Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Flightsim.no

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fly nødlandet på Voss, god prestasjon av pilot!

Featured Replies

Det så nå ikke så bra ut det flyet der da! :eek: :eek:

 

Scary var det alikevel! :eek:

Flyet er i god stand det da :) Har selv snakket med Carlos endel ganger, og han er en dyktig pilot. Men selfølgelig, at stikka låser seg skal uansett ikke skje!

Hmm... Bare for å spekulere og filosofere litt, for å bearbeide dette i tilfelle vi skulle oppleve noe slikt selv.

Ville han kunne fått litt hjelp fra trim roret? Hadde vært interessant å høre om han prøvde det og om det hjalp noe?

Jeg tenker at var det høyderoret som var blokkert på et vis ville det vel kanskje ikke hjelpe noe i det hele tatt med trimroroet, da dette jo skal endre stilling på høyderoret. Samme problem ville det vel vært om det var blokkering ett eller annet sted i overføringene. Men om kablene var røket ville vel høyderorskontroll med trimror fungert fint?

Så tenker jeg videre, høyderoret her var tydelighvis låst, men trim roret er jo også et lite ror, det går jo i motsatt rettning av det man ønsker høyderoret skal gå. Men når høyderoret er låst så kunne man jo da trimme motsatt også få litt mer høyderor effekt? Mon tro om det lille trim roret da kunne ha hjulpet til om ikke så veldig mye??

Noen med tanker eller erfaringer rundt dette. Kanskje jeg skal teste det ut nestegang jeg er ute å flyr :crazy:

 

Uansett imponerende insatts og en pilot med rimelig kaldt hodet!

Tja... kanskje var det trimroret som var problemet? Stuck trim i fullt utslag av en eller annen grunn? Jeg kan ingen ting om flytypen og derfor heller ingen ting om flyets mange forskjellige systemer.

 

Vi får se hva kommisjonen finner ut...

Hvis man først skal spekulere så syns jeg det hadde vært rart hvis det bare var trimroret som satt fast. Selv med veldig høy eller lav trim er det mulig å kontrollere de fleste småfly, det er bare veldig tungt arbeide.

 

Ville han kunne fått litt hjelp fra trim roret?

 

Tenkte på det samme selv, men som du sier hvis høyderoret ikke flytter på seg tror jeg effekten blir minimal.

 

Hvis han fikk til en liten bank så burde han jo også klare å få nese opp ved hjelp av rudder. En annen ting jeg lurer litt på er hvorfor BA sier at ved å senke RPMen hjalp han med å rette opp flyet, ville tro det hadde motsatt effekt jeg.

Hvis man først skal spekulere så syns jeg det hadde vært rart hvis det bare var trimroret som satt fast. Selv med veldig høy eller lav trim er det mulig å kontrollere de fleste småfly' date=' det er bare veldig tungt arbeide.

 

 

Hvis han fikk til en liten bank så burde han jo også klare å få nese opp ved hjelp av rudder. En annen ting jeg lurer litt på er hvorfor BA sier at ved å senke RPMen hjalp han med å rette opp flyet, ville tro det hadde motsatt effekt jeg. [/quote']

 

"Det er bare veldig tungt arbeide" - det er akkurat det inntrykket jeg sitter igjen med også etter at jeg leste artikkelen. Han har jobbet for å holde seg i live for å si det sånn. -Og ved å redusere RPM vil han få mindre fart og mindre fart gir mindre nødvendig kraft for å kjempe imot virkningen av en trim låst ute i ytterstilling... Igjen: speculations!

Hvis man først skal spekulere så syns jeg det hadde vært rart hvis det bare var trimroret som satt fast. Selv med veldig høy eller lav trim er det mulig å kontrollere de fleste småfly' date=' det er bare veldig tungt arbeide.

 

 

Hvis han fikk til en liten bank så burde han jo også klare å få nese opp ved hjelp av rudder. En annen ting jeg lurer litt på er hvorfor BA sier at ved å senke RPMen hjalp han med å rette opp flyet, ville tro det hadde motsatt effekt jeg. [/quote']

 

 

"Det er bare veldig tungt arbeide" - det er akkurat det inntrykket jeg sitter igjen med også etter at jeg leste artikkelen. Han har jobbet for å holde seg i live for å si det sånn. -Og ved å redusere RPM vil han få mindre fart og mindre fart gir mindre nødvendig kraft for å kjempe imot virkningen av en trim låst ute i ytterstilling... Igjen: speculations!

 

+ at han mest sannsynlig gir seg litt mer tid ved å senke farten :confused:

 

Vi hadde en liten diskusjon om dette i klubbrommet på ENJB i går kveld. Var en som trodde han kanskje rett og slett hadde glemt å trimme flyet på nytt etter at hopperne var ute av flyet. Men det syntes jeg høres for dumt ut. Man skal jo ikke være så veldig erfaren før trimming av flyet er noe man gjør mer eller mindre automatisk, så jeg har ikke så stor tro på at det er noe man glemmer...

 

Skal bli interessant å se rapporten ja.

 

En annen ting jeg lurer litt på er hvorfor BA sier at ved å senke RPMen hjalp han med å rette opp flyet, ville tro det hadde motsatt effekt jeg.

 

Propwash. Uten luftstrøm fra propellen vil det være en nedadgående luftstrøm over

halen p.g.a downwash fra vingen. Dette presser stabilizer nedover (nesen opp).

Ved høyere kraft fra motoren vil altså lufstrømmen over halen være mer horisontal.

 

M

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.