Gå til innhold

- Styrk forsvaret i Norge

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Er det kansje en tankevekker hvor fort ting kan snu seg med tanke på hvor fort den Russiske bjørnen kan bevege seg.

Det er kansje på tide og ha litt fokus på forsvars evnen igjen, eller hva folkens.

Artikkel i VG

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Det eneste Russlands handlinger i Sør-Ossetia og Georgia viser er at de er klare til å bruke makt for å forsvare russiske sivile, jeg ser ikke hvordan det utgjør en trussel for Norge. Georgia har på en eller annen merkverdig måte klart å fremstille seg selv som "offeret" i konflikten, til tross for at de utløste hele krigen ved å begå overgrep mot sivilbefolkningen i Sør-Ossetia (som hovedsakelig er russiske statsborgere) og angripe russiske fredsbevarende styrker i området. Men selvfølgelig, har man USA i ryggen så kan man vel få til det meste...

Og det er jo klart at diverse politiske partier som ønsker å styrke forsvaret i Norge vil bruke denne konflikten til sin fordel ved å skape ubegrunnet frykt, det de derimot ikke forteller er at vi, samme hvor mye vi styrker forsvaret vårt, ikke har en sjanse mot russland om de skulle ønske å innvadere oss.

Skrevet

Selv om ikke Norge har en sjanse mot Russland så kan man ikke legge ned forsvaret. Det blir jo fullstendig idiotisk. Forsvaret i Norge burde absolutt styrkes. Og Russerne med Putin i spissen skal man være forsiktige med. Dem tror jeg er truende til litt av hvert. Leste for ikke så lenge siden at i gjennomsnitt så måtte jagerfly fra Bodø opp 2 ganger i døgnet for å avskjære russiske bombefly. Allikevel legges forsvaret i Norge ned. Vi har også konflikten med tyvfiske som russerne driver med i barentshavet. Man kan si og mene hva man vil om USA, men en ting er sikkert; uten USA og NATO i ryggen så hadde hele Norge snakket russisk idag.. Og man skjønner jo etterhvert hvor alle pengene norge har gitt til russland for at dem skulle fjerne alt av atombåt vrak og slikt har gått til.

Og den russiske regjeringen er vel mer eller mindre korrupt og består av mafia og radikale. Og denne Putin som bruker så å si hele statsbudsjettet på forsvaret, mens det russiske folk sulter. Leste at siden Putin kom til makten har militæret i Russland blitt styrket med hele 50%. Det er trist at det er slik. Dette er kanskje litt alvorlige påstander, men jeg kjenner en hel haug med russere i norge som har fortalt litt av hvert. Og Putin er heller ikke akkurat særlig populær.

Skrevet
(som hovedsakelig er russiske statsborgere) og angripe russiske fredsbevarende styrker i området. Men selvfølgelig, har man USA i ryggen så kan man vel få til det meste... )

Du har ikke lest opp på historiske fakta. Georgia har fått annerkjent sine grenser av det internasjonale samfunn via FN. Hvis det bor russiske statsborgere der så er det ihvertfall av egen fri vilje. At de ønsker selvstendighet er nå en annen sak.

Og det er jo klart at diverse politiske partier som ønsker å styrke forsvaret i Norge vil bruke denne konflikten til sin fordel ved å skape ubegrunnet frykt, det de derimot ikke forteller er at vi, samme hvor mye vi styrker forsvaret vårt, ikke har en sjanse mot russland om de skulle ønske å innvadere oss.

Sant nok med det forsvaret vi har i dag! Selv når vi hadde ett invasjonsforsvar bygd på prinsippet at Russland kanskje ville rulle over oss, så hadde de tatt Norge i løpet av kort tid. Meningen var at vi skulle kunne motstå dem fram til vi fikk hjelp av våre allierte i NATO. Slik sees det vel på i dag også, problemet er vel heller at NATO, med USA i ledelsen, har prioritert andre ressurskrevende oppgaver i Afghanistan, en krig NATO aldri burde ha deltatt i , imine øyne. Faktum er vel at vi prøver å få til ett mer modernisert og effektivt forsvar med mindre menn/kvinner. Resultatet er at vi som nasjon ikke kan forsvare oss selv på en effektiv måte mot eventuelt russerne skulle de ønske å komme over vår grense med deres taktikk. Som tydeligvis består av å kjøre på med de har. På mange måter kan Norge sammenlignes med Georgia når det gjelder antall styrker kontra Russland, eneste er vel at jeg velger å tro at vi har en mer effektiv militærmakt enn dem.

