Mathias Ganss Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Jeg synes det er trist at ditt møte med det offentlige har vært så dårlig. Det er uansett ikke bra. Personlig har jeg kun gode erfaringer med norsk helsevesen. NAV har jeg ikke vært borti. Europa utgjør offentlig ansatte 12-13% av den totale arbeidsstokken. Dette er land som langt fra har noen velferdsstat lik Norge. De kan således ikke sammenliknes, med mindre du mener Norge bør avskaffe velferdsstaten. Når vi da samtidig vet at offentlig = sløsing av ressurser, så er det ikke vanskelig å forstå hvor jeg vil. Vet vi at det offentlige = sløsing? Eller er det noe du mener? Norge ligger milevis bak Europa når det er snakk om helse Etter hva jeg vet er dette ikke riktig. I tillegg holder det ikke å skrive Europa. Europa er også Romania f.eks. Jeg tror Norge har et bedre helsevesen enn Romania. Du må spesifisere hvilke land du mener med Europa. bønder som har faste priser på sine produkter slik at bønder som ikke evner å drive, fremdeles i dag driver sitt virke. Jeg er forsåvidt enig i at norsk jordbruk ikke er noe særlig å skryte av, og personlig ville det for meg være en fordel å ikke lenger subsidiere landbruket. Jeg gleder meg til å se et parti forsøke å stoppe subsidiene til landbruket. Det kommer til å bli et helvete! Leger og sykepleiere går og surrer rundt i korridorene, og frykter ingen ting, da de som statlig ansatte ikke blir fjernet fra sin stilling ved udugelighet, heller sparket oppover. Det er ingen krav til ”lønnsomhet”, og alle kan ta det med knusende ro, for neste år får dem i hvertfall ikke mindre penger enn forrige gang. Dette stemmer ikke. Begge foreldrene mine er leger. De jobber knallhardt, dag ut, dag inn, haugevis med overtid. Her vil jeg si du tar veldig feil. De fleste sosialister er motstander av det økonomiske system, og ønsker seg planøkonomi. Dette er vel så feil som det går an. Dersom sosialistene hadde ønsket seg planøkonomi, tror du ikke Norge hadde hatt det for over 50 år siden? Du sa da at du var tidligere AUF'er? Dette burde du i såfall vite. Ikke mange i SV eller Arbeiderpartiet som ønsker seg planøkonomi. Hvis det blir brukt for mye penger i det offentlige så øker også renten, noe vi ser i Norge nå. Det har ikke så mye å si om det brukes penger i det offentlige, eller om penger brukes av det offentlige på private selskaper. Poenget er at økt forbruk fører til økt inflasjon som igjen fører til høyere rente. Hvilket parti vil bruke mest penger? Ja renten øker i utlandet også, men flere økonomer mener det er et paradoks at vi også får slik renteøkning da vi har store inntekter fra offshore. Dette skjønner jeg ikke. Hvorfor er det et paradoks at man får en renteøkning selv med gode inntekter fra Nordsjøen? Hvilke økonomer mener det? Hvem er så dum at dem tror at vi bare kan få mer lønn hvert år uten at det fører til at prisene på varer og tjenester i neste omgang må gå opp på grunn av økte lønnskostnader? Du vet at inflasjon er bra? Norges Bank styrer etter et inflasjonsmål på 2.5%. Altså vi ønsker inflasjon, men en moderat inflasjone. Ikke så rart egentlig, det står i alle økonomiske lærebøker at det ikke er lurt å pøse penger inn i det offentlige slik denne regjeringen har gjort. Nok en gang, hvilket parti vil bruke mest penger? Har du/dere hørt om Leviatan hypotesen? Du mener Hobbes' Leviathan? Hvorfor trekker du frem det her? Har det noe med saken å gjøre? Jeg kjenner veldig godt til dette ja. Nok en gang så synes jeg det er veldig synd at ditt møte med det offentlige har vært så dårlig. Jeg håper du var veldig uheldig, og jeg tror heller ikke at det er representativt det du har opplevd. Mvh Mathias Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 3. september 2008 Skrevet 3. september 2008 Jeg har vært politisk aktiv, men ønsker ikke å skrive mine meninger angående Norsk Politikk i en tråd som handler om 11. September 2001, ikke noe annet. Få litt mer on topic diskusjon her nå. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.