Anders johansen Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Nå har Russland planer om å ruste opp sin flåte med kjernevåpen i østersjøen som et svar på Usa sitt kommende rakettskjold i Polen. http://www.p4.no/story.aspx?id=282671 Siter
Thomas Eik Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Blir det krig imellom USA og Russland, Da er også Norge med i en krig, siden vi er med Nato og det er USA også.. Da blir det natolandene mot Russland. Personlig så tror jeg Russland ikke vil gjøre det. Det vil bli en for tøff oppgave for Russerene. De har jo også venner som Nord-korea,Iran...etc Men de blir nok neppe med på noe sånt. Hvis det skulle bli en krig imellom USA og russerene, Da vil vel det bli 3.verdenskrig i mine øyner..Men håper jo for all del det ikke skjer!!!!!!! jeg synes det hele utvikler trist retning. Det har jo vært så stille og fredlig de siste 10årene Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Jeg har like stor tro på det som jeg har på en krig mellom Norge og Russland... I verste fall tror jeg dette kan føre til et nytt våpenkappløp, men ingen væpnet konflikt, det tror jeg er det siste både USA og Russland ønsker. Siter
Kai Dreyer Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Blir det krig, blir det atom krig. Og da er vi alle sammen ferdig. Siter
Øyvind Grassdal Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 For meg er det utenkelig at det kan komme en krig mellom USA og Russland, men nå var det jo og utenkelig/umulig at USA og Japan kunne havne i krig under 2.verdenskrig. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Våpenkappløp har vel pleid å ende opp som farlig politisk spill i historien. En dårlig avgjørelse om å plassere missiler på Cuba fikk amerikanske myndigheter til å se rødt og opprette en blokade mot fartøyer til Cuba. Vi hører jo at det var nære på, men jeg vet ikke om man er klar over hvor nære man faktisk var. En ubåtkaptein som trodde han ble angrepet (hvilket han ikke ble) var helt nær opp til å forsvare seg. Han skulle kanskje dø der og da, men han skulle jammen ta så mange av motstanderene som mulig med seg. Jeg tror is i magen reddet verden den dagen. (Fritt etter hukommelsen da jeg skrev om Cubakrisen i 2006 eller 2007). -Så våpenkappløp er kanskje ikke en forberedelse til krig direkte, men dersom ett land gjør noe mindre smart, vil det andre ikke tape ansikt internasjonalt (kanskje noe ala Russland-Georgia). Fordi man ikke vil tape ansikt så gjør man saker som fører til at mostanderen vil gjøre akkurat det samme: noe som gjør at man ikke taper ansikt... -Selvfølgelig, med mindre Norge igjen klarer å sende flinke folk som klarer å få til en brukbar mekling mellom partene... Selv er jeg ikke redd for en krig mellom Russland og USA, i alle fall ikke om et par år Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Nei. Kommer aldri til å skje. Til det er maktene for store, en krig ville vært for ødeleggende for begge parter, til og med for kloden selv om jeg tviler på atomvåpen noen gang igjen vil bli tatt i bruk. Det er mer realistisk og farlig at vi nå igjen entrer en verdensarena der stormaktene igjen fører sin krig i andre land på andre kontinent. Det var gjennomgående under den kalde krigen. Fordelen med dette er at fokus på terroisme forsvinner. Det er noe med å la en person som Osama Bin Laden ha mer makt og innflytelse enn resten av den toneangivende verden. Rasler mannen med videokameraet koster det vesten milliarder. Jeg har enda ikke hørt om noen like inflytelsesfulle. Negative elementer, bortsett fra det vanvittige pengesløseriet vil være at motsetninger økes, for eksempel i Midt Østen der Russland øker sine investeringer i Iran, støtter regimet og dermed indirekte konfronterer vesten og Israel. Ingenting galt med det i utgangspunktet, men Russland burde vel kanskje vært mer på linje med vesten. Iran er tross alt nr 2 i Europeisk energipolitikk, etter Russland. Eller er det kanskje nettopp grunn nok til å støtte Iran. Vanskelig å si;-) Siter
Aleksander Maaland Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Blir det krig imellom USA og Russland' date=' Da er også Norge med i en krig, siden vi er med Nato og det er USA også.. Da blir det natolandene mot Russland. Personlig så tror jeg Russland ikke vil gjøre det. Det vil bli en for tøff oppgave for Russerene. De har jo også venner som Nord-korea,Iran...etc Men de blir nok neppe med på noe sånt. Hvis det skulle bli en krig imellom USA og russerene, Da vil vel det bli 3.verdenskrig i mine øyner..Men håper jo for all del det ikke skjer!!!!!!! jeg synes det hele utvikler trist retning. Det har jo vært så stille og fredlig de siste 10årene [/quote'] Har ikke noe svar. Off Topic: Thomas. Den "Billen" du har som bilde. jeg tror alltid a den er på skjermen min:D! Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Tror Russlands opprustning minner USA på at Russland er en stormakt, og dermed unngår å ta seg vann over hodet. Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Jeg tviler sterkt på at det blir noen krig mellom USA og Russland nei. Men Russland liker å være litt frampå å skape litt provokasjon. Men Russland vet også at finner dem på noe tull, så får dem hele NATO mot seg. Er nok det som holder dem i sjakk tror jeg. USA kommer heller aldri til å angripe Russland. For som nevnt tidligere, det ville være for ødeleggende for begge parter. I tillegg ville jo dette skape world war 3. Og det er vel ingen interessert i. Siter
K J Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Jeg har lige et spørgsmål: hvordan kan USA tillade sig at bygge våbenskjold i Europa? Fordi det foregår inden for NATO? Siter
Even Moe Egenes Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Blir det krig' date=' blir det atom krig. Og da er vi alle sammen ferdig. [/quote'] Godt sagt Kai! Jeg FRYKTER ikke krig, faktisk så bryr jeg meg ikke så hardt, det er ikke min krig, og ikke Norge sin heller. USA kan krige så mye de vil... Siter
Mads Hjemmen Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Jeg trur det kan bli opptøyer. Disse opptøyene blir dramatiske, men siden USA ikke kan holde seg unna(fordi de MÅ ha bråk), så er det vel ikke noe å gjøre med det! Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Hvor blir det opptøyer mellom to land som ligger på hvert sitt kontinent? Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Jeg har lige et spørgsmål: hvordan kan USA tillade sig at bygge våbenskjold i Europa? Fordi det foregår inden for NATO? Jeg ser egentlig ikke helt problemet med det. Dette er jo et selvforsvarssystem, ikke noe angrepssystem. Dette skal beskytte USA mot rakettangrep fra land som Iran og Russland. Det er helt greit at Russland ikke liker det, det må dem få lov til. Men å true Polen med en invasjon synes jeg er litt drøyt. Russland kan jo gjøre det samme i sine allierte land om dem vil. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Blir det krig' date=' blir det atom krig. Og da er vi alle sammen ferdig. [/quote'] Godt sagt Kai! Jeg FRYKTER ikke krig, faktisk så bryr jeg meg ikke så hardt, det er ikke min krig, og ikke Norge sin heller. USA kan krige så mye de vil... Eh, en krig mellom USA og Russland ville veldig fort ha blitt "vår" krig... Men som det blir sagt tidligere i tråden så tror jeg ikke dette er annet enn et siste desperat forsøk fra Russland sin side på å bli hørt. De har sagt gang på gang på gang at de ikke ønsker et amerikansk "rakettskjold" i sin egen bakhage, og når USA gir blanke i deres ønsker og likevel bestemmer seg for å gjennomføre planene sine, prøver de å rasle litt med sablene i et forsøk på å bli hørt. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Jojo, pga NATO osv, men vi er jo like gode venner med Russland som USA, faktisk hvis det blir krig (lite trolig) så håper jeg at Russland typper USA langt oppi rasshølet en gang for alle, det er tross alt ikke bare USA som er en supermakt! Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Om det skjer så kan det fort bety at du med andre ord kommer til å snakke russisk i fremtiden. USA er faktisk den viktigste NATO allierte for Norge. Skjønner ikke hva folk har så imot USA egentlig? Se på Russland f.eks. Den russiske regjeringen består av tilnærmet 100% gangstere og mafia. Korrupt som bare pokker. Og det russiske folket må sulte og lide for at Putin bruker så å si hele statsbudsjettet på militæret. Og alle milliardene vi har sendt til Russland for at dem skulle fjerne alle atomubåt vrakene som ligger og flyter og forurenser. Det har Putin sendt rett til forsvaret og ler og koser seg godt over dumme godtroende nordmenn. Jeg er opptatt av å ha et godt forhold til Russland, men allikevel skal man være forsiktige med dem og ikke være alt for naive. Dem er faktisk truende til å dolke oss i ryggen når vi snur ryggen til dem. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Joda, men jeg holder verken med Russland eller USA, men syns at USA må jekkes litt ned.. de tror jo at de eie verden.. Men så eer det jo veldig lett for deg å være USA patriotisk;) Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Jeg har lige et spørgsmål: hvordan kan USA tillade sig at bygge våbenskjold i Europa? Fordi det foregår inden for NATO? Fordi det foregår innenfor NATO ja. Men USA kunne fint ha bygget i andre land også, tross alt en avtale mellom to suverene stater. Det er ingenting ulovlig med dette (som om det hadde betydd noe), men Russland ser det som kontroversiellt, kanskje like mye med tanke på sitt eget hjemmepublikum og generalene i Kreml som absolutt savner sine glansdager. USA har vært flittige nå i tiden