Bernt Sulebust Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Vet ikke helt hva jeg skal si men følgende samtale utspant seg på Elkjøp i dag når jeg var med en bekjent og skulle se på ny datamaskin. Jeg: Hvor mange watt leverer powersupplyet ? Selger i dataavdelingen: Æh.... 12 watt. Jeg: Nei, det kan umulig stemme. *selger åpner så PC'en for å lese på poweret* Selger (peker og nileser på poweret): Det leverer 220V. Jeg: Nei, det er strømstyrken i fra veggen. Powerene leverer ofte fra 400w og oppover. Selger: Det leverer 550 watt (og det stod ingen sted). Er det noe rart jeg generelt har lite tiltro til selgere på Elkjøp ? Må for ordens skyld si at jeg også tidligere har truffet mange kunnskapsrike selgere, men når en som er ansatt på dataavdelingen og selger et svært begrenset antall typer PC'er ikke er i stand til å svare på dette så synes jeg dette er litt skremmende. -Bernt Siter
Sindre Holberg Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Jøss 12 watt gitt :grin: Hadde jo holdt til en USB port det :whistle: Fra spøk til alvor. Er ikke overrasket i det hele tatt. Hadde vært utfor det samme selv. Spesielt nå på sommern, da de har mye vikarer... Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Er det samme som å gå på en bensinstasjon og spørre åssen olje du skal ha til bilen det Siter
Johan Luiggi Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Sto ikke det i Motor, Björn? Bensinstasjoner ser ikke ut til â bry seg om bilene akkuratt. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Vet ikke jeg..? Vi prøvde i alle fall på en bensinstasjon og svaret (svarene) ble litt av hvert :grin: "Den der er for diesel og den der er for bensin - Tror jeg.. Jeg husker ikke helt." Men var på Elkjøp her for litt siden og forhørte meg litt på klokkeradioer, mnen dem hadde ikke greie på det engang... Så jeg tok en i middels prisklasse.. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Det er sommer det er sol og det er feeeriee - vikarer... Siter
K J Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 I såfald er det vikarer der ekspedierer hele året rundt her i Danmark. De fleste er komplet inkompetente og det er bedst helt at lade være med at stille spørgsmål. Man bliver ikke klogere af det. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Sto ikke det i Motor' date=' Björn? Bensinstasjoner ser ikke ut til â bry seg om bilene akkuratt. [/quote']Den tiden da folk som jobbet på bensinstasjoner var folk som hadde peiling på biler er nok for lengst over, nå for tiden er det for det meste studenter og skoleelever. Selvfølgelig litt kjipt med slike situasjoner, men slik må det nå en gang bli når det ikke kreves noen form for opplæring for å kunne stå i butikk (annet enn hvordan man slår inn ting på kassaapparatet), og det er i og for seg greit nok når det gjelder dagligvarebutikker, bensinstasjoner osv. men i butikker som Elkjøp osv. (som har spesialisert seg innen el-artikler) så syns jeg man bør kunne forvente et visst kunnskapsnivå hos selgerene. Har selv opplevd lignende situasjoner som trådstarter på Elkjøp flere ganger. For et par år siden var jeg innom Elkjøp i Fredrikstad fordi jeg trengte en TP-kabel, jeg gikk rundt og tittet i hyllene etter en da en av selgerene kom bort og spurte om han kunne hjelpe meg. Jeg forteller ham at jeg leter etter en TP-kabel fra PC til hub...han titter dumt på meg i noen sekunder før han sier "Nei, det har vi ikke.". Akkurat da finner jeg kabelen jeg lette etter, og han utbryter "Åh, mente du datakabel?!"..."Ehh, ja..." Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Vet man ikke, så vet man ikke. Da skal man ikke prøve å ro seg i land med ett kreativt svar, det blir for dumt! :blush: Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Og for å plante rosinen i pølsa - jeg er ikke den som er helt blåst på data og den slags, men når jeg søkte om å jobbe på Elkjøp (dels fordi jeg VET de trenger folk med kompetanse på hva man selger, og fordi jeg grådig trenger fast jobb) fikk jeg til svar at "du har ikke erfaring fra butikk fra før"... Fair enough, men det kan da vel læres? Å lære en haug med selgere om data, og få dem til å bli interessert i å følge med tror jeg er en vanskeligere problemstilling enn å gi meg starthjelpen jeg trenger for å kunne selge.. :whistle: Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 I ditt tilfelle Ola, har jo Elkjøp gjort en selvmotsigelse. Er det kundene eller selgerne de skal tilfredsstille? Hadde jeg kommet hjem med en vare som ikke oppfyller mine forventninger etter beskrivelsen fra selgeren ville jeg blitt fly forbannet! Elkjøp søker etter de med butikkerfaring, ikke de som er drevne på sitt område. Det å kunne selge hjelper ikke mye hvis du ikke vet hva du selger! Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 De tråkka i alle fall solid i salaten, det skal være sikkert. :crazy: Litt offtopic, men noe innen samme sjanger. Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi en tur til Oslo som en del av avslutningen i 10. klasse - da tok vi som seg hør og bør, en guidet tur på NRK Marienlyst. Underveis på turen fikk nok den stakkars guiden kjørt seg med spørsmål i tide og utide om hvilke tekniske vidundere som tok seg av live keying, hvilke mixepulter som ble brukt i nyhetsstudio, hvilken optikk som satt på kamera, pluss pluss pluss. Det eneste jeg lærte av guiden var vel at "ikke alle på NRK er like kompetente - men likevel kan de stolt vise til NRK som arbeidsgiver".. :grin: Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Nå gjelder vel ikke "inkompetente" selgere innen el bransjen kun Elkjøp.. F. Eks Expert er jo ikke så mye bedre akkurat.. Siter
Vidar Martinsen Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 tror man skal være veldig forskiktig med å dømme noen. Har selv jobbet innenfor hvite/brunevarer som selger og det er MYE å sette seg inn i. Selgeren burde selvfølgelig heller ha sagt at han ikke visste men skulle sjekke opp i det, men vær nå litt tøyelig karer....sikkert mye man ikke kan svare direkte på i denne verden selvom man føler man har kontroll selv har jeg problemer med åsvare på ting jeg faktisk kan i timene med undervisning som vi holder på med i instruktørkurset. Mye er selvsagt pga språk men uansett, alt er ikke like enkelt bestandig! Siter
TOS Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Kva? Skjønar ikkje amerikanarane norsk Vidar? hehe... At Elkjøp og andre elektrokjedar ikkje har snøring på kva dei sel, DET er vel neppe noko nytt... Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Nei ikke akkurat Torstein.. Jeg blir stadig overasket der.. jeg ungår selgernde der somregel. Haug med jyplinger uten noen som helst peiling på hva de driver med. (min erfaring, det finnes sikkert untak) Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Elkjøp her på Finnsnes har jeg helt sluttet å handle med, de kan ikke en dritt rett og slett, og selgerne står i klynger å prater med hverandre selv om butikken er full av kunder, når man spør om hjelp og det kommer en selger så har han ikkep peiling på noe som helst, selv om de er "ansatt" på hver sin avdeling, noen har ansvaret for mobiltelefoner, andre pc'er. Men funker like dårlig som å være i en barnehage for å handle elektronikk. Elkjøp er også noen av de tregeste når det gjelder reperasjoner og de har ikke lyst til å få fortgang i det heller, arrogante selgere som ikke har noe å gjøre i service bransjen. Har fyrt meg ett par ganger på elkjøp og holder meg unna de butikkene nå. Expert har jeg helt annen erfaring med, her har de faktisk peiling på det de selger, og jeg kjenner selgere på elkjøp som må lese på fritiden i elektronikk blader osv for å holde seg oppdatert. Er mer slik det skal være. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Må være lokale variasjoner på Finnsnes, da. Selv har jeg en tendens til å unngå de større kjedene selv også, og i Alta kjøper jeg stort sett PC-utstyr på steder som i hovedsak fokuserer på å selge til bedrifter. Det er litt dyrere, men på slike steder finner jeg i alle fall kompetansen jeg ønsker å se! Har forøvrig sett en liknende tendens i Auckland (New Zealand), hvor flesteparten av de ansatte gjerne ikke har peiling på hva de selger dersom jeg besøker en av de store kjedene. Så var jeg så heldig å finne en databutikk som i grunnen var litt bortgjemt og bygningsmessig litt nedslitt, men de ansatte veide opp for det med super kundeveiledning og service. Prisene er også jevnt under det de større kjedene presenterer... Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Websjapper og google er stort sett alltid det beste Som regel er det også det billigste. Jeg gikk til Elkjøp i Moss for å kjøpe en lcd-skjerm som var på tilbud (i følge en tilbudsbrosjyre noen hadde stappa i postkassa mi). Neida, den skulle de ha full pris for, for denne Elkjøp var tydelig vis ikke den samme som alle andre Elkjøp-butikker, så her gjaldt ikke tilbudene i brosjyrene.. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Websjapper og google er stort sett alltid det besteAgreed! Holder meg alltid til webshops ol. så lenge det ikke er noe jeg trenger "right away". Men Elkjøp og lignende kjeder tjener nok fortsatt godt på kunder som ikke har noe særlig peiling selv... Siter
Håkon Aarøen Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Når det gjelder bensinstasjoner og peiling på bil så er det ofte lurte å komme dit innenfor vanlig arbeidstider i uka, da innehaver eller de mest "faste" ansatte ofte er på jobb - og det er vanligvis disse, som har vært i businessen noen år, som er best å spørre.. er min erfaring! Siter
Håkon Aarøen Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Det er jo dårlig gjort å tyne en stakkars "turistguide" med programingeniør-trivias da Folk på slike turer vil jo bare se drakta til labbetus og studioet til Dan Børge - noe vedkommende sikkert utmerket klarte. De tråkka i alle fall solid i salaten' date=' det skal være sikkert. :crazy: Litt offtopic, men noe innen samme sjanger. Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi en tur til Oslo som en del av avslutningen i 10. klasse - da tok vi som seg hør og bør, en guidet tur på NRK Marienlyst. Underveis på turen fikk nok den stakkars guiden kjørt seg med spørsmål i tide og utide om hvilke tekniske vidundere som tok seg av live keying, hvilke mixepulter som ble brukt i nyhetsstudio, hvilken optikk som satt på kamera, pluss pluss pluss. Det eneste jeg lærte av guiden var vel at "ikke alle på NRK er like kompetente - men likevel kan de stolt vise til NRK som arbeidsgiver".. :grin: [/quote'] Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Hehe, badass-Ola. :grin: Sant som du sier. Guidene er nok kun der for å vise de store publikumsfavorittene. Men man blir jo nysgjerrig, når man som 16-åring får komme på nært hold til grom-teknikken man bare sikler etter å få sett, og gikk helt i fistel bare man så vidt ser en silhuett i et hjørne av et kamera m/ operatør. :whistle: Siter
Gjest Børge Litangen Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 og jeg kjenner selgere på elkjøp som må lese på fritiden i elektronikk blader osv for å holde seg oppdatert. Er mer slik det skal være. Så du mener at en deltidsansatt/ekstrahjelp (f.eks. fulltidsstudent) skal bruke sin fritid på å bedrive selv-opplæring' date=' som arbeidsgiver plikter å gi? :confused: Når det gjelder fulltidsansatte er jeg til dels enig. Sånn ellers (ikke rettet til deg, Eirik): Å [i']kjefte[/i] på disse "jyplingene" for at de ikke innehar kunnskap om varene de selger, er særdeles arrogant og vitner om dårlige holdninger. Arbeidsgiver plikter å gi sine ansatte tilstrekkelig opplæring, og det er en kjensgjerning at det syndes grovt på dette feltet over stort sett hele fjøla når det gjelder deltidsansatte/ekstrahjelper (utbredt bruk og kast-holdning). En burde derfor holde seg for god til å gå til verbalt angrep på nærmeste skyteskive, og heller spare skyllebøtten til daglig leder eller lignende. Til slutt vil jeg bare si at å kjøpe en PC på Elkjøp, er som å kjøpe surround-anlegg på Rema 1000 :grin: . Stiller meg bak neste taler (Magnus). Det er så sant som det er sagt. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Bare evig glad at byen har ARdata og kontorvarehuset (siste er vel en lokal butikk). Har vært innom de to maaange ganger, og aldri hatt noe problem med noen av dem, samtlige som jobber der er serviceinstilte og har virkelig peiling på det de driver med. Skal du ha datautsyr besøker du en dataforhandler, ikke en landsomfattende el-butikkjede som selger is, brus, sjokolade og kullgrill Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 og jeg kjenner selgere på elkjøp som må lese på fritiden i elektronikk blader osv for å holde seg oppdatert. Er mer slik det skal være. Så du mener at en deltidsansatt/ekstrahjelp (f.eks. fulltidsstudent) skal bruke sin fritid på å bedrive selv-opplæring' date=' som arbeidsgiver plikter å gi? :confused: Når det gjelder fulltidsansatte er jeg til dels enig. Sånn ellers (ikke rettet til deg, Eirik): Å [i']kjefte[/i] på disse "jyplingene" for at de ikke innehar kunnskap om varene de selger, er særdeles arrogant og vitner om dårlige holdninger. Arbeidsgiver plikter å gi sine ansatte tilstrekkelig opplæring, og det er en kjensgjerning at det syndes grovt på dette feltet over stort sett hele fjøla når det gjelder deltidsansatte/ekstrahjelper (utbredt bruk og kast-holdning). En burde derfor holde seg for god til å gå til verbalt angrep på nærmeste skyteskive, og heller spare skyllebøtten til daglig leder eller lignende. Til slutt vil jeg bare si at å kjøpe en PC på Elkjøp, er som å kjøpe surround-anlegg på Rema 1000 :grin: . Stiller meg bak neste taler (Magnus). Det er så sant som det er sagt. Skrev feil ser jeg, skulle stå Expert, ikke Elkjøp. Ja, de jeg kjenner er heltidsansatt i sine stillinger, på avdelinger hvor de skal kunne noe om det de selger. Ikke at det har noe å si, jeg forventer faktisk at en som selger pc'er skal ha peiling på pcer, ellers er det lite vits å kjøpe det. Uansett om han er student eller fulltidsansatt, har svært lite med saken å gjøre. Det forventes noe av deg i alle jobber, og på elkjøp hvor jeg har vært innom ville de fleste hatt fyken om jeg hadde vært sjef. Siter
Werner Rafteseth Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Jeg jobba tre år som selger på mobil og dataavdelingen her i byen. Jeg begynte der, og ble satt en uke på lager for å lære meg hvor ting var plassert der. Etter den uka ble jeg satt rett inn i selgerjobben, og fikk en to minutters instruksjon i ElGuide (kassasystemet). Det var opplæringen jeg fikk. Jeg ønsket å bli en selger som faktisk kunne si sannheten, etter flere dårlige erfaringen med personell både på elkjøp og expert. Men produktopplæring så jeg aldri noe til, så den som satt jeg en time eller to hver kveld for å pugge varer, det var meg (og lønn fikk jeg ikke for strevet). Så at selgere på butikkene ikke alltid har produktkunnskaper, det er vel ikke så rart. De gidder vel ikke å lære seg alt om alt når de ikke får så mye igjen for det likevel. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Alle disse kjedene som Elkjøp og Expert har egne kompetanse dager med opplæring, jeg har mang en gang holdt kurs der, men skal du ha service må dere gå til de lokale fag forhandlerene, slik som AR Data, det er et glimrende eksempel...Du får hva du betaler for, enten du skal fly eller handle data. Siter
Werner Rafteseth Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Ja, det blir holdt kurs, men tror du de gidder å sende 17-18 åringer dit? Neida. Det er de som har vært der aller lengst som får fra. Vi var 4 personer under 30 som jobba ved Expert, og ingen av oss fikk noen gang dra på disse kursene. Menmen, kan jo godt hende det er annerledes andre steder Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Litt på siden av temaet, men; mens jeg var "midlertidig permanent" ansatt hos Coop Finnmark (primært sentral-Alta) ble det gjennomført "klar-for-kunde"-kurs ("oppdaterings-kurs" i kundevenlighet og sortements-behandling/kunskap, ect), og fra ledelsens side ble det gjort til et poeng at alle ansatte (også sommer/lørdagsvikarer, og ekstrahjelp) skulle delta. Kurset ble til og med kjørt i flere runder så deltakelse ikke skulle gå ut over bemanningen av butikkene. Elkjøp og Expert, m.fl, har nok litt andre forhold med tanke på opplæring av ansatte, men det bør likevel være et poeng at alle ansatte får nødvendig opplæring. Å bare sende ansatte med lang fartstid i bedriften på kurs vil jeg påstå er dårlig bedriftsøkonomi i lengden. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.