Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

I ett inspirert øyeblikk kom følgende tankerekke:

Hvor mye ekstra drivstoff kreves for å flytte en kg mer? (I sammenhengen var det ekstra drivstoff-utgift for å dra med seg 281 passasjerer istendefor 280 passasjerer med en 747).

 

Så siden det er over middels flyinteresse her, så regner jeg med at svarene kommer kjapt ;)

 

La oss ta utgangspunkt i 3 faser. Takeoff, cruise og landing. Har sett ett tall på at en 747 bruker 20 tonn drivstoff for å nå cruisehøyde. Så da en siste formulering av spørsmålet; Hvor mye ekstra drivstoff bruker en 747 (ta gjerne med andre flytyper som referanse) på å ta en kg ekstra fra bakken til cruisehøyde, pr 100 km i cruisehøyde og ved landing?

Skrevet

Her er en liten sak jeg leste på et annet forum som kanskje kan være til hjelp uten at jeg helt har satt meg inn i hvor nøyaktig det er:

 

The standard formula for ALL aircraft is that excess fuel (or any excess weight) that you carry will be burnt at 4% per hour of that excess weight. So If you carry 5,000 Lbs excess over flight plan fuel over a 6 hour sector you will burn 24% (1,200 lbs) just carrying it.

Skrevet
  • Forfatter

Så det betyr at du brenner 4kg drivstoff pr time for hver 100kg ekstra? Det at det gjelder alle flytyper kan da ikke være riktig, det må da ligge en variabel inne i forhold til om det er en a320 eller en 747...

Skrevet

Det er nok ikke et nøyaktig tall nei, men som sagt er dette bare noe jeg fant sitert et annet sted. Men kan sikkert gi en relativt god pekepinn på saken iallefall...

Skrevet
  • Forfatter

Simulerer ikke en av disse super-747-addon pakkene forbruk ved forskjellig vekt? Mener også å huske det var ett program som lot deg gjøre diverse logistiske simuleringer rundt pasasjertrafikk?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …