Skrevet 23. juli 2008 16 år God dag godt folk. I dag var jeg så heldig å stå opp grytidlig for å komme meg på jobb(sykehjem). Da jeg endelig, etter et strev med bussen kommer frem til jobb, oppdager jeg at jeg ikke skal jobbe før til kvelden. Min avdelingsleder er på ferie, så jeg fikk ikke snakket med henne, men sammen med det andre personalet(vanlige arbeidere) ble vi enige om at jeg skulle gå dobbel vakt, slik at jeg kunne tjene penger og arbeidsoppgavene ble mer fordelt. Nå er jeg ansatt midlertidig i 100% stilling, og min avdelingsleder hadde ikke påkrevd at jeg skulle jobbe "overtid" i morges, har jeg til tross for dette krav på lønn før morgenvakte?
Skrevet 23. juli 2008 16 år Etter min oppfatning har du ikke krav på mer lønn pga ekstra jobbing da din sjef eller høyere makter ikke ba deg jobbe overtid.
Skrevet 23. juli 2008 16 år Det er da det er kult å være freelance journalist Har aldri opplevd at jeg har sendt inn så mange saker at det ikke har blitt plass i avisa.
Skrevet 23. juli 2008 16 år Tror det er rett det du sier, Alexander. Var en lignende sak hos oss for ikke så lenge siden.
Skrevet 24. juli 2008 16 år Sjekk arbeidsavtale. Det kan også være lurt å spørre noen som sitter med ansvar ett eller annet sted i systemet. Antakelig vil den ekstra morgenvakten telle med til en eventuell overtids-beregning, men det bør du som sagt sjekke med en vakt-ansvarlig eller noe i den dur...
Skrevet 24. juli 2008 16 år Du skal ha utbetalt automatisk overttid om timene du arbeider overstiger 37.5 timer per uke i en 6-8 ukers turnus med arbeid hver 3. helg. Dette er det du har rett på!
Skrevet 24. juli 2008 16 år Du skal ha utbetalt automatisk overttid om timene du arbeider overstiger 37.5 timer per uke i en 6-8 ukers turnus med arbeid hver 3. helg. Dette er det du har rett på! Så viss man jobber "frivillig" ekstra timer så har man krav på betaling? Kan ikke tenke meg det...
Skrevet 24. juli 2008 16 år Spørsmålet gelder vel egentlig ekstra-arbeidet som ikke sjefen satte arbeideren til... En ting er at ansatte sjeldent er i en posisjon hvor de kan arbeide ekstra på eget initiativ for å tjene mer penger. En annen ting er at dobbel vakt fort kan gå ut over arbeidstidsbestemmelser? I dette tilfelle har jo arbeidstakeren selv ønsket å jobbe dobbelt (siden han møtte for tidlig), men på papiret vil det uansett ikke se bra ut dersom sjefen tillater arbeid ut over arbeidsmiljøloven (antall timer pr døgn). -Selv om sjefen ikke var tilstede for å tillate dobbeltskiftet, så har man på en måte tillatt dobbeltskiftet med tilbakevirkende kraft dersom man utbetaler overtiden. -Men hvor lenge man kan arbeide i antall timer vet jeg ikke, dog. EDIT: Arb.miljøloven kapittel ti: § 10-4. Alminnelig arbeidstid(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. Jeg håper selvfølgelig at du får overtidsbetalt... Hadde jeg vært sjefen hadde jeg utbetalt overtid men gitt en påminnelse om arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid og at det neste gang ville bli ansett som gratisarbeid.
Skrevet 25. juli 2008 16 år Hehe, godt det står "alminnelig" da, i alle fall. Hadde 9 timer vært en absolutt maksimal arbeidstid vet jeg mange arbeidsgivere som ville fått problemer. Selv har jeg hatt arbeidsdager på 13-14 timer ved enkelte anledninger, dóg svært sjeldent. Heldigvis...
Skrevet 25. juli 2008 16 år For overtid gjelder maksgrense på 13 timer arbeidstid i løpet av 24 timer. Skal ha minst 11 timer hviletid før neste skift. Arbeidsmiljøloven §10-6. Overtid (8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.
Skrevet 25. juli 2008 16 år Litt søkt situasjon... Man snakker mye om hvilke rettigheter og krav man har, men man har også plikter og ansvar i arbeidslivet, noe mange her i England ihvertfall glemmer helt. Deriblant er en av den å komme til arbeid til avtalt tid, verken før eller etter. Det å komme inn lenge før avtalt arbeidstid, og avtale med kollegaer og ikke noen ansvarlige, er vedkommendes feil... At man så velger å arbeide dobbel vakt, er et valg du har tatt og ikke noe du blir fortalt du skal gjøre, ergo blir det drøyt å forvente overtid for det. Har du en veldig snill sjef, så kanskje det er greit, men du skal egentlig bare dra hjem igjen. Du kan eventuelt få omfordelt arbeidstiden, slik at du slipper en senere vakt ("bytte" likt mot likt). Overtid skal godkjennes av arbeidsgiver eller andre ansvarlige før det påbegynnes, hvis det ikke kan sies å være essensielt for enten sikkerhet, påføre store ulemper etc... Jeg kan ikke møte på jobb to timer for tidlig og si "hei, jeg var her klokken 05:00 og kan derfor bare jobbe til 14:00" når det står på schedulen at jeg skulle møte 07:00 og jobbe til 17:45... Hilsen T
Skrevet 25. juli 2008 16 år Det er forsåvidt ikke noe galt i å ankomme arbeidsplassen før arbeidstiden setter inn, da er du nemlig klar når klokka slår. Har hatt et par tilfeller hvor jeg har blitt bedt om å kjøre noe/noen, og forespørselen vil ende i nærheten av arbeidsplassen min. I så fall ordner jeg meg ofte klar for å jobbe (dusje, ta på arbeidsuniform, ect.) i forkant av kjøreturen, og så drar jeg rett til jobben etterpå. Slikt sett hender det at jeg er både 1 og 2 timer tidlig, men da setter jeg meg stort sett i personal/pause-rommet mens jeg venter. Det som oftest skjer er at jeg blir spurt av sjefen om jeg ikke bare kan sette i gang med det samme (er alltid mye å gjøre), og slikt sett har jeg nok tjent noen tusenlapper ekstra på alle de gangene jeg har kommet for tidlig. Men det er nok også der nøkkelen til ekstrabetaling ligger; er det sjefen/annen ansvarlig som har bedt deg arbeide ekstra, eller er det eget initiativ? Desverre er det nok ikke slik med "frivillige" arbeidstimer at "bordet fanger" (eller at de teller mot overtid). Det beste som kan gjøres her er rett og slett å snakke med en som har tilstrekkelig autoritet og ansvar i forhold til arbeidstimer og vaktliste.... Hva 48-timers regelen anngår, så har jeg selv hatt arbeidsuker på over 48 timer, men gjennomsnittet over 2 måneder var på "bare" (ca) 43 timer og 30 minutter.... Men jeg fikk nå i alle fall godt betalt den perioden, med 50,- ekstra per time i grunnlønn, så jeg skal vel i grunnen ikke klage. Med unntak av engangs-utbetalinger fra Lånekassen har jeg aldri sett liknende tall i min bank-konto, hverken før eller siden!
Skrevet 25. juli 2008 16 år Greit hva dere henter ut ifra arbeidsmiljø loven, men jeg har selv jobbet i kommunal helsesektor både på sykehjem og i bolig, og der gjelder de kommunale reglene som sier at om du jobber over 37.5 timer per uke skal du ha utbetalt overttid i mitt tilfelle 50% den første timen og 133% overtid de påfølgende timene. Men ja, i ditt tilfelle kan det være at lederen kommer til å si til deg at siden hun/han ikke hadde bedt deg om å gå denne overtiden så vil hun/han ikke utbetale overttid til deg, om det da ikke var for lite folk på jobb i utgangspunktet og det var "flaks" at du kom når du kom. 1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. Regner med lederen din kan bruke denne imot det å utbetale overtid. Nå jobber jo jeg i flybransjen nå, og får MYE overtid, og derfor er det maskimalt 50% overtidsbetaling, noe som er greit for meg. I ogmed at man kan få så mange antall timer i uka
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.