Jan Henrik Dahl Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Helt enig i at bedre veistandard vil forhindre mange ulykker' date=' men å forbedre samtlige veier i Norge vil ikke kunne gå. Det er alt for omfattende, alt for dyrt og er ikke mulig å gjennomføre på rimelig tid med de ressursene byggbransjen i Norge har. Mvh Mathias [/quote'] Hvem sier at det ikke går an? Norge er tross alt et av verdens rikeste land og med tanke på all den avgiften vi betaler som f.eks: veiavgift, og de sinnsyke bil avgiftene, så skulle dette være 100% realistisk, det er iallefall ikke "alt for dyrt" kanskje ikke for de mest øde landeveiene, men for Europaveiene og Riksveiene burde dette vert mulig. Penger skal aldri stå i veien for sikkerhet. Jeg tror nok ikke det er for omfattende, faktisk tror jeg det ville skapt et meget godt arbeidsmarked. Og for enkelte må det nok svi for at de skal slutte å begå lovbrudd, men det er en svært subjektiv ting og må vurderes induviduelt, alle personer er unike og forskjellige, noen lærer av sine feil uten å bli tatt eller at det svitr mens andre trenger en leksjon, men å si at alle skal bli hardt straffet pga de aller verste syns jeg rett og slett ikke er riktig og rettferdig. Siter
Mathias Ganss Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Hvem sier at det ikke går an? Norge er tross alt et av verdens rikeste land og med tanke på all den avgiften vi betaler som f.eks: veiavgift, og de sinnsyke bil avgiftene, så skulle dette være 100% realistisk, det er iallefall ikke "alt for dyrt" kanskje ikke for de mest øde landeveiene, men for Europaveiene og Riksveiene burde dette vert mulig. Penger skal aldri stå i veien for sikkerhet. Problemet i Norge er ikke mangelen på jobber, det er mangel på arbeidskraft. Og dette er et reelt problem, for dersom det er mangel på arbeidskraft skrues prisene til værs. Det vil bli uhorvelig dyrt. Et alternativ vil være å engasjere utenlandske selskaper og således eksportere f.eks. prisnivå og inflasjon, men det er ikke uten problemer det heller. Forresten så sa jeg aldri at europaveiene ikke kan oppgraderes, jeg sa hele veinettet ikke kan oppgraderes. Og for enkelte må det nok svi for at de skal slutte å begå lovbrudd, men det er en svært subjektiv ting og må vurderes induviduelt, alle personer er unike og forskjellige, noen lærer av sine feil uten å bli tatt eller at det svitr mens andre trenger en leksjon, men å si at alle skal bli hardt straffet pga de aller verste syns jeg rett og slett ikke er riktig og rettferdig. Det er klart folk er forskjellige, men det må være likhet for loven. Det kan ikke være slik at man skal straffes forskjellig på mindre forseelser, slik som trafikkforseelser. Skal jeg slippe unna fordi jeg var ung og dum og trengte en lærepenge? Det er nettopp det som er urettferdighet. Mvh Mathias Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Det er klart folk er forskjellige' date=' men det må være likhet for loven. Det kan ikke være slik at man skal straffes forskjellig på mindre forseelser, slik som trafikkforseelser. Skal jeg slippe unna fordi jeg var ung og dum og trengte en lærepenge? Det er nettopp det som er urettferdighet. Mvh Mathias [/quote'] Akkurat det er jeg ikke enig i. Små forseelser skal på ingen måte straffes på samme måte som mere seriøse lovbrudd som f.eks: voldtekt og drap, det kaller jeg urettferdighet til de grader. Man skal selvfølgelig ikke slippe unna på grunn av at man er ung og dum, men man skal heller ikke straffes ihjel. Det må være en viss grense for de yngre som gjør feil enn de eldre som bør vite bedre. Det er en liten forskjell der. Men dette er selvfølgelig mine meninger, vi har alle våre forskjellige meninger om ting og hva vi oppfatter som rettferdig Som jeg sa tidligere i mitt innlegg så er det nettopp riks og europaveiene som bør oppgraderes. Selvfølgelig er det en utfordring, men det er på langt nær umulig. Gjøres jobbene attraktive nok vil det ikke bli problem med å få arbeidskraft. Siter
