Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Mente at de blinker til venstre før rundkjøringen om de skal ut den armen som går til venstre for den de kommer inn på. På samme måte som når man blinker til høyre om man skal av på første arm, bortsett fra at de blinker til venstre før rundkjøringen og gjennom hele svingen før de kjører av. Som om det var et kryss.

Blinklys og rundkjøring er ikke lett å forklare skriftlig, men.. :P

Selv blinker jeg kun til venstre om jeg skal legge meg i venstre fil før rundkjøringen. I rundkjøringen går det kun i høyreblink.

Skrevet

Tja, jeg blinker alltid til venstre (i Norge) før (og delvis gjennom) en rundkjøring om jeg skal lengere enn rett frem. På den måten blir det også enklere for andre å se hvor jeg skal. Det er jo også hele poenget med blinklys; å fortelle andre hvor det er du har tenkt deg!

Skrevet

Når det gjelder manglende blinklys bruk hos audi eiere så er det sannsynligvis fordi blinklysa ikke virker pga generelt myyyyye elektrisk tull med dette bilmerket ;) Bare å se på hva slags bilmerke som regjerer oppe på bergingsbilen det :grin:

Når det gjelder lysbruk i rundkjøringer med vogntog/semi så gjør kjeg som følgende.

Skal jeg til høyre, så setter jeg på blinklyset før jeg kjører inn i rundkjøringen. Så vet andre trafikanter i god tid at jeg skal til høyre og de kan kjøre inn i rundkjøringen samtidig.

Skal jeg rett frem så setter jeg på blinklys til høyre rett før jeg svinger ut av runkjøringa.

Skal jeg til venstre så må jeg ofte legge meg til høyre for å få med meg hengeren rundt rundkjøringa. Poenget med å blinke til venstre er å signalisere til klovnen som ligger bak at han ikke skal kjøre inn på siden av hengeren min. Ja, mange personbilister er faktisk så dumme at de frivillige blir presset inn i blomsterbedet mitt i runkjøringa :crazy: Og så blinker jeg til høyre når jeg kjører ut av rundkjøringa.

Beste lysbruk i ei rundkjøring er uansett å bruke nødblink. Da er man helgardert :grin:

Skrevet
Skal jeg rett frem så setter jeg på blinklys til høyre rett før jeg svinger ut av runkjøringa.

Ja jeg lærte, da jeg tog lappen, at man i det tilfælde bør sætte blinklys på, allerede idet man passerer første vej

Beste lysbruk i ei rundkjøring er uansett å bruke nødblink. Da er man helgardert :grin:

Hehe, det ville nok skabe lidt forvirring blandt dine medtrafikanter :grin:

Skrevet
Når det gjelder manglende blinklys bruk hos audi eiere så er det sannsynligvis fordi blinklysa ikke virker pga generelt myyyyye elektrisk tull med dette bilmerket ;) Bare å se på hva slags bilmerke som regjerer oppe på bergingsbilen det :grin:

Hehe..

Fattern har kjørt Audi i noen år nå, og vi har enda ikke hatt et eneste problem :) Er vel 8. året på rad nå.

Skrevet

Alle bilmerker har såkalte mandagsbiler faktisk :) Audi er totalt overpriset, akkurat som BMW,MB.. etc. F..eks er Toyota eller Ford, biler som funker like godt som en børstraktor/dyr SUV.. :)

Skrevet

Hehe..

Fattern har kjørt Audi i noen år nå' date=' og vi har enda ikke hatt et eneste problem :) Er vel 8. året på rad nå. [/quote']

Bergingsbilen juger ikke. Dere er nok unntaket :)

Når det gjelder mandagsbiler så troner nok biler fra VAG konsernet på toppen. Audi/VW. Ta med en hvilken som helst bil til forretningen fra det konsernet og spør om en komponent du skal bytte. Det er nødvendigvis ikke så enkelt. I verste tilfellene så har de byttet 7-8 ganger i løpet av et år under produksjon av biltypen. En annen ting er vedlikeholdskostnadene på svineriet. Hvorfor koster det dobbelt så mye for en service på en passat i forhold til en mondeo? Er det fordi passaten er en bedre bil? hehe, tvilsomt :grin:

Skrevet

Bare litt statistikk også for moro skyld. Den er fra statene sannsynligvis, men det spiller jo ingen rolle bortsett fra at det er noen merker som i Norge er relativt uvanlig på listen.

Jeg som Audi/VW hater liker denne lista ganske godt :grin:

kvalitetslisten

Skrevet
  • Premium Medlem

Se øverst på siden også!

Det som er viktig er at andre skjønner hva du har tenkt å foreta deg de neste 5-10 sekundene. Da kan det være nødvendig å gi tegn til venstre før rundkjøringen dersom det kan hjelpe andre på et tidligere tidspunkt å forstå hvor du har tenkt deg. Som det står på vegvesenets side finnes det ingen regler for rundkjøringer. Se på det som kjøring mot et kryss med en forkjørsveg. Alle norske rundkjøringer er ganske enkelt en kort forkjørsveg som går i sirkel.

PS! Jeg kjører Audi A6...

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …