Gå til innhold

- Styrk forsvaret i Norge

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Om du ikke klarer og se at dette ikke er bokstavelig ment Mathias, så skjønner jeg. Men det er nokk et snev av undeliggende virkelighet i dette, men fortalt på en litt artig måte.

Det er sikkert ikke bare jeg som mener at ting er litt skjevt i samfunnet, men jeg har respekt for at alle ikke er enige, og at man sikkert kan ha vidt forskjellige syn på ting, du har ditt og jeg har mitt, din virkelighets oppfattelse kan være helt forskjellig fra min. Det trodde jeg faktisk at jeg ikke behøvde og forklare en så begavet og dyktig debatant her inne.

Men så klart er du farget så respekterer jeg at du ikke ser min "blåe" virkelighet. Ha en fortreffelig da.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Og den vanlige mannen i gata er den som skal streike og påkoste hele nasjonen store konsekvenser for og legge på en sikkert grei nokk lønn i fra før?

Eller den som sitter med sugerør i statskassa og zapper på tv i steden for og komme seg i arbeide?

Kunne sagt mye om dette, men har ikke tid nå.

Dette er jo bare spørsmål som befester et allerede rødt syn spørr du meg.

Går det dårlig i bedriften, så er det vell et felles ansvar og oprettholde sin arbeidsplass, ikke kreve mere som påvirker resultatet negativ...

Skrevet

Den vanlige mannen i gata er den lavere middelklasse, f.eks. indusriarbeidere og sykepleiere, polititjenestemenn og lærere. Mener du at disse har en allerede god nok lønn? Dersom arbeidstakere går inn i lønnsforhandlinger uten mulighet for streik, da er de jo nærmest nødt til å godta et hvert forslag som ligger på bordet. Derfor er det viktig å, i ytterste konsekvens, ha muligheten til å streike.

Hva med overtidsbetaling? Mange med lav lønn er nødt til å jobbe overtid. Dette går på bekostning av tid med f.eks. familien. Jeg synes dette bør kompenseres.

Går det dårlig i bedriften, så er det vell et felles ansvar og oprettholde sin arbeidsplass, ikke kreve mere som påvirker resultatet negativ...

Jeg ser poenget ditt, men her går det på om arbeiderne skal, mot deres vilje, gå ned i lønn. Det hender at arbeidere går med på lønnskutt, men ofte er dette med forsikringer i bakhånd.

Jeg er helt enig med deg i at dette er et rødt syn. Det er jo ingen hemmelighet at LO er av rød overbevisning. Poenget mitt er det at mange som sier de vil stemme FrP kommer til å tape på det. Det er flere som således "skyter seg selv i foten".

Mvh

Mathias

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Lurte lenge på om jeg burde kommentere dette, men sh.it au, klarer ikke og dy meg, er engasjert og provosert.

Jeg er da mann og ikke Siv Jensen, men jeg kommer sikkert til og blåse liv i debatten her....he he...

1.Vil du fjerne sentrale forhandlinger?

- Frp har programfestet at sentrale lønnsforhandlinger skal erstattes av lokale forhandlinger. Det vil gi større lønnsforskjeller og undergrave mulighetene til å prioritere lavlønte, likelønn og nye reformer i lønnsoppgjørene. Vil du fjerne de sentrale forhandlingene, Jensen?

Her mener jeg at dette kansje kan bidra til at ting blir billigere, man produserer der hvor arbeidskraft er billig i Norge, kansje dette faktisk kunne skape mere business i distriks Norge? Pluss at det blir markedsregulerte kostnader lokalt.

2 Vil du begrense streikeretten?

- Frp har programfestet at det bør vurderes å innføre begrensninger i streikeretten. Dette er vårt viktigste kampmiddel, som brukes med stor varsomhet. Vil du begrense det, Jensen?

Stor varsomhet? Er det stor varsomhet og streike og sette hele sammfundet på styr og pause for og kreve 3 kroner mere i timen, når du tjener kansje 400K++ fra før av, det er nokk av arbeidsplasser i Norge, og er du ikke fornøyd, ja da har man et alternativ. Men det har ikke de som rammes av dette systemt, de som taper big money, de som blir lidene, enten direkte eller inndirekte.