Russland har vært ryggknukket for å utvide NATO. De baltiske statene og Øst Europa er alle gamle østblokk land, men har i dag større tilhørighet til EU. Russerene må nok se slaget tapt, selv om de har plenty folk med russisk pass også i Europa. De klarer ikke å stå imot både EU og NATO. USA tar seg en rettighet de har anledning til, samme som Russerene ville gjort i samme situasjon. Men - raketter i Polen har lenge vært gjenstand for diplomati mellom Russland og USA. Som hevn for Ossetioa og Abkhasia valgte altså USA og Polen å kjøre avtalen igjennom styggfort. At russerene truer med å åpne for ett eventuellt angrep, altså å peke Polen ut som mål må vi nesten leve med. Ikke annerledes enn under den kalde krigen der til og med Norge(og sikkert også Danmark)var ett konstant mål for atomraketter. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Joda' date=' men jeg holder verken med Russland eller USA, men syns at USA må jekkes litt ned..[/quote']De har vel blitt jekket ganske bra ned nå som de fører to kriger de ikke kan vinne og sitter igjen med ei enorm gjeld... Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Jeg må vel være ganske enig her. Hvorvidt det er en krig man kan vinne eller ei, kan vel diskuteres. Krigen mot terrorisme er vel en krig som vi alle er med på å kjempe når alt kommer til alt. Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Joda' date=' men jeg holder verken med Russland eller USA, men syns at USA må jekkes litt ned.. de tror jo at de eie verden.. Men så eer det jo veldig lett for deg å være USA patriotisk;) [/quote'] Det som er er at når man bor i USA så får man et litt mer nyansert forhold til både norge og resten av verden i og med at man betrakter dette utenfor norge. Tror mange i norge sitter med holdninger til amerikanere som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Det er iallfall hva jeg tror. Hører mange nordmenn si mye rart om amerikanere og ha utrolig mye vrangforestillinger som jeg ikke akkurat kan si meg enig i. Det er iallfall mitt inntrykk Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Tror du har ganske rett i det inntrykket ditt ja. Om man ser på andelen av befolkningen, er sikkert nordmenn minst like dumme som amerikanerne. Finnes en del amerikanere som ikke akkurat fant opp kruttet dog: "RUSSIA OUT OF U.S. NOW!!!!!" :grin: Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 17. august 2008 Skrevet 17. august 2008 Hehehe Ja, må vel være enig i den. Med sine over 300 mill innbyggere så er det vel ikke så usannsynlig at det finnes en del steindumme folk blant dem Men jeg tror vel ikke norge eller andre land forøvrig er så mye bedre. Utrolig hvor mye dumme folk som finnes om man bare leter og graver litt Siter
Lars B. Frostad Skrevet 18. august 2008 Skrevet 18. august 2008 He he, helt herlig Erlend! Ja det er nesten så man ikke skulle tro det var sant, slike ting redder i hvertfall dagen min.. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 18. august 2008 Skrevet 18. august 2008 Joda' date=' men jeg holder verken med Russland eller USA, men syns at USA må jekkes litt ned.. de tror jo at de eie verden.. Men så eer det jo veldig lett for deg å være USA patriotisk;) [/quote'] Det som er er at når man bor i USA så får man et litt mer nyansert forhold til både norge og resten av verden i og med at man betrakter dette utenfor norge. Tror mange i norge sitter med holdninger til amerikanere som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Det er iallfall hva jeg tror. Hører mange nordmenn si mye rart om amerikanere og ha utrolig mye vrangforestillinger som jeg ikke akkurat kan si meg enig i. Det er iallfall mitt inntrykk Fint at alle har sine egne meninger:) Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Sikekrt gammelt nytt for noen, men da har Russland tatt 4 Amerikanske soldater til fange samt Amerikansk Materiell som sto i Havnen Poti i Georiga i påvente av transport. Samtidig ble en av Georgias Avanserte marine fartøy tauet ut av syne før det noen minutter senere ble hørt en eksplosjon... http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=534599 Siter
KJ Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Sikekrt gammelt nytt for noen' date=' men da har Russland tatt 4 Amerikanske soldater til fange samt Amerikansk Materiell som sto i Havnen Poti i Georiga i påvente av transport. Samtidig ble en av Georgias Avanserte marine fartøy tauet ut av syne før det noen minutter senere ble hørt en eksplosjon... http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=534599 [/quote'] Det var Georgiske soldater med 4 Amerikansk-eide humve. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 20. august 2008 Skrevet 20. august 2008 Ah slik går det når man ikke leser gjennom skikkelig... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.