Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

_Flirt_Myrdal_jpg_832343t.jpg

(Bilde hentet fra E24.no)

 

 

Ja du leser riktig, NSB har bestemt seg for å kjøpe hele

50 nye togsett fra sveitsiske "Stadler Flirt". Kontrakten

har en totalverdi på hele fire milliarder kroner, som uten

tvil er den største enkeltinvestering som NSB noensinne

har gjort.

 

Hvert togsett skal ha fem stk. vogner, og alle skal være

i drift i løpet av 2012.

 

Togene er som sagt laget i Sveits, så man regner med at

det ikke blir store problemer - å benytte disse nye togene

til Bergen (over Finse).

 

Togene vil fint kunne holde NSB sitt ruteprogram, med

kun 2/3-deler av maskinkraften i bruk - på denne måten

vil man ha ekstra kapasitet til å kjøre inn forsinkelser

m.m. Togene kan raskt komme opp i høye hastigheter,

samtidig som bremseffekten er meget god.

 

 

 

Les hele saken her:

http://e24.no/naeringsliv/article2602634.ece

Skrevet
For ikke å snakke om forsinkelser og alt annet arbeid som gir "Buss erstatter tog"!

I håp om å avlive en "myte":

I svært mange tilfeller er det ikke NSB sin skyld at togene er forsinket, men bla. media er flinke til å la folk fortsette å tro det.

I stor grad skyldes forsinkelsene problemer med jernbanenettet i seg selv, ikke vognmateriellet. Selve jernbanenettet er noe _Jernbaneverket_ har ansvaret for. Det blir som om riksveien bussen din kjører langs stenges, da er det ikke buss-selskapet sin skyld.

Jernbanenettet i Oslo-regionen er overbelastet store deler av døgnet, året rundt, deler av døgnet ligger trafikken på over 100% av hva strekningene er beregnet for. Når det tekniske anlegget ofte er noen titalls år gammelt, jernbanetraseene er gamle, og tiden som er tilgjengelig for vedlikehold blir kort pga for mye trafikk, da må det nok gå så galt som det har gjort det siste året++.

Hva kunne vært gjort? Investeringer, store investeringer. Dette er ting regjering_er_ opp gjennom årene ikke har satt av penger til. (At det har vært en eksplosiv prisvekst innen anleggsbransjen de siste årene har ikke hjulpet.)

 

Jernbaneverket får de i det minste gjort noe mer med vedlikeholdet (etter problemene i vinter ble det satt av penger og mer tid til vedlikehold i bla. Oslotunnelen,) og ting bedres seg derfor forhåpentligvis i løpet av det neste året. Men de store investeringene uteblir enda dessverre.

Skrevet

På tide med nye tog? Nå tar jeg en del tog og det er ikke mange av NSB sine tog som er stygge og fæle. Jeg har vært på InterRail og da snakker vi stygge tog til tider.

 

Personlig så mener jeg at de eneste togsettene som bør byttes ut er Bm69, det ser ut som at en del skal skrotes i og med at de ikke er pusset opp. De som er pusset opp er ikke så ille, men regner ikke med at de skal ha de i så altfor mange år til. Ser også ut til at B5-vognene skal beholdes en stund til, i og med at de har begynt oppusning på en del av de.

 

Såvidt jeg har fått med meg, så skal disse nye "flir"-settene erstatte BM70 på Vestfoldbanen og BM73 på Østfoldbanen.

Skrevet

Ja, media er gode til å skylde på NSB av og til.

 

Men, folk tror at nsb eier og driver jernbanen, men dette er som nevnt over her helt feil. NSB er bare selskapet som oppererer tog trafikken ikke jernbanen.

Skrevet

Synes det er flott at NSB kjøper inn nytt :) Men da må nok mye av jernbanen endres også for å få noe veldig store resulatat. Blant annet er jo sportvekslerne som ligger på gardermobanen nådd sin alder (ti år) så må byttes store deler av dette. (Kilde: Interne kontakter i Jernbaneverket). Håper at togtrafikken blir enda mer enn den alerede er i dag, mulig det gir enda mer konkuranse?

Skrevet
  • Forfatter

Flirt_Myrdal.jpg%20%28300x181%29.jpg

Fotomontasje: NSB.

 

 

 

Her er forøvrig info om saken, rett fra NSB:

http://www.nsb.no/om_nsb/aktuelt/article29964-2707.html

 

 

noe kan også leses her:

http://www.stadlerrail.ch/index.php?page=139

 

 

 

Interessant illustrasjonsbilde, fra hvordan

komforten/interiør blir ombord:

http://www.nsb.no/getfile.php/www.nsb.no/nsb.no/Bilder/Flirt_sittegrupper.jpg

 

 

 

Noen faktaopplysninger fra NSB:

 

 

NSBs historie

Togene kjøpes i to versjoner: 24 lange lokaltog/26 korte regiontog

Maksimal hastighet: 200 km/t

Antall seter per tog: 308/259 avhengig av versjon

Maksimalt antall passasjerer: 1083/692

Kjøpet gir NSB mer enn 14000 ekstra seter

(NSB Persontog har i dag 52 213 seter tilgjengelig, fordelt på 183 togsett, 32 lokomotiver og 170 vogner).

Lengde: 100 meter

 

Velprøvd teknologi:

Stadler har til nå levert 285 Flirt til Sveits, Ungarn, Tyskland, Polen og Italia.

Ddet er bestilt totalt 413 Flirt til Sveits, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Italia, Ungarn, Algerie, Polen og Finland.

Toget har gode vinteregenskaper med motorer inne i toget, snøplog, snøsmeltesystem for bremser og gjennomprøvd utendørs teknologi.

 

Universell utforming:

Alle inngangene har lavgulv som gir trinnfri på- og avstigning.

Over 60 prosent av toget har lavgulv.

Plassene som er satt av til passasjerer som er avhengige av rullestol er integrert i ordinære sitteavdelinger.

Gode høytalersystemer.

Store oversiktlige informasjonsskjermer.

 

Kundekomfort:

Enkel og trinnfri av- og påstigning.

God sittekomfort.

Store åpne vestibyler.

Gode løsninger for sykler, barnevogner og bagasje.

Gode høytalersystemer.

Store oversiktlige informasjonsskjermer.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …