Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både Marius og Vidar har kommet med svært gode betraktinger om hva som skjer i forumet. Jeg har fartstid siden før internett kom, og drev den gang en såkalt BBS (Airport-88) der man brukte modem og ringte opp den aktuelle BBS'en. Den gang som nå så hadde man såkalte forum, hvor man kunne diskutere all verdens problemer og interesser.

Desverre så har har ikke ting endret seg noe særlig. Det er like mye dritt som kommer ut av folks tastetrykk nå, som for over 20 år siden. Tingen svært mange glemmer er at det sitter mennesker i andre enden å leser skiten. For noen er dette stor forlystelse, for andre fremstår ting som den reineste idioti.

Jeg har holdt på med denne hobbyen siden den første strek-simulatoren kom til Sinclair ZX Spectrum, og har det like gøy fremdeles. Det har jeg tenkt å fortsette med, uavhengig av hvor høy eller lav temperaturen blir, og hvor mye usakeligheter, manglende skriveferdighet i norsk og personangrep det blir.

Poenget mitt kan samles i 1 (ett) ord: FOLKESKIKK. For de som vet hva normal folkeskikk er, og kanskje fått det med hjemmefra: Dere vet hva dette er snakk om.

For dere som faen ikke vet hva normal folkeskikk er: Få forklaringen av noen som har greie på den slags.

Ellers vil jeg si at Flightsim.no er et glimrende sted for de vil dyrke sin hobby, og trives med det.

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet
Er det egentlig så ille her på forumet?

Ja' date=' det er så ille her inne når folk får så øra flagrer for den minste ting, tråder åker rett til helv.. for svært lite, flaming/personangrep florerer og mange har seriøse ego-problemer eller et brennende behov for å hevde seg på bekostning av andre. Det finnes så sinnsykt mange eksempler på denne slags oppførsel her inne at jeg ikke finner ord.

Og igjen; folk var ikke villige til å rette seg etter det Vidar sa som moderator, eller slik som har forekommet mer enn en gang i det siste halve året: rette seg etter det Dag som forumeier sier. Uenighet er greit, men om ikke folk klarer å diskutere ting på en ordentlig måte, eller begynner med sjikane i åpent forum, på pm eller via telefon/tekstmelding, så har ting gått ALTFOR langt. Og dette er alle ting jeg og mange andre vet at både har foregått og foregår daglig.

Som jeg har sagt før i omtrent hver eneste tråd som omhandler dette temaet; Flightsim.no har gått fra å være en community for fly/flightsim-entusiaster til å bli det jeg enkelt og greit vil klassifisere som et elitist-forum. Nye medlemmer blir regelrett kjeppjagd ut herfra fordi de stille spørsmål som kanskje har blitt besvart før. Søkefunksjon eller ikke, det [b']ER[/b] faktisk mulig å fortelle folk ting på en skikkelig måte, på tross av at man har sagt den samme ting flere ganger.

Med over tre tusen apekatter og/eller vattnisser på medlemslista burde det være elementært at det må være aktive moderatorer her. Folk klarer ikke å oppføre seg. Folk klarer ikke å la være med personangrep og andre idiotiske former for oppførsel.

Det slås knallhardt ned på dette. Uansett hvem det gjelder.

Skrevet

Må si meg enig med tråstarter å en del andre brukere av dette forum. Siden jeg ble aktiv medlem i 2003 har forumet endret seg radikalt i feil rettning. I ifra 2003 fram til 2006 holdt forumet seg på et meget bra stadie der man faktisk fikk saklige svar, og man følte seg velkommen som ny bruker.

Men etter 2006 har det faglige innholdet i forumet sakte men sikkert måtte vike plass til fordel for kranglig å stadig økende mengde ikke flyrelaterte diskusjoner. Når man idag logger seg inn er nermere 90% av alle nye tråder startet i Snackbaren, men i kaffekroken og de andre avdelingene for fly å flysim er nesten like stille som 1 juledag var på 60tallet. Hallo folkens. Dette er et forum som Dag har laget for at vi som driver med flysim, og som har fly interesse skal kunne dyrke hobbyen i fellesskap å dele sine erfaringer, og sist men ikke minst få hjep om man skulle trenge det. Og ønsker dere å snakke om alt mulig annet, ja så kom dere inn på de rette forum, å la oss som ønsker å ha denne siden på et saklig nivå få lov til det uten at andre skal komme å ødelegge for de av oss som bruker dette forum til det det er ment som.

Og et meget alvorlig farisgnal på at noe er galt er når en å en av resurspersonene forsvinner pga av at "NOEN FÅ" tennåringer (fjortisser) ikke respekterer hva folk som faktisk utaler seg med egen erfaring ifra for ekesempel jobb som pilot osv. Hva er det som får en 15åring til å tru at han kan fly en Dash8 mere korekt en en som faktisk jobber som pilot på flytypen? En 15 åring med noen hundre timer ifra MSFS har LANGT igjen før han kan utale seg om hva som faktisk er rett å galt i hvordan jobben skal utføres. Minst en pilot har forlatt dette forum pga av at noen få tennåringer regelrett hakket løs på han da de mente de hadde rett å han tok feil. Kor respektløs går det ann å være?

Skrevet

Jeg er drittlei av at alle absolutt skal hakke på de yngre på dette forumet, når de eldre ikke er et hakk bedere. Såvdt jeg vet var det ikke tenåringer som førte til at Jörgen Toll forsvant fra forumet?

Hvorfor er det alltid slik at når det oppstår en konflikt her inne, så er det vi yngre som alltid må ta støyten for at noe går galt?

Hvis alle skjerper seg her inne, og går igjennom egen kunnskap og respekt for hverandre, så hadde vi ikke engang hatt denne diskusjonen.

Skrevet
Jeg er drittlei av at alle absolutt skal hakke på de yngre på dette forumet' date=' når de eldre ikke er et hakk bedere. Såvdt jeg vet var det ikke tenåringer som førte til at Jörgen Toll forsvant fra forumet?

Hvorfor er det alltid slik at når det oppstår en konflikt her inne, så er det vi yngre som alltid må ta støyten for at noe går galt?

Hvis alle skjerper seg her inne, og går igjennom egen kunnskap og respekt for hverandre, så hadde vi ikke engang hatt denne diskusjonen.

[/quote']

Er helt enig. Det er ikke de yngre som skal få støyten for ALT, selvom de kanskje har mindre erfaring her inne.

Skrevet

Jeg vil si at det finnes nok eksempler på at yngre folk oppfører seg bedre enn oss som har overlevd vår egen dumhet lenger. Alder har generellt lite med modenhet å gjøre, siden man like ofte finner folk på over 60 som oppfører seg som om de var 16, og folk som er 17 som oppfører seg bedre enn de som er 27.

Uansett alder så må folk følge de retningslinjer og regler som gjelder, uansett om de står i et sett med regler eller om de får beskjed av moderatorer. Dette er rett og slett et minimumskrav for å være her, eller på alle andre fora.

Jeg mener også at det bør etableres et team av moderatorer som samkjører hva som skal slåes ned på med Dag, og som overholder dette konsekvent. Som Vidar nevnte i en annen post her; folk kommer til å bitche p.g.a. at de brått blir holdt i øra. Men dette vil gå over med tid og stunder (godt eksempel er når jeg tok over som Op på Undernet IRC-kanalen #Oslo for mange år siden).

Jeg er også enig i det Vidar sier i sin siste post i denne tråden: om man ikke innser at vi har problemer her, så er man enten her sjelden eller i feil underdel, eller så er man en del av problemet.

Beklageligvis har det blitt bevist opp og i mente at å si at folk bør tenke seg om et par ganger før de poster ikke nytter. Før eller senere det bevises at det enkelte typer oppførsel ikke er godtatt.

Skrevet

Jeg har ikke fått med meg at det er så grusomme tilstander her på forumet som folk skal ha det til. Hver gang noen starter en slik tråd, er det alltid noen som maser om hvor mye bedre det var før. Uansett om det er i år, i fjor eller i 2004. Var det virkelig så mye bedre før? Hva med:

-personen som alltid kritiserte X-plane med tåpelige argumenter satt sammen av delte ord.

-Personen som truet med å anmelde folk på forumet, og samtidig mente at politieskorte til russeball var sløsing av politiets resursser.

