Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Har bodd ett år i Tyskland, samt vært på minst 15 ferier i landet, og min erfaring er at tyskere bruker kortet sitt i minibank og når de gjør virkelig store kjøp, ikke i butikker. Har prøvd meg med mitt VISA-kort i matvareforetninger noen ganger, men det har ikke vært mulig. Kanskje er de forskjellige fre Bundesland til Bundesland.

Mvh

Mathias

Skrevet

Rart at det kun er enkelte av NSB sine automater som tar alle slags VISA. Jeg bor jo i Skien, og tar toget både fra Porsgrunn og Skien, de automatene fungerer med VISA Electron, men ikke med vanlig seddel.

Rart at de ikke har samme opplegget på alle automatene sine. Trodde det var slik, men da er det jo ikke slik alikevel.

Skrevet

Jeg har ingen vonde opplevelser med NSB Stille' date=' satt der fra Værnes til Steinkjer (slekta er fra Malm for de som er lokal kjente), Ble til og med husjet på av konduktøren da mobilen ringte! Har ikke opplevelse fra Nattetid, men kan ikke være så ille som du sier, eller jo, det er jo Norge, vi har jo ikke råd til annet :grin:

[/quote']

Jepp, jeg veit hvor malm er, har mye slekt og venner i området der.

Er vel egentlig bare tilfeldighet at du har blitt husjet på av en konduktør.

Har reist en del på den strekningen, og merker at ofte bryr ikke (holdt på å skrive kabinpersonalet) konduktøren(e) seg om dette. Er ofte det sitter ungdommer med musikk på høyttalere, prating i mobil, diskusjoner, latter, og alt. Men JEG har ikke blitt plaget av det, men har lagt spesiellt merke til det ettersom jeg satte meg i NSB Stille. Er sjeldent konduktører der, bortsett fra rett etter avgang fra en stasjon.

Men som sagt, det har ikke vært noe problem for meg enda. Men jeg velger heller å kjøre selv den strekningen, ettersom at toget bruker mye lengre tid, koster mere osv.

Vet du da hvem Berit Moe (farmor) eller Geir Roger Moe (onkel) er?

Det med at konduktøren kom var ingen vond opplevelse, det viser bare at de faktisk bryr seg, og det er bra!

Når jeg selv hører på musikk på tog, så holder jeg det alltid på ett behagelig nivå med tanke på medpassasjerer, har erfaring fra andre selv. Der de enten på bussen hører på country med høytaler, eller punk rock på ett ubehagelig lydnivå.

Men NSB stille er en veldig god tanke, som så vidt jeg veit, funker bra som bare det!

Skrevet
  • Forfatter

Men NSB stille er en veldig god tanke' date=' som så vidt jeg veit, funker bra som bare det! [/quote']

Väl på tåget tänkte vi sätta oss i "stille vogn" der man kanskje kunde få sova lite innan vi kom fram till Gjövik. MEN' date=' Vem faaan har konstruerat detta tåg ?

1 - Stille vogn mitt i tåget vilket betyder att [b']alla[/b] som ska på toaletten eller till kaffeautomaten MÅSTE gå igenom denna stille vogn som nu inte blir speciellt stille längre.

2 - LED lampor i taket med 3 stora högintensiva ledljus i varje lampa. Sparar säkert stöm men är inte speciellt bra om man vill vila eller sova lite då dessa har en tendens till att lysa betydligt mycket starkare än en vanlig glödlampa.

3 - När dörrarna öppnas på varje station, låter det ungefär som en explosiv decompression i ett flygplan = inte speciellt lätt att sova och OM man lyckas somna så vaknar man av denna "bomb" som exploderar 1 m från ditt öra.

Skrevet

Jojo, Timmy, så det, men jeg sa Så vidt jeg vet, har ikke peiling på hvordan det er om kvelden. Men vi må bare innse det, dere i Sverige har sikkert bedre tog tilbud!

Skrevet
  • Forfatter

Kan ju fråga, för det är säkert någon som vet. Denna stille vogn, kan man flytta den i tåget så den hamnar längst bak eller fram ? Mitt i tåget är ju som noterat över , inte så smart.

Skrevet

Er tydeligvis noe spesiellt med den toglinjen der,

selv reiser jeg innemellom på InterCity-strekningen

mellom Oslo og Lillehammer - og da er stille vogn enten

første eller siste vogn på BM70-settene.

Skrevet

Er så enig som det går ann med deg der Timmy, er jo bare elendig, si hvis spisevogna er bakerst, og folk sitter fremst, så drasser de med seg unger og styr (som bråker osv), vips så er det bråk og spetakkel i stille vognen. Og hvis du sov, så våkner du av det, og det kan føre til at du ikke får sove mer :cry:.

Skrevet

Vel,siden vier inne på billettautomater,og Tyskland...

Ja,ikke feilfrie de heller for å si det sånn.

På tog og t-baner er det automater,men de tar bare mynter og ikke sedler,tungvindt når man plutselig ikke har mynter eller er i nærheten noen steder man kan få vekslet.

Dessuten,kan man PÅ tog/t-bane ikke få kjøpt ukeskort f.eks.

Så sist måtte jeg tråkke rundt fra automat til automat for å få tak i nettopp det. Jeg startet på t-banen,men nei,ingen ukeskort.

Videre på stasjon,automat tok ikke sedler eller mynt,bare kort..tyske kort. Videre til en større stasjon og en annen automat,men neida,den tok mynter(som jeg hadde veksla da)men ingen ukeskort der heller. Gikk opp og bort til bemannet billettkontor og stilte meg i kø. Men nei...de solgte bare enkeltbilletter og slikt,gå til automaten var beskjeden jeg fikk. Vel..rundt hjørnet var der en automat,den tok mynter,den tok sedler,men hadde den ukeskort? Jeg tror du vet svaret allerede. :crazy:

Jeg ga opp og kjøpte en dagsbillett.

Neste dag var jeg sammen med kompis(tysk) så da var vi loaded with,tyske kort,mynter,sedler og fandenivolsk innstilling.

Man against machine! Guess who won the war?

Siden jeg er her å kan fortelle om det vet du vel svaret på det også. :grin:

Skrevet
Interessant og lærerig beretning' date=' Timmy!

Og så forstår jeg din frustration over ikke at kunne betale med VISA på togstationen, for VISA er i hvert fald i Danmark mere eller mindre universelt og kan altså bruges ALLE steder. Deciderede bankkort har jeg aldrig hørt om... [/quote']

Dette må jeg arrestere deg på! Jeg var i Danmark på ferie forrige sommer. På flere kjøpesenter og mange butikker vi var på, tok de verken Visa eller Mastercard, kun Dankort. Jeg spurte hvorfor de ikke tar andre kort, svaret var: at det var for dyrt å ha avtale med Mastercard og Visa.

Skrevet

Hm...ok. Jeg forveksler nok VISA med det kombinerede VISA/Dankort, som i hvert fald er vældig udbredt her.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …