Gunnar Seljeseth Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Jakob Arne Brønstad skal ha TWR trening i dag (Søndag) fra kl. 20 til kl. 22 norsk tid på Værnes (ENVA). Trafikk og ENVA_APP er ønskelig... Siter
Jakob Arne Brønstad Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Er han klar for noe vfr? var en del VFR paa den første treningen som jeg hadde, saa du maa bare komme:) Siter
Jack J Jackson Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Hei Så er det han Svensk/Norsk/Spanjolen igjen. Spørsmål. Jeg føler at jeg KANSKJE er klar for min FØRSTE VATSIM flight. Har trent en god del på ENTO-ENVA-ENTO med LearJet60 og har sån litt peiling på hva jeg driver med, trur jeg. Dette eventet er det noe som ville være ok for meg å begynne med? Jeg ønsker IKKE å ødelegge for noen så bare si i fra hvis jeg burte vente. Jack J Jackson Siter
Daniel Klepp Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Du må vertfall bare stikke innom når jeg sitter på tårn, er lite trafikk nå for tiden, og jeg vil gjerne hjelpe deg igang på vatsim Sitter som regel på værnes Det var en klok mann som sa en gang: "alle har vært kalv" Siter
Jakob Arne Brønstad Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Hei Så er det han Svensk/Norsk/Spanjolen igjen. hva du mener med det? er fullstending norsk jeg:P svarte på laptoppen som "å" tasten ikke fungerer på Siter
Jack J Jackson Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 OK Da prøver vi etter 8. Det kan ju kun gå til he...te!!! Jack J Jackson Siter
Jack J Jackson Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Jakob Arne Skjønner ikke helt hva du mener! Jeg er Svensker som har bodd i Norge og nå bor i Spania!!! Dette du siterer var kun et forsøk til å være morsom. Sorry hvis du missforstod, jeg var ikke ute etter noen. Jack J Jackson Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Skrevet 13. juli 2008 Da er vi i gang, kom og fly! Siter
Jakob Arne Brønstad Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 hehe:P var litt usikker hva du siktet til;) Men da er jeg online fram til 2200 norsk tid:) App. er gjertelig velkommen! Siter
Jack J Jackson Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Hei Så ble det akkurat den korte karrieren på VATSIM som jeg fryktet. Jeg kom i følge VATSIM ikke en gang opp i lufta fra ENTO. Syntes jeg ikke gjorde noe galt men.... Stillte inn alle tingen i planet med freq. 122.800 på COM1 og squeak. Prøvde å snakke og sende tekst om å få starte, men ikke noe svar. Endret freq. til 119.400 og gjentok men ikke noen reponse. VATSIM var startet, Chat igang, flp var insent og fanns på VATSIM (sjekket med ServInfo). Ok tenkte jeg (ja inn i mellom kan en Svensker prøve å gjøre det) kanskje må bare starte og så får jeg kontakt etter hvert når jeg kommer til ENVA. Etter 10 minutter sjekket jeg VATSIM igjen og da var jeg fortsatt på bakken og ved navnet mitt var en grønn pil med spissen opp. Startet det hele på nytt fra ENTO men fortsatt ingen forskjell. Og då skjønte jeg at m in karriere ble MEGET kort, ja den var faktisk slutt før den hadde begynt. Men da fikk proffene i hvert fall en god søndagslatter. Må nok bare holde meg til FSX uten obkobbling. Leit men sant. Jack J Jackson Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Du må da ikke gi opp så lett :crazy:, og ingen som ler. Vi har alle vært nybegynnere en gang. Skulle gjerne ha hjulpet deg online, men bruker fortsatt FS9 pga. dårlig PC, men om du er logget på VATSIM og bare sliter litt med prosedyrene kan vi ta en liten leksjon online en gang du har tid. Flyvingen får en helt annen dimensjon når du får til å fly på nettverket til VATSIM. For å få svar må det være en kontroller online i "ditt" område. Med bare fly online brukes unicom (122,800 MHz), og man sender bare "blindsendinger", dvs. man får ikke svar, bare sender ut informasjon hvor man er og hva man har til hensikt å gjøre. Uansett; lykke til på nettverket og ikke gi opp. At du har fått en grønn pil på Servinfo betyr bare at du har sendt en flightplan og er klar for takeoff. Når du får et fly foran navnet, har du tatt av fra bakken. Rød pil nedover betyr at du har landet. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 13. juli 2008 Forfatter Skrevet 13. juli 2008 ServInfo pleier å være noen minutter forsinket med tanke på trafikk, noen ganger enda mere. Ikke bruk ServInfo som sannhetsvitne på hvorvidt du har kommet deg til værs eller ikke.... Siter
Jack J Jackson Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Hei Takk for positiv tilbakemelding, men akkurat nå føler jeg me rimelig oppgitt. Det jeg lurer mest på er hvorfor min status på VATSIM ikke viste at jeg faktisk var oppe i lufta!!! Skjønner at det ikke blir svar når ENTO er ubemanna. Får se hvis jeg kan få meg til å lese gjennom ALLA brukerveiledningene igjen. Jeg har tid og mulighet når som helst, jeg bor jo i Spania og dette med mañana har jeg ikke noen problemer med å praktisere, når det gjelder jobben. Nej jeg driver eget foretak og det meste blir gjort via internet så jeg er i prinsipp foran PC:en hele dagene. Jack J Jackson Siter
Sindre Holberg Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Jeg fikk også mulighet til å være på bakken å høre på litt radiotrafikk på ENVA Kjekt å komme litt inn i det før første tur Siter
Jakob Arne Brønstad Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Takk til alle som kom i kveld:) var litt skeptisk til kvelden da det var 35 min uten noe trafikk, men det hopet seg opp etterhvert:) Siter