Mathias Ganss Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Akkurat det er jeg ikke enig i. Små forseelser skal på ingen måte straffes på samme måte som mere seriøse lovbrudd som f.eks: voldtekt og drap, det kaller jeg urettferdighet til de grader. Der tror jeg du misforstod meg. Jeg mente at man ikke skal straffe ulike individer forskjellig, altså at ulike individer ilegges forskjellig straff for samme forseelse. Jeg mente ikke at straffen for drap skal være det samme som straffen for å ikke stoppe ved stoppskilt. Gjøres jobbene attraktive nok vil det ikke bli problem med å få arbeidskraft. Jobbene i Norge er særdeles attraktive. Det ser du på mengden polakker, litauere og andre arbeidsinnvandrere. Men allerede nå er det mangel på arbeidskraft. Dette er ikke noe som enkelt lar seg fylle. Dersom det skulle komme enorme bestillinger fra staten vil dette gjøre arbeidskraftmangelen større. Nå sier jeg ikke at man skal la være å investere i vei pga arbeidskraftsmangel, men at det blir veldig dyrt. Du skrev tidligere at penger ikke skal stå i veien for sikkerhet. Det høres fint ut, og jeg er enig, men det er ikke særlig realistisk. Penger står i veien for sikkerhet. Mathias Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Ok Mathias, da misforsto jeg litt og jeg tror jeg sporet litt av det opprinnelige evnet, men jeg mener framdeles at yngre folk som er "ung og dum" ikke skal straffes på samme måte som eldre og mere erfarne mennesker som burde vite bedre, det var vel egentlig mitt poeng, men jeg innrømmer at det skled litt ut med å sammenligne en stopp-skilts forseelse med voldtekt og drap, det beklager jeg. Selv har jeg gjort mye dumme ting i min ungdom uten at jeg har litt tatt og straffet for det, men jeg har lært av det uansett men som jeg sa: det er forskjell på folk, enkelte fortsetter helt til de blir tatt, andre lærer. Du har rett i at jobbene i norge er serdeles attraktive, spesielt for folk fra de Baltiske landene og Polen, men for nordmenn må jobbene gjøres mere attraktive for at de skal være interessange. Personlig husker jeg da Ormen Lange prosjektet startet opp, folk sto i kø for å komme inn og jobbe på det prosjektet, nettop fordi det var en attraktiv arbeidsplass. Jeg ser ingen grunn til at det samme kan gjøres med veiene i Norge, selv om det vil bli et vesentlig større prosjekt enn Ormen. Er det noe Staten har nok av så er det nettopp penger og jeg mener det er serdeles realistisk med tanke på alle de vei og bil avgifter vi betaler til staten. Dessverre ser vi ikke at de pengene blir brukt der de skal brukes, nemmelig til veiene. men nå frykter jeg at vi kanskje begynner å spore av fra det originale temaet for denne tråden? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Jeg er en god kunde av UP, har Gold Bonus kort.....men kjører jeg noe saktere av den grunn? nope...men hadde det hvert bedre veier hadde vi hatt mindre ulykker, ingen tvil... hadde vi lagd forholdene til rette for de som ønsker og ta den litt ut i kontrolerte former, kansje vi hadde hatt mindre av det på veien...? Siter
Mathias Ganss Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Det blir fort en evig diskusjon hva vei- og bilavgift skal brukes på. Skal det uavkortet gå tilbake til bilistene i form av veier o.l.? Eller skal disse avgiftene også dekke samfunnets utgifter som bilistene står for, som f.eks. miljøskader, støyerstatning osv? Problemet med å rekruttere nordmenn til jobber er at det rett og slett ikke er nok av dem. Nå kjenner jeg ikke til arbeidskraftsituasjonen ved Ormen Lange, men nå er det som sagt mangel. De som trengs kan ikke uten videre rekrutteres. Poenget mitt, nok en gang, er ikke at man ikke skal investere i vei, men at man må tenke på eventuelle ringvirkninger av det hele. Dersom staten kjører et ekstremt ekspansivt statsbudsjett vil det føre til mye penger i omløp, økt inflasjon og dermed høyere rente. Det er noe å tenke på til valget i 2009. Er man misfornøyd med dagens rentenivå er det ett parti man bør styre unna, og det er ikke de rød-grønne eller Høyre. Mvh Mathias Siter
