Skrevet 9. september 2008 16 år Jag hoppas ni förstår Svenska för det här blir för mycket för att översätta Jag och flickvännen skulle hälsa på en kompis i Norge som skulle gifta sig i helgen och vi tänkte ta tåget (SJ & NSB) så vi kan sova och slappa lite innan helgen. Tåget från Stockholm (SJ) gick 1425 och vi skulle vara framme i Oslo 2103. Från Oslo sedan så skulle vi ta tåget till Gjövik med avång kl 2107. När vi närmar oss gränsen var vi tvugna att stanna för röd signal för det kom ett Norskt tåg mot oss. Vi blev pga detta 4 min försenade och ringde därför NSB från SJ tåget och fråga om dom kunde vänta 1 min på oss. Svaret vi fick:[color:#FF0000] "NEEEEJ, vi reiser i rute!!!".[/color] - Konduktören och övriga på SJ tågets kiosk skrattade och tyckte nog detta var lite konstigt på en så sen avgång, men fick senare veta att NSB tydligen har press på sig ang tågtider i Norge ? Så vi fick vänta på en stängd (förutom några matställen) och inte alltför fräsh Oslo Central i 2 timmar innan nästa tåg mot Gjövik lämnade Oslo 2307. Väl på tåget tänkte vi sätta oss i "stille vogn" der man kanskje kunde få sova lite innan vi kom fram till Gjövik. MEN, Vem faaan har konstruerat detta tåg ? 1 - Stille vogn mitt i tåget vilket betyder att alla som ska på toaletten eller till kaffeautomaten MÅSTE gå igenom denna stille vogn som nu inte blir speciellt stille längre. 2 - LED lampor i taket med 3 stora högintensiva ledljus i varje lampa. Sparar säkert stöm men är inte speciellt bra om man vill vila eller sova lite då dessa har en tendens till att lysa betydligt mycket starkare än en vanlig glödlampa. 3 - När dörrarna öppnas på varje station, låter det ungefär som en explosiv decompression i ett flygplan = inte speciellt lätt att sova och OM man lyckas somna så vaknar man av denna "bomb" som exploderar 1 m från ditt öra. 4 - Någon som åkt berg-och-dalbana och vet hur en sådan vagn svänger, skakar och låter när man åker ? Tåget Oslo - Gjövik har SÄMRE komfort än vad man har i en berg-och-dalbana !! Jag kan nog bäst beskriva det med 1 bild där den vänstra illustrear hur man borde bygga en kurva / sving på tågrälsen, medans den till höger är hur den faktiskt ser ut på Gjövik banan: Så, nu är det Måndag och vi ska ta tåget hem igen. På Gjövik Tågstasjon får vi veta att det är arbete på banan och vi får ta buss 20 min för att komma till tåget. Innan vi sätter oss på bussen tänkte vi köpa en dricka och lite godis för 50kr. Jag drar mitt VISA kort men får inte något svar från banken/terminalen. Försöker igen.... nej fungerar inte. Tjejen i kassan säger: [color:#FF0000]- Vi tar inte VISA kort.[/color] Så jag drar mitt Eurocard / Mastercard och då säger hon. [color:#FF0000]- Vi tar inte Mastercard heller, vi tar bara vanliga kort.[/color] ?!?!?!?! Hur mycker mer vanligt än VISA och MASTERCARD vill du ha ?! [color:#FF0000] - Vi tar bara kort med bilde på [/color](ref Norskt bankkort). Väldigt turistvänligt (NOT!!) att många butiker och Narvesen inte tar VISA eller MASTERCARD. Konstaterade, kanske lite för högt att: Rosengren hade rätt innan jag gick ur kiosken och ut till bussen ! Så nu får jag väl boikotta NSB också då, hehehe (för er som varit med så förstår ni vad jag menar ) Var det inte en tråd här på forumet där det pratades om att staten skulle lägga mycket pengar på att utvida tågbanor och tåg i Norge ? (eller var det något vi pratade om skulle hända i Sverige?)
Skrevet 9. september 2008 16 år Interessant og lærerig beretning, Timmy! Jeg har selv funderet på at tage med tog fra Oslo til Bergen eller Trondheim, og det er vel også de norske statsbaner? Gjøvik ligger på Oslo-Trondheim ruten, ikke? Og så forstår jeg din frustration over ikke at kunne betale med VISA på togstationen, for VISA er i hvert fald i Danmark mere eller mindre universelt og kan altså bruges ALLE steder. Deciderede bankkort har jeg aldrig hørt om...
Skrevet 9. september 2008 16 år Forfatter Ska du till Trondheim slipper du Gjövikbanen. Den går en annan väg Oslo - Trondheim.
Skrevet 9. september 2008 16 år Det med Visa kan jeg og skrive under på.. HELT idiotisk! I sommer ble en jente som skulle betale med visa electron KASTET av toget, fordi de ikke tok Visa electron. Har selv hatt samme problemet. Tog Oslo stavanger, hadde ikke mer niste igjen, kun Visa electron.. Ingen mat på de siste 6 timene! HURRA! Og natt togene til NSB er en skam for landet. Er nesten umulig å få sove i annet en en dyr sove kupè som koster 3-400 kr ekstra.. Nei, NSB er no dritt.. GO SJ! /Mathias EDIT: Link til storyen om jenta som ble kasta av toget... http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article651654.ece?service=print
Skrevet 9. september 2008 16 år FY F*** jeg blir irritert av sånt! :mad: Men det er vel nsb i du nøtteskall...
Skrevet 9. september 2008 16 år Historien din kom nok dessverre ikke som noen overraskelse på meg. Vi er veldig vant med sånt i Norge...
Skrevet 9. september 2008 16 år Jeg tok toget her for noen dager siden Skien - Oslo S med NSB regiontog. Jeg hadde ikke noen billett, da jeg hadde planer om å kjøpe den ombord på toget, men det gikk ikke helt etter planen. De tok ikke VISA electron, så konduktøren måtte skrive ut en giro manuellt til meg, og da tok han prisen på reisen + 60-80kr i gebyr fordi han måtte skrive ut giro til meg Mye styr, så neste gang bestiller jeg på NSB sin billettautomat.
Skrevet 10. september 2008 16 år Forfatter EDIT: Link til storyen om jenta som ble kasta av toget...http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article651654.ece?service=print Jag förstår vad han menar när han säger att man måste betala för sig. Men när man FÖRSÖKER att göra rätt för sig genom att betala med ett VISA kort och NSB inte tar kort så är det för dumt alltså ! Försöker inte Norge (och andra land) främja turismen? Få hit fler turister = bra för landets ekonomi' date=' men dom blir ju skremt bort av staten! Någon som vet VARFÖR vissa butiker och företag inte tar VISA kort? Säkert pga avgift att ha terminalen? Men med dom hutlöst höga priserna som NSB tar för en biljett så borde dom ha råd med det. Vi betalade 188 SEK t/r Upplands Väsby -> Stockholm -> Oslo medans resan Oslo - Gjövik t/r gick på över 500 SEK !!!! Velkommen i "vi digger NSB" gjengen! Ny Facebook grupp kanske ? Historien din kom nok dessverre ikke som noen overraskelse på meg. Vi er veldig vant med sånt i Norge... Har sett detta fenomen tidigare i Norge' date=' men är det någon som gör något med det eller accepterar Norrmännen att det är så? Någon som kommer ihåg om det var Norska eller Svenska staten som skulle satsa STORA pengar på järnvägen framöver i tiden ? Jeg tok toget her for noen dager siden Skien - Oslo S med NSB regiontog. Jeg hadde ikke noen billett, da jeg hadde planer om å kjøpe den ombord på toget, men det gikk ikke helt etter planen. De tok ikke VISA electron, så konduktøren måtte skrive ut en giro manuellt til meg, og da tok han prisen på reisen + 60-80kr i gebyr fordi han måtte skrive ut giro til meg Mye styr, så neste gang bestiller jeg på NSB sin billettautomat. Hehehe... självklart måste dom ta ett gebyr på det. *suck*
Skrevet 10. september 2008 16 år Vil anbefale å kjøpe på automat/nett/stasjon uansett. Det koster 20 kroner esktra på toget. Automatene tar som oftest ikke VISA Electron, ei heller på toget. Som oftest er det bare automatene inne i stasjonsbygg som støtter seddelbruk.
Skrevet 10. september 2008 16 år Det som er litt paradoksalt i denne sammnenheng er at jeg benyttet SJ fra Arvika til Oslo. Og da var det faktisk SJ som ikke tok Visa electron.
Skrevet 10. september 2008 16 år Nå skal det sies at det er veldig få steder med portabel terminal som tar VISA electron. Det er et tullekort. Skal du betale med Electron må du gå til en stasjonær terminal. Det sier seg selv at det ikke finnes på tog... Ellers er jeg tydeligvis den eneste som er tålelig fornøyd med NSB. Så langt ingen problemer, annet at det er uhorvelig dyrt for alt fra billetter til sjokolade. Mvh Mathias
Skrevet 10. september 2008 16 år Nå skal det sies at det er veldig få steder med portabel terminal som tar VISA electron. Det er et tullekort. Skal du betale med Electron må du gå til en stasjonær terminal. Det sier seg selv at det ikke finnes på tog... MEN! Problemet er, at det er ikke mulig å få seg "ekte" Visa før man er 18... Mathias
Skrevet 10. september 2008 16 år Vil anbefale å kjøpe på automat/nett/stasjon uansett. Det koster 20 kroner esktra på toget. Automatene tar som oftest ikke VISA Electron' date=' ei heller på toget. Som oftest er det bare automatene inne i stasjonsbygg som støtter seddelbruk. [/quote']Hehe, NSB benytter enhver anledning til å tjene penger. Er morsomt å se på når 50 pendlere kommer med bussen til togstasjonen fire minutter før toget går, og alle skal først til den eneste automaten på stasjonen. Sier seg jo selv at 45 personer må betale på toget, og dermed også betale 20kr ekstra.
Skrevet 10. september 2008 16 år MEN! Problemet er, at det er ikke mulig å få seg "ekte" Visa før man er 18... Ja jeg kjenner til det. Problemet med vanlig VISA er at med kortnummer er det mulig å sette seg i gjeld. Det er, etter hva jeg vet, ikke lov å låne penger når man ikke er myndig. Det som kreves er at folk med VISA Elektron er klar over begrensningen i kortet. Dersom man vet at det ikke kan benyttes i portable terminaler vet man også at man ikke kan benytte det ombord i tog eller fly (båt er etter hva jeg vet annerledes utstyrt). NSB er ikke pliktige til å ta imot noen kort i det heletatt. Det er kundens ansvar å ha med seg betalingsmiddel som NSB tar imot. På nsb.no står det tydelig hvilke kort som kan benyttes hvor. Mvh Mathias
Skrevet 10. september 2008 16 år Som Mathias sier, så er ikke VISA Electron et fullverdig kort. Dette er det korteier sitt ansvar å vite. Kortet kan kun benyttes i terminaler/minibanker som er online. Dersom det ikke oppnås kontakt med banken, eller dekning mangler, kan ikke kortet brukes. Føler at NSB blir litt urettferdig behandlet her. Karl Mathias; jeg ser ikke at det er NSB sitt problem at du ikke hadde niste? I historien om hun som ble kastet av toget, er det jo jenten som gjør feil. Likevell betaler NSB for hennes reise hjem med taxi, generøst. Konduktøren kommer sikkert til å informere om at Electron ikke fungerer neste gang noen spør. At du ikke kan ha "ekte" VISA før du er 18 er ikke NSBs problem... Daniel; her er i konduktøren grei, han hjelper deg når du glemmer penger. Er ikke unomalt å ta gi en liten "straff" da, så husker du det til neste gang. Likevell, det finnes mange andre områder der NSB er under en hver kritikk. F.eks priser.
Skrevet 10. september 2008 16 år Karl Mathias; jeg ser ikke at det er NSB sitt problem at du ikke hadde niste? Haha, neida, er ikke det!
Skrevet 10. september 2008 16 år Automatene tar som oftest ikke VISA Electron' date=' ei heller på toget. [/quote'] Visa Electron kan brukes på automatene, iallefall alle jeg har prøvd
Skrevet 10. september 2008 16 år Hei! Miniprisbilletter kan man få for 199,- kr om man bestiller litt i forveien , selv på lange turer som f.eks Trondheim - Oslo. Billigste billett med SJ Stockholm - Oslo er 378,- kr om jeg skulle reist den nærmeste uken. 199,- Oslo til Gjøvik. Jeg mistenker deg for å sammenligne en fullprisbillett fra NSB mot en rabattert billett hos SJ, det blir isåfall helt feil. Når det gjelder visakort så tar de fleste butikker dette. Unntak kan være små kiosker eller matvarebutikker. At ikke absolutt alle kiosker og dagligvarebutikker tar VISA er ikke noe særnorskt fenomen, om du tror det. Det er mulig Sverige er et pionerland på dette området, men det vet jeg ingenting om. Så kan jeg legge til at jeg er helt enig i din beskrivelse av Gjøvikbanen. Anlegget er gammelt og har ikke vært særlig prioritert av jernbaneverket. Det kan også nevnes at Gjøvikbanen foreløpig er første og eneste jernbanestrekning med persontrafikk som er lagt ut på anbud. Strekningen trafikkeres av NSB Gjøvikbanen, tidligere NSB Anbud.
Skrevet 10. september 2008 16 år Veldig fascinerende historie (fakta). Å ta tog i Norge må være noe av det umuligste som går ann, de vil antagelisgvis ikke ha passasjerer, og dette super tibudet de farer rundt med "hvor du vil for 199 kroner" er det værste våset jeg har hørt siden Hitler sa at han likte jøder. Skulle reise fra hjem fra Trondheim (bor i Stavanger), så søstera mi tipsa meg om at lavprisekspressen var lurt, joda var billig det, men så kom togturen fra Oslo til Stavanger, det hele ble 2 døgn lengre reisetid enn fly, så jeg satt meg heller på ett SAS fly. Jeg har ingen vonde opplevelser med NSB Stille, satt der fra Værnes til Steinkjer (slekta er fra Malm for de som er lokal kjente), Ble til og med husjet på av konduktøren da mobilen ringte! Har ikke opplevelse fra Nattetid, men kan ikke være så ille som du sier, eller jo, det er jo Norge, vi har jo ikke råd til annet :grin: Men det var en veldig god fortelling Timmy, og det sier noe om Norge som ett land, og "Söta bror" vi er rikere, men alikevell har dere billigere tilbud.
Skrevet 10. september 2008 16 år Forfatter Miniprisbilletter kan man få for 199' date='- kr om man bestiller litt i forveien , selv på lange turer som f.eks Trondheim - Oslo. Billigste billett med SJ Stockholm - Oslo er 378,- kr om jeg skulle reist den nærmeste uken. 199,- Oslo til Gjøvik. Jeg mistenker deg for å sammenligne en fullprisbillett fra NSB mot en rabattert billett hos SJ, det blir isåfall helt feil. [/quote'] Nu måste du oxå märka dig att jag skrev SEK och NOK i priset. 199 NOK kostar den om jag beställer upp till 24h innan avresa och på avresedagen kostar det 218 NOK vilket inte är stora prisskillnaden. Detta är då enkel resa Oslo - Gjövik. Stockholm - Oslo bokade jag för många veckor sedan och betalade 99 SEK enkel resa ena vägen och 85 SEK tillbaka, enkel resa per person. Jag har åkt tåg denna sträckan 4 gånger nu och betalat samma pris alla gånger. Sist var det julen 2007 och då bokade vi någon vecka innan. Nu kan jag se att det kostar 315 SEK per person enkel resa Stockholm - Oslo vilket är dyrt och då skulle man nog välja flyget istället. 99 SEK som jag betalat tidigare, är inga sista minuten eller erbjudanden utan fullpris biljetter, vuxen. Når det gjelder visakort så tar de fleste butikker dette. Unntak kan være små kiosker eller matvarebutikker. At ikke absolutt alle kiosker og dagligvarebutikker tar VISA er ikke noe særnorskt fenomen' date=' om du tror det. Det er mulig Sverige er et pionerland på dette området, men det vet jeg ingenting om. [/quote'] Jag vet inte om du gör skillnad på matvarubutik eller dagligvarebutik men har flera gånger försökt betala med VISA kort på Rimi och Narvesen vid ett flertal tillfällen, olika orter i Norge och olika butiker/kiosker, vilket inte har fungerat speciellt bra ! Har inte SÅ stort problem att det inte fungerar men på en TÅGSTATION där det är TURISTER som vill betala varor måste det väl för tusan gå att ordna så man kan betala med VISA eller MASTERCARD ?!?! Så kan jeg legge til at jeg er helt enig i din beskrivelse av Gjøvikbanen. Anlegget er gammelt og har ikke vært særlig prioritert av jernbaneverket. Det kan også nevnes at Gjøvikbanen foreløpig er første og eneste jernbanestrekning med persontrafikk som er lagt ut på anbud. Strekningen trafikkeres av NSB Gjøvikbanen' date=' tidligere NSB Anbud. [/quote']Dom håller på (såg jag på NSB) att renovera banan så det kanske blir bättre. Vi får se.