Streikeretten er en menneske rett, men det kan settes noen krav til når du har rett til og streike, som ikke får så store konsekvenser.

3 Vil du kreve lønnsnedgang?

- Frp har programfestet at i nedgangstider skal ansatte bidra gjennom endringer av lønns- og arbeidsbetingelser. Vil du åpne for å senke lønningene til ansatte i nedgangstider, Jensen?

Dette har jeg kommentert tidligere.

4 Vil du svekke sykelønnen?

- Frp har programfestet at de vil kutte i arbeidstagernes sykelønnsordning. Den er hellig for oss og en opparbeidet rettighet som er meget viktig for oss. Vil du kutte sykelønnsordningen, Jensen?

Dette har jeg ikke lyst til og si så mye om, men de fleste skjønner vell at det er mye missbruk ute og går her.

5 Vil du kutte ledighetstrygden?

- I statsbudsjettet for 2003 var Frp med på å kutte i dagpengene til de arbeidsledige, noe som ga opp til 20 000 kroner mindre inntekt. De har senere foreslått store kutt i dagpengebudsjettet. I det nye programutkastet heter det at partiet vil endre offentlige ytelser slik at de stimulerer til økt arbeidsdeltagelse, noe som må tolkes som nye kutt i arbeidsledighetstrygden. Hva mener du her, Jensen?

Få folk som har arbeidsevne ut i arbeid, det har de godt av, og kansje dette er en stimulator i riktig rettning.Skal se de ikke blir sittende og henge med hue,kansje de får et liv uten om de fire vegger.

6 vil du fjerne

- Frp stemte for Bondevik-regjeringens åpning for å avtale 13 timers arbeidsdag og 60 timers uke. Hvorfor vil du fjerne overtidsbetalingen, Jensen?

Personlig har jeg ikke overtidsbetalt, og det er ikke alle yrker dette heller er noe kotyme, salgs yrker og andre personlig ressultat orientert virksomhet med bonuser og provisjoner eller OTE ordniger der er det pølsa og penga som gjelder. For Politi og alle som gjør en times innsats, klart de bør få lønn. Enkelte burde fått mye mere lønn, det er mye lim i samfundet som ikke betales nok.

7 Vil du ha flere midlertidig ansatte?

- Frp stemte for Bondevik-regjeringens økt bruk av midlertidige ansettelser. Det vil gi færre faste jobber og forsterke at de midlertidig ansatte forblir et B-lag, uten mulighet til lån i bank etc. Vil dere øke muligheten til å ansette arbeidstagere på midlertidige kontrakter, Jensen?

Tenkt deg om jeg kunne ansatt folk basert på det behovet jeg hadde i et posetivt og svingende marked, men slik det er i dag tørr man nesten ikke og ta tak i de ekstra muligheter for og styrke bedriften, og igjen arbeidsplassen som man kunne, man sitter i klistret om markedet går til bake.....dette er en rød fagbevegelses kudeportefølge som skal sikres.

8 Vil du fjerne dagens AFP?

- Frps landsmøte i mai i år vedtok å gå inn for en annen AFP-ordning enn den som partene i arbeidslivet ble enig om i tariffoppgjøret. Det er oppsiktsvekkende at dere vil angripe en ordning som 70 prosent av våre medlemmer sa ja til og som er fremforhandlet mellom tre parter. Vil dere fjerne dagens AFP, Jensen?

Gidder jeg ikke og kommentere en gang. Det finnes alternativer.

9 Vil du svekke ansvar på byggeplassen?

- Vil dere gå imot å innføre solidaransvar, som vil være et viktig virkemiddel i kampen mot sosial dumping? I

sommer har Frps talsmann Kenneth Svendsen avvist å gjøre lovverket strengere enn i dag. Det vil redusere hovedentreprenørs ansvar for at underentreprenører er ryddige.

10 Vil du fjerne fradraget?

- Frp vil - sist i partiets skatteopplegg for 2008 - fjerne fagforeningsfradraget, som i dag er 3150 kroner. Vil du ta det fra våre 857 000 medlemmer, Jensen?

Han budre heller spørt om har du tenkt til og gjøre produktet vårt lyserødt Jensen.....

Goffen

Jeg har tatt av meg buksa og står klar til og ta det inn, kjør på gutter, sikkert mange som er uenig med meg her. Men men...æ har no balla til og si det ihverfall... :grin:

Skrevet

Det var en fyldig gjennomgang, Geir. Min blir ikke like fyldig, men noe vil jeg svare på.

Her mener jeg at dette kansje kan bidra til at ting blir billigere, man produserer der hvor arbeidskraft er billig i Norge, kansje dette faktisk kunne skape mere business i distriks Norge? Pluss at det blir markedsregulerte kostnader lokalt.

Det er mulig det blir noe billigere, og det er fint for de som ikke blir direkte berørt. Like fint blir det ikke for de som får dårligere betalt for jobben. Hovedproblemet er allikevel at FrP søker å svekke fagbevegelsen gjennom å "bryte" den opp. Å kunne komme med kravene sentralt er en stor styrke.

Er det stor varsomhet og streike og sette hele sammfundet på styr og pause for og kreve 3 kroner mere i timen, når du tjener kansje 400K++ fra før av

Mange av de som streiker har ikke 400K++ fra før... Stor varsomhet betyr her at streikeretten ikke benyttes ved hver anledning.

Streikeretten er en menneske rett, men det kan settes noen krav til når du har rett til og streike, som ikke får så store konsekvenser.

Det finnes. Dersom myndighetene anser skadene en streik medfører som mer enn det som tolereres avbrytes streiken. Dette kalles tvungen lønnsnemd.

Dette har jeg ikke lyst til og si så mye om, men de fleste skjønner vell at det er mye missbruk ute og går her.

Jo det er noen som snylter og lyver til seg sykepenger. Men for de som virkelig blir syke så er det viktig at man har en fungerende sykelønnsordning. Jeg er enig i at de som snylter burde tas for det, men spørsmålet er hvordan.

Få folk som har arbeidsevne ut i arbeid, det har de godt av, og kansje dette er en stimulator i riktig rettning.Skal se de ikke blir sittende og henge med hue,kansje de får et liv uten om de fire vegger.

Jeg ser poenget ditt. Det er ingen som er uenige i at folk som er arbeidsføre skal ut i arbeidslivet. Nok en gang er spørsmålet hvordan det skal gjøres. Skal det kuttes i tilbudet eller skal man finne andre veier å gå. Dersom man finner andre veier har man den fordelen at ordningen fremdeles er god mens de arbeidsføre er i arbeid (forhåpentligvis).

Tenkt deg om jeg kunne ansatt folk basert på det behovet jeg hadde i et posetivt og svingende marked, men slik det er i dag tørr man nesten ikke og ta tak i de ekstra muligheter for og styrke bedriften

Her setter du fåtallet fremfor flertallet, dvs arbeidsgiver fremfor arbeidstaker. Problemet er at bedrifter ikke gir fast ansettelse noe som f.eks. fører til at arbeidstaker ikke får lån.

Jeg sier ikke her at FrPs programm er dårlig, men at det er dårlig for noen. Mange av disse det er dårlig for vil stemme FrP basert på enkeltsaker. Det er kanskje ikke så heldig.

Mvh

Mathias

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jeg er sikkert litt farget av og være Arbeidsgiver i enkelte saker her, og jeg mener så klart at alle som er syke, alle som er arbeidsuføre etc ikke skal lide i samfundet, men det er så gjennomsyret mange muligheter til missbruk.

Det er faktisk ikke så fedt i alle deler av Næringlivet etter innføring av Internett, Avgifter, Skatter og en evig kamp om å overby alle og en vær i en ansettelses prosess. Det er dyrt og drive business i Norge.

Og ja , det er nokk dårlig for noen, men har du lyst og evne til og bidra blir det bedre, skal du sitte på Facebook og prompe hele dagen uten og gidde og ta av deg slobrokken, tja , mulig det blir litt tøffere.....på tide og stå opp... :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...