Mathias Ganss Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Jeg er en god kunde av UP' date=' har Gold Bonus kort.....men kjører jeg noe saktere av den grunn? nope...men hadde det hvert bedre veier hadde vi hatt mindre ulykker, ingen tvil... hadde vi lagd forholdene til rette for de som ønsker og ta den litt ut i kontrolerte former, kansje vi hadde hatt mindre av det på veien...? [/quote'] Beklager Geir, men da er det ikke UP eller staten som har et problem, men du. Rett og slett et holdnigsproblem, og det viser at straffen du får ikke svir nok. Bedre veier kan jeg ikke tenke meg at får deg til å kjøre saktere heller. Det kan allikevel bli endret på dette da det skal bli lettere å miste lappen ved gjentatte forseelser. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Jeg har ikke et eneste problem jeg.....kommer fortere fremm en deg, forurenser mindre en deg...og så fyller jeg jo opp felles kassa di...kan det bli bedre? Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Mathias: jeg er helt enig i at vi ikke skal begynne å diskutere hva pengene skal brukes til, det er en diskusjon som ikke leder noen vei for å si det mildt. Vi kan vel ganske enkelt og greit være enig i at vi har forskjellige meninger om dette evnet og lar det bli med det Jeg syns iallefall at det er hyggelig å diskutere diverse emner så lenge vi klarer å holde oss saklige og ikke sporer helt av :cool: Siter
Mathias Ganss Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Ja for det er klart at du kan aldri miste kontroll over bilen din. Siter
Thomas Eik Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Jeg er en god kunde av UP' date=' har Gold Bonus kort.....men kjører jeg noe saktere av den grunn? nope...men hadde det hvert bedre veier hadde vi hatt mindre ulykker, ingen tvil... hadde vi lagd forholdene til rette for de som ønsker og ta den litt ut i kontrolerte former, kansje vi hadde hatt mindre av det på veien...? [/quote'] Beklager Geir, men da er det ikke UP eller staten som har et problem, men du. Rett og slett et holdnigsproblem, og det viser at straffen du får ikke svir nok. Bedre veier kan jeg ikke tenke meg at får deg til å kjøre saktere heller. Det kan allikevel bli endret på dette da det skal bli lettere å miste lappen ved gjentatte forseelser. Helt enig der... Hvis det gjentar seg så ofte at du bryter reglene, så burde du miste lappen for alltid... Det er faktisk ganske uansvarlig å kjøre fort, med at du setter andres liv i fare.. Det er jo ikke vits å lage bedre veier, hvis man kompansere det med øke farten... Da er jo hele sikkerhetsmarginen borte med gode veier... Bare på Polen f.eks .. De har gode veier, men de kjører som noen svin og dreper selv på veiene og da er ikkke noe gale med veien, men sjåføren.. Det er ikke veien som dreper, men farten... Kjører man etter forholdene så er det enkelt grep for få ned ulykkene.. Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Vi har tidligere hatt høy arbeidsledighet i Norge, uten at det har blitt mer vei av den grunn. Enten husker du ikke langt nok tilbake eller så er du ikke i stand til å forstå. Norske myndigheter har ikke vei som satsningsområde. Basta. Loven straffer likt, enig med det. Jeg er heller ikke så glad i korrupsjon, så er jo noen fordeler - Men mitt poeng er at loven ikke fungerer ! Økte bøtesatser har ikke virket det fnugg, allikevel støtter noen videre økning. Da kommer det vesentlige spørsmålet - hvor går smertegrensen ?? Jeg antar at noen klarer å komme med ett gjennomtenkt svar her. Ellers Mathias. Du MÅ ikke like det, men folk driter til en viss grad i lovene. Det har (etter det jeg tror) med at loven virker dustete og byråkratisk. Klar en politimann og en dommer har høyere myndighet enn en lekperson, vi betaler da bare lønnen deres. Så jeg forstår folks tankegang. Drittsekker på topp i ett misslykket system burde ikke få lov til fortsette i samme tralten uten at folk viser sin missnøye. I Frankrike demonstrerer de, i Norge kjører de for fort ? Aldri si aldri. En klok mann fortalte meg en gang at Nordmenn kan virke fromme, men det finnes ikke ett mindre disiplinert folk når det kommer til lover. Tross alt er vi ett lite land og vi har kanskje mye av vår frihet nettopp der. Miniparadok etter min mening, men statistikken tilsier vel at politiet både har midler og tid til å luke ut fartsbøller ? - så hvorfor skjer det ingenting ? Jeg vil tro det burde oppta noen MER enn billistene:-) Godt spørsmål Michael. Jeg aner ikke hva som skal til for at folk endelig skal ta ansvar. Kanskje er det mangel på nok skole, eller kanskje for mye skole. Har du noe svar ? Min filosofi som skattebetaler i kongeriket Norge er at staten legger til rette for sine innbyggere. Sett i forhold til avgiftsbelastningen vi har generellt, men kanskje spesiellt for bil ville jeg lagt listen for tilrettelegging rimelig høy (da kun enkel sammenligning med andre land). Klarer ikke staten det så har di spillt falitt. Når folk gjør omtrent som de vil så kan det kanskje være ett signal om at lovene ikke sees på samme måte av vanlige folk i det daglige ? Er det vanskelig å forstå ? Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Det er jo ikke vits å lage bedre veier' date=' hvis man kompansere det med øke farten... Da er jo hele sikkerhetsmarginen borte med gode veier... Bare på Polen f.eks .. De har gode veier, men de kjører som noen svin og dreper selv på veiene og da er ikkke noe gale med veien, men sjåføren.. Det er ikke veien som dreper, men farten... Kjører man etter forholdene så er det enkelt grep for få ned ulykkene.. [/quote'] Etter å ha sett på din profil så la jeg merke til at du bor på Sunnmøre og jeg kan tenke meg at du har kjørt på de samme veiene jeg har i enkelte områder i fylket. Det er jo helt klart at noen veier må utbedres, enkelte strekninger på europaveiene her er jo knapt brede nok til at to biler kan møtes, helt klart bør folk kjøre etter forholdene, men på slike veier er det uansett fort gjort å få både større og mindre ulykker uansett. Derfor mener jeg at veistandarden i norge bør bli bedre med en skillevegg mellom kjøreretningene, noe som i det minste kan forhindre front mot front kollisjoner. At enkelte kommer til å kjøre for fort er uungåelig og du har nok rett i at det vil bli en del som vil øke hastigheten på veier med bedre kalitet, men uansett tror jeg nok at antall ulykker vil bli mindre med bedre veier. Det er faktisk forskjell på Polen og Norge på mange måter, både på godt og vondt og selv om de kjører i sinnsyke hastigheter og dreper seg i Polen, betyr ikke det at det samme vil skje i norge, iallefall ikke i en så stor grad. Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Quote Michael: Om du hevder at Norge har verdens dårligste veistandard kan ikke du ha sett mye av verden... Tja, har nå vært litt rundt om kring. Men kanskje du kunne oppdatere meg litt ? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Jeg er en god kunde av UP' date=' har Gold Bonus kort.....men kjører jeg noe saktere av den grunn? nope...men hadde det hvert bedre veier hadde vi hatt mindre ulykker, ingen tvil... hadde vi lagd forholdene til rette for de som ønsker og ta den litt ut i kontrolerte former, kansje vi hadde hatt mindre av det på veien...? [/quote'] Beklager Geir, men da er det ikke UP eller staten som har et problem, men du. Rett og slett et holdnigsproblem, og det viser at straffen du får ikke svir nok. Bedre veier kan jeg ikke tenke meg at får deg til å kjøre saktere heller. Det kan allikevel bli endret på dette da det skal bli lettere å miste lappen ved gjentatte forseelser. Helt enig der... Hvis det gjentar seg så ofte at du bryter reglene, så burde du miste lappen for alltid... Det er faktisk ganske uansvarlig å kjøre fort, med at du setter andres liv i fare.. Det er jo ikke vits å lage bedre veier, hvis man kompansere det med øke farten... Da er jo hele sikkerhetsmarginen borte med gode veier... Bare på Polen f.eks .. De har gode veier, men de kjører som noen svin og dreper selv på veiene og da er ikkke noe gale med veien, men sjåføren.. Det er ikke veien som dreper, men farten... Kjører man etter forholdene så er det enkelt grep for få ned ulykkene.. Setter andre i fare? hvilken planet er det du har detti ned i fra....du vet vell f....ikke noe om jeg gjør det eller ikke.....regner med at jeg har kjørt mere bil på 20 år en du kommer til og gjøre hele livet ditt....Jeg tar ansvar for det jeg gjør ved og betale fartsbot. og prikke systemet regulerer om du skal ha førekort eller ikke.....resten av perfeksjonistene her , gidder jeg ikke og kommentere en gang....den største ut av deg sjæl opplevelsen dere har er vell og ha sukker på honny korn.....men det er artig og se at det er mange som mangler noe vi kaller livs erfaring her.....teoretikere er det nokk av..... Siter
Mathias Ganss Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Vi har tidligere hatt høy arbeidsledighet i Norge, uten at det har blitt mer vei av den grunn. Enten husker du ikke langt nok tilbake eller så er du ikke i stand til å forstå. Jeg husker langt nok tilbake, og jeg kan forstå. Poenget mitt går nå ikke på hvorvidt vi tidligere har hatt fokus på vei eller ikke. Poenget er ringvirkningene av et ekspansivt budsjett. hvor går smertegrensen? Dette er et utrolig viktig spørsmål. Det urettferdige er at for noen er terskelen veldig høy, for andre veldig lav. Det vil med andre ord si at noen vil ha råd til å kjøre så fort de vil, uansett bøtesats, mens andre ikke kan det. Her er det virkelige problemet: Hvordan sette satsene slik at det svir for de fleste, men ikke ruinerer noen? Ellers Mathias. Du MÅ ikke like det, men folk driter til en viss grad i lovene. Det har (etter det jeg tror) med at loven virker dustete og byråkratisk. Nei, jeg liker det ikke. Jeg vet ikke hvem du mener med "folk". Er det flertallet? At loven virker byråkratisk kan jeg ikke skjønne. Et poeng med en rettstat er uansett at folk ikke skal "drite" i loven. Da rakner det hele. Drittsekker på topp i ett misslykket system burde ikke få lov til fortsette i samme tralten uten at folk viser sin missnøye. Mener du at det norske systemet er mislykket? Da ønsker jeg deg lykke til med å finne et mer vellykket et. I Frankrike demonstrerer de, i Norge kjører de for fort? Nei, en demonstrasjon er en koordinert aksjon. At enkeltindivider kjører for fort er noe helt annet. Demonstrasjoner har man i Norge også. Du husker kanskje ikke, men senest i våres var Youngstorget stappfullt. Sett i forhold til avgiftsbelastningen vi har generellt, men kanskje spesiellt for bil ville jeg lagt listen for tilrettelegging rimelig høy (da kun enkel sammenligning med andre land). Den totale skatte og avgiftsbelastningen er lavere i Norge enn i Sverige og Danmark (Merk at det er totalt skatt+avgifter). Når folk gjør omtrent som de vil så kan det kanskje være ett signal om at lovene ikke sees på samme måte av vanlige folk i det daglige? Ja det tror jeg det er, og det er jeg ikke uenig med deg i. Er det vanskelig å forstå? At