Gjest Geir-Finstad Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Ja' date=' det blir holdt kurs, men tror du de gidder å sende 17-18 åringer dit? Neida. Det er de som har vært der aller lengst som får fra. Vi var 4 personer under 30 som jobba ved Expert, og ingen av oss fikk noen gang dra på disse kursene. Menmen, kan jo godt hende det er annerledes andre steder [/quote'] Hvor jobbet du? Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 21. juli 2008 Skrevet 21. juli 2008 Ja, min mening er at dem som jobber i slike bransjer må ha litt peiling på hva de holder på med, ellers trenger man dem jo ikke. Rett og slett, er jo trossalt derfor man utdanner seg til å kunne noe, slik at man får seg en jobb som handler om det.. At de kan lese ett "teknofil" blad en gang per mnd mener jeg går bra, de trenger ikke ligge å lese hvert eneste blad som kommer ut, men slik at de skjønner hva MB og GB er. Folk i butikk bransjen som ikke vet hva de selger, er dårlige selgere. Siter
Bernt Sulebust Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Skrevet 21. juli 2008 Man kan skylde så mye man vil på manglende opplæring av de ansatte. Men jeg vil fortsatt tro at de som jobber på f.eks. data-avelingen på Elkjøp jobber der fordi de ønsker det selv eller har interesse av fagfeltet. Da skulle man tro at det også var i deres egeninteresse å lære seg litt mer om produktene de selger, om nødvendig på egen hånd (det er tross alt ikke *så* ekstreme mengder forskjellige produkter). Dette vil være til gang for den enkelte selger slik at han kan yte mest mulig god service ovenfor sine kunder uavhengig av hvilken opplæring de blir "påtvunget". Dette vil også være med på å øke deres egen faglige kompetanse noe man skulle tro de var interessert i. Det er f.eks. utrolig hvor mye man kan lære med et par timers søk på nettet hos produsentens hjemmesider. Hvis de bare begynner på Elkjøp for å kun være selgere/boks-pushere uten vilje til å ta initiativet til å lære noe på egen hånd så har de muligens ikke noe der å gjøre. Bare mine tanker om dette... Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 21. juli 2008 Skrevet 21. juli 2008 Ja' date=' det blir holdt kurs, men tror du de gidder å sende 17-18 åringer dit? Neida. Det er de som har vært der aller lengst som får fra. Vi var 4 personer under 30 som [b']jobba ved Expert[/b], og ingen av oss fikk noen gang dra på disse kursene. Menmen, kan jo godt hende det er annerledes andre steder Hvor jobbet du? Siter
Bernt Sulebust Skrevet 21. juli 2008 Forfatter Skrevet 21. juli 2008 Hei ! Helt enig med deg, Vidar. Det er mye bedre å si at man ikke vet svaret enn å ta en sjans og gjette noe. Man vet aldri hvilke kunnskaper kunden sitter med. De aller fleste vil imidlertid kunne akseptere et rederlig svar om at dette er noe en er usikker på. Og enda bedre er det om selger da prøver å finne det ut. :-) Ha en fortreffelig dag! Bernt Siter
Mathias Røsberg Mauren Skrevet 22. juli 2008 Skrevet 22. juli 2008 Må bare beklage på vegne av oss i Elkjøp' date=' men du har sannsynligvis vært ute for en sommervikar eller deltidsansatt. Når det er sagt - de skal ha opplæring, og ikke minst få opplæring i konseptet: "Når du ikke vet svaret, er det OK å si det for så å sjekke det opp". Er ikke like enkelt å lære alt mulig, spesielt når man er ekstrahjelp. Ekstrahjelper blir veldig ofte forsømt (gjelder IKKE bare i Elkjøp!), og opplæringen kan nok variere sterkt fra sted til sted. Om man opplever at de ansatte står i klynger og prater, er det bare å kontakte varehussjef. Den slags er IKKE akseptert, under noen omstendigheter. Men som sagt: det kan være store lokale variasjoner. Det ser vi da også på varehusrankingen over det ganske land. De som ikke driver butikk på