Magnus F. Meese Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Hei Jack Når du skriver noe på UNICOM får du ikke nødvendigvis svar, det eneste er at andre piloter kan fortelle deres intensjoner hvis de er på vei til/fra samme flyplass, og kanskje vil prøve å koordinere takeoff/landing med deg. Svar fra en atc får du først når du er i luftrommet til den atc'en og du har tunet frekvensen hans. ENVA TWR 119.400 kan ikke hjelpe deg når du er på Torp, langt mindre motta meldinger fra deg. Når du er på en ukontrollert flyplass tar du av/lander som du vil så lenge ikke annen trafikk er før deg, og setter for eksempel kurs mot trondheim. Når du kommer nært nok vil du få en melding fra tårnet (eller en annen kontroller) at du må kontakte han på en gitt frekvens. Da først er det noen som svarer deg. Når du starter opp på en flyplass med atc må du huske at du ikke har lov til å taxe eller ta av uten klarering fra atc. Og anngående måten du kryssjekket at du er på vatsim: Ikke bry deg med å følge flighten din der, de har ofte opptil flere minutters forsinkelse, og noen ganger kan de være ruskende gale. Så lenge din FSInn/Squawkbox forteller deg at du er tilkoblet, er du det. That's That. Så ikke gi opp selv om du ikke ser at du har tatt av på servinfo eller vroute eler hva du enn bruker, men fortsett flighten. Det at du ser deg selv som en pil på en flyplass betyr jo i allefall at du er tilkoblet, så da er det bare å fly i vei, du trenger overhodet ikke sitte å dobbeltsjekke med en VATSIM-monitor og i allefall ikke avbryte flighten på det grunnlag at den ikke viser at du har tatt av. ATC og andre fly har live update så de ser det du gjør når du gjør det, VATSIM-monitorer bruker mange minutter. Lykke til Siter
Jack J Jackson Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Hei og takke ALLE Jeg skjønner nok kanskje at jeg ikke gjorde så mye galt da allike vel. Burte altså ha fortsatt litt lengre enn til Hamar før jeg kuttet ut. Men..... er man feig så er man. Lurte på en ting. Du Magnus sier "ATC og andre fly har live update så de ser det du gjør når du gjør det". På hvilken måte har andre fly oppdatering? Det har jeg ikke fådt med meg? Ja, da er det vel på'n igjen. Kan vel ikke skuffe alle som har gitt meg så mye positiv tilbakemelding her. Akkurat som jeg sagt så mange ganger før. Dette forum er TOPPS och ALLE mennesker her er KJEMPETRIVELIGE, hva ville jeg ha gjort utenn dere? Et STORT fang med roser till ALLE!!!! Jack J Jackson Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Det er bare og kjøre på Jack. Her på vatsim,var vi alle rookies engang. Det viktigste,er at du kan flyet du flyr nogenlunde,enten du bruker fly med FMC,eller fsnavigator som hjelpemiddel. Husker jeg var nervøs hva jeg skulle si osv. Rota mye i starten her også,med flight plans osv. Men du får masse hjelp av flinke atc,og real life piloter her på vatsim. Lurer du på noe,spør på Svorsk?(Norsk,svensk) :grin: Lykke til. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Jo altså din FSInn/SquawkBox forteller jo VATSIM's servere din posisjon og hvordan du manøvrerer hele tiden, samtidig som serveren forteller deg hvor andre fly er. ATC har et radarbilde over hvordan alle fly innenfor hans område beveger seg. Eksempel: Jeg tar av på en rullebane i min fs, du står ved siden av og ser på, og atc overvåker med radaren sin. Du og ATC vil se takeoff samtidig som jeg gjør det på min data, kanskje med noen få sekunders forsinkelse. Servinfo eller noe annet overvåkningsprogram vil derimot få opptil flere minutters forsinkelse på din avgang, og kan av og til la være å opdpatere i det heletatt Siter
Jack J Jackson Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Hei Magnus Har jeg skjønt deg rett att ATC ser det på radaren MEN jeg som sitter i flyet kan se ut vinduet og se deg ved siden om? Mener jeg husker første gang på VATSIM uten ATC når min venn stridsflyeren fra Sverige (nå i Spania) møtte meg på Hagfors (Värmland)og vi "lekte" følge John (heter det slik på Norsk) og drev med litt med touch-and-go på flyplassen. For meg var det MEGET spennendes å se ham lande, taxe til siden av meg og så følge ham som en "sau". Håper at mine dumme spørsmål kan gi også andre litt veiledning. Jack Siter
Einar Kristiansen Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Med andre ord Jack, så samspiller FSInn/SquawkBox og ATC-programmene vi bruker perfekt..Servinfo bruker vi KUN for å sjekke hvor det er trafikk/ATC online. Du vil også se evt all trafikk som er online rundt deg på en radius av 40nm. ATC ser deg,men DU ser ikke oss :grin: Satt som ENGM_TWR da du var på tur nordover,la merke til at du plutselig stoppet opp noen ganger.Det er ikke lurt å pause fs hvis man eventuelt skal sjekke ting og tang på nettet. Anbefaler deg å huke bort PAUSE i settings på simulatoren. Siter
Jack J Jackson Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Tusen TAKK Einar!!! Nå skjønner jeg att det som maglet var at jeg IKKE lest brukerveiledningen nøye nok! Beklager til alle! Det er ikke helt enkelt å være nybegynner, men som sagt, på'n igjen. Jeg kommer tilbake, hvis det er greit. Jack J Jackson Siter
Magnus F. Meese Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Velkommen skal du være, og du har ingenting å beklage Alle her har vært ny en gang, og det er mange som har en god del heller uheldige episoder bak seg, men jeg kjenner ingen som har sluttet av den grund. Kom deg på vingene Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.