklubber og "2-persons"-løsningen; en skyteklubb består gjerne av mer enn 2 personer, og mange liker å få skyte litt utenom klubb-tider. Så at en hel klubb skal gjøre seg avhengig av 2 personer for våpentilgang er strengt tatt urealistisk... Så det å "skyte" på bare deg, Ivar, var absolutt ikke intensjonen. Siter
Ivar Hestnes Skrevet 24. september 2008 Skrevet 24. september 2008 Da er det oppklart Gunnar. Følte at du siktet litt på meg nå, og at det ble satt en slags paralell mellom meg og en psykopat. Var litt usikker på åssen jeg skulle tolke inlegget ditt, men så jo at det var et "glimt-i-øye" smiley der da. Men sitter nå og koser meg jeg da. Ikke noe usagt skal det være mellom oss Jeg ville ikke foreslått politiet som våpenlagrings-instans. De har nok å gjøre og for lite ressurser. Jeg tenkte mere på at f.eks. 2 personer (og 2 reserver) i et jaktlag/skyteklubb ble kurset i sikker oppbevaring og at de hadde nøkler til våpenskapet. Er man 2 personer for å åpne et skap så er det lettere å se an personene som skal bruke våpen. Og det er liten sjans for at en av de aktuelle "key-masters" kan gjøre noe utilsiktet da de også kan vurdere hverandres egnet-het. Avvikling av skyteklubber og jaktlag er en dårlig ide ihvertfall. Er overbestand av hjort og rådyr selv om det skytes en del dyr hvert år. Omtrent så hjort er skadedyr her nå Men slik det er i Finland, at nesten hvem som helst kan ha våpen er litt drøyt synes jeg. Bedre med streng regulering av våpen, enn tilnærmet ingen regulering Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.