rett måte utpeker seg ganske tydelig. Ellers bruker wattstyrken å stå på undersiden av strømadapteret. På min HP Pavilion DV9660 er det oppgitt max 90 watt. PS: Dere skal nå ikke glemme at man får ganske mange "rare" spørsmål i butikk, så noen ganger er det faktisk OK å ikke kunne svare... [/quote'] Ja dette kan jeg skrive under på. Jobber som deltidsansatt selv (ønsker ikke gå ut med noe firmanavn eller noe sånnt), opplæringen er omtrent ingenting. Jeg klager selvsagt ikke, men jeg har omtrent ikke snøring når kunder spør meg om en ting. Ikke bare er det synd for kunden, men også ydmyende for meg som liksom skal ha peiling på det jeg driver med. "Du, det står B5 på pumpen? Hva vil det si?" jeg svarer "skal jeg være helt ærlig så vet jeg faktisk ikke. Er under opplæring, så.." så er det da å spørre de du jobber med "du, B5 på pumpen. Hva betyr det?" Jeg vet nå at det er diesel med litt biodiesel i. Altså det kan fylles på vanlige dieselbiler. Det er vel gjærne slik man lærer - I alle fall jeg. Ved å få spørsmål første gangen om en ting jeg ikke vet, så spør jeg de jeg jobber med (som sikkert er lei min nyskjerrighet). Det er slik den dag i dag. Teknologien og alt det der er kommet så langt at det som gjelder i dag er å ha varer kunden trenger tilgjengelig til en mest mulig billig penge - Helst døgnet rundt. Viktigere for meg å kunne PLU koder en å vite bensinprisen og hvilken olje som er det beste alternativet. De fleste kunder takler det fint, men noen blir også veldig eplekjekke og noen til og med direkte frekke mot deg fordi du ikke vet svaret på hver og en ting om det du detidsjobber med. Selfølgelig tar man bare det med et smil "kunden er konge! De har alltid rett. Smil" Haha. Er jo slik. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 22. juli 2008 Skrevet 22. juli 2008 En ting jeg lærte utrolig fort selv som ekstrahjelp (for Coop) var nettopp det; kan du ikke selv svare "på stående fot"; finn en som kan, eller finn svaret. Av og til har jeg fått nysjerrigheten min pirret av enkelte varer (som Sharon-frukt), noe som har fått meg til å benytte oppslagsverk i både bok og elektronisk format... Etter det jeg har sett i Alta er det mange butikker som sliter med å få nok folk, og ser ikke bort ifra at situasjonen kan være nokså lik i resten av landet. Om det er derfor Elkjøp er tydelig underbemannet (lange køer hver eneste gang jeg er der) skal være usagt fra min side. Mitt største problem med Elkjøp er faktisk utvalget, hvor det ofte er veldig skralt (dårlig) med kvalitetsprodukter i A/V og IT avdelingene... Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 22. juli 2008 Skrevet 22. juli 2008 Elkjøp kan være noe SATANS dritt av og til. Store butikker med få ekspeditører skaper et dårlig inntrykk. Ekspeditørene er nok ikke særlig spesialiserte desverre. Om jeg kommer til "Dataavdelinga" og spør om et BRA nettverkskort med god rekkevidde kan jeg få som svar at D-link DI 524 er et kjempegodt valg. Billig og bra ruter. Som de fleste vet er denne vanlige "gratisruteren" ikke særlig bra å bruke om du ikke sitter i samme rom som den. Mye sånne merkelige svar kan man få på Elkjøp. Virker som om butikkene gir blanke i å ha kompetente selgere. Det blir som en slags matvarebutikk for elvarer. Bare plukk med deg det du skal ha og gå til kassen. Elkjøp er bra på mange måter. På noen varer er de ganske rimelige og de har et fint utvalg ofte. På større varer som hvitevarer er de ikke å anbefale. Svært vanskelig å bestille fra de og ofte lang ventetid. Har du bruk for et lite kompaktkamera eller en barbermaskin er Elkjøp et fint sted å begynne! : ) Siter
