Gå til innhold

Bli med på utrykning igjennom Trondheim sentrum!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ivar flott video..

Men lurte alltid på en ting.

Dersom man befinner seg på motorveien (to felt).

Alle hjører i høyre felt så kommer dere med blå lys i venstre felt. Er det da nødvendig å stanse og svinge av fra høyrefeltet?

Jeg mener selv at det er nok å slippe gassen, men å brå bremse kan føre til farlig situasjon, eller er det bare meg som tenker feil?

 

Jeg holdt nemlig på å kjøre i ræva på en som bråbremset i høyrefelt pga ambulansen i venstre når det var ingen biler å se verken foran eller bak i venstre feltet. Det endte opp med at jeg måtte gjøre unnamanøver mot venstre felt med full blinklys for å ungå kolisjonen. Heldivis var dette lenge før anbulansen skulle passere oss. Og jeg var da passe forbanna på den tulingen som bremset fra 100 til 40 med FULL brems.

 

 

Skrevet

Hvis jeg møter en utrykningsbil med blålys og sirene på en 2 felts vei og utrykningsbilen har ingen biler foran seg. Må jeg bremse ned og vike av veien da? Selv om den har klar bane?

 

Jeg kom i en sli, situasjon en gang og alle andre bilene i min retning viket.. Det er da ikke nødvendig?

Skrevet
Kom over ett meget interessant klipp som TV Adressa har satt sammen for oss.

Vi som har fått opplæring på kjøring med blålys og sirener kjenner oss godt igjen med teorien. Dere som ikke har opplæring vil nok uansett lære litt om hvordan tankegangen til de som kjører utrykning er' date=' viktig lærdom!

 

http://www.adressa.no/tv/?id=7123&autoplay=1&page=0 [/quote']

 

Ivar, du kan ikke sammenligne MP utrykning med virkeligheten da :grin: husker det selv når jeg var MP i Bodø for 10 år siden, hadde den råeste MB Gelenderwagon fra 1972 med den største blåsaften som har sittet på en bil og sirene som kunne høres helt til Reitan og tilbake igjen, moro å kjøre utrykning til både Tverlandet, Reitan og Bodin Leir, kjørte tilmed full utrykning med både sirener og blålys for hente pizzaen og greier, moro var det ;)

 

Men i dag er jeg tilkallingsbrannmann (Reserve/frivillig) for Eidsberg Brannvesen og har da blålys i bilen, har dog ikke brukt det enda da...

 

Skrevet

Nei, du trenger ikke bremse ned og kjøre ut om den kommer uten biler foran seg..

 

Men, som regel så ligger utrykningskjøretøy av stor art, ambulanser og brannbiler midt på veien av og til, slik at du må slakke ned å kjøre litt ut til siden for å slippe han forbi. Jeg pleier bare å bremse ned og kjøre helt ut til hvit stripa når jeg møter utrykningskjøretøy, uansett om det ikke er andre biler i veien, kun for å hjelpe til å gjøre det jeg kan for at dem som trenger hjelp får det fort nok :P

Skrevet

Men lurte alltid på en ting.

Dersom man befinner seg på motorveien (to felt).

Alle hjører i høyre felt så kommer dere med blå lys i venstre felt. Er det da nødvendig å stanse og svinge av fra høyrefeltet?

Jeg mener selv at det er nok å slippe gassen, men å brå bremse kan føre til farlig situasjon, eller er det bare meg som tenker feil?

 

Det finnes jo ikke noe fasitsvar, men det som i de aller fleste tilfeller er riktig er å bare bli liggende vanlig i høyre felt, men gjerne trekk deg litt ut mot høyre og bruk retningslyset. Da vet de som kjører utrykning at du er oppmerksomme på de, og at de selv har kontroll på bilene de passerer!

 

Har kjørt relativt mye utrykning selv, og noen av de skumleste situasjonene er faktisk de som ligger i høyrefelt på motorveien, og nesten kjører av veien, eller bråbremser med biler bak seg når vi kommer med blålys!

 

Et lite spørsmål; Hvis man venter på rødt lys, det kommer kjøretøy i utrykkning bak som ikke kommer forbi og det ikke er noen i veien foran deg, har man da lov å kjøre fram for å slippe de forbi?

 

Det heter jo at man skal gi fri vei for kjøretøy under utrykning, og hvis det er dette som må til for å gi fri vei, så kan man gjøre dette. Man må jo da være ekstremt varsom. Men de fleste som kjører utrykning prøver å unngå at andre biler må kjøre på rødt lys. Det beste er å vike til en side!

 

Et godt tips og en oppfordring til alle er: Bruk speilene deres!!! Etter en god del mil med utrykningskjøring er det skremmende å se hvor mange som ikke får med seg noe av det som skjer bak dem!

Skrevet

Morro aa se paa.

Maa innroemme at hjemme i Norge tror jeg bare at jeg har maattet vike en gang for utrykning de 5 aarene jeg har kjoert i bil, her borte I Daytona maa jeg det ukentlig istedenfor, selv om Baerum har flere folk enn Daytona

Skrevet
Interessant video. Et lite spørsmål; Hvis man venter på rødt lys' date=' det kommer kjøretøy i utrykkning bak som ikke kommer forbi og det ikke er noen i veien foran deg, har man da lov å kjøre fram for å slippe de forbi? [/quote']

Hehehe, du får säkert en fet bot i Norge om du kör mot rött ;)

 

 

Försökte hitta fakta vad som gäller här i Sverige för jag är ganska säkert på att man får köra mot rött ljus för att släppa förbi utryckningsfordon.

 

[size:8pt]Som privatperson får du köra mot rött i en korsning. Du får dock inte passerar genom korsningen utan köra över stopplinjen och sedan åt sidan för att släppa fram utryckningsfordonet. Du är skyldig enligt lag att lämna företräde för utryckningsfordon.[/size]

 

Men, ett intressant exempel:

[size:8pt]Ex. Du står med din bil i en korsning vid rött ljus. Bakom dig kommer det en ambulans med blåljus och siren. Du kör ut i korsningen (mot rött) för att släppa fram ambulansen och blir då påkörd från sidan (inget allvarligt, bara plåt). Ambulansen kommer förbi och kan rädda liv men du har brutit mot lagen (att köra mot rött) och kan straffas för det. Framförallt är det din försäkring som får betala skadorna på alla inblandade.[/size]

Så då kan man säga att det INTE är lagligt.

 

Läser man lagen så ger det möjlighet för olika tolkningar:

[size:8pt]"4§ en gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.

* Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458)."[/size]

Skrevet
Men i dag er jeg tilkallingsbrannmann (Reserve/frivillig) for Eidsberg Brannvesen og har da blålys i bilen, har dog ikke brukt det enda da...

 

Er dette virkelig lov når man kjører privatbil? Det stilles vel krav til forskrift om utrykningskjøretøy med tanke på godkjenning og forsikring på kjøretøy? Er dette din egen private bil eller en bil som tilhører brannvesenet som du benytter?

 

Uansett, videoen illustrerer Trondheim som et kork uten like.. Har selv kjørt uttallige ganger samme ruta under samme forhold, så dette var forsåvidt ingenting nytt. Der seg man at å kjøre utrykning ikke nødvendigvis innebærer å kjøre fort. Motorveien er noe annet selvfølgelig ;)

 

Begynner å få en goood del mil utrykningskjøring nå, og det er like forbanna irriterende når folk ikke kan følge med i speilene, så det er tips nr. 1 til alle, å følge med i speilene med jevne mellomrom, men det beligger også ansvar på fører av utrykningskjøretøy for gi seg til kjenne.

Skrevet

Begynner å få en goood del mil utrykningskjøring nå, og det er like forbanna irriterende når folk ikke kan følge med i speilene, så det er tips nr. 1 til alle, å følge med i speilene med jevne mellomrom, men det beligger også ansvar på fører av utrykningskjøretøy for gi seg til kjenne.

 

 

Der er jeg virkelig enig med deg Fredrik. Opplever veldig ofte at folk overhodet ikke følger med, og da er det utrolig viktig å få vist seg fram på rette måten.

En annen stygg sak vi opplever ofte er når vi feks er på tur på E6 til trafikkulykker, her bruker vi en redningsbil (Toyota)

som er helt grei og komme fram med. Denne bilen kjører som regel først av den grunn, men når vi kommer etter med vår 1 utrykningsbil (Scania P 94)opplever vi at folk har full fokus på bilen som akkurat har passert, og glemmer alt som har med speil å gjøre. Da er det ofte at man blinker og tuter mens man sniker seg forsiktig nærmere, og når bilen til slutt får øye på oss er det full brems!!

Nå skulle det være ganske åpenbart hvordan bremsestrekningen er på en personbil i forhold til en brannbil på 12-13 tonn er, eller enda værre Tankbil eller lift på 22-24 tonn. Langt ifra alle som tenker over dette. Det aller beste er om man blinker feks til høyre og legger seg så langt ut mot kanten man kommer for deretter og slakke av pent.

En liten oppfordring.

 

Skrevet

Å kjøre utrykning med stor bil vs. liten bil (altså brannbil/stigebil mot feks ambulanse/redningsbil) blir å kjøre på 2 helt forskjellige måter. Det er jo klart at den tung bil har en annen fysikk mtp bremselengde osv, så her blir vel heller effektiviteten satt mer i høysetet enn farta sånn sett.

 

Men som man så fint illustrerte i den videoen, så får man et problem når feks bussene har plassert seg litt atalt, og da kan man glemme å passere på samme måte som man kan gjøre med vanlig bil. Legg forøvrig merke til bilen som begynner å kjøre framover i det han skal snike seg inn bak bussen ;)

Skrevet

Da var det i grunn slik jeg trudde.

Legge seg litt til sides, blinke mot høyre og eventuelt slippe gassen.

Men brå brense på en måtorvei når venstre felt uten biler er livsfarlig.

Forbanna idioder som ikke tenker som gjør slikt!

 

Da er mitt sagt.

 

Denne videoen er veldig fin og alle burde se den. Da får man litt av tankegangen til de som kjører utrykning.

Skrevet
Kom over ett meget interessant klipp som TV Adressa har satt sammen for oss.

Vi som har fått opplæring på kjøring med blålys og sirener kjenner oss godt igjen med teorien. Dere som ikke har opplæring vil nok uansett lære litt om hvordan tankegangen til de som kjører utrykning er' date=' viktig lærdom!

 

http://www.adressa.no/tv/?id=7123&autoplay=1&page=0 [/quote']

 

Ivar, du kan ikke sammenligne MP utrykning med virkeligheten da :grin: husker det selv når jeg var MP i Bodø for 10 år siden, hadde den råeste MB Gelenderwagon fra 1972 med den største blåsaften som har sittet på en bil og sirene som kunne høres helt til Reitan og tilbake igjen, moro å kjøre utrykning til både Tverlandet, Reitan og Bodin Leir, kjørte tilmed full utrykning med både sirener og blålys for hente pizzaen og greier, moro var det ;)

 

Men i dag er jeg tilkallingsbrannmann (Reserve/frivillig) for Eidsberg Brannvesen og har da blålys i bilen, har dog ikke brukt det enda da...

 

Hehe, hva er din definisjon av "virkelig utrykning" Truls Petter? :grin:

Det er slutt på den tiden hvor MP farter igjennom skog og mark med en gjennomsnittlig MB med påmontert saftblander, som du selv beskriver (dog, de finnes, men brukes kun i feltoppdrag). :grin:

Har selv kjørt utrykning denne strekningen med Toyota Hiace (noe dårligere kjøreegenskaper enn MB.. :D ), heldigvis var det ikke om liv og helse, men en utfordring var det iallefall!

