August 14, 200817 yr To bilder, jeg bruker KKB som et eksempel. Det ene fra slutten av mars 08 , det andre fra begynnelsen av august. Jeg har sett endringen på flere av NAX' maskiner. Hva er årsaken til at "overlysvinduene" males over?
August 14, 200817 yr Dei vert vel ikkje berre mala over. Dei vert vel etter det eg forstår fjerna totalt ifrå flyet. Dette pga vektinnsparingar.
August 14, 200817 yr Det er vel også på grunn av at det kan bli mye lys inn fra disse vinduene i den rette posisjonen i forhold til sola? Merker mye at MD-80 og 737 med disse Eye-brows ofte fester aviser og annet materiale foran vinduene.
August 14, 200817 yr ...og fordi (etter hva jeg har hørt) pilotene haten dem. Må si at jeg liker 737 best med øyebryn.
August 14, 200817 yr Author Torstein, dette bildet viser vel med all tydelighet at NAX ikke har hatt maskinene inne hos Boeing for modding :whistle:
August 14, 200817 yr Tja ikkje veit eg. Ser ikkje heilt poenget med å dekke dei til utan å fjerne dei. Men det er jo Norwegian me snakkar om. Me skal ikkje skjøna kva flyselskap gjer hehe.
August 14, 200817 yr De er nok fjernet,og erstattet med noen klosser istedenfor, jeg så ikke noe tegn til glass når jeg satt på klapp med KKQ for 3 uker siden.
August 14, 200817 yr Author Nei, kan jo godt hende at de blokker vinduene på innsiden også v h a en kit, men jeg har ikke sett noen NAX-maskiner som har fjernet vinduene fysisk. Jeg så en maskin på Gardermoen for ikke så lenge siden, der malingen på øyebrynene delvis var flaknet av. KKN - godt malt.
August 14, 200817 yr Det leveres et kit som fjerner selve vinduet og heating systemet til eyebrowene på "gamle" 737`er. Nye leveres jo som kjent uten eyebrow. Hensikten er bla.reduserte kostnader i forbindelse med enklere ettersyn. Sakset fra et forum for teknikere: "Retrofit kits to cover eyebrow windows will be available mid-2006 for the in-service 737 fleet." "A service bulletin will provide retrofit instructions for the removal of the eyebrow windows and eyebrow window heat system. The windows will be replaced by decorative close-out panels and insulation blankets. Kits will be configured to replace both windows on one side of the airplane at a time. Replacement of all four windows can be accomplished by incorporation of the left and right side kits."
August 15, 200817 yr Ved å fjerne vinduene sparer man ca 10 kg vekt og 300 timer ettersyn pr fly. Store penger å spare.. http://www.dagbladet.no/dinside/2008/08/14/543569.html M
August 15, 200817 yr Som sagt, de plugges igjen. Eyebrows er av gammelt cockpitdesign, de er opprinnelig designet som vindu pilotene kan bruke til å navigere etter stjernene. De trengs overhodet ikke i dag, og er derfor bare til bry, både for selskap, teknikere og piloter. Der de ikke har blitt plugget igjen av teknikerne brukes mange andre metoder, det siste jeg så var på klapp til OSL mandag 4. august, da hadde de stappa det ene "øyenbrynet" med ei fillete malingsflekket t-skjorte, og det andre var tettet med noen ekstra av de solskjermene pilotene kan flytte rundt forran vinduene i cockpit. EDIT: Dette var SAS Norge
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.