Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 sier oljedirektør Bente Nyland. Jeg siterer "Oljeprodusjonen på norsk sokkel avtar. Også globalt er produksjonen svakt nedadgåend, i føle enkelte observatører. Samtidig stiger etterspørselen på verdens oljemarkededer. (regner meg hun mener afrika). Det er derfor all mulig grunn til å legge vekt på å få mer olje ut fra felt i drift for å kompensere for noe av produksjonsnedgangen" Sitat slutt. Bente Nyland, oljedirektør. De som tør, her er et intervju med Nate Hagens: http://video.google.com/videoplay?docid=-8980485670494666459&ei=d3e4SIunKIf2iQLXxpHcDA&q=Nate+Hagens Det eneste vi trenger å gjøre for at neoklassisk kapitlasime skal fortsatt virke er å passe på at vi faktisk produseres nok mat her i landet, så går dette bra. I motsetning til land som Senegal, der importert olje utgjør 70% av all elektrisitet som genereres. Alle kan vel trolig tenke seg hva som skjer den dagen de ikke kan betale for oljen. Å erstatte olje med en EROEI på 20:1 til biodrivstoff med optimalt 3:1 er selvsagt umulig. Ikke minst ved å tenke på alt ferskvannet som må til ... Gjentar gjerne, dette kan gå enten bra.. eller ende i en enorm befolkningscrash... PS! Sitatet kommer fra siste nummer av "Norsk Sokkel", et tidskrift fra oljedirektoratet. Siter
Mathias Ganss Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 Fint at du holder oss oppdatert, men skal du ikke også svare på kritikk når du får den? I andre poster lar du rett og slett være å svare.. Mvh Mathias Siter
per berge Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 What? Har du mista nick og passord på ditt politiske forum kansje? Har dette noe her inne på flightsim.no sitt forum å gjøre egentlig? Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 Har dette noe her inne på flightsim.no sitt forum å gjøre egentlig?Hvorfor skulle det ikke ha det? Er man så ensporet at man ikke kan snakke om annet enn flightsim? Siter
Åge Storli Berg Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 Snackbaren er plassen for alt utenomsnakk som ikke har noe med fly/simulatorer å gjøre. Emner som sklir ut i andre kategorier blir flyttet hit. Siter
Kai R Sivertsen Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 Helt enig med Fredrik her , vi har ett forum hvor vi kan diskutere alt mellom himmel og jord , det er vel litt derfor noen av oss er her konstant , men per berge som er ett nytt medlem har tydeligvis ikke skjønt det. Så per berge , hvis du ikke liker de temaene som blir diskutert her så bør du finne deg ett annet forum å kverrulere på. MVH Kai Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 Nå kan det jo se ut som Per er et nytt medlemm her inne, så ikke sikkert han har rukket og få med seg at i denne tråden kan man diskutere det man vill. Jeg velger heller og ønske ham velkommen i sim familien. Velkommen Per. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 Jada, jorden går under. Domme dag kommer, vi dør. Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 Fint at du holder oss oppdatert' date=' men skal du ikke også svare på kritikk når du får den? I andre poster lar du rett og slett være å svare.. Mvh Mathias [/quote'] Jeg er ikke på forumet 24/7, men skal prøve så godt jeg kan For de av dere som ikke liker det jeg skriver, kan dere jo bare sette meg på ignore list, så er problemet løst Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 Ingenting imot det du skriver Jon Ola. Jeg er tilhenger av at publikum har tilgang på den informasjonen de trenger. Er det som du mener at verden er i ferd med å fysisk gå tom(?) for olje hadde jeg nesten håpet på at våre folkevalgte hadde gjort ett par vedtak for å komme ajour. Konsekvensene hadde blitt enorme, vi er alle i dag så avhengig av fossilt brennstoff at vi neppe klarer å snu oss på ivertfall 20 år. Så for all del - viktige tema dette. Jeg savner dog at du vinkler saken din mer mot ett mindre informert publikum om du forstår, da uten å bli tabloid;-) Mvh Chris EDIT: EN -> ETT Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 EDIT: EN -> ETT Skal du ha det helt riktig så skal det være "et" og ikke "ett" Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 Takk for det Chris. Det dreier seg ikke om å gå tom for olje, så langt derifra. Poenget er at den