Skrevet 4. august 2008 16 år Hei Sitter med augustnummeret av Fly Past og leser artikkelen om A-5 Vigilante. Der står det blant annet at flyet satte en rekord ved å klatre til 91 451ft med en payload på ett tonn "using a zoom climb technique". Hva er det? Flyet gikk fra å være et strategisk bombefly til et "recce"-fly, som fikk meg til å tenke på denne scenen fra filmen "Thirteen Days". Dette er riktignok ikke en Vigilante, men det var slike oppdrag Vigilanten fløy over Vietnam. NB! Skru av lyden når du ser klippet fordi en eller annen luring har lagt på musikk. http://www.youtube.com/watch?v=4C7Lw-Q_dxs
Skrevet 4. august 2008 16 år Tekniken går vell ut på å klatre opp i høyde imot vinden, på den måten skal du vistnok ikke miste hastighet. Blir vell noe alla seilfly greier, hvor man finner en vind/lufttrykk (eller hva det nå kalles) for å klatre i... Om jeg har forstått det rett
Skrevet 4. august 2008 16 år Tante Wikci Pedia sier: A zoom climb is a climb where the rate of climb is greater than the maximum for a sustained climb, as determined from the thrust of the aircraft's engines. During a zoom climb, the aircraft gains potential energy at the expense of kinetic energy. (This is different from a steady climb, where the increase in potential energy comes from mechanical work done by the engines, rather than from the aircraft's kinetic energy.) Så, slik jeg leser det, "trekker opp" og veksler fart i høyde, noe ala å trekke opp etter en lowpass når man klatrer raskere enn man ville gjort med motorkraft alene og ikke med farten man allerede hadde til hjelp i tillegg...
Skrevet 4. august 2008 16 år Her forteller Olav Aamoth om zoom climb prosjekt med F104 på 331-skvadronen. Mvh,
Skrevet 4. august 2008 16 år Forfatter Takk for gode svar! Det er det beste med flightsim.no, det er alltid noen som veit
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.