-Fyren som postet link til et virus på forumet.

-Avisbudet Helge Bø.

Allerede da jeg ble medlem i 2003 ville folk ha aldersgrense på forumet, fordi folk av den yngre garde var så useriøse. For å være helt ærlig så tror jeg den eldre garde sliter med å akseptere at det kommer nye medlemmer til "deres" forum.

Selv synes jeg kvaliteten på forumet har gått betydelig opp etter at forrige medlem som skapte bråk ble kastet ut.

Jeg irriterer meg litt over at enkelte folk skal svare i absolutt alle trådene uten å egentlig ha noe å bidra til, men jeg synes det er like irriterende med de ti påfølgende poster i hver tråd som handler om hvor dum denne personen var.

Skrevet
Jeg er drittlei av at alle absolutt skal hakke på de yngre på dette forumet' date=' når de eldre ikke er et hakk bedere. Såvdt jeg vet var det ikke tenåringer som førte til at Jörgen Toll forsvant fra forumet?

[/quote']

Vist det viser seg at jeg har tatt feil i Jørgen Toll saken så beklager jeg det på det sterkeste. Men det er det jeg ha hørt er at det var et par tennåringen som gikk litt vell langt. Uansett alder er det likevell respektløst å oppføre seg som som det ble gjort i den aktuelle saken.

Jeg er IKKE ute etter å gi den yngre garde skylda for alt som går galt her inne. Men jeg tok det eksemplet jeg viste best om. OM jeg har fått gal info i den saken, og at det ikke var noen i den yngre garde som var årskaen, så skal dere selvsagt ikke ha skylda for det heller.

Skrevet

Jeg forsto at du ikke var ute etter det,Steinar. :)

Men istedenfor at man går rundt å kommenterer hva alle andre gjør på dette forumet og sette standarden så lavt. Så kan vi heller alle sammen tenke på hva vi selv gjør for å vedlikehold en god holding på dette forumet. :)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hei Vidar, her kunne jeg ha satt et punktum for din heltemodige fremmtoning på en meget effektiv måte, men jeg velger og reservere meg mot det. For jeg mener det blir feil, og når det gjelder det inntrykk du har skapt på andre forum så finnes det sikkert mange meninger der, jeg har ingen personlige erfaringer fra dette, men mange direkte helt uakseptable erfaringer fra du holdt på her på fligtsim. Men så lenge du ikke kommer i noe moderator modus er jeg fornøyd og sola skinner. Men du er flink til og bygge simulator og sikkert en kjekk kar. Forumet trenger sikkert moderering, og det finnes mange kjekke edrulige personer på forumet, så det løser seg sikkert. Men du er ikke mannen for den oppgaven. Og ja dette de gjorde mot deg ved og sende dritt rundt om på nettet var stygt, slik gjør man ikke.

Skrevet
Jeg har ikke fått med meg at det er så grusomme tilstander her på forumet som folk skal ha det til. Hver gang noen starter en slik tråd' date=' er det alltid noen som maser om hvor mye bedre det var før. Uansett om det er i år, i fjor eller i 2004. Var det virkelig så mye bedre før? Hva med:

-personen som alltid kritiserte X-plane med tåpelige argumenter satt sammen av delte ord.

-Personen som truet med å anmelde folk på forumet, og samtidig mente at politieskorte til russeball var sløsing av politiets resursser.

-Fyren som postet link til et virus på forumet.

-Avisbudet Helge Bø.

Allerede da jeg ble medlem i 2003 ville folk ha aldersgrense på forumet, fordi folk av den yngre garde var så useriøse. For å være helt ærlig så tror jeg den eldre garde sliter med å akseptere at det kommer nye medlemmer til "deres" forum.

Selv synes jeg kvaliteten på forumet har gått betydelig opp etter at forrige medlem som skapte bråk ble kastet ut.

Jeg irriterer meg litt over at enkelte folk skal svare i absolutt alle trådene uten å egentlig ha noe å bidra til, men jeg synes det er like irriterende med de ti påfølgende poster i hver tråd som handler om hvor dum denne personen var. [/quote']

Er jo også ganske enig i dette. Jeg får ikke inntrykk av at det er mye tull og F***skap her på forumet. Er det ikke bare fint at unge og nye kommer inn? Er det ikke det hobbyen dreier seg om? Å verve andre til å få et sosialt flightsim miljø i Norge? Hvorfor ikke hjelpe de unge og mindre erfarne, istede for å skjelle dem ut???

Jeg synes jo også så klart dette forumet til tider kan ha litt amper stemning, men det kommer vel ann på øyet som ser? :)

Skrevet

Noen betraktninger omkring dette har selvfølgelig jeg også:

Siden jeg ble aktiv medlem i 2003 har forumet endret seg radikalt i feil rettning.

Dette mener jeg er helt galt. Det stemmer ikke at det var så mye bedre før. Selv har jeg vært aktivt medlem siden 2000. Det var nøyaktig det samme da som nå. Disse trådene kommer opp rundt en gang hvert år, og de ender på akkurat samme måte: Mange sier det var så mye bedre før. Tilslutt begynner folk å tro på det.

Når man idag logger seg inn er nermere 90% av alle nye tråder startet i Snackbaren, men i kaffekroken og de andre avdelingene for fly å flysim er nesten like stille som 1 juledag var på 60tallet. Hallo folkens. Dette er et forum som Dag har laget for at vi som driver med flysim, og som har fly interesse skal kunne dyrke hobbyen i fellesskap å dele sine erfaringer, og sist men ikke minst få hjep om man skulle trenge det. Og ønsker dere å snakke om alt mulig annet, ja så kom dere inn på de rette forum

Dersom du ikke liker Snackbaren kan du vel bare holde deg unna den? Den er jo nettopp til for å kunne diskutere ikke-flyrelaterte topic'er. Med andre ord så er Snackbaren det riktige forumet å diskutere dette.

Og et meget alvorlig farisgnal på at noe er galt er når en å en av resurspersonene forsvinner pga av at "NOEN FÅ" tennåringer (fjortisser) ikke respekterer hva folk som faktisk utaler seg med egen erfaring ifra for ekesempel jobb som pilot osv.

Jeg regner med at du sikter til Jörgen Toll? Han kunne mye han og bidro mye, men han var på ingen måte en enkel person å diskutere med. Selv om man er pilot betyr ikke det at man vet absolutt alt, og de diskusjonene han deltok i der flyging ikke var hovedtemaet var han ikke noe bedre enn mange andre. Tror nok grunnen til at han gav seg er litt mer sammensatt enn det du sier her.

Jeg synes det blir litt dumt å diskutere en tidligere moderators moderering av forumet. En ting er sikkert og det er at mange ikke helt likte måten det ble gjort på. Du kan si det enten er fordi de var "en del av problemet" selv, eller at denne moderatorens metoder ikke var perfekte, eller kanskje det er en blanding av de to? Jeg tror mest på det siste.

Mvh

Mathias

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Mathias. Hei foresten. Fred Solli forsvant i samme slengen og han mener jeg er en vell så ressurs person som Jørgen egentlig, synd var det.

Når det gjelder tidligere moderator, så er det jo bare og lese inleggene over i denne tråden så skjønner man jo hvorfor dette ikke gikk. Personlig så ser jeg av beskyldningene høyere opp i tråden, at her kunne man hvert fristet til og tilført informasjon som hadde gitt et litt mere nyansert syn på dette, men la oss holde fokus på god tone som mange etterlyser, og det er jeg 100% bak, Ha en flott Lørdag, og nyt dagen. Hilsen Geir Ove

Skrevet
Når man idag logger seg inn er nermere 90% av alle nye tråder startet i Snackbaren' date=' men i kaffekroken og de andre avdelingene for fly å flysim er nesten like stille som 1 juledag var på 60tallet. Hallo folkens. Dette er et forum som Dag har laget for at vi som driver med flysim, og som har fly interesse skal kunne dyrke hobbyen i fellesskap å dele sine erfaringer, og sist men ikke minst få hjep om man skulle trenge det. Og ønsker dere å snakke om alt mulig annet, ja så kom dere inn på de rette forum, å la oss som ønsker å ha denne siden på et saklig nivå få lov til det uten at andre skal komme å ødelegge for de av oss som bruker dette forum til det det er ment som.[/quote']Det må da kunne gå an å snakke om andre ting enn bare flightsim, eller er du så ensporet? Nå er vi inne i en periode hvor det skjer veldig lite på sim-fronten, det er lenge til den neste fs-versjonen kommer på markedet, det kommer lite med "store" add-ons til fsx og det er nærmest null interesse for X-plane eller combat sims her på forumet, så om man ikke hadde "Snackbaren" så tør jeg påstå at forumet hadde vært rimelig dødt nå.
Skrevet