Sannsynligheten for at dette skjer på Norsk jord er vel heller liten, heldigvis, men jeg tror for det at det kan være viktig med ett sterkt norskt forsvar med tanke på de ressursene vi råder over, olje/gass og fisk, man vet aldri når storebror blir "sulten"!

Skrevet
Selv om ikke Norge har en sjanse mot Russland så kan man ikke legge ned forsvaret. Det blir jo fullstendig idiotisk.
Det sa jeg ikke heller, men som sagt tidligere så tror jeg ikke trusselen fra russland er reell, og jeg ser derfor heller ingen grunn til at vi skal bruke mer penger på forsvaret enn det vi trenger for å utføre de oppgaver vi er pålagt av NATO og FN.
Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Om vi gjør som enkelte ønsker, og bytte ut kuler og krutt med blomster og allsang, så får dette dramatiske konsekvenser den dagen vi oppdager at dette var feil, når vi skulle ønske at vi hadde hatt et forsvar.

Nesten så denne flowerpower bevegelsen er i ferd med og ødelegge hele det landet som våre forfedre kjempet for, og har bygget opp fra nesten ingen ting.

Jeg er klar på en ting, styrk forsvaret og benytt de til sammfunsmessige oppgaver i fredstid....vi har blandt annet 30K mennesker i oslo vi ikke vet identideten på, og masse andre sammfunsmessige oppgaver som trenger fokus. Men da kommer vell raddisene med, inflasjon, og da blir det sånn og slik....

Bra det fortsatt går ann og mene det man vill på nettet. :grin:

Skrevet

Til dere som ikke mener vi bør ha et sterkt forsvar basert på at dere -tror- vi ikke kommer til å komme i konflikt med andre land noensinne har jeg to spørsmål: Hvorfor tror dere at Norge er unntatt muligheten for et angrep fra et annet land? Og hva tror dere skjer dersom dere tar feil, når forsvaret er lagt ned?

Skrevet
Til dere som ikke mener vi bør ha et sterkt forsvar basert på at dere -tror- vi ikke kommer til å komme i konflikt med andre land noensinne har jeg to spørsmål: Hvorfor tror dere at Norge er unntatt muligheten for et angrep fra et annet land? Og hva tror dere skjer dersom dere tar feil' date=' når forsvaret er lagt ned?[/quote']Om det var ment til meg så tror jeg du skal lese innleggene mine en gang til. Som sagt sa jeg aldri at forsvaret burde legges ned, men jeg ser heller ingen grunn til å styrke det. Det er bare å innse det, Norge er et lite land med få mennesker, og vi har rett og slett ikke muligheten til å ha en million soldater og tusen kampfly. Og hvordan skulle en styrkning av forsvaret foregå? Innkalle flere 18-åringer til å løpe rundt i skauen med AG-3 og kjøpe 40 Gripen fra Sverige? Ja, det vil nok avskrekke en eventuell russisk innvasjon...
Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Fredrik.... ser du ingen grunn til og styrke det sier du? Du har gitt opp eller? ;)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

OK, følgende innlegg er ikke mot deg personlig. Men jeg mener at de som ikke gidder og ta denne tjenesten er noen slubberter. Hva med de som må gjøre det?

Skrevet

40 Gripen kan tilsvare 40 (+) av tilsvarende fiendtlig sort. Om de pøser på med 150 vil det uansett virke avskrekkende. Det er lett å angripe en liten fiende da det ikke skaper så voldsomme overskrifter (les :Irak og Georgia). Krigen var jo over på 1 uke. Ruster vi opp forsvaret i Norge vil det uten tvil ha en preventiv effekt. Blir energikampen tilspisset i fremtiden (noe den garantert gjør) vil Norge blir ett svært attraktivt mål for Russland. Så, vil vi da være en fluesmekk, eller skal vi holde ut lenge nok til at de faktisk gruer seg til det ?

Jeg er ingen krigshisser, men Norge kan ikke bare beskytte seg bak Nato. Det er ikke lenge siden Nato nesten ble oppløst ( Afganistan ) og med dagens TV bilder viser det tydelig forskjellige ønsker fra ett gassavhengig Europa og ett mer strategisk tenkende USA. Ergo kan vi godt ende opp i ein situasjon der Nato ikke lenger eksisterer, eller jaffal ikke praktiseres. Da hjelper det lite å måtte bruke 20 år på opprustning igjen. Russland viser muskler, mot Nato. De flørter samtidig med Europa. Irak krigen var egentlig bevis nok for at EU og USA lett kan bli splittet av ett voksende og viktig Russland. Da har ikke kommunismen vunnet, men kommunistene.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Ikke noe og bekymre seg for, Solheim og kompani tromfer i sammen et protest tog i karljohann, så går det så bra så...vifter med flagg og roper kamp rop. :/

Skrevet

Vi bør absolutt styrke forsvaret vårt!, det mener jo jeg ihvertfall..Med tanke på hvor mye olje og fiskeområder som vi har.. Tenk på hvor mange av nabolandene til Russland som har litt angrepet av russerene..Og de landene er ikke med Nato, vel og merke..Så vi er heldig vi som er med i Nato.. :)

Som noen her tidligere sa, Hadde det ikke vært for USA og Nato, så hadde ikke vi vært Norsk idag..Det tror jeg også.. USA redda jo også europa under 2.verdenskrig.. Så vi bør absolutt takke dem, synes jeg..

Var det ikke sånn at Russland skulle bruke 1000milliarder kroner på forsvaret sitt frem til 2015.. Kan ikke forstå hvorfor jeg.. Det er jo ingen som ønsker å ta til seg Russland..Bort kasta penger fra Russland si side..

Vi må regne med mer bråk fra Russland, når amerikanerene skal lage rakettskjold i Polen..Det er utrolig hva folk kan finne på vi når det gjelder makt og penger,olje etc.. Det går ikke an løse ting krig ihvertfall.. Det er trist å tenke på at vi har våpen til ødelegge hele kloden vår. Hva er vitsen med livet da?

Skrevet

Geir: Jeg har ikke gitt opp, for all del, men for det første så ser jeg ikke Russland som en reell trussel per i dag, og for det andre så vil Norge bli overkjørt i løpet av timer om Russland av en eller annen grunn skulle bestemme seg for å innvadere. La oss si at vi kjøper 150 Gripen som det blir foreslått tidligere i tråden, da stiller vi med 150 Gripen mot bortimot 2000 russiske kampfly...og mesteparten av flyene vår ville sannsynligvis ha blitt ødelagt på bakken uansett. Styrken vår er at vi er medlemmer av NATO, det er langt mer avskrekkende enn om vi skulle hatt aldri så mange Gripen og 18-åringer med AG'er. Og nettopp derfor mener jeg det er viktigere at forsvaret struktureres mot å løse de oppgavene vi blir pålagte av NATO enn at vi bruker mangfoldige milliarder på å bygge opp et innvasjonsforsvar som vi sannsynligvis aldri kommer til å trenge, og trenger vi det vil det neppe hjelpe stort uansett...

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Denne skjønner jeg ikke, det vil ikke hjelpe uansett?

Med denne holdningen taper vi ihvertfall, med og styrke forsvaret er vi ihverfall en vurderingsak, eller kan holde stand noen timer.

Beklager Fredrikk,, men her er vi nokk uenige....men det er greit.

Vi har alt og tape med det nytter ikke holdningen, og alt og vinne med og skaffe oss et forsvar. Mener nå jeg.

Skrevet

Fredrik: Du bruker samme frase som de fleste andre som i mine øyne er anti-militære: 40 jagerfly og en gjeng 18-åringer med AG-3... Men hva tror du f.eks russernes soldater er for noe da? Rambo med gatling-gun? De er også en gjeng med ungdommer og maskingevær.

Det gir ikke noen grunn til å nøye oss med noen få hundre soldater at fienden har flere.... hehe.. tvert imot. Sett at vi hadde hatt en profesjonell hær på 10 000 mann da, og en like stor marine, med moderne og slagkraftige skip og et like mannsterkt luftforsvar, med 50 moderne jagerfly.. Det hadde vært mye mindre fristende å angripe en slik styrke på deres hjemmebane kontra den beskjedne styrken vi har i dag. Og skal man liksom la et annet land krenke sitt eget land uten å kjempe? Det strider i mot min oppfatning av verden ihvertfall!

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Det er kjekk ungdom...bra....selv om jeg forstår at ikke alle kan, får mulighet, men om det bare er unnalureri, så har jeg ikke sansen.....

Skrevet
Selv om ikke Norge har en sjanse mot Russland så kan man ikke legge ned forsvaret. Det blir jo fullstendig idiotisk.
Det sa jeg ikke heller' date=' men som sagt tidligere så tror jeg ikke trusselen fra russland er reell, og jeg ser derfor heller ingen grunn til at vi skal bruke mer penger på forsvaret enn det vi trenger for å utføre de oppgaver vi er pålagt av NATO og FN. [/quote']

Nei men allikevel. Forsvaret bør absolutt styrkes. De siste årene har jo bestått av for det meste nedleggelser. Forsvaret burde gå tilbake til det nivået det var for 10 år siden. Hæren bør utvides blant annet. Hvor stor trusselen fra Russland er det vet man ikke. Og man skal aldri ta noe for gitt. Jeg ser iallfall ikke en eneste god grunn til å ikke styrke forsvaret. Leste for ikke så lenge siden i en rapport fra forsvaret at forsvaret var så dårlig at dem hadde ikke ressurser nok til å forsvaret 1 enkel del av oslo brukbart. Det var skremmende.

Skrevet
Geir: Jeg har ikke gitt opp' date=' for all del, men for det første så ser jeg ikke Russland som en reell trussel per i dag, og for det andre så vil Norge bli overkjørt i løpet av timer om Russland av en eller annen grunn skulle bestemme seg for å innvadere. La oss si at vi kjøper 150 Gripen som det blir foreslått tidligere i tråden, da stiller vi med 150 Gripen mot bortimot 2000 russiske kampfly...og mesteparten av flyene vår ville sannsynligvis ha blitt ødelagt på bakken uansett. Styrken vår er at vi er medlemmer av NATO, det er langt mer avskrekkende enn om vi skulle hatt aldri så mange Gripen og 18-åringer med AG'er. Og nettopp derfor mener jeg det er viktigere at forsvaret struktureres mot å løse de oppgavene vi blir pålagte av NATO enn at vi bruker mangfoldige milliarder på å bygge opp et innvasjonsforsvar som vi sannsynligvis aldri kommer til å trenge, og trenger vi det vil det neppe hjelpe stort uansett... [/quote']

Det var vel også slik den norske regjeringen tenkte når 2. verdenskrig startet. Neida, vi blir aldri angrepet så forsvaret tar vi bare å kutter ned på. Og så plutselig før norge rakk å reagere så kom tyskerne. Og det ble ikke oppdaget før krigsskipene lå helt inne i oslo fjorden. Å kutte ned på forsvaret er en skummel ting. Før man vet ordet kan man stå der med skjegget i postkassa slik som når 2. verdenskrig startet. Sånn som verden har blitt nå i dag med konflikter overalt så er det bedre å være føre var.

Skrevet

Det er både skummelt og helt meningsløst, så ressursterke og pengesprengte som vi egentlig er her til lands... Jeg blir irritert over all denne "sparingen"! Og det gjelder jo hele samfunnet, se bare på sykehusene, skolene og politiet. Det finnes jo absolutt ingen grunn for at viktige samfunnsinstitusjoner skal spare på midlene, når vi har råd til å bli best i verden på det meste!

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

De gangene jeg har sitti på hytta, som er den gamle hytta til Max Manus, lurer jeg på, hvilke tanker disse som forsvarte Norge hadde hatt i dag? De hadde jo revet seg i håret, her sender man sjekker til regnskogen på en milliard, pluss alt det andre surret, og har knappt nokk til fyrverkeri i 5 minutter, i en liten del av Oslo....Det er en gambling med Nasjonale interesser som ikke ligner noe som helst...

Og det som er så synd er at den dagen dette går opp for oss, da vi eventuelt bare må konstantere at plakatene som tross alt var laget av resirkulerbart papir ikke hjalp....da er det forsent er jeg redd.

Men vi får håpe at dette som nå skjer er en gjennstand for diskusjoner blandt de som styrer, at man kansje fatter at man kansje bør være litt mere realistiske.....

Skrevet
Geir: Jeg har ikke gitt opp' date=' for all del, men for det første så ser jeg ikke Russland som en reell trussel per i dag, og for det andre så vil Norge bli overkjørt i løpet av timer om Russland av en eller annen grunn skulle bestemme seg for å innvadere. La oss si at vi kjøper 150 Gripen som det blir foreslått tidligere i tråden, da stiller vi med 150 Gripen mot bortimot 2000 russiske kampfly...og mesteparten av flyene vår ville sannsynligvis ha blitt ødelagt på bakken uansett. Styrken vår er at vi er medlemmer av NATO, det er langt mer avskrekkende enn om vi skulle hatt aldri så mange Gripen og 18-åringer med AG'er. Og nettopp derfor mener jeg det er viktigere at forsvaret struktureres mot å løse de oppgavene vi blir pålagte av NATO enn at vi bruker mangfoldige milliarder på å bygge opp et innvasjonsforsvar som vi sannsynligvis aldri kommer til å trenge, og trenger vi det vil det neppe hjelpe stort uansett... [/quote']

Det var vel også slik den norske regjeringen tenkte når 2. verdenskrig startet. Neida, vi blir aldri angrepet så forsvaret tar vi bare å kutter ned på. Og så plutselig før norge rakk å reagere så kom tyskerne. Og det ble ikke oppdaget før krigsskipene lå helt inne i oslo fjorden. Å kutte ned på forsvaret er en skummel ting. Før man vet ordet kan man stå der med skjegget i postkassa slik som når 2. verdenskrig startet. Sånn som verden har blitt nå i dag med konflikter overalt så er det bedre å være føre var.

Hvem sa noe om å kutte ned? Det er forskjell på å investere i 150 JAS-39 og å legge ned hele forsvaret. Det finnes en mellomting. Så lenge forsvaret er i stand til å utføre det NATO trenger oss til, har vi NATO i ryggen. Å sammenligne dagens Norge med NATO på vår side med Norge i starten av WWII er å ta ting helt ut av proporsjoner.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på politikk, så jeg spør herved hvilket parti som har størst interesse for et sterkt, norskt forsvar? Hvis det i det hele tatt er et parti i norge som vil bruke penger på annet enn idiotkvoter og firmareiser da.. ;)

PS: Erlend, hva hjelper det om NATO sender noen tusen mann til å hjelpe oss når vi ikke har lokale styrker,logistikk, sanitet, infrastruktur etc. som vi selv kan operere før noen kommer og hjelper oss? Kan du se for deg hvilket kaos det ville medført om en rekke nasjoner skal komme hit og prøve å finne ut av det midt i kampens hete? Det er ikke KUN avfyring av våpen mot et mål som gjelder i en krig, men også et helt enormt apparat rundt, som må ta seg av alt annet. Bare se for deg massene med sivile folk i panikk midt opp i det hele...

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jan Peder. det er vell ikke noe bombe av deler av den regjeringa som sitter i dag, er mot alt som lukter kuler og krutt, snart får du CO2 avgift på peppes pizza da det estimeres at du kommer til og fise mere en normalt i løpet av de neste 24 timer. :grin:

Skrevet
Jan Peder. det er vell ikke noe bombe av deler av den regjeringa som sitter i dag' date=' er mot alt som lukter kuler og krutt, snart får du CO2 avgift på peppes pizza da det estimeres at du kommer til og fise mere en normalt i løpet av de neste 24 timer. :grin: [/quote']

Hehehe, veldig godt poeng! :D

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...