Halvdan Hellenes Skrevet 25. august 2008 Skrevet 25. august 2008 Underholdende tale, men litt trist hvis vår frenste leder her med fullt overlegg har ruset seg før han går opp på en talerstol syns jeg. Tar selvfølgelig forbehold om at han virkelig var ruspåvirket. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 25. august 2008 Skrevet 25. august 2008 Tja, "tydelig beruset"? Usikker på hvor "tydelig" det er, men så er jeg heller ikke vant til å se berusede personer... Jeg er heller ikke vant til å se Jens Stoltenberg heller, da... Siter
Mathias Ganss Skrevet 26. august 2008 Skrevet 26. august 2008 Beklager men dette er tull. Det har jeg fra en ganske så sikker kilde:) Siter
Bernt Sulebust Skrevet 26. august 2008 Forfatter Skrevet 26. august 2008 Beklager men dette er tull. Det har jeg fra en ganske så sikker kilde:) Og hvem er det du mener utgir seg for å være statsministeren i denne videoen da? Eller er det virkelig statsministeren som holder en så fjollete tale ? Siter
Mathias Ganss Skrevet 26. august 2008 Skrevet 26. august 2008 Ja det er det så absolutt. Det er statsministeren, og talen er ikke spesielt god, men han er ikke full. Mvh Mathias Siter
Mathias Ganss Skrevet 26. august 2008 Skrevet 26. august 2008 Beklager, men jeg har uttrykt meg litt klønete. Det som er tull er at han er full. Det er han ikke, men talen er dårlig. Mvh Mathias Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 26. august 2008 Skrevet 26. august 2008 Jeg tror heller ikke at gutta på dette nivået er så amatører at de gjør noe slikt, da burde noen i staben få tuppen i så tilfelle, de som skal passe på han. Siter
Petter Kverneng Skrevet 26. august 2008 Skrevet 26. august 2008 Stakkaren har sikkert tatt seg en for nervene, eller så er dette et dårlig forsøk på å være morsom... Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 26. august 2008 Skrevet 26. august 2008 Har drevet på med politikk og jeg vet at Jens Stoltenberg er veldig entusiastisk under møter, og kan leve seg litt vel inn i ting enkelte ganger. Og han er nok ikke full her, prøver å være seriøs, morsom samtidig som han lever seg veldig inn i talen sin, da blir det slik. Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 26. august 2008 Skrevet 26. august 2008 Jeg tror heller ikke at gutta på dette nivået er så amatører at de gjør noe slikt' date=' da burde noen i staben få tuppen i så tilfelle, de som skal passe på han. [/quote'] Der er jeg enig! Selvfølgelig er det ingen som ruser seg på dette nivået, og hvis folk skal begynne å sutre fordi noen tuller litt under en tale, da har de for lite å gjøre. Jeg mener, herregud, alle kan vel ha en dårlig dag! Det er visst noen som tror at politikere er datamaskiner eller roboter som alltid gjør det de er "programmert" til på en fullstendig feilfri måte... Da er det på tide å våkne opp! Siter
Bernt Sulebust Skrevet 27. august 2008 Forfatter Skrevet 27. august 2008 ... alltid gjør det de er "programmert" til på en fullstendig feilfri måte... Da er det på tide å våkne opp! Der er overhode intet feilfritt med det det sosialistiske styret i Norge i dag. :eek: Siter
Eirik Vole Rye Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Ja, Bernt, du har det SKIKKELIG fælt! Stakakrs deg! Jeg er så lei av folk som er så sure på politikere og regjeringa og hele den driten der. Tenk dere om to ganger så ser dere at dere har det faktisk ikke så jævla ille. Det er trist å se hvor høyt til sky Fremskrittspartiet (Tilbakestegstpartiet) har flydd på å spille på mistillit til politikerne. Siter