jeg er uenig med deg betyr ikke at jeg er dum. Jeg klarer fint å forstå. Forstår du? resten av perfeksjonistene her , gidder jeg ikke og kommentere en gang....den største ut av deg sjæl opplevelsen dere har er vell og ha sukker på honny korn.....men det er artig og se at det er mange som mangler noe vi kaller livs erfaring her.....teoretikere er det nokk av..... Makan til ovenfra og ned-holdning. Bra du har så mye livserfaring og er perfekt i trafikken da. Yrkessjåfører dør i trafikken de og. Selv om du har kjørt bil aldri så lenge, garderer ikke det deg mot uhell. Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 men det er artig og se at det er mange som mangler noe vi kaller livs erfaring her.....teoretikere er det nokk av..... Akkurat der har du et godt poeng, selv om jeg mest sannsynlig faller i den gruppen du her beskriver med tanke på livs erfaring, så er livs erfaring og teori to helt forskjellige ting og ikke alltid gjenspeiler seg. Dersom alt skulle vert slik som det beskrives i teorien hadde vi levd i en perfekt og feilfri verden, men dessverre er det ikke sånn. Det at du kjører for fort i trafikken og er en storkunde av UP får være din sak, det skal ikke jeg kommentere noe mere om Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Mathias...du som kan og vet alt, burde vite at selv en yrkes sjafør kan være uerfaren.....og det er ingen ovenfra og ned holdning.....bare erfaringer....jeg har levd livet, du har lest deg til det....men om noen år er du der du også....det er slik livet er....forskjell på om du har kjørt rundt jordkloden eller om du har kunn har hvert på en handle tur på kiwi? enig? Siter
Mathias Ganss Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Mathias...du som kan og vet alt, burde vite at selv en yrkes sjafør kan være uerfaren.....og det er ingen ovenfra og ned holdning.....bare erfaringer....jeg har levd livet, du har lest deg til det....men om noen år er du der du også.... Jeg som vet alt? Tydeligvis du som vet alt. Hva vet du om meg? Hvilket grunnlag har du for å uttale deg? Ellers har du jo bragt mye fruktbart til diskusjonen... Siter
Thomas Eik Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Går vel an holde en litt mer seriøs tone vel?.. Du snakker som skulle ha vært udødelig.. Om hvem som kommer til kjøre mest eller minst er ikke så viktig(pss.jeg skal begynne trailer snart.hehe)..Det stemmer nok du har mer erfaring enn meg, men jeg har ikke som mål å bryte hver en trafikk reglen fordi jeg er så flink å kjøre bil! Erfaring er viktig, om du bruker den fornuftig ja..Fartsbøter betyr ingen ting når du samenligner med liv som kan gå tapt i en eventuell ulykke. Når jeg kjører bil så liker å safe og kjøre etter forholdene fordi du vet ikke hva de andre finner på. siden du ikke ville kommentere noe mer, så skriver jeg ikke noe mer heller her nå. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Synes du har veldig mye vettuge innlegg, har stor innsikt..og det er ikke negativt ment....du er en mann med mange meninger, og det er hvorfor jeg sier det jeg gjør....men jeg skriver kansje ikke så mye som du...men om du leser inlegget mitt så hopper du og dere over et viktig punkt,,,,og la ungdomm få prøve ut motorsport i kontrolerte former....men det er viktigere og være uenig en og se på årsaks forhold, ungdom og fart dreper mest..... Siter
Mathias Ganss Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 men det er viktigere og være uenig en og se på årsaks forhold, ungdom og fart dreper mest..... Hadde du kunnet noe om forskning og teori så hadde du visst at å se på årsakssammenhenger er det det dreier seg om. la ungdomm få prøve ut motorsport i kontrolerte former.... Dette er jeg ikke uenig i, og det kan sikkert slå ut positivt for noen. Men uansett så fritar det ikke noe fra et ansvar. At man ikke har mulighet til å kjøre som man vil på bane, gir ingen rett til å kjøre som man vil på veien. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Går vel an holde en litt mer seriøs tone vel?.. Du snakker som skulle ha vært udødelig.. Om hvem som kommer til kjøre mest eller minst er ikke så viktig(pss.jeg skal begynne trailer snart.hehe)..Det stemmer nok du har mer erfaring enn meg' date=' men jeg har ikke som mål å bryte hver en trafikk reglen fordi jeg er så flink å kjøre bil!Erfaring er viktig, om du bruker den fornuftig ja..Fartsbøter betyr ingen ting når du samenligner med liv som kan gå tapt i en eventuell ulykke. Når jeg kjører bil så liker å safe og kjøre etter forholdene fordi du vet ikke hva de andre finner på. siden du ikke ville kommentere noe mer, så skriver jeg ikke noe mer heller her nå. [/quote'] Så du mener at det ikke er forskjell i dømme kraft på hva som er trygt eller ikke basert på kjørelengde, dvs erfarings grunnlag? Og jeg er ikke udødelig, tvert om, med så mange km på veiene er jeg mere disponert for tullinger en andre.....men jeg kan fortelle deg at min erfaring med håndtering av bil, både i rally og ekstrem kjøring har reddet mitt og andres liv mang en gang...når det kommer en tulling i for stor fart, i feil kjøre bane.....da er det greit og vite hva en kontra er, og hvordan sette tiltak mot dette.....det kan du ikke lese deg til....det må du lære deg gjennom erfaringer....og det er ferdigheter og respekt for begrensninger som man kansje kunne ha lært seg i kontrolert former...??? Siter
Chris_Andre Martinussen Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Flott at du ser hva jeg mener Mathias. For min del har jeg mistet troen på alt av storting og departementer(Inkludert FRP). De er å regne som udugelige da de ikke gjør den jobben jeg mener de burde gjør (individuell mening). Historien om råtten frukt til folket gjelder til en viss grad i Norge og. Avgiftsnivået pr 2001 var opp til 75 prosent på vanlig husholdning med toppskattinnslag (da ca400 000). Jeg vet at Danmark har satt opp bilavgiftene noe vanvittig, svenskene sitter enda med sin næringslivsskatt (mer enn Norge der det er omvendt), men jeg er rimelig overbevist om at Norge enda er på topp som vi har vært de siste 30 årene. Men åpen for input her. Smertegrensen var nådd for lenge siden. Vel og merke har folk i dag bedre råd og mer penger til rådighet, men mye av dette er kreditt. De fleste familier i dag vil merke en bot på 7500 kr. Klag gjerne på pappa eller mamma, men slik er nå mennesket, impulsive. Fornuften forsvinner ofte av seg selv. Det ser vi ellers i samfunnet også. Det er egentlig for mye forlangt at mennesker skal ordne seg etter det myndighetene forlanger til enhver tid. Det tar lang lang tid å forandre ett kjøremønster (kultur). Jeg tipper også myndighetene har erfaringer med dette fra tidligere. Jeg tipper samtidig økte bøtesater er like interresant som inntjening i forhold til "sikkerhet". Det beste ville selvfølgelig vært begge deler. Men dette skjer ikke etter 6 mnd. Ei heller med ungdommen. Det hjelper ikke å belære de gjennom trafikkopplæring. En tur i trafikken så ser vi alle hva som foregår. Vi liker alle å ligge på hjul. Tilbake til råtten frukt. Det Norske systemet er langt fra perfekt. Det var kanskje på topp for 15-20 år siden. I dag ser vi ellers i verden at mange mennesker får mer igjen for pengene sine enn oss. De har de samme tilbudene, gjerne mer velfungerende og til en lavere pris. Nordmenn har priset seg selv ut. Vi har snart ikke råd til å drive sykehus i eget land. Noe må jo være galt når vi i realiteten ikke har frie midler til å bygge veier ? Er obligatorisk i andre land, selv om de har omtrent det samme velferdstilbudet som oss...... Eller litt ros til Geir. Ser også deler av en holding blant enkelte jeg