Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 12. juli 2008 Skrevet 12. juli 2008 Så skjedde det som vi ventet på desverre..Saudi Arabia anonserer "peakoil".. Les Saudi Peak . I norge kan vi fortsette å drømme om sol, synd og syden samt et uproblematisk liv. Trolig vil vi få tidenes oppvåkning, bensinprisene går lett til 20 kroner om mindre enn ett år. SAS og Norwegian eksisterer trolig ikke, og luftfarten generelt sliter med å holde seg i live. På tide å våkne opp godtfolk!! Det er nå det begynner! Peakoil er her! følg ojeprisen, se på alle unnskyldningene, denne gangen er det over og ut. Oljen er på 145$.. Jeg tipper 250$ før jul.. Så får dere kalle meg dommedagsprofet så mye dere vill Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Dette er det innlegget jeg aldri så, aldri tenkte på og vil for alltid benekte å ha sett! :blush: Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Tenkte jeg det ikke Det trengs en trønder når det drar seg til Jekker ølen for Ivar ! Forøvrig, så er "freedom of speach" satt i høysete i USA om dagen: http://www.businessweek.com/bwdaily/dnflash/content/jul2008/db2008079_865368_page_2.htm Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 O'Reilly er personifiseringen av hva som er galt med dagens USA Siter
Nicklas Winger Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Så skjedde det som vi ventet på desverre..Saudi Arabia anonserer "peakoil"..Les Saudi Peak . I norge kan vi fortsette å drømme om sol' date=' synd og syden samt et uproblematisk liv. Trolig vil vi få tidenes oppvåkning, bensinprisene går lett til 20 kroner om mindre enn ett år. SAS og Norwegian eksisterer trolig ikke, og luftfarten generelt sliter med å holde seg i live. På tide å våkne opp godtfolk!! Det er nå det begynner! Peakoil er her! følg ojeprisen, se på alle unnskyldningene, denne gangen er det over og ut. Oljen er på 145$.. Jeg tipper 250$ før jul.. Så får dere kalle meg dommedagsprofet så mye dere vill [/quote'] Vel... husk at flyselskaper også har hedget på oljepris nå da. Tviler nok på at de har gått dukken i løpet av 2009. Oljeprisen vil nok dale igjen den også med tiden, som alt annet. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Sier meg veldig enig med Niclas her, luftfarten kommer alltid til å eksistere. Ja, de har problemer nå,og det kan bli værre for dem. Men vent og se, både SAS og norwegian kommer til å klare seg Ellers er isåfall jeg og en del andre arbeidsledige Siter
Roy A. Helgesen Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Jeg er 99,9% sikker på at den gjennomsnitlige oljeprisen aldri vil falle ned på det nivået vi så, bare uker tilbake i tid. Den tid er dessverre forbi. Olje er dessverre i ferd med å bli en mangelvare... Når det gjelder flyselskapenes økonomi, vil det som vanlig gå ut over tredjeperson som deg og meg. Flyselskapene vil kunne beholde sine faste inntekter, men det vil bli dyrere å fly for "mannnen i gata". Siter
Nicklas Winger Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Jeg er 99' date='9% sikker på at den [i']gjennomsnitlige[/i] oljeprisen aldri vil falle ned på det nivået vi så, bare uker tilbake i tid. Den tid er dessverre forbi. Olje er dessverre i ferd med å bli en mangelvare... Når det gjelder flyselskapenes økonomi, vil det som vanlig gå ut over tredjeperson som deg og meg. Flyselskapene vil kunne beholde sine faste inntekter, men det vil bli dyrere å fly for "mannnen i gata". Hvordan kan du si det når de stadig finner nye, uoppdagede oljereserver? Mye av skylden for den høye oljeprisen er ikke mangel på olje, som sådan. Husk også at hver eneste ting f.eks en velkjent terrorist uttaler seg om påvirker prisen. Det samme gjelder utspill fra høyerestående personer i midtøsten blant annet. Bare for å ta et fiktivt eksempel: Dersom Osama Bin Laden hadde gått ut med at han ville kverke oljeplatformer i nordsjøen, eller oljeinstallasjoner i midtøsten, hva tror du da hadde skjedd med prisen? Pang, rett til værs. Men, nå skal jeg ikke henge meg for mye opp i det. Ser jo tross alt at du presiserer gjennomsnittlig Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Stadig nyoppdagede oljekilder ? Hvor er disse ? Du vet trolig ting resten av verden ikke aner noen ting om.. Følger man vitenskapelige data, så peaket funn av olje allerede tilbake på 1960 tallet.. Å si at man har funnet det største funnet på 30 år betyr med andre ord lite. Kashagan som sies å være vårt største funn på 30 år, er positivt sett 1/20 del av Gahwar. En liten brøkdel av Burgan som allerede er over toppen. Fakta viser at Kashagan kan unngå "peak oil" i 3 måneder. Artig posisjon vi er i egentlig. Vi produserer 2.2 Mbd, og bruker "kun" 200k.. Siter
Nicklas Winger Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Ok, var litt kjapp med å si at de finner stadig. Det jeg mente var at de leter stadig, på plasser de regner med det finnes oljeresver som enda har til gode å bli oppdaget. (Har lest dette en plass, og også hørt. Smart som jeg er, så tar jeg ikke referater i bakhodet, og kan desverre ikke underbygge dette) I tillegg blir man klokere på andre energikilder etterhvert som tiden går; noe jeg også tror kommer til å bidra positivt for flytrafikken sin del. En gang går kloden tom for olje, det er nok ikke til å unngå. Men, innen den tid, så drives motorene av noe helt annet. Det være seg vann, gass eller andre lignende metoder. Siter
Gjest Jon Ola Gisnås Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Det finnes ingen oljereserver som kan gjøre noe fra eller til! Norge produserer f.eks ca 2.2 av totalt 87 millioner fat olje. Om vi som endel av naturalistene foreslår, legger oss over og dør, vil det redsere klimagassutslippet med ca 2.5%. Helt meningsløst mao. Det store problemet som folk flest nekter å ta innover seg er produksjon av mat. Hvorfor tror du det er automatikk at det finnes mat på Kiwi, Rema, Europris, Coop etc. Når dette treffer oss med full styrke, vil ingen av disse ha noe mat og selge! Vi vil igjen se sult, og hungersnød er jeg redd. Men slapp av, det er jo bare å spise Vitaepro, så ordner alt seg Reklame etter reklame forteller hvor flott du kan bli.. dvs. KUNNE ha blitt. Jeg ønsker ikke dette, men realiteten sier at dette skjer. Når våkner resten av verden opp ? Siter
Nicklas Winger Skrevet 13. juli 2008 Skrevet 13. juli 2008 Hehe. Sant det du sier. Det er klart transportnæringen vil stoppe opp når de ikke har drivstoff. Og da kommer ikke maten langt Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.