Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Flightsim.no

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

To nesten kollisjoner på en uke, JFK

Featured Replies

Det var etter denne hendelsen at FAA ble oppmerksomme på at i et gitt tilfelle, som dette, kunne det oppstå konflikt mellom innflygende og det avgående fly.

 

FAA har nå valgt å endre prosedyrene, slik at denne type hendelse ikke skal kunne skje igjen.

 

Nesten sykt at det kan påstå at de plutselig har oppdaget dette. Enhver idiot som har jobbet i tårnet på en flyplass der rullebane senterlinjer krysser (om ikke selve rullebanen) vet at man vil få MEGET spreke close-calls om man får missed approach på en bane der missed approach path krysser approach/departure path til en annen rullebane! (Gitt at man bruker begge samtidig, og uavhengig som JFK har gjort i alle år)

 

Mange nyanser av denne problemstillingen, noen som husker avgang vs avgang som møttes i rullebanekrysset på Boston Logan for en tid tilbake.

 

Jeg tror det må gå skikkelig til helvete (les: Tennerife/Linate Mk.2) før FAA gjør noe som faktisk monner......

Hei

 

Dette er en kommentar fra en amatør.

 

Når man leser at det var 800 m forskjell i SIDE (nesten EN kilometer) OG dessuten 100 m i forskjell i høyde så begynner man å lure på hva dette er!!!

 

Norge har et fantastisk ord for slike ting "nestenulykke"!!!!! I dag gikk jeg over veien på et overganssted och 30 sek etterpå kom en bil på samme sted, var det en nestenulykke?

 

Rart hva aviser kan få det til. Selvfølgelig mener jeg IKKE at man skal overse HVIS ting kan årsake en ulykke, men dette syns jeg går over alle støvelskaft!!

 

 

Jack J Jackson

 

 

Close Calls er absolutt ikke noe nytt på JFK. Controllerne har klaget over dette lenge men FAA har visst ikke brydd seg om det... Fant ett par videoer på YouTube om det:

 

1 http://youtube.com/watch?v=GYluExXUGrU

2 http://youtube.com/watch?v=wAK_EIjD0YE

3 http://youtube.com/watch?v=a9T-Bt-SGlU

 

Mulig jeg husker TOTALT feil ang dette. Har ikke tid til å se gjennom filmene nå men tror jeg husker ritkig.

Når man leser at det var 800 m forskjell i SIDE (nesten EN kilometer) OG dessuten 100 m i forskjell i høyde så begynner man å lure på hva dette er!!!

 

Mao mindre enn 10 sec forskjell i "rett" retning i avgangstid på den ene involverte som gjorde at det gikk bra.

 

Så ja, store marginer....... :crazy:

Norge har et fantastisk ord for slike ting "nestenulykke"!!!!! I dag gikk jeg over veien på et overganssted och 30 sek etterpå kom en bil på samme sted' date=' var det en nestenulykke?

 

[/quote']

Dersom du hadde gått over vegen, og 5 sek etterpå hadde det passert ein bil i 100 km/t hadde du kanskje reagert litt?

Dersom han hadde køyrt eit par kilometer raskare eller du hadde gått litt seinare, så hadde du kanskje ikkje kome deg heilt over vegen :(

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.