ikke liker. Besserweisere, noen kanskje uten trafikkerfaring uttaler seg som om de kom fra komfirmasjonstimene. Antar majoriteten av disse holdningene finnes i departement og kanskje politi, uten at sistnevte kan anklages. De var tross alt mot økte bøtesatser. Tross alt jobber de i trafikken. Men noen er jo mer kristne enn paven. Ingen er så norske som norskamerikanerene....neida.. Igjen, mennesket er ikke perfekt og kommer heller aldri til å bli det. Trafikken er intet unntak. Folk med kjøreerfaring ser MYE galskap i trafikken og har lært hvordan å tilpasse seg. Det er nettopp her forskjellen mellom en god og dårlig sjåfør ligger. Men det kan også bety at 100 km/t blir nådd. Flyten kommer før alt. Tross alt en trafikkmaskin vi har, ikke en lærebok. Siter
Thomas Eik Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Mathias...du som kan og vet alt' date=' burde vite at selv en yrkes sjafør kan være uerfaren.....og det er ingen ovenfra og ned holdning.....bare erfaringer....jeg har levd livet, du har lest deg til det....men om noen år er du der du også....det er slik livet er....forskjell på om du har kjørt rundt jordkloden eller om du har kunn har hvert på en handle tur på kiwi? enig? [/quote'] Siden jeg er lastebilfrelst, så kan jeg svare på det spørsmålet.. Imøte ulykker mellom lastebil og personbiler, så er det 80-90% hvor det skyldes av personbilen. Tror ikke billistene vet hva driver med når de kjører tullinger i mellom vogntogene , bare for komme noen billengder frem i køen... Alle billister burde ha sett beinen sine i lastebil når de skal ta førerkortklasse B, så vil de kanskje få et annet syn på saken. De tror at lastebilene er som små biler som stopper på 1 2 3.. og ikke vet de hva dødsoner de har Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Mathias,,,i og med at du kan om forskning og årsak, hva er det som dreper mest? kan du fortelle meg det? Mobiltelefon, dvs fokus på annet en og kjøre? Fart og ungdom? eller slike svin som meg? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Mathias...du som kan og vet alt' date=' burde vite at selv en yrkes sjafør kan være uerfaren.....og det er ingen ovenfra og ned holdning.....bare erfaringer....jeg har levd livet, du har lest deg til det....men om noen år er du der du også....det er slik livet er....forskjell på om du har kjørt rundt jordkloden eller om du har kunn har hvert på en handle tur på kiwi? enig? [/quote'] Siden jeg er lastebilfrelst, så kan jeg svare på det spørsmålet.. Imøte ulykker mellom lastebil og personbiler, så er det 80-90% hvor det skyldes av personbilen. Tror ikke billistene vet hva driver med når de kjører tullinger i mellom vogntogene , bare for komme noen billengder frem i køen... Alle billister burde ha sett beinen sine i lastebil når de skal ta førerkortklasse B, så vil de kanskje få et annet syn på saken. De tror at lastebilene er som små biler som stopper på 1 2 3.. og ikke vet de hva dødsoner de har Den kan jeg stille meg 100% bak....helt rått og folk undervurderer sin egen akslerasjon og sitasjon.....galskap....men det finnes idioter bak 18 hjul også.....og de er yrkessjafører uten erfaring..... Siter
Jan Henrik Dahl Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Jeg har også hørt om yrkessjåfører som har et meget stort tidspress med å komme fram og av den grunn ikke alltid tar sin hviletid, noen løser visstnok sine problemer og frustrasjon med alkohol, men dette er igjen spekulasjoner som jeg har hørt og ikke nødvendigvis helt sant. Men tanken bak det er meget skremmende Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 14. juli 2008 Skrevet 14. juli 2008 Jan, det er så mange speeda sjafører på veiene at du tror det ikke....mest i fra polen og de andre landene.....kjøre langt......trøtt.....må rekke....lønna mi....amfetamin......kjøre lengre.