Egil Jenstad Skrevet 26. november 2001 Skrevet 26. november 2001 Jeg ser i dag at det er lagt inn et nytt fly til FS2002, en T-33A som blir benevnt "Shootig Star". Det tror jeg er feil. Det var P-80 som het Shooting Star og T- 33 het "T- BIRD". Hilsen Supervisor i ENGM TWR. Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 26. november 2001 Skrevet 26. november 2001 Der tar du feil. Begge navn ble brukt, T-bird var mer et muntlig navn. T-33 er en toseter P-80 og på lik linje med at en F-16B fortsatt er en "fighting Falcon" selv om den har to seter, er en T-33 fortsatt en "shooting star". Jens-Ole Siter
john lysebraate Skrevet 26. november 2001 Skrevet 26. november 2001 Jeg fløy t-33 på Williams AFB som elev i 54 og senere på Laughlin AFB under gunnery trening. Fra 57 til 61 var jeg instruktør på samme flytype ved JTS Sola. Jeg hørte aldri t-birden benevnt som Shooting star selv om vi selvfølgelig var klar over at Tbird var bygget over samme lest som f-80. For meg er Tbird og F-80 to forskjellige fly og det tror jeg de er for oss som har fløyet typene. Siter
Alexander Skrevet 26. november 2001 Skrevet 26. november 2001 [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Egil Jenstad Skrevet 26. november 2001 Forfatter Skrevet 26. november 2001 Jeg tok nok feil. Etter å ha søkt på nettet, fant jeg ut at T 33´n offisielt ble benevt Shooting Star. Men jeg fastholder, som Lysebraate, at den var mer kjent som T-BIRD. Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 26. november 2001 Skrevet 26. november 2001 Jeg vet selfølgelig at den ble kalt T-bird. Men det offisiele navnet var "Shooting Star" slik som Egil også fant ut. Du bør nok ikke være så påståelig neste gang Egil..... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] John lysebraate: Du husker vel ikke tilfeldigvis en amerikaner som heter Karl Polifka? Han var på Williams AFB i samme periode some deg. Jens-Ole Siter
john lysebraate Skrevet 27. november 2001 Skrevet 27. november 2001 Hei. Jens Ole.Jeg husker ikke Karl Polifka, gikk han på flyskolen? Jeg gikk i klasse 53G.kom til Williams 17.05.52 og fikk vingen 01.12.52.Vi ble i denne tiden ikke kjent med andre enn de som var i samme skvadron eller bodde på samme brakke. Jeg synes ikke Egil var særlig påståelig,tvertimot synes jeg hans "det tror jeg er feil" var en forsiktig uttalelse. Carl Normann og Roy-Helge Helberg har innlegg som jeg ikke helt forstår og har vanskelig for å forholde meg til. Panel som følger denne T-33èn må være fra en av de første F-80 som ble produsert.Det var et kjært gjennsyn med den faste kompassrosen og pilen som indikerte kursen, men at disse kom uten gyrostabilisering var nytt for meg. Flyet oppfører seg slik jeg synes å huske at det gjorde og nå ønsker jeg meg et panel mer likt det som ble brukt i t-33 på 50 tallet. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 27. november 2001 Skrevet 27. november 2001 Etter det jeg husker var det i samme periode, men jeg kan huske feil. Ja han gikk på flyskolen. Han ble siden høyt dekorert for sin insats over Vietnam og Laos (Fløy O-1 birddog, F-4 of T-28 Trojan) Har diskutert birddog modellene mine med han. Jens-Ole Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.