Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg skal med familien til Norge om et par uger. Vi skal bo i Skeikampen. Så er der noget der er værd at se og opleve i området omkring Skeikampen, Hafjell, Gålå eller evt. Lillehammer (udover det olympiske museum)? Radius fra Skeikampen skal ikke være meget mere end 50 km.

Skrevet
  • Forfatter

Vi har ikke planer om at tage til Oslo, og har desuden tidligere besøgt Holmenkollen. Men thanks anyways!

Skrevet
  • Forfatter

Den ene af ungerne er mig (18 år) :grin: Den anden er 15.

Hunderfossen lyder kanskje som noget der er værd at besøge ja.

Skrevet

Skeikampen er et nydelig valg, det er plenty med turstier i området, dessuten har du Kvitfjell ikke så langt unna! :) Den ville vært mye mer aktuell om vinteren, men shit au.

Spiller du golf, så har Skeikampen noe jeg vil påstå er Norges skogsbane nummer én, makan til herlig bane skal man lete lenge etter! En klar favoritt! :)

Ellers kan jeg ikke komme på noe sånn i farten, men det er ofte koselig å dra en tur ned til Lillehammer og gå noen timer der og ta en god lunsj i tillegg. Det er alltid koselig. :) På Skeikampen kan man også leie firhjulinger, altså terrengbiler og ta seg en rundtur, eller man kan sykle oppover selve Skeikampen. Nydelig utsikt fra toppen!!

Skrevet
  • Forfatter

Da er man hjemme igen fra en god tur til Norge. Her følger et par billeder.

Disse tre er alle fra toppen (mere eller mindre) af Skeikampen:

webdp2.jpg

web2sh8.jpg

web3mi8.jpg

Og så var vi også på en lille afstikker til udkanten af Rondane. Utrolig flot område. Udsigten skal opleves i egen person og er ikke lige imponerende på billeder desværre, så jeg valgte at tage min bror med til at give lidt perspektiv:

webgv4.jpg

For et par år siden gik turen til Aurdal, ikke langt fra Fagernes. Landskabstyperne i Valdres og Gudbrandsdalen minder jo meget om hinanden IMO, så jeg håber, at næste tur til Norge bliver med udgangspunkt i de lidt mere dramatiske landskaber i Fjordlandet. Eller kanskje Lofoten? (Men da håber jeg ikke at det bliver i bil ;) ). Vi får se!

Skrevet
så jeg håber' date=' at næste tur til Norge bliver med udgangspunkt i de lidt mere dramatiske landskaber i Fjordlandet. Eller kanskje Lofoten? [/quote']

Om du er ute etter fjordlandskap kan jeg anbefale Sørfjorden (ved Odda) og de indre delene av Hardangerfjorden, eller indre deler av Sognefjorden m/ Aurlandsfjorden. Og ellers er det mye flott å finne i Lofoten om en liker dramatisk natur :)

Skrevet

Flotte bilder :)

Jeg kan på det sterkeste anbefale Lofoten! Men da med bil ;) På den måten kan dere dra fra "topp til tå", og kanskje overnatte et par ganger på turen, og ende oppholdet i Lofoten med å ta ferge fra Moskenes til Bodø som en liten finale. :)

Da jeg var på ferie der oppe med familien og tok ferge til Bodø, viste de Haisommer og Haisommer 2 på NRK2... :grin:

Skrevet
Da jeg var på ferie der oppe med familien og tok ferge til Bodø' date=' viste de Haisommer og Haisommer 2 på NRK2... :grin: [/quote']

Denne båtturen kan bli en "uforglemmelig" opplevelse hvis det er ruskevær samt masse tyske turister! Har vært på Moskenes ferja 3-4 ganger i denne settingen. Det lukter IKKE godt, spy og tyskere ligger strødd, grønne som grilldressen de har på seg. Da lønner det seg å kle seg slik at man kan holde seg på dekk, det har jeg gjort :)

Men det er ikke så ofte ruskevær på sommeren, og turen blir som oftest veldig fin. Det hender tilogmed stadig en gruppe hvaler legger seg i formasjon med ferja. Litt artig blir det når alle skal se samtidig og løper over til ene siden, da ferja legger seg på skrå grunnet vekten. ferja er jo ikke så stor :)

Lofoten er å anbefale! Naturen der er vanvittig fin, selv er jeg der så ofte jeg kan.

Skrevet

Det var ruskevær sommeren 2006, og vi brukte ca en uke på turen fra Tromsø til Moskenes. Ruskevær, regn og tåke hele turen - men syns det var vel så inspirerende og flott - det ga en herlig mersmak og stolthetfølelse "dette er trollsk, og skikkelig norsk". :)

Båtturen ble også litt vuggende, og med tid og stunder ble jeg selv passe kvalm, og som jeg pleier å gjøre hørte jeg på kroppen som følte at "jeg må ha noe kalt" og kjøpte meg is. Mot alle stygge fordommer om at "is vil gjøre deg kvalmere" hjalp det på veldig! :D I tillegg var hun flotte jenta bak disken et syn uten like. :whistle:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …