Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Målet med shooten var, som det stort sett pleier å være for meg, å prøve meg på noe nytt, lære noe, og aller mest: HA DET GØY! Og som alltid, ble det mye latter og smil underveis. :)

IMG_9442.jpg

IMG_9450.jpg

IMG_9525.jpg

IMG_9498.jpg

IMG_9539.jpg

IMG_9553.jpg

IMG_9680.jpg

IMG_9773.jpg

IMG_9800.jpg

IMG_9831.jpg

IMG_9933.jpg

Siste bildet er det eneste som er gjort noe ekstraordinært med utover justering av eksponering og hvitbalanse. Her var bakgrunnen alt for lys og tok bort fokus fra modellen.

Før og etter justering her. Flytt pekeren over bildet.

Skrevet

Kjemeknall! Ikke bare fordi det er godt å se noen kvinnlige former på forumet, men i tillegg var de flotte "motiver" samt herlige omgivelser i bildene. De ga med på en måte "kinderegg", (her må jeg vel forklare......) Altså, tre ting på en gang! 1. Flotte jenter, 2. Moteriktige klær, 3.Flott natur med høststemning så det holder!

Du er en meget dyktig fotograf kjære venn!

Skrevet

Jeg kjører sRGB fargeprofil på skjermen min. Safari vet jeg bruker fargeprofiler på bilder, firefox hadde ikke det i v2 uten at man åpnet det manuelt, kanskje v3 er annerledes - aner ikke. Her er hudtonene naturlige og friske slik de var for det blåtte øye og direkte på kameradisplay i alle fall. :)

Det er flere ting som spiller inn for at det ble som det ble (stiletthæler på stein og fort-deg-før-jeg-mister-balansen f.eks) - men jeg ser hva du mener :)

Og takk, dere andre :) Hyggelig å høre!

Har noen idèer jeg og hun med det knallrøde håret skal gjennomføre en gang i løpet av høsten forhåpentligvis, mens det ennå er farger ute. Tror dere kommer til å like dem - så får man håpe det blir både tid, vær og lys til å gjennomføre :)

Skrevet

Som jeg sa på MSN; gode bilder, men jeg føler jeg har sett det før? Bildene er teknisk gode, godt komponert. I bunn og grunn veldig gode bilder, men føler at ideén bak bildene begynner å bli litt utbrukt, i alle fall om du ikke gjør særlig variasjon.

Kun ment som konstruktiv kritikk på et litt mer analyserende nivå^^,

Skrevet

Jeg ser den, Olaf. Men så er det veldig forskjell på å stå bak kamera å tenke teknikk OG posering, og samtidig være ufordragelig fersk i det hele, og være den som sitter milevis unna opplevelsen og kikke på bildene på en dataskjerm og tenke "jeg kunne gjort bedre". :) Ting tar tid, og foto er ikke noe jeg driver med på daglig basis, selv om man i blandt skulle ønske det var sånn.

Og en annen nøkkelfaktor med at poseringene ikke er mer "spennende" eller "utfordrende" ligger i så enkle fakta som at disse jentene ikke er erfarne, er usikre på det å stå forran kamera, og må bli varme i trøya før de tar det et steg eller sju videre - så alt står ikke på MEG heller. :)

Øvelse gjør mester - og for min del var dette en positiv opplevelse og erfaring med tanke på naturlige lyskilder, selv høyt oppi fjellet.

Nå er det tur! GOD HELG! :D

Skrevet

Nydelige bilder med tonnevis av høststemning og med nydelige motiver både i for- og bakgrunn :)

Kan være litt enig om poseringene. Ga meg en litt "tatt ut av en Ellos-katalog" -følelse. Men skjønner selvsagt at verken du eller de gjør dette profesjonelt. Synes de taklet det godt på de bildene du har lagt ut i hvertfall.

Måtte sperre øynene opp når jeg så forandringene du hadde gjort på siste bilde. Ble nesten som et helt nytt bilde, jo :)

Skrevet

Flotte bilete Ola! Dette her har du teken på!

Litt frekt kanskje, men då eg såg det siste biletet sg eg for meg at ho jenta ramla i vatnet... :grin:

Skrevet

Takk :)

Torstein - det var ikke langt fra å bli et faktum.. :) Stiletthæler, trang bukse, stå noe merkelig og utvant gjorde at det ble bare to bilder, den som vises i tråden her ble det beste - og dermed strakk hun ut armene i redsel for å falle og fikk en hjelpende hånd ned fra steinen. :P

Skrevet

Stilige bilder! Men et spm... Hvordan i helvete klarer du å gjøre et bilde som er såpass mye utbrent som det siste om til et så godt resultat? Når jeg får utbrente bilder har jeg ikke sjans til i få det bra igjen. Hva er det du justerer på?

Skrevet

Om du justerer på curves så får du muligheten til å justere lyset i de mørke kanalene og i de lyse.

Det jeg pleier å gjøre er følgende, forutsetter at du tar bildene i RAW:

Sette opp exposure litt

Jevne ut litt med kontrast

Justere shadow/highlight

Ordne skarphet

Justere hvitbalansen

og til slutt finpusse med curves.

Skrevet

På alle bildene utenom det som er gjort noe mer arbeid med har jeg kun brukt sollys og eventuelt reflektor på noen av de.

På det siste ble det brukt blits og reflektor for å få nok lys til at jeg fikk nok lys på henne, og samtidig ikke fått så utbrent bakgrunn at det ville vært umulig årette opp i etterarbeidet.

Jeg tar konsekvent i RAW, og lagde først en versjon med litt endring i eksponeringa så høylys på jenta ikke ble fremtredende, justerte hvitblanse og kontrast. Deretter lagde jeg versjon nr 2 hvor jeg fortsatt med samme innstillinger men trakk exposure helt i bunn. Begge bildene ble henta inn i Photoshop med den mørke versjonen over den lyse, og tegna en maske på jenta sånn at hun ikke skulle bli mørk - opacity på dette layeret var nødvendig for å ikke få helt overkill effekt. Lagde også en ny layer fyllt med sort og lagde en maske sånn at kun vannet ble påvirket for å dempe høylys, og en curves adjustmentlayer for å lyse opp øvre del av jakken, ansikt og hår.

Skrevet

Noen på foto.no nevnte at de syns hullet hvor litt av himmelen syns var forstyrrende, og en stein i vannet.

Har i dag sett litt på å fikse dette, samt å utvide bildet litt mot høyre kant slik at man kan printe på 70x50cm plakat uten å måtte croppe noe, i tillegg til å tette glipa mellom jakke og bukse, og fjerna en stein i venstre kant.

hilde_fin.jpg

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...