Vist det viser seg at jeg har tatt feil i Jørgen Toll saken så beklager jeg det på det sterkeste. Men det er det jeg ha hørt er at det var et par tennåringen som gikk litt vell langt. Uansett alder er det likevell respektløst å oppføre seg som som det ble gjort i den aktuelle saken.

Jeg er IKKE ute etter å gi den yngre garde skylda for alt som går galt her inne. Men jeg tok det eksemplet jeg viste best om. OM jeg har fått gal info i den saken' date=' og at det ikke var noen i den yngre garde som var årskaen, så skal dere selvsagt ikke ha skylda for det heller.

[/quote']

Nja, jeg var selv aktiv i den tråden som endte med at Jørgen T ba oss alle kysse hans svenske arsle farvel, og dra til varmere strøk. Respekt skal man jo vise alle, enten de er piloter, skrivebordspiloter, eller uteliggere, men ja det stemmer at det ble en opphetet debatt mellom flere piloter og andre i den tråden. Men jeg tror ikke vi skal skylde den saken på tenåringer altså, slik oppfattet ikke jeg det i alle fall.

Det er alltid litt trist når resurspersoner velger å forlate et forum som dette, men av de jeg husker, var jo faktisk også Torbjørn F, Clamer F, og Martin F, med i den aktuelle tråden, og alle disse kom seg mer eller mindre grasiøst gjennom det, og er i høyeste grad med og bidrar enormt i dag også.

Selv er jeg litt til og fra dette forumet, til noens irritasjon og andres glede vil jeg anta, og noe gjennomtrekk og personer som ikke er helt kompatible er vel naturlig.

Har inntrykk av at det for tiden er relativt mange som er i ferd med å gjøre seg til ekte piloter her på forumet, og heller enn å gråte alt for mye over de som ikke er her, velger jeg heller å glede meg over de pilotene som fortsatt er her, og stort sett gir helt supre svar. Og som altså fortsatt ikke har latt seg skremme av noen kontroversielle spørsmål, og heller ikke tar seg selv mer høytidelig enn at man en sjelden gang tør være litt kritisk/uenig, på tross av sin lavere rang eller fagkunnskap. Disse personene har jeg stor respekt for.

Ok, siden dette er en klagetråd får jeg ta med litt til de som fortsatt leser; jeg irriterer meg litt over alle de meningsløse intetsigende overskriftene, og jeg irriterer meg over at noen irriterer seg over at noen lager en ny tråd om noe som har blitt diskutert tidligere. Er ikke alltid lett å komme opp med gode overskrifter, men det går an å prøve i det minste.

Helt til slutt i en alt for lang post; jeg får bemerkelsesverdig mye PM, som i og for seg er hyggelig det, men den primære nytten/gleden av et forum er jo å få flere vinkler og syn på ting, og man kan lære mye av andres diskusjon eller meningsutveksling. Til og med kanskje endre syn på noe har jeg hørt om tilfeller av...

Så hver eneste nye (godt beskrivende) topic som lages i annet enn kafe/snackbar, bør tas i mot med hjertevarme. :)

Skrevet

Naar det gjelder moderering, saa kan jeg gjerne bli satt som lokal moderator paa de to forumene som er underlagt "virkelig flyging".

Er ganske aktiv paa de to, og hovedsaklig der jeg henger.

Har grei mengde erfaring med moderering paa battlefield.no i en 5 aar eller slikt, saa burde gaa fint, hvis det trengs da vel og merke.

Ser en gang i blandt unoedvendige kommentarer der som jeg gjerne skulle ha fjernet.

Skrevet

Kanskje en moderator skulle gått under navnet Ola Normann, altså en anonym person. Kanskje det kan skjerme vedrørende mot eventuell drittkasting som kommer.

Trengs nok en moderator som tør å si fra, men det er synd om det skal ta fra vedrørende lysten til å oppholde seg på forumet.

Skrevet

problemet tror jeg er naar det bare er en global moderator som faar all oppmerksomhet retta mot seg naar det skjer noe.

hadde nok funka bedre aa heller hatt ett knippe moderatorer, kanskje ett par globale, og ett par lokale

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Eller at moderatorene oppfører seg skikkelig selv så er det en god start. En moderator kan hete hva han vill for min del, bare han oppfører seg, og klarer og sortere ut det ansvaret det er. Og det handler om langt mere en og være tøff i trynet. Som sagt det er mange fine kandidater her på forumet.

Skrevet

Høh, det er innlysende en moderator må være tøff i trynet når så mange på forumet er nøyaktig det samme.

Jeg tror ikke det kommer "et knippe med moderatorer" her med det første. Men hvis hver trådstarter blir flinkere til å moderere sin egen tråd...tror jeg man kommer et stykke på vei.

Skrevet

"kommer"? Er ikke som om de skal bli hyret eller komme hit paa en rosa sky.

Om folk bare viser interesse saa har man vel en stor nok brukerbase til aa finne mer enn bare en moderator

Skrevet

er litt for mye aa forvente uoppfordret interesse ogsaa da.

Om man lager en topic utelukkende for aa finne interesse for akkuratt dette saa er det en stoerre sjanse for aa finne det.

Jeg har meldt min egen interesse, men som sagt bare for en lokal "stilling" siden jeg er veldig lite aktiv paa noe annet enn den delen

Skrevet

Hei,

Enig med de som sier at denne type tråd kommer opp minst en gang i året (jeg har vært med nesten helt siden starten...). Jeg synes at de av dere som synes alt er så forferdelig kan melde dere frivillige som moderatorer. Hvis dere ikke er villige til å påta dere en slik jobb, så ikke forvent at noen andre vil det heller. Eller sagt på en annen måte: "If you identify the problem, it's your job to fix it".

Jeg synes vel mye skyld blir lagt på den yngre garde (selv om jeg trodde jeg var en av dem, så forstår jeg nå at jeg er en dinosaur basert på definisjonen her inne :blush:), og det mener jeg er rimelig urettferdig. Hvis vi tar denne tråden som et eksempel, vil jeg påstå at blant de som har oppført seg best, og uttrykt seg meget modent og saklig, er det mange av den yngre garden. Blant de svært få som har gjort seg bemerket på en negativ måte, er det nok en liten overvekt av de eldre ;)

Ang. smilies: Jeg liker å bruke dem fordi de kan hjelpe folk som leser et innlegg til å forstå om du er seriøs, sarkastisk eller bare humoristisk. Når det er sagt, så tror jeg vi en gang hadde en diskusjon om antallet smilies i et innlegg, og da ble vel egentlig konklusjonen at det var greit, men unngå ørten smilies etter hverandre. Det er like unødvendig som innlegg med kun "OK". osv.

Ang. tidligere ressurspersoner: interessen for fs går nok litt opp og ned, og jeg vet om minst 1 som har blitt opphengt i et spillmiljø i stedet for fs for en lengre periode. De kommer nok tilbake når de får interessen opp og stå igjen.

Ang. moderator-jobben: Ja, den er nok pyton, og det kan bli krangling av det, men jeg tror måten den enkelte først blir møtt på/håndtert av moderator har mye med det endelige resultatet/etter-reaksjonen å gjøre. En moderator skal på en diplomatisk måte forklare vedkommende hvorfor noe ikke er akseptabelt. Dersom en tråd/et innlegg slettes, forklar hvorfor. Ikke vær aggressiv i skrivemåte og skjell folk ut, det skaper bare negativitet og nye problemer. Og ikke glem: en moderator kan også ta feil, og bør være den første til å innrømme det. Det står det nemlig respekt av. Når folk respekterer moderator, resepekterer de også vedkommendes beslutninger.

Jeg prøvde å finne en YouTube video om moderering som er veldig god, men fant den ikke i farten. Men her er noen gode tips for potensielle moderatorer: http://www.theadminzone.com/forums/showthread.php?t=19685

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...