Ole Sannes Riiser Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Der er overhode intet feilfritt med det det sosialistiske styret i Norge i dag. :eek: Ja du verden så grusomt det er her i Norge i dag, kommunistene har virkelig kjørt Norge på dunken! Huff og huff! Ærlig talt... Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Ja' date=' Bernt, du har det SKIKKELIG fælt! Stakakrs deg! Jeg er så lei av folk som er så sure på politikere og regjeringa og hele den driten der. Tenk dere om to ganger så ser dere at dere har det faktisk ikke så jævla ille. Det er trist å se hvor høyt til sky Fremskrittspartiet (Tilbakestegstpartiet) har flydd på å spille på mistillit til politikerne. [/quote'] Tilbakestegspartiet? Fokuser på og knipe igjen når prompen melder seg du så kansje du kan spare miljøet litt. :grin: Det var litt fleipete sagt, håper du tåler den...Dette tilbakestegs partiet som du kaller det, har jo aldri fått noen sjans tidligere, så tibakesteg fra hva? Det er faktisk en del personer i dette landet som kansje er uenig med deg i dette, og sikkert mange som er uenig med meg... hi hi...men slik er det jo bare....ha en flott aften Fremmover....... Siter
Eirik Vole Rye Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Det er ikke noe framsteg at FrP kommer til makta. Politikken er etter min mening noe svineri. OG: FrP har fått prøve seg! En halvtimes kjøring nord fra her hvor jeg sitter, nærmere bestemt Norges hovedstad, Oslo! Hvor Carl I. Hagen kaller det at 88 år gamle Helga Bevær ikke får svar på sin søknad om sykehjemsplass og at Gudny Dyrbye har blitt en kasteball mellom bydel og sykehus "en systemsvikt". Forkastelig. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Politikk er noe dritt. 100% enig, men det er nå slik et system vi har valgt.. Bra vi slipper det i FSX...he he...der er det ikke miljøbegresninger, ikke landigsavgifter og ingen bommpenger og se enda....ha en flot aften godt folk. Siter
Eirik Vole Rye Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Jeg har liten tro på at "politikk er noe drit"-holdninga lønner seg. Jeg syns det er trist at folket har så liten tillit til politikerne. Dog jeg syns også det er for lett for de som sitter på stortinget med tanke på pensjon osv. Siter
Johan Holmseth Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Det er ikke noe framsteg at FrP kommer til makta Jeg syns det er trist at folket har så liten tillit til politikerne Her sier du deg selv midt i mot.. Mener vi skal la FRP prøve seg, så får vi se hva som skjer Problemet med regjeringa nå er at parti fra venstresiden sitter sammen med parti fra høyresiden, noe som gjør det hele håpløst og alle er uening Siter
Eirik Vole Rye Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Jeg sier ikke meg selv midt i mot nei. Det jeg sikter mot er den oppfatningen at alle politikere er håpløse og at ingenting endrer seg uansett! Det blir som i Italia. Når smarte folk regner på hva FrPs politikk kommer til å koste samfunnet vises det at det kommer til å blir høye. I form av renter osv. Det er en ting, men innvandringspolitikken osv. er for meg totalt uakseptabtel. Kan nevne mye mer, FrPs holdning til homofilidebatten er forkastelig og diskriminerende etter min mening. Derfor bør vi ikke for moro skyld eksperimentere med FrP i regjering. Og som jeg sa i stad: En rekke innbyggere i Oslo har allerede kjent hvordan FrPs politikk virker på kroppen. De har fått prøve seg. Siter
Mathias Ganss Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Her sier du deg selv midt i mot.. Nei det gjør han ikke. Kjenner du FrPs historie kjenner du også til at partiet fra første stund (70-tallet) har bygget opp under politikermistro. Det har vært en bevisst strategi. FrP kalles et anti-establishmentparti, dvs et parti som er i opposisjon til den etablerte "eliten". Eliten i denne sammenhengen er de etablerte partiene og deres representanter. Problemet med regjeringa nå er at parti fra venstresiden sitter sammen med parti fra høyresiden, noe som gjør det hele håpløst og alle er uening Hvilket parti er det du mener er på høyresiden? Regjeringen idag er en sentrum-venstreregjering. Ingen partier fra høyresiden. Mathias Siter
Bernt Sulebust Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Når smarte folk regner på hva FrPs politikk kommer til å koste samfunnet vises det at det kommer til å blir høye. I form av renter osv. Hvem refererer du til som "smarte" ? Vennligst dokumenter. Imidlertid har SSB gått ut og sagt at FRP's økonomiske program ikke vil gi noen dramatiske negative konsekvenser, tvert i mot... "Det trekker i retning av at renten kan gå ned, istedet for opp, sier forskningsdirektør Ådne Cappelen i Statistisk Sentralbyrå til NRK". Så det du skriver her er ikke sant... http://e24.no/makro-og-politikk/article1596524.ece http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article26777.ece Og som jeg sa i stad: En rekke innbyggere i Oslo har allerede kjent hvordan FrPs politikk virker på kroppen. De har fått prøve seg. Om du leser avisene kan du praktisk talt hver dag lese om hvordan innbyggere i hele Norge får kjenne på kroppen hvordan sosialistenes politikk virker. De har i flere år også fått prøve seg ... og det på nasjonal basis ... og vanlige folk flokker til FrP ... Kanskje på tide at dagens regjering begynner å høre på hva folk ønsker, ikke fortelle folk hva som er best for de ? Siter
Mathias Ganss Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 og vanlige folk flokker til FrP Vanlige folk har flokket til FrP mellom mange valg. FrP har hatt liknende målinger som idag flere ganger, f.eks. høsten 2000. Allikevel tok Høyre de aller fleste FrP-stemmene til valget i 2001. FrP har stor tiltrekningskraft når det ikke gjelder. Ikke like stor kraft når det faktisk gjelder. Foran hvert valg taper FrP alltid stort. Det gjenstår å se om dette skjer ved neste valg også. Jeg vet ikke om du har lest hele rapporten til SSB, Bernt, men det har jeg. Det er riktig som du sier at SSB beregner at FrPs statsbudsjett for 2008 vil gi lavere rente. Arbeidsløsheten vil imidlertid gå noe opp. I tillegg er det verdt å nevne at SSB sender data fra forslaget til statsbudsjettet gjennom et programm som tar en rekke forbehold og kan absolutt ikke sees på som sikkert. Det viktigste ankepunktet mot SSBs prognose er Norges Bank. De er av en helt annen oppfatning. Personlig har jeg mer lit til analytikere ved NB enn ved SSB ved akkurat dette tilfellet. Det kan også være verdt å poengtere at heller ikke Torbjørn Eika i SSB vil garantere noen lavere rente. Om du leser avisene kan du praktisk talt hver dag lese om hvordan innbyggere i hele Norge får kjenne på kroppen hvordan sosialistenes politikk virker Du kan ikke bruke mediene til å måle folks tilfredshet. Til det er media alt for lite balansert. Du kan vel ikke akkurat påstå at det er like mange solskinnshistorier som negative historier? Det tiltross for at flertallet av nordmenn sier de har det bedre enn for 10 år siden. Det er ikke noe futt i en avisartikkel som sier at Dorte Nilsen er fornøyd med behandlingen hun fikk på AHUS. Kanskje på tide at dagens regjering begynner å høre på hva folk ønsker, ikke fortelle folk hva som er best for de Et parti går til valg på et partiprogramm. I partiprogrammet står det hvorfor man bør stemme på det partiet. Dersom man ikke vil ha den politikken som står i partiprogrammet velger man et annet. Mao så har nordmenn i 2005 ønsket seg en rødgrønn regjering. Det regjeringen går til valg på er det regjeringen skal gjøre. En rødgrønn regjering skal ikke gjøre det opposisjonen vil. Du kan strengt tatt ikke forvente at AP skal gjennomføre en politikk som FrP-velgere vil ha. Er du ikke enig? Mvh Mathias Siter
Bernt Sulebust Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Det kan også være verdt å poengtere at heller ikke Torbjørn Eika i SSB vil garantere noen lavere rente. Jeg tviler vel på at noen som helst kan *garantere* lavere renter' date=' men det som seriøse analytikere sier er at det ikke blir så ille som en del av venstresiden vil ha det til dersom man gjennomfører FRP-politikk. Fremfor å drive skremselspropaganda om FRP-politikken burde venstresiden heller sette fokus på hvor fortreffelig deres egen politikk er og hvor mange rente-nedsettelser og skattelettelser som er gjennomført når Kristin har sittet med roret... Hvor mange var det forresten ? Du kan ikke bruke mediene til å måle folks tilfredshet. Til det er media alt for lite balansert. Du kan vel ikke akkurat påstå at det er like mange solskinnshistorier som negative historier? Det tiltross for at flertallet av nordmenn sier de har det bedre enn for 10 år siden. Nyansert eller ikke.. media reflekterer det som folk er opptatt av. Det som underer meg stort er at til tross for at store deler av media egentlig er veldig venstrevridd så får vi alikevell i økende grad høre om problemer som er knyttet opp til politikken som føres av dagens regjering, det være seg diverse former for importert krimunalitet, økende helsekøer, problemer knyttet til økende renter osv. Det tyder klart på at folk generelt har økende problemer under den politikken som føres nå. Bare det at FRP har en så stor økende tilhengermasse tyder på at folk er misfornøyde da de ser FRP som et av de få partiene som er villige til å gjøre noe med problemene. At mange av poilitikerene på venstresiden ikke er villig til å ta disse problemstillingen inn over seg (for de vet jo best) er egentlig bare trist. Det er ikke noe futt i en avisartikkel som sier at Dorte Nilsen er fornøyd med behandlingen hun fikk på AHUS. Dette er bare usaklig fra din side. Trenger det å være noe futt i det da? Det er i så fall en realitet og om behandligen på AHUS hadde vært undermåls på grunn av politske føringer så er det er reelt problem og gjenspeiler problemstillingen. Det største problemet er at Dorte Nilsen antakelig bare er en representant for mange som lider under dette problemet. Et parti går til valg på et partiprogramm. I partiprogrammet står det hvorfor man bør stemme på det partiet. Dersom man ikke vil ha den politikken som står i partiprogrammet velger man et annet. Mao så har nordmenn i 2005 ønsket seg en rødgrønn regjering.Det regjeringen går til valg på er det regjeringen skal gjøre. En rødgrønn regjering skal ikke gjøre det opposisjonen vil. Du kan strengt tatt ikke forvente at AP skal gjennomføre en politikk som FrP-velgere vil ha. Selvfølgelig vil ikke et parti gjøre det opposisjonen sier de skal gjøre. Men samtidig er det regjeringens ansvar å høre på de som har valgt dem inn og å "levere". En regjering skal jobbe til det beste for folket. Når folk opplever at de får en vanskligere hverdag så har regjeringen kommet i utakt med de som de er satt til å tjene (eller så har ikke folk skjønt konsekvensen av det de har valgt). Og da skjer det som man ser nå... folk ser etter alternativer. Enige blir vi jo aldri... men jeg tror vi kan være enige om at det neste valget kommer til å bli et av de mer spennnede på lang lang tid. Siter
Mathias Ganss Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 men det som seriøse analytikere sier er at det ikke blir så ille som en del av venstresiden vil ha det til dersom man gjennomfører FRP-politikk Norges Bank har altså useriøse analytikere? hvor mange rente-nedsettelser og skattelettelser som er gjennomført når Kristin har sittet med roret... Hvor mange var det forresten Hadde du regnet med store skattenedsettelser med en rødgrønn regjering? Du er sikkert klar over at det er mye som påvirker renten. Subprime i USA f.eks har hatt litt å si. Ellers er Norge, sett i lys av resten av Europa, meget godt stilt. Nyansert eller ikke.. media reflekterer det som folk er opptatt av. Det som underer meg stort er at til tross for at store deler av media egentlig er veldig venstrevridd så får vi alikevell i økende grad høre om problemer som er knyttet opp til politikken som føres av dagens regjering, det være seg diverse former for importert krimunalitet, økende helsekøer, problemer knyttet til økende renter osv. Det tyder klart på at folk generelt har økende problemer under den politikken som føres nå. Nei det tyder ikke på det. Uansett hvor bra det går så er media fylt med "problemhistorier". Du sier det knytter seg til politikken regjeringen fører idag, bl.a. import av kriminalitet. Hva mener du med det? Regjeringen driver med import av kriminalitet? Økende helsekøer: har du kilde på dette? Dette er bare usaklig fra din side. Trenger det å være noe futt i det da? Vet du hva media lever av? Det er ikke solskinnshistorier. Derfor skriver media mer om lite hyggelige ting. Det er ingen hemmelighet. Jeg tror ikke du har hatt mye med norsk helsevesen å gjøre. Det fungerer utrolig bra! Når folk opplever at de får en vanskligere hverdag så har regjeringen kommet i utakt med de som de er satt til å tjene ( Som jeg sa, folk mener de har det bedre nå enn for 10 år siden. Folk har ikke fått det nevneverdig vanskeligere. Renten har gått opp, det er riktig. At regjeringen mister stemmer skjer med alle regjeringer i Europa. Det kalles regjeringsslitasje. Les mer om det, det er ganske interessant. Mvh Mathias Siter
Eirik Vole Rye Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Det har i ettertid kommet fram at SSBs anslag på hva renta skulle komme på med FrPs oljepengebruk bare var gjetning. De sa selv at det ikke kunne brukes. Sentralbanksjefen sa: - En alternativ regel, der vi brukte 20-30 milliarder kroner mer årlig, ville ha en umiddelbar virkning i form av høyere rente. Siter
Magnus Wiik Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Mange har klokkertro på analytikerne til Norges Bank, men jeg veit ikke helt hvor mye jeg egentlig tror på dem når det gjelder dette med inflasjon, rente og pengebruk. Gudmund Hernes, AP-mann og tidligere minister, har en del interessante innvendinger mot en del idioti i den økonomiske tenkninga i norsk politikk. Lar noen sitater fra artikkelen hans "Finansdepartement-koden" stå for seg sjøl her: Det kom ikke sykepleiere ut av Nordsjøen. Men det er kommet over 100 000 polakker til Norge de senere år – godt over antallet norske sykepleiere på 80 000. Polakkene gir oss bygg – uten å oversvømme badekaret. Dels fordi mange av dem er underbetalt, dels fordi de sender sine norske kroner til sine polske koner. De gjør som Pensjonsfond-Utland: henter pengene i Norge, men bruker dem ute. Hvilke lærdommer kan trekkes? Utbyggingen av Melkøya er en ny industriskandale: Overskridelsene er nå på mer 20 milliarder (tre Mong) – og mer vil følge. Til sammenligning: Hele veibudsjettet er på 15 milliarder. Ved utbyggingen på Melkøya har det vært ansatt flere utlendinger enn nordlendinger. Hvorfor er det mulig for oljeanlegg, men ikke for veianlegg? Etter to-regimentsdogmet har det ingen rekyleffekt at Norges Bank plasserer 2000 milliarder kroner i utenlandske verdipapirer, som Volvo eller Carlsberg. Og banken har investert 4 milliarder i Apple med hovedkvarter i Cupertino. Hvis vi brukte 1%, 40 millioner, på å sende studenter til naboen Stanford – altså investere i humankapital – ville det etter to-regimentsdogmet gi sterke rekyler i badekaret. Forklar forskjellen. Hernes bruker en del sosialøkonomisk sjargong her, han definerer det meste i resten av artikkelen, på http://www.bi.no/Content/Article____68663.aspx . Anbefalt lesning, Hernes er veldig morsom til økonom å være. Forøvrig vil jeg nevne at jeg forakter Fremskrittspartiet, og det meste de står for, og at jeg ikke henger spesielt mye på nettsidene til BI... :cool: Siter
Mathias Ganss Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 Hm, Hernes er da sosiolog? Han har sosialøkonomi som støttefag, men er ikke mye å skryte av... Analytiker blir du ikke av det. Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 29. august 2008 Skrevet 29. august 2008 De grådige er grådigst. En ny jobbetid osv osv. Er vel en velbrukt huskeregel som heter at det er fornuftig å investere i nedgangstider. I oppgangstider vil alle ha mer, FRP lover det. Paradokset er at FRP er avhengig av nettopp oppgangstider da grådigheten preger publikum. I nedgangstider derimot er velferdsgoder som arbeidsledighetstrygd og sosial sikkerhet vel så viktig. FRP skyter med andre ord seg selv i foten. MEN - de må ha en regjeringsperiode for å bli politisk død. Det skjer neppe før 2012, men da er nok allerede konjukturene på vei ned, ergo liten oppslutning. Så FRP vil nok fortsette med å være i opposisjon i lang lang tid, det er da tross alt livsgrunnlaget deres. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.