Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Det er en flyver som gir oss noen sinnsykt heftige oppvisninger her i Kragerø innimellom. Ser ut som han kommer fra Geiteryggen hver gang. Dessverre så blir han alltid borte når jeg endelig får funnet frem kameraet.

Noen som vet hvem dette er, eller som kjenner noen som vet..? :)

Skrevet

Tenkte kanskje det var mulig at det kunne være L29 Dolphin du så, den holder jo til på Geiteryggen, men det du ser er vel kanskje et fly av mindre type?

Jeg har i allefall ikke sett så mye akrobatikk her i Skien på en stund, så da er jeg litt usikker på hva det er du ser.

Skrevet

Jeg er rimelig overbevist om at du ville sett forskjell på et jetfly og et propellfly, så jeg er nesten helt sikker på at det er dette flyet du har sett, sannsynligvis med samme pilot. Han deltok mye i NM i acro før med en Extra 230.. Skulle ikke forundre meg om han øver seg opp med denne råtassen, enten bare fr gøy, eller for konkurransens skyld.

a092.jpg

Skrevet
  • Forfatter

Det er som regel meget godt vær de dagene han flyr over byen, eller rettere sagt mellom Kragerø og Skåtøy. I sånt vær er blir han nærmest som en silhuett å se på. Men det er en liten propellmaskin med grom lyd fra motoren. Og det forundrer meg ikke om han har deltatt i NM, for det er litt av noen oppvisninger han gir oss. Er ikke god på utrykkene, men han flyr 100 m rett opp, faller bakover, legger seg over og tar noen piruetter og rolls som ser farlige ut, noen kjempeloops, osv, før han flyr videre utover skjærgården, som regel i retning Risør...

Det er like flott å se på hver eneste gang! :)

Skrevet

Hmmm, uti fra beskrivelsen hørtes det ut som han gikk igjennom en skikkelig tailslide, ikke så bra det, da.

Kan det ha vært noe sånt?

stall-turn.jpg

Spinn er jo også noe man ofte leker med

spin.jpg

Skrevet
  • Forfatter

Den første illustrasjonen kan jeg ikke se jeg har observert. Han har i hvertfall én gang flydd rett opp, helt til flyet spinner, for så å falle bakover (staller?) og deretter legger han seg over og retter opp. Det ser helt vilt ut. Han fløy over her senest for et par dager siden i 12-13 tiden og da bare en kort stund.

Skrevet
Hmmm' date=' uti fra beskrivelsen hørtes det ut som han gikk igjennom en skikkelig tailslide, ikke så bra det, da.

[/quote']

Synes ikke det høres noe merkelig ut i det hele tatt om han gjør tailslide med en Extra 300. Har selv gjort tailslide mange ganger med G115. Morsom øvelse sålenge flyet er godkjent for det.

Skrevet

Den øverste illustrasjonen lignet igrunn mer på en wingover/ hammerhead enn en tailslide.. En tailslide får et mye mer dramatisk fall hvor man et lite sekund nesten ligger på ryggen før flyet retter seg opp igjen. Ja Clamer, hva er morsomst, stikka fram eller tilbake i en tailslide? Sikkert litt av en opplevelse uansett :D

Skrevet

Er ikke sikker på hva jeg synes er morsomst, men stikka framover oppfatter jeg som mest behagelig.

Kan ihvertfall få til at man slår heftig rundt om man har truffet vertikalen skikkelig.

Skrevet
  • Forfatter

Mester Meltzer, da du flyr akro, kjenner du til hvem denne karen som flyr akro over Kragerø? Som fotograf og designer skulle jeg svært gjerne like å ta noen heftige bilder av den kunstflyvningen, altså komme i kontakt med vedkommende.

Skrevet

Hvis det er dette flyet du har sett over kragerø så vet jeg at det kun kan være 3-4 piloter som har utsjekk på akkurat den maskina, og sannsynligvis vet jeg hvem det er snakk om, men tror ikke jeg skal gå ut med disse navnene her. Men hvis jeg ikke tar veldig feil, vil du sikkert få mulighet til å knipse noen bilder på Geiteryggen 16 august, tror det er da de planlegger å ha flyplassens dag der..

http://flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=54457&Number=418897#Post418897

Skrevet

Det kan jo være YAK-52'n til Russian Warbirds du har sett fly akro. Terje, instruktøren min er stadig på rundtur og lager krusseduller på himmelen i denne nydelige maskina! Og gud, for en enorm lyd det er i den stjernemotoren!!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …