July 13, 200817 yr Da var det offisielt at verdens største militære airshow ikke vil bli avholdt i år. Gårsdagen ble avlyst pga. dårlig vær, og nå har det også blitt avklart at dagens show også vil bli avlyst. Nesten glad for at jeg måtte jobbe og ikke fikk muligheten til å dra i år, men utrolig synd for alle dem som tok turen, er vel blant annet et par herfra som la turen innom Fairford denne helga. Og jeg syns ganske synd på den stakkaren som skal si til de 100 000 besøkende som ikke har fått med seg at showet er avlyst at de ikke får komme inn... Fant dette bildet på UK Airshow Review-forumet, fra torsdagens "Park and view" (RIAT er åpen for publikum fra onsdag til mandag, med fullt display på lørdag og søndag), og jeg kan forstå at det ikke er noe særlig airshow-vær...
July 13, 200817 yr Damn, er jo skikkelig trasig for dem som faktisk har brukt masse penger og lagt ferien sin dit for å få med seg dette showet. Ikke minst har de gleda seg som unger til dette.. Er det noen herifra som er der?
July 14, 200817 yr Triste greier.... skal over til helga på Farnborough. Hadde mest lyst til RIAT men måte endre de planene pga ferieavvikling.... Kan jo si nå, at det var flaks :whistle:
July 14, 200817 yr Jadda I stedet ble det leiebil og Duxford-showet lørdag og Fleet Air Arm Museum i Yeovilton http://www.fleetairarm.com/ søndag. Vi vurderte å stikke innom Farnb. i tilfelle det skulle ankomme noen fly til Farnborough-uka. I fare for å havne i kø senere på dagen etter å ha lett lenge etter hvor man måtte stå hen fant vi ut det var best å stikke direkte Heathrow for å levere bilen. -Men vi så Red Arrows på vei fra Yeovilton til Heathrow, og Stonehenge både til og fra museumet Museumet i Yeovilton er i dette store hangarbygget Duxford anbefales! Her flys det som det ikke gjøres i Norge (fordi Luftfartstilsynet ikke vet at det går an?). Noen fly avslutter sitt display imens en annen gruppe gjør seg klar i nærheten. Samtidig tar neste gruppe fly av i formasjon for å gjøre seg klar når neste formasjon/display er i gang. Utrolig fin koordinasjon jeg aldri har sett i trauste Norge. -Og spitfires, mustanger, B-17, you name it - de var der i hopetall og ikke én eller to som vi er vant med i Norge. Til og med oppvinsning med Cub overgår de fleste eventer man ser på norske flystevner.
July 14, 200817 yr Mnahhh... http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=423113#Post423113
July 14, 200817 yr Author Duxford anbefales! Her flys det som det ikke gjøres i Norge (fordi Luftfartstilsynet ikke vet at det går an?). Noen fly avslutter sitt display imens en annen gruppe gjør seg klar i nærheten. Samtidig tar neste gruppe fly av i formasjon for å gjøre seg klar når neste formasjon/display er i gang. Utrolig fin koordinasjon jeg aldri har sett i trauste Norge. -Og spitfires' date=' mustanger, B-17, you name it - de var der i hopetall og ikke én eller to som vi er vant med i Norge. Til og med oppvinsning med Cub overgår de fleste eventer man ser på norske flystevner. [/quote']Tror litt av "problemet" med airshows i Norge er at det går altfor lang tid mellom hver gang og man glemmer de feilene man gjorde sist. Syns man burde bestemt seg for ett sted hvor man kunne arrangere et større airshow hvert eller annethvert år, og ikke hatt det på Sola et år, Rygge det neste og så Bodø året etter der. Da hadde man kanskje sluppet at det ble satt opp for få busser, for få toaletter, for få matboder, dødtid i programmet osv. Airshow-scenen i UK er, som du nevner, et veldig godt eksempel på hvordan det skal gjøres. De har holdt på i årevis og alt er et finsmurt maskineri. RIAT har, såvidt jeg forstår utifra din beskrivelse, det samme opplegget som Duxford. Mens et innslag flyr displayet sitt, taxer det neste til enden av rullebanen. Når innslaget som er i lufta er ferdig med sitt display lander han/hun og taxer ned hele rullebanen slik at innslaget etter kan ta av så fort som mulig.
July 14, 200817 yr Slik Andreas beskriver det er neste display forlengst i lufta når de som har display lander. Tror ikke det er tilsynet som har noe med om man gjør det på den måten. Kan da selv huske å ha sett samme variant ved oppvisninger i Norge. Skulle ikke forundre meg om grunnen er at man slik kan lage en lengre dag med oppvisninger selv om man ikke har like mye å vise fram som på et større show i utlandet.
July 14, 200817 yr Etter min mening er en hel dag med oppvisning FOR MYE. Man går i AirShow-Overload og blir ignorant og lar seg kun tiltrekke av de mest spektakulære oppvisningene. Kunne man i stedet holdt igjen stevnetrafikken i en halv dag slik at man kunne ta bilder på static i fred og ro (sett bort fra alle andre flyshowdeltakerne som alltid går i veien).
July 14, 200817 yr Author Det er vel blant annet derfor de fleste større airshows (med unntak av Norge) er åpne for publikum en dag eller to før det offisielle showet
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.