Ivar Hestnes Skrevet 22. juli 2008 Skrevet 22. juli 2008 Det som irriterer meg absolutt mest i disse store butikkene er at de ansatte har null peiling på kjøpslov og angrefrist. Første bud for å jobbe i en butikk burde jo være at de kan selgers og kundes rettigheter. Elkjøp får strykkarakter av meg ihvertfall. Siter
Truls Petter Elven Skrevet 22. juli 2008 Skrevet 22. juli 2008 En ting som jeg opplevde her forrige uke på Esso på Grålum i Sarpsborg, la merket til at jeg trengte en 25w bilsikring, gikk inn på besinstasjonen og bak kassa var det en ganske så ung og flott blondine som jobber der, hun smilte til meg og spurte hva jeg skulle ha, 25w bilsikring sa jeg, hun tittet litt dumt på meg og tittet litt rundt seg, snudde seg og tok fram en pakke hussikringer :whistle: Jeg tittet litt dumt tilbake og smilte lurt og sa at det var bilsikring jeg skulle ha og hun spurte meg hva det var for noe???? Jeg gikk...... Siter
Ivar Hestnes Skrevet 22. juli 2008 Skrevet 22. juli 2008 Prøv å si at du skal ha blinklys-olje neste gang :grin: Siter
Jonny Wahlvåg Skrevet 22. juli 2008 Skrevet 22. juli 2008 En ting som jeg opplevde her forrige uke på Esso på Grålum i Sarpsborg' date=' la merket til at jeg trengte en 25w bilsikring, gikk inn på besinstasjonen og bak kassa var det en ganske så ung og flott blondine som jobber der, hun smilte til meg og spurte hva jeg skulle ha, 25w bilsikring sa jeg, hun tittet litt dumt på meg og tittet litt rundt seg, snudde seg og tok fram en pakke hussikringer :whistle: Jeg tittet litt dumt tilbake og smilte lurt og sa at det var bilsikring jeg skulle ha og hun spurte meg hva det var for noe???? Jeg gikk...... [/quote'] Når sant skal sies så oppgis sikringsstørrelser i Ampere (A) og ikke i Watt (W) Mvh Jonny Siter
kjetil asphaug Skrevet 23. juli 2008 Skrevet 23. juli 2008 Dumme spørsmål kan også resultere i dumme svar. Prøv det ut på noe du kan, og du vil få mange rare svar. Siter
Stian Beinset Skrevet 23. juli 2008 Skrevet 23. juli 2008 Nei det er ikke bare selgere som kan være "clueless." :grin: Jeg hadde en kunde innom som skulle ha kompakt digital kamera. Men han hadde hørt at de kommer med HD-kvalitet, og lurte på om vi hadde digital kamera i HD-kvalitet. Jeg måtte jo forklare han at "kvalitet," eller oppløsning som er et mer nøyaktig ord, måles i megapiksler på digital kamera. Men jeg skjønte etterhvert at det han hadde lest om var video-funksjonen på nye digital kamera, og forklarte han det at video-funksjonen på nye digital kamera har HD oppløsning. Tror ikke han skjønte noe uansett, han var jo av eldre garde. (no offense) Rart at noen kunder er opphengt i ting de ikke aner hva er, istedenfor å være opptatt av det de egentlig vil ha, et godt kamera. Det er litt artig å jobbe i fotobutikk: Noen kunder er veldig opptatt av "å slette" når de går over til det digitale system. Eneste de snakker om er det "å slette," skulle nesten solgt et kamera som slettet bilde rett etter det ble tatt, det hadde vært ypperlig for de. Ellers så har jeg jobbet på El-Kjip engang i tiden, aldri mer. Kjøpte forresten min nye data på ARdata, kjempe service! Det er ikke alltid det å være billigst som er viktig for kundene, god service og etterhjelp er også viktig. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 23. juli 2008 Skrevet 23. juli 2008 Hehe, har ikke rare kunnskapen om digital-kameraer jeg heller, men mega-pixel biten kjenner jeg i alle fall til. Hva sletting anngår, så har jeg ikke sett et kamera hvor jeg ikke kan slette bildene "one way or the other", så det gidder jeg ikke spørre om når jeg ser etter noe for å ta bilder med... Nå har jeg riktignok bare kjøpt 1 digital-kamera i løpet av mitt liv, og det var en av disse billige "kompakt"-kameraene. Det som kan bli litt vrient med digital-kameraer (synest jeg) er at et høyt nummer på megapixel-siden ikke alltid betyr at du vil få god kvalitet på bildene sammenliknet med andre kameraer med samme antall megapixels... Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 23. juli 2008 Skrevet 23. juli 2008 Nei det betyr store bilder, ikke gode bilder : ) OOææææ Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 23. juli 2008 Skrevet 23. juli 2008 Hehe, riktig! :grin: Kom til å tenke på noe; å spørre om det går ann å slette bilder fra et digital-kamera er vel bortimot det samme som å spørre om det er mulig å skifte film på et "gammeldags" kamera.... Siter
Stian Beinset Skrevet 23. juli 2008 Skrevet 23. juli 2008 At megapiksel betyr kvalitet, det er en myte jeg må knuse hver dag. Og en annen myte er lading av batteri, og da tenker jeg mest på lithium-ion batteri som er i digital kamera og mobiltelefoner. De fleste får høre at man må lade 14 eller 18 timer første gang, og at de må lades ut før de lades opp for å bli god. Alt dette er bare tull og tilhører gamle teknologi. Det kan være direkte farlig hvis man presser batteriene, overlading er eksplosjons farlig. Og kapasitet og holdbarhet har med tid å gjøre, ikke lade måte. Dessverre hører jeg dette ofte blir sagt av selger i stor kjeder, den dag i dag. De nye li-ion batteriene kan klatt-lades, og trenger kun å lade til de er full. Det er ikke mye som skal til for å finne riktig informasjon, det står faktisk i bruksanvisningen på produktet man selger/kjøper. Men hvem leser bruksanvisningen? Lettere å høre på naboen. Det jeg mente med "å slette," er at noen kunder er mer opptatt av å slette bilder en de er av å ta bilder. Da mener jeg man kjøper kamera av feil grunn. + at man skal ikke slette bilder på kamera, du skal formatere etter du har tatt backup over på PC, CD og/eller DVD. Siter
Audun Braastad Skrevet 23. juli 2008 Skrevet 23. juli 2008 Det kan være direkte farlig hvis man presser batteriene' date=' overlading er eksplosjons farlig. [/quote']Er det farlig å f.eks. sette kamerabatteriet til lading over natta? Det står jo da til lading i ca 8 timer. Eller er det å lade det på nytt når batteriet allerede er fullt du mener er farlig? Når batteriet har stått lenge til lading er det jo blitt kaldt igjen, så det betyr at laderen slutte å lade opp batteriet når batteriet er fullt? Siter
Mads Hjemmen Skrevet 23. juli 2008 Skrevet 23. juli 2008 mener at batteriladeren fortsatt bruker strøm når eventuelt kameraet er ferdig ladet. Correct me if i'm wrong Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 23. juli 2008 Skrevet 23. juli 2008 Det kan være direkte farlig hvis man presser batteriene' date=' overlading er eksplosjons farlig. [/quote']Er det farlig å f.eks. sette kamerabatteriet til lading over natta? Det står jo da til lading i ca 8 timer. Eller er det å lade det på nytt når batteriet allerede er fullt du mener er farlig? Ladere til lithium-batterier kutter ladestrømmen når batteriets spenning overstiger en bestemt verdi. Lithium-batterier kan lades med en ladestrøm som tilsvarer batteriets kapasitet, det vil derfor ta ca én time å lade batteriet så effektivt som mulig. Når laderen har kuttet ladestrømmen til batteriet, vil ikke batteriet lenger få noen effekt av laderen. Om laderen står på én time eller ti har derfor ingenting å si Det som er farlig er å bruke feil type lader, kortslutte batteriet, eller lade det ut lavere enn 3 volt (dette klarer ikke kameraet å gjøre). Siter
Stian Beinset Skrevet 23. juli 2008 Skrevet 23. juli 2008 Ifølge brannvesenet så bør man unngå å lade over natten, det har skjedd en del brannulykker hvor lading av batteri kan ha vært/har vært årsaken. Du kan se om du finner noen filmer på youtube ang brannfare og lithium-ion batterier, de er skikkelig eksplosiv ved høy temperatur. Men li-ion ladere er såkalte intelligente ladere, de kutter når batteriet er fulladet. Men jeg lærte en teknikk av en person, hvor han tok batteriet inn og ut med en gang ladingen var ferdig, og da fortsatte den å lade en liten stund til. Han mente at han fikk inn mer strøm på batteriet. Men denne teknikken er skadelig for batteriet, så dere må ikke bruke den selv om en "luring" sier det er smart. Unngå å lade ut batteriet, spesielt hvis det ikke skal brukes på en stund. Som Erlend sier, hvis den kommer under 3v så kan du ødelegge batteriet. Nye batterier er ladet 40% fordi de gjør batteriet lenger holdbart når de er på lager. Li-ion har en leve tid på ca 2-3 år uavhenging av bruk (taper seg 20% hvert år ved romtemperatur). Lad så ofte som mulig, siden batteriet er best i dag. Kun bærbare PC-er trenger å lade ut en gang i blant, og det er pga kalibrering. Siter
Magne Heggnes Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Si meg en ting, er det ikke antall ganger batteriet blir oppladet som hovedsakelig styrer levetid? Siter
Nicklas Winger Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Si meg en ting' date=' er det ikke antall ganger batteriet blir oppladet som hovedsakelig styrer levetid? [/quote'] Jo i og for seg.. Men, et nytt lithium-batteri fungerer som nevnt ovenfor slik at det kutter ladingen når det er fullt. Det skal også sies at et slikt batteri faktisk tar mer skade av å lades helt ut, enn at det for eksempel lades i 20-30 minutter før du skal på jobb, i butikken eller hva det nå måtte være. Men, in the end, så har alle batterier et visst antall ladesykluser (levetid) før det blir såpass dårlig at det må byttes ja. Siter
Nicklas Winger Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Når vi først er inne på dette med "dumme" kunder.. Er det noen her i samme bransje som meg som har opplevd dette apple-fenomenet? En kunde kommer inn og sier de skal ha en mp3-spiller. Og når man da nevner en iPod, så sier de: "Nei, jeg skal ikke ha ipod, jeg er på jakt etter en mp3-spiller..." Noe sier meg at apple har for mye markedsandel.. Siter
Gjest Børge Litangen Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Mens vi er inne på ladesykluser. Vil opplading når batteriet fremdeles har la oss si 2/3 av kapasiteten tilgjengelig, tilsvare én syklus? Eller er det ≈ 1/3 av en syklus? Siter
Stian Beinset Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Si meg en ting' date=' er det ikke antall ganger batteriet blir oppladet som hovedsakelig styrer levetid? [/quote']Ikke på lithium-ion nei, det er alderen på batteriet. Du kan lade et batteri hver dag, og et batteri en gang, og de er like dårlig etter 3 år. Feilbruk og kortslutting korter ned levetiden. For best utnyttelse av li-ion, lad ofte! Når det gjelder nikkel metalhydrid så tror jeg levetiden er antall oppladinger, men der har jeg litt lite info om. Det meste av informasjon finner du på engelsk wikipedia eller http://www.batteryuniversity.com/ Siter
K J Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Når vi først er inne på dette med "dumme" kunder..Er det noen her i samme bransje som meg som har opplevd dette apple-fenomenet? En kunde kommer inn og sier de skal ha en mp3-spiller. Og når man da nevner en iPod' date=' så sier de: "Nei, jeg skal ikke ha ipod, jeg er på jakt etter en mp3-spiller..." Noe sier meg at apple har for mye markedsandel.. [/quote'] Apples markedsandel er i hvert fald så stor, at mange efterhånden kalder alle mp3-afspillere for iPods, også selvom det så er en Samsung eller en Creative. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 For ikke å nevne skrivene vi fikk fra videregående skole hvor det stod at "Ipod ikke tillates på eksamen". Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.