Skrevet 10. september 2008 16 år Jeg har ingen vonde opplevelser med NSB Stille' date=' satt der fra Værnes til Steinkjer (slekta er fra Malm for de som er lokal kjente), Ble til og med husjet på av konduktøren da mobilen ringte! Har ikke opplevelse fra Nattetid, men kan ikke være så ille som du sier, eller jo, det er jo Norge, vi har jo ikke råd til annet :grin: [/quote'] Jepp, jeg veit hvor malm er, har mye slekt og venner i området der. Er vel egentlig bare tilfeldighet at du har blitt husjet på av en konduktør. Har reist en del på den strekningen, og merker at ofte bryr ikke (holdt på å skrive kabinpersonalet) konduktøren(e) seg om dette. Er ofte det sitter ungdommer med musikk på høyttalere, prating i mobil, diskusjoner, latter, og alt. Men JEG har ikke blitt plaget av det, men har lagt spesiellt merke til det ettersom jeg satte meg i NSB Stille. Er sjeldent konduktører der, bortsett fra rett etter avgang fra en stasjon. Men som sagt, det har ikke vært noe problem for meg enda. Men jeg velger heller å kjøre selv den strekningen, ettersom at toget bruker mye lengre tid, koster mere osv.
Skrevet 10. september 2008 16 år Nu måste du oxå märka dig att jag skrev SEK och NOK i priset. 199 NOK kostar den om jag beställer upp till 24h innan avresa och på avresedagen kostar det 218 NOK vilket inte är stora prisskillnaden. Detta är då enkel resa Oslo - Gjövik. Stockholm - Oslo bokade jag för många veckor sedan och betalade 99 SEK enkel resa ena vägen och 85 SEK tillbaka, enkel resa per person. Jag har åkt tåg denna sträckan 4 gånger nu och betalat samma pris alla gånger. Sist var det julen 2007 och då bokade vi någon vecka innan. Nu kan jag se att det kostar 315 SEK per person enkel resa Stockholm - Oslo vilket är dyrt och då skulle man nog välja flyget istället. 99 SEK som jag betalat tidigare, är inga sista minuten eller erbjudanden utan fullpris biljetter, vuxen. Ville bare få frem at det nødvendigvis ikke er så stor forskjell i pris som eksempelet ditt visste, da du hadde valgt dyrest/billigste billett som eksempel. Det blir billigere med minipris hvor lengre man reiser, så på det relativt korte stykket til Gjøvik så vil prisen være tilnærmet fullpris ja. Jag vet inte om du gör skillnad på matvarubutik eller dagligvarebutik men har flera gånger försökt betala med VISA kort på Rimi och Narvesen vid ett flertal tillfällen, olika orter i Norge och olika butiker/kiosker, vilket inte har fungerat speciellt bra ! Har inte SÅ stort problem att det inte fungerar men på en TÅGSTATION där det är TURISTER som vill betala varor måste det väl för tusan gå att ordna så man kan betala med VISA eller MASTERCARD ?!?! Jeg mente matvarebutikker, og som du nevner er det en del som ikke tar visa. Jeg skal være enig at visa burde kunne brukes på relativt store togstasjoner, og at det ihvertfall burde vært en minibank der. Rimi ja, det er vel svenskeid det
Skrevet 11. september 2008 16 år Oslo S. Er da opptil flere minibanker der,så ser ikke problemet. En annen ting,Oslo S var nok ikke stengt,da hadde du ikke kommet inn vettu. Oslo S stenger etter siste tog har departed/arrived rundt 0100. At Byporten Kjøpesenter er stengt er en annen ting. (Det stenger 2100) At Oslo S ikke er så fresh kan jeg gå med på. Når det gjelder VISA er min erfaring stikk motsatt. Syns snart ikke det er annet enn VISA meg her og VISA meg der uansett hvor du snur deg. Kontanter er det vel bare jeg og gamle folk som bruker lenger. :crazy: Når det gjelder RIMI'n der,som jeg bruker jevnlig på vei hjem om kvelden. Så har jeg brukt VISA'n min der mange ganger. Så mulig fordi du var svensk,hehe. Jeg bodde noen mndr i Stockholm for noen år siden,der opplevde jeg en dame på posten som ikke godtok min norske ID(postbanken) Etter mye om og men fikk jeg likevel hentet ut en rekomandert sending. Neste gang ble det stopp,norsk ID er ikke godkjent. Ja