Skrevet 13. juli 2008 16 år Jeg har et Nikon D80 Kamera med et 105 mm macro objektiv og et 18-70mm zoomobjektiv. Jeg har nå lyst til å utvide objektivparken ytterligere, men sliter litt med hvor jeg skal gå videre. Jeg har vurdert denne og denne. På denne måten får jeg objektiv helt fra 18 til 500 mm. Har også sett på Denne. Den har f2.8 gjennom hele zoom-området, men har ikke bildestabilisator, noe som gjorde meg litt skeptisk. Jeg vurderer også denne, men den er DYR Noen som har noen kommentar eller erfaring med disse, eller som eventuelt kan anbefale et alternativt sett med objektiver?
Skrevet 13. juli 2008 16 år Jeg ville nok vælge Sigma 70-200 f/2.8. Det koster det halve af Nikon-udgaven og performer stadig rigtig godt. Køb evt. en 1.4x telekonverter sammen med, så tror jeg at du klarer dig. Da får du jo nærmest to objektiver i en. Billedstabilisator får du ikke nej, men hvis du på nogle tidspunkter er ræd for, at lukkertiden bliver for lang, kan du jo tage en monopod i brug. Du får ikke 500mm lik med "Bigmaen", men på den brændvidde kan du alligevel ikke regne med at få helt skarpe billeder. Alternativt dette: http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3273&navigator=3 Har det selv og er super fornøjet med det. Skulle være på niveau med nogle af de bedste fra Nikon og Canon.
Skrevet 30. august 2008 16 år Forfatter Takker for svar. Etter å ha tenkt litt på det, trur jeg at jeg går for denne. Den er tilsynelatende lyssterk og inkluderer makro-muligheter. Med en Sigma 1,4x og 2x telekonverter har man plutselig en 70 - 400mm objektiv. Ifølge Sigma sine nettsider, virker til og med autofokusen med begge telekonverterene. Så det blir nok denne, så får jeg heller se om 150 - 500mm objektivet blir aktuelt på et senere tidspunkt :grin:
Skrevet 30. august 2008 16 år Narh... ikke 70-400. Du kan ikke regne på den måde. Alle mm'erne vil blive ganget med det tal converteren har. Så en 70-200 bliver med en 1,4x til 98-280 mm og med 2x converter bliver det til 140-400 mm.
Skrevet 30. august 2008 16 år Forfatter Joa, det er sant. Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete der :grin: :blush: Det jeg mente var at den minste mulige brennvidden er 70 mm, mens den lengste, med 2x telekonverter, er 400 mm. Og alt midt i mellom
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.