Skrevet 19. august 2008 16 år (Bilde hentet fra E24.no) Ja du leser riktig, NSB har bestemt seg for å kjøpe hele 50 nye togsett fra sveitsiske "Stadler Flirt". Kontrakten har en totalverdi på hele fire milliarder kroner, som uten tvil er den største enkeltinvestering som NSB noensinne har gjort. Hvert togsett skal ha fem stk. vogner, og alle skal være i drift i løpet av 2012. Togene er som sagt laget i Sveits, så man regner med at det ikke blir store problemer - å benytte disse nye togene til Bergen (over Finse). Togene vil fint kunne holde NSB sitt ruteprogram, med kun 2/3-deler av maskinkraften i bruk - på denne måten vil man ha ekstra kapasitet til å kjøre inn forsinkelser m.m. Togene kan raskt komme opp i høye hastigheter, samtidig som bremseffekten er meget god. Les hele saken her: http://e24.no/naeringsliv/article2602634.ece
Skrevet 19. august 2008 16 år Det var på tide. Har irritert meg over NSB sine tog. For ikke å snakke om forsinkelser og alt annet arbeid som gir "Buss erstatter tog"!
Skrevet 19. august 2008 16 år Kommer disse over hele landet da? Trodde vi hadde ganske nye tog her i Rogaland?
Skrevet 19. august 2008 16 år Ja, NSB=Norwegian Innkjøp=storinnkjøp :grin: Men må nesten si meg enig i tidligere poster, det var på tide!
Skrevet 19. august 2008 16 år For ikke å snakke om forsinkelser og alt annet arbeid som gir "Buss erstatter tog"! I håp om å avlive en "myte": I svært mange tilfeller er det ikke NSB sin skyld at togene er forsinket, men bla. media er flinke til å la folk fortsette å tro det. I stor grad skyldes forsinkelsene problemer med jernbanenettet i seg selv, ikke vognmateriellet. Selve jernbanenettet er noe _Jernbaneverket_ har ansvaret for. Det blir som om riksveien bussen din kjører langs stenges, da er det ikke buss-selskapet sin skyld. Jernbanenettet i Oslo-regionen er overbelastet store deler av døgnet, året rundt, deler av døgnet ligger trafikken på over 100% av hva strekningene er beregnet for. Når det tekniske anlegget ofte er noen titalls år gammelt, jernbanetraseene er gamle, og tiden som er tilgjengelig for vedlikehold blir kort pga for mye trafikk, da må det nok gå så galt som det har gjort det siste året++. Hva kunne vært gjort? Investeringer, store investeringer. Dette er ting regjering_er_ opp gjennom årene ikke har satt av penger til. (At det har vært en eksplosiv prisvekst innen anleggsbransjen de siste årene har ikke hjulpet.) Jernbaneverket får de i det minste gjort noe mer med vedlikeholdet (etter problemene i vinter ble det satt av penger og mer tid til vedlikehold i bla. Oslotunnelen,) og ting bedres seg derfor forhåpentligvis i løpet av det neste året. Men de store investeringene uteblir enda dessverre.
Skrevet 19. august 2008 16 år På tide med nye tog? Nå tar jeg en del tog og det er ikke mange av NSB sine tog som er stygge og fæle. Jeg har vært på InterRail og da snakker vi stygge tog til tider. Personlig så mener jeg at de eneste togsettene som bør byttes ut er Bm69, det ser ut som at en del skal skrotes i og med at de ikke er pusset opp. De som er pusset opp er ikke så ille, men regner ikke med at de skal ha de i så altfor mange år til. Ser også ut til at B5-vognene skal beholdes en stund til, i og med at de har begynt oppusning på en del av de. Såvidt jeg har fått med meg, så skal disse nye "flir"-settene erstatte BM70 på Vestfoldbanen og BM73 på Østfoldbanen.
Skrevet 19. august 2008 16 år Ja, media er gode til å skylde på NSB av og til. Men, folk tror at nsb eier og driver jernbanen, men dette er som nevnt over her helt feil. NSB er bare selskapet som oppererer tog trafikken ikke jernbanen.
Skrevet 19. august 2008 16 år Noen tog som også må byttes ut er lokaltogene på trønderbanen! Eneste som er gjort med dem er nytt malingsstrøk utenpå og noen harde dårlige seter de siste årene..
Skrevet 19. august 2008 16 år Synes det er flott at NSB kjøper inn nytt Men da må nok mye av jernbanen endres også for å få noe veldig store resulatat. Blant annet er jo sportvekslerne som ligger på gardermobanen nådd sin alder (ti år) så må byttes store deler av dette. (Kilde: Interne kontakter i Jernbaneverket). Håper at togtrafikken blir enda mer enn den alerede er i dag, mulig det gir enda mer konkuranse?
Skrevet 19. august 2008 16 år Forfatter Fotomontasje: NSB. Her er forøvrig info om saken, rett fra NSB: http://www.nsb.no/om_nsb/aktuelt/article29964-2707.html noe kan også leses her: http://www.stadlerrail.ch/index.php?page=139 Interessant illustrasjonsbilde, fra hvordan komforten/interiør blir ombord: http://www.nsb.no/getfile.php/www.nsb.no/nsb.no/Bilder/Flirt_sittegrupper.jpg Noen faktaopplysninger fra NSB: NSBs historie Togene kjøpes i to versjoner: 24 lange lokaltog/26 korte regiontog Maksimal hastighet: 200 km/t Antall seter per tog: 308/259 avhengig av versjon Maksimalt antall passasjerer: 1083/692 Kjøpet gir NSB mer enn 14000 ekstra seter (NSB Persontog har i dag 52 213 seter tilgjengelig, fordelt på 183 togsett, 32 lokomotiver og 170 vogner). Lengde: 100 meter Velprøvd teknologi: Stadler har til nå levert 285 Flirt til Sveits, Ungarn, Tyskland, Polen og Italia. Ddet er bestilt totalt 413 Flirt til Sveits, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Italia, Ungarn, Algerie, Polen og Finland. Toget har gode vinteregenskaper med motorer inne i toget, snøplog, snøsmeltesystem for bremser og gjennomprøvd utendørs teknologi. Universell utforming: Alle inngangene har lavgulv som gir trinnfri på- og avstigning. Over 60 prosent av toget har lavgulv. Plassene som er satt av til passasjerer som er avhengige av rullestol er integrert i ordinære sitteavdelinger. Gode høytalersystemer. Store oversiktlige informasjonsskjermer. Kundekomfort: Enkel og trinnfri av- og påstigning. God sittekomfort. Store åpne vestibyler. Gode løsninger for sykler, barnevogner og bagasje. Gode høytalersystemer. Store oversiktlige informasjonsskjermer.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.