da får jeg få meg et svensk ID kort da. Damen lot meg fylle ut no papirer,men når jeg skulle levere den inn så måtte jeg identifisere meg sa hun. Jeg viftet med mine norske kort,hvorpå hun strengt kommenterte at KUN svenske ID papirer kunne godkjennes. Er det mulig! Hvorfor la meg fylle ut Id søknad da? Hun minte meg litt om "soup-nazi'n" i Seinfeld btw. Jeg mumla at jeg skulle komme tilbake med pass,men fikk beskjed om at jeg måtte ha et svensk pass! Herre jemeni tenkte jeg å gikk til nærmeste bank å oppretta en konto der. Det gikk smertefritt. Haleluja. Så etter den episoden passet jeg på når hun "soup-nazi'n" var på jobb på posten å alltid dra opp mitt svenske bankkort(selv om jeg bare skulle kjøpe et frimerke) og kommentere "jag är svensk,jag är svensk!" Hun sa aldri ett ord til meg etter det,bare stirret stygt på meg med sine "soup-nazi" ögon. :grin:
Skrevet 11. september 2008 16 år Fantastisk Tommy :grin: Alovrlig talt, ingen er feilfrie, hverken i Norge eller Sverige. Forskjellen er at "vi kjenner vårt" og "dere kjenner deres". Ingen vits å la seg irritere av slike småting, mitt råd.
Skrevet 11. september 2008 16 år Det med støtte for VISA Electron på automater varierer fra stasjon til stasjon, jeg har bare fått mitt til å virke i Oslo, fungerer ikke i Drammen eller Sandvika. Det som jeg synes er provoserende er dette tjuekronersgebyret. Før jeg skal godta det så må de fleste automater støtte de betalingsmetodene folk faktisk bruker(sedler, mynter, alle typer VISA-kort som er vanlige i Norge), man kan ikke innføre et gebyr når teknologien til å gjøre det "riktig" ikke er tilstede.
Skrevet 11. september 2008 16 år ...man kan ikke innføre et gebyr når teknologien til å gjøre det "riktig" ikke er tilstede Jo man kan det. Når du vet at automaten kanskje ikke tar ditt kort så tar du vel ut penger? På de fleste større stasjoner er det minibanker eller en narvesen. Det er jo ikke stort værre enn at du tar ut kontanter der? Norge er faktisk i en særstilling når det kommer til kortbruk. Ingen bruker så mye kort som i Norge. Prøv deg med VISA-kortet ditt rundt om kring i Tyskland. Da vil du få store problemer alle andre steder enn i minibanken. Mvh Mathias
Skrevet 11. september 2008 16 år Joda, men problemet er på de mindre stasjonene. Sande f.eks. Er bilettutsalg på gatekjøkkenet, men det er stengt på søndager og da er det bare en automat som kun tar vanlig VISA og mynt.
Skrevet 11. september 2008 16 år Forfatter Hehehe... Tommy, känner igen det där. Många av mina Norska kollegor här på Dell har försökt få tag i ID kort i Sverige. Tar ofta 3-4 försök innan dom får ett. Verkligen dåligt måste jag säga. Alovrlig talt' date=' ingen er feilfrie, hverken i Norge eller Sverige. Forskjellen er at "vi kjenner vårt" og "dere kjenner deres". Ingen vits å la seg irritere av slike småting, mitt råd. [/quote'] Det är nog sant.... det är nog mycket småsaker i alla land. Men det är skönt att skriva av sig lite och dela med sig av sina historer. (Har tyvärr ingen dålig historia från Sverige jag kan dela med mig av) Prøv deg med VISA-kortet ditt rundt om kring i Tyskland. Da vil du få store problemer alle andre steder enn i minibanken. Har varit i den minsta spritaffären i Tyskland och där tar dom till och med VISA kort. Även i små affärer' date=' butiker och så tar dom VISA där jag varit. Har dock inte varit i storstäder i Tyskland aka Huvudstaden o.l. Joda, men problemet er på de mindre stasjonene. Sande f.eks. Er bilettutsalg på gatekjøkkenet, men det er stengt på søndager og da er det bare en automat som kun tar vanlig VISA og mynt. En annan sak som är lite konstigt... att stationer och andra "turistsaker" inte har öppet på Söndagar. Iallafall så man kan köpa biljetter utan gebyr å så. Jaja..... känns som det nästan är på väg OT... men bara nästan.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.