Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg har kjøpt flere plug-ins i løpet av året, og nå i dag kjøpte jeg noe programvare fra en utenlandsk nettbutikk.

Noen mener jeg må betale moms på programvaren når det går via post - andre ikke. Videre mener de at jeg ville unngått moms om jeg hadde bestilt nedlasting via nett.. ?

Samtidig stusser jeg litt på det.. Jeg kjøpte en plug-in for noen uker siden for å rigge og animere biler - da slapp jeg å betale moms fordi jeg er utenfor EU. Flott gest spør du meg. Men det hadde jo vært greit om det var sånn på fysiske kjøp også. Noen smarte 3dhuer med svar?

Skrevet
  • Premium Medlem

Hei

Har handlet mye på nettet og jeg mener at det er moms på alt som har en verdi på 200.- eller mere.Du slipper å betale moms på nedlasting.

Skrevet
  • Forfatter

Moms på alt over 200? Du blander ikke med toll nå? Jeg betalte ingenting da jeg kjøpte en haug med dvder for opplæring. Det kom på godt over 1200,- ink frakt.

Skrevet

Du skal betale moms på forsendelser med verdi over 200 kroner.

Under 200 kroner - ingen moms.

Over 200 kroner - 25% moms på vareverdi + frakt, og i tillegg 80 - 400 kroner i utleggsgebyr til transportøren.

Når du bestiller ting fra utlandet bør du regne med at du vil få et krav på moms. På den måten slipper du å få en ubehagelig overraskelse hvis regningen dumper ned i postkassen din.

Skrevet
  • Premium Medlem
Moms på alt over 200? Du blander ikke med toll nå? Jeg betalte ingenting da jeg kjøpte en haug med dvder for opplæring. Det kom på godt over 1200' date='- ink frakt. [/quote']

Toll stort sett bare på tekstiler og biler/motorkjøretøyer og lignende ved innførsel til Norge (www.toll.no).

Moms på alt med deklarert verdi over 200 NOK.

Nedlastde programmer er momsfritt såfremt ikke forhandler har beregnet dette.

Skrevet

Sannsynligvis ein bonus til ein eller annan politikar :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …