Skrevet 15. august 2008 16 år Etter å ha tilbakelagt noen tusen kilometer på "mopeden" i sør og østlandet i sommer har jeg trukket følgende konklusjon (trodde først bare at dette var bare et lokalt vestlands problem). Sjekker ikke bilforhandleren som selger audi og mercedes at kundene deres har førerkort? har nemlig lagt merke til at mange av disse billistene ikke kan bruke hverken blinklys eller kjørelys. BjøRn
Skrevet 15. august 2008 16 år Sitter med nesa i været og tror de er konger!!! Audi og to eksospotter, da har de racerbil, uansett motor....he he... neida....men mye tullinger der ute....take care....
Skrevet 15. august 2008 16 år Nejda, de har bare ikke tid til at tænke på lyset, for de er meget ofte fuldt beskæftiget med at tale i mobiltelefon.
Skrevet 15. august 2008 16 år Nå er det jo faktisk ikke nødvendig med førerkort for å kjøpe/eie bil, så her har forhandlerne lite de skulle ha gjort... Men er ellers enig med første taler... Og nei, det er absolutt ikke bare et vestlands-problem, dette problemet finner du igjen langt utenfor landets grenser!
Skrevet 15. august 2008 16 år Blinklyset må man jo spare på, koster mye for ei ny pære vet dere. :crazy:
Skrevet 15. august 2008 16 år Det går nok igjen over hele Norge at de stakkarene som kjøper Audi, Mercedes og enkelte andre SUV'er desverre ikke er klar over at disse kjøretøyene ofte ikke selges med blinklys olje, da dette må kjøpes seperat fra bilen. Dette kan kjøpes på alle statlige bilforhandlere o.l Få de heller til å stoppe, så kan du forklare dem at blinklys olje desverre er ekstrautstyr, og at de må fylle mer.
Skrevet 15. august 2008 16 år Hvorfor så krass kritikk?? Alle veit jo at Audi har bare en pitte liten beholder med blinklysolje som må etterfylles etter ca 15 blink.. Å bruke blinklys uten blinklysolje vil føre til varmgang i både pære, blinklyshendel og ikke minst håndleddet til sjåføren.. Edit: Eirik var visst 26 sekunder før meg med tanke på blinklysolje idèen..
Skrevet 15. august 2008 16 år I de fleste nye biler er også blinklyset tatt ut for å spare drivstoff.
Skrevet 15. august 2008 16 år Mulig litt for mange lot seg lure av aprilspøken om at det kun skulle være lov å bruke ti blink per kjøretur..
Skrevet 15. august 2008 16 år Mulig folk virker noe misunnelige også. Hva er det folk har så hardt imot audi, bmw o.l? Det er ikke bilen som kjører feil, det er idioten bak rattet. Og de finnes det nok av uansett merke. Tror du finner flere av dem i en volvo f.eks.. (Les: Type 240, råne o.l) Sorry meg, men jeg er bare litt lei av folk som skal rakke ned på folk med en fin bil basert på en enkelt hendelse av en person. Behøver ikke være steinrik og kjøre med nesa i sky for å kjøre en fin bil i dag.
Skrevet 15. august 2008 16 år Sant det Niclas, det var litt ironi fra min side. Men mye tullinger uavhengig av bilmerke......for uten de som kjører Ferrari etc da...tji hi
Skrevet 15. august 2008 16 år Ja, idioter finner du over alt. Spiller ingen rolle om de kjører Rols Royce eller en gamme, utrangert volvo. Av yrkessjåfører har jeg intrykk av at de som kjører tung/lang transport er flinkest med lysbruken, mens drosjesjåfører kan være et sørgelig kapittel til tider...
Skrevet 15. august 2008 16 år Når vi først snakker om blinklys.. Er det påbudt for større kjøretøy å blinke "inn" i rundkjøringer? Synes alle trailere og busser gjør det. Har ikke noe imot det, men av og til blir jeg smånervøs når jeg kjører inn i en rundkjøring i mørket og ser en diger trailer i neste innkjøring blinke mot meg.
Skrevet 15. august 2008 16 år Bare så det er sagt.. Så skal alle kjøretøy blinke i rundkjøringen om de skal til venstre eller høyre, men ikke rett frem.. Du setter på blinken når du nærmer deg rundkjøringen. Det har ihvertfall jeg lært.. Lastebiler har akkurat de samme trafikkreglene som alle andre billister
Skrevet 15. august 2008 16 år Ok. Jeg har lært å blinke når man skal svinge. Som regel er det til høyre i en rundkjøring
Skrevet 15. august 2008 16 år Sjåfører av store kjøretøy lærer å blinke seg både inn og ut av rundkjøringer nå om dagen. Synes bare det er bra, da det til tider kan være vanskelig å se hvor lastebiler skal.
Skrevet 15. august 2008 16 år Er det påbudt for større kjøretøy å blinke "inn" i rundkjøringer? Ikke som jeg vet, men jeg kan tenke meg hvorfor de gjør det. For mange (semi)trailere, busser er 270graders-kurven til venstre i rundkjøringen en utfordring pga lang akselavstand, og følgelig er de avhengige av å legge seg langt ut i innkjøringen til denne kurven. Om de da blinker inn i rundkjøringen signaliserer de tydelig hvilke hensikter de har, selv om de skulle ligge i en fil som tilsier at de skal til høyre/rett fram. Just my two cents.
Skrevet 15. august 2008 16 år Det er viktig å bli forstått i trafikken og da er det viktig hvordan man plasserer bilen og signalisere(blinke) hvor man skal, og da vil de andre billisten lett forstå hva du skal..og da oppnår vi en mye høyere effektivtet og vi kommer fortere frem i trafikken.. Det er rett at du skal blinke til høgre
Skrevet 15. august 2008 16 år Det er vel slik at du skal "blinke" deg inn i rundkjøringen når du skal til høyre, men i alle tilfeller skal du faktisk "blinke" deg ut...
Skrevet 15. august 2008 16 år ja og til venstre også. Det har mye å si hvordan rundkjøringen er laget...Det finnes jo mange typer av de.. 3armet og 4armet og mange forskjellige løsninger.. så det er jo ikke alle rundkjøringen man skal blinke til venstre...Kan hende jeg ble litt missforstått isted, Jeg mente at vi skal blinke før rundkjøringen ja og når man skal ut av den også da selvfølgelig
Skrevet 15. august 2008 16 år Etter min mening er det disse variasjonene i rundkjøringene som gjør det tåpelig å "blinke" den retningen man skal før man kommer inn i rundkjøringen (med mindre man skal til høyre). Selv blinker jeg kun ved filskifte før rundkjøringen, i tillegg til at jeg blinker ut av rundkjøringen. Takk for forklaringen, Michael!
Skrevet 16. august 2008 16 år Når jeg kjørte opp, det er ikke så veldig mange år siden. Så ble det ikke sagt at vi skulle blinke oss inn altså før rundkjøringen, men vi skulle blinke oss ut. Hadde tilogmed rundkjøring på oppkjøringen, og fikk ingen feil på den heller. Men, det ble sagt at store kjøretøy "skulle" blinke seg både inn og ut av rundkjøringene, slik at andre trafikkanter skjønte hvor de skulle. Men mener å ha hørt at alle som kjører opp nå lærer at de skal blinke seg både inn og ut av rundkjøringer?
Skrevet 16. august 2008 16 år Tja, det jeg har lært, i alle fall, er at du skal blinke deg inn dersom du skal mot høyre. Skal du til venstre ved første vei ut av rundkjøringen, så behandler du det som et vanlig kryss, og bruker lys. Så er det godt og vel 4 år siden jeg kjørte opp... Sitter nå forøvrig med 2 førerkort; 1 førerkort for Norge, og 1 for New Zealand, så jeg har førerkort for å kjøre på både høyre og venstre side av veien :grin:
Skrevet 16. august 2008 16 år Ups, ja... Har kommet i skade for å blande høre og venstre i mitt forrige innlegg. Kan hende jeg har kjørt litt for lenge på venstre side av veien... :whistle:
Skrevet 16. august 2008 16 år kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. Uansett, jeg klager ikke over dette. Synes bare det er flott at folk gjør det, men jeg kommer aldri til å gjøre det. REtt og slett fordi jeg aldri hørte om dette når jeg kjørte opp, og jeg har mine vaner i traffikken
Skrevet 16. august 2008 16 år Ja, som det også står i linken lengre opp, så er det en god idé å blinke til venstre om man skal til "venstre" i rundkjøringen, altså lengre enn rett frem. Men jeg synes det er viktigere med plassering i veibanen før man kjører inn i rundkjøringen og i rundkjøringen. Det mange ikke er klar over er at det fortsatt finnes en del gamle rundkjøringer, der du ikke finner vikepliktskilt når du kjører inn i rundkjøringen. Dette betyr også at de som befinner seg i rundkjøringen har vikeplikt for trafikk fra høyre! Fikk en slik rundkjøring på oppkjøringen min . Disse rundkjøringene gjenkjennes ofte av to ting: Øyen i midten er liten, og mangel på "vikeplikt fra venstre"-skiltet i lag med skiltet om rundkjøring
Skrevet 16. august 2008 16 år Ja, og som oftest er det kun en fil i rundkjøringene hvor du har vikeplikt for traffikk fra høyre også. Men, finns noen med to filer hvor man har vikeplikt, slik som den her hvor jeg bor.
Skrevet 16. august 2008 16 år Ja rundkjøringer og blinklys, er ofte ett interessant skue. I Sverige ser jeg det er mer normalt, at man blinker seg også INN i rundkjøringene (spesiellt på de større rondellene - hvor det er to felt) når man skal legge seg i innerste felt. Ellers lærte også jeg (i likhet med flere), at man generellt skal blinke seg kun UT av en rundkjøring. Men jeg blinker meg også inn (før jeg kjører inn i rundkjøringen), hvis jeg skal ta av første til høyre i rundkjøringen - slik at biler som skal kjøre inn; ser så fort som mulig hvor jeg skal. Slik blir det bedre flyt. Er ikke sjeldent jeg selv irriterer meg, over folk som ikke bruker blinklys overhodet i rundkjøringene - og dermed må jeg vente unødvendig. Ang. lysbruk gjelder nok dette de fleste merker, som oftes er det mest irriterende - de som kjører med kurve/tåkelys på; sammen med nærlys eller fjernlys. Dog er det 100% lovlig å bruke kurve/tåkelys sammen med parklys på dagtid (men ikke på kveld/natt). Men dersom man kjører med parklys og kurve/tåkelys, kan man ikke gjøre dette i kombinasjon med nærlys (som desverre mange gjør). Ovenfor ser man altså lovlig lyskombinasjon på DAGTID, parklys sammen med kurve/tåkelys. Denne kombinasjonen er ulovlig på kveld/nattestid, og er uansett ulovlig (når som helst på døgnet) dersom man bruker nærlys i tillegg til kurve/tåkelys.
Skrevet 16. august 2008 16 år Er det påbudt for større kjøretøy å blinke "inn" i rundkjøringer? Bare så jeg er sikker på at jeg svarte på det du egentlig spurte om: Når jeg sikter til å blinke "inn" i en rundkjøring sikter jeg til å blinke mot venstre, altså innover i rundkjøringa. Var det denne formen for blinking du siktet til, eller at de blinker når de er på vei inn i rundkjøringa?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.