samlede produksjonen (for hele verden) når en topp, og så begynner å minke. Det er mange misforståelser rundt dette temaet, også kalt "peak oil". Verden bruker idag ca 86-87 millioner fat olje per dag, dvs ca 30 milliarder i året. Endel geologer som i lang tid har jobbet i oljeindustrien begynte for en tid tilbake å "hinte" om at veksten i oljeproduksjonen ikke kunne vare evig. Og at den etter hvert ville nå en topp og så gradvis synke. Det er det "peak oil" betyr. Altså ikke å gå tom for olje, men der produksjonsveksten stopper og begynner å minke. Olje er ikke verdifullt fordi det er ei svart illeluktende smørje, men fordi man får masse energi ut av den ved å raffinere den til bensin, diesel, drivstoff til fly etc. Samtidig brukes store mengder til annen industri, ikke minst i petrokjemi, som gjødsel, plastikk og faktisk sminke Jeg tror vårt økonomiske system som er basert på "supply/demand" er dårlig rustet til å håndtere en slik hendelse. Ironisk nok, kan løsningen på "peak oil" og global oppvarming være to sider av samme sak. Nå skal det sies at det også er svært mange som ikke tror på at global oppvarming skyldes menneskelig aktivitet, de samme tror trolig heller ikke på "peak oil" og de konsekvensene det kan medføre. Jeg vil si disse folka bør melde seg inn i "flat earth movement" klubben Forøvrig kan jeg jo nevne at Norge produserer over 2 millioner fat per dag, og bruker kun et sted rundt 110k selv. Norge sitter mao på den ressursen som verden kommer til å betale mer og mer for. Så her i Norge trenger vi trolig ikke frykte så mye, det er mange andre land som har mye mer å frykte. Om jeg ikke husker feil så lever 1.4 milliarden mennesker på denne kloden i ytterste fattigdom, for dem vil en løpsk oljepris være fatalt. Siter
Mathias Ganss Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 Nå er det slik at Norge ikke kommer til å nyte en vedvarende, for høy oljepris. Dersom oljeprisen nærmer seg en smertegrense, der flere land ikke har råd til å kjøpe den, vil det sende økonomien inn i en voldsom krise. Dette vil Norge merke så og si like godt som alle andre land. Norsk økonomi er så sammenvevet med resten av europa/verden (kalt gjensidig økonomisk "samhengighet") at problemene vil bli like store her. Mvh Mathias Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 Det har du selvsagt helt rett i, nesten flaut at jeg ikke tenkte på den muligheten. Det må vell uansett være en fordel å eie en verdi, kontra å måtte kjøpe den? Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 30. august 2008 Skrevet 30. august 2008 Klart fordel å være eier av olje kontra å måtte kjøpe den. At oljeforbruket har økt er det ingen tvil om. Jeg pleier sjelden å referere til olje, men til energi. Privatbilismen er såvidt jeg vet ikke det største forbrukssluket globalt sett. I USA merkes bensinprisene voldsomt pga deres privatøkonomi er lagt opp imot privat handlekraft. Istedenfor å handle tekstiler må folk bruke pengene sine på bensin. Slike ting skaper handelsunderskudd, noe som er direkte negativt på valuta (Voldsomt forenklet). Så for USA er høy oljepris negativt. For Norge har dette liten effekt. Vi har for det første allerede regulert vår økonomi opp imot høy drivstoffpris og har også en større buffer etter det jeg har forstått. Statsøkonomien og handelsbalansen i Norge opplever jo en fantastisk tid akkurat nå. Anyway..rødvinsbabbel på en lørdagskveld. Politisk derimot frykter jeg konsekvensene av energikrisen vi er vitne til. Russland, EU og USA kommer alle til å kjempe om olje og gasstilgang. Noen er truende til å bruke millitærmakt, andre diplomati og handel. Kina er villig til å se bort fra folkemord. Det er sikkert resten også i den rette situasjonen. Det vil garantert føre til globale spenninger som igjen koster oss mye mer enn høy bensinpris. Så - jeg som er tilhenger - må si ja til atomkraft. Vi vil da legge mindre beslag på fossil energi. Peak Oil som du refererer til vil da bli mindre viktig, også for tredjepart - fattige land. Men dette er avhengig av at stormaktene klarer å fordele sine interesser sånn noenlunde balansert. Krig skaper uro og uro skaper enda mer prisblest. Eksperter mener mye av oljeprisen skyldes spekulasjon. Jeg håper de har rett. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.