De som har en viss tanke om hva som er opp og ned i Trondheim, vil nok uansett velge å kjøre over Singsaker og Rosenborg, framfor Trondheims mange kreative løsninger, som kalles lyskryss. :grin:

Skrevet
Hvis jeg møter en utrykningsbil med blålys og sirene på en 2 felts vei og utrykningsbilen har ingen biler foran seg. Må jeg bremse ned og vike av veien da? Selv om den har klar bane?

 

Man trenger vel nødvendigvis ikke å bremse helt ned, men er vel ikke alle utrykningskjøretøy som kjører mye over 120 (tenker da på brannbiler) og da er det vel greit å holde seg litt under fartsgrensen når f.eks. brannbilen kommer forbi. Tror det er litt kjedelig for en evt. brannbil som ligger i venstre å bli forbikjørt av en ivrig BMW i høyrefila.

Skrevet

Som forhenværende ambulansepersonell ønsker jeg å komme med et par svar til dere som stiller mange gode spørsmål.

 

1. På motorvei / vei med flere enn ett felt: Det er ikke nødvendig å kjøre til siden dersom det er fri vei for utryknigskjøretøyet (heretter kalt Blå)

Det er likevel anbefalt og fordelaktig å blinke til høyre og sakke ned litt. Dette fordi at da ser vi bak rattet på blå at her er jeg blitt lagt merke til og kan da flytte fokus frem mot neste hindring / potensielle utfordring. Kjøringen handler i svært stor grad om god planlegging.

 

2. Kjøreteknikk ala midt i veien: Dette er en teknikk som brukes for å aktivt gjøre seg synlig for ALLE. Ligger man med gulstripen midt under bilen er det for å vise både møtende trafikk og de forankjørende at en kommer. Det har dog ikke noe å gjøre med størrelse på kjøretøyet. For moroskyld kan jeg komme med en beskrivelse gitt av instruktør når jeg tok blålappen: Du har tre måter å kjøre på. Du kan kjøre som dronningen og ligge i ditt eget felt og kose deg og bare vise deg for de som kjører foran deg. Du kan kjøre som prinsen og ligge midt i veien og vise deg frem for alle. Eller du kan kjøre i motgående. Da kjører du konge :grin:

 

3. Å bryte generelle trafikkregler for å hjelpe: Det er ikke anbefalt å kjøre på rødt for å vike for Blå. Forbudt er det også. Rødt lys er rødt lys. Du blir nok aldri straffet så lenge det går bra men en vet aldri med gutta med gullknappene :) Det som er løsningen men aldri blir praktisert er følgende: Avstand til forankjørende i kø og ikke kjør så langt inn mot krysset at grillen din kysser hvitstripen. La det være en halv billengde frem til hvitstripen så er det god nok plass til å skvise seg litt lenger frem ved behov uten å komme i konflikt med kryssende trafikk. Det er ca. 8 ganger høyere risiko for å bli utsatt for / forårsake en trafikkulykke når en kjører utrykning og da kan jo like gjerne de som kjører blått få beholde denne risikoen.

 

4. Dette er ikke et svar bare en oppfordring til dere som har giddet å lese dette:

Bruk speilet aktivt. Ser du noe som blinker blått, sett rolig blinklys til høyre og slipp gassen. Løft blikket og sjekk at du ikke kommer til å stanse / vike rett før en bakketopp eller uoversiktlig sving.

Hold avstand til forankjørende. Da slipper man som regel bråbremsing og unnamanøver i tilfelle den foran får øye på blå først. Også dette jeg omtalte i punkt 3.

 

Et lite tillegg: Ikke kjør ut i krysset dersom det ikke er plass nok til å komme seg ut av det. Disse bussene i filmen laget jo nok krøll for en liten politibil og tenk da hvordan det hadde vært for en brannbil. Det hadde vært Askehaug hos Gyllendahl før brannbilene hadde kommet frem..

 

Takk for at du leste dette og jeg håper virkelig at det var mer lærerikt enn forvirrende :)

 

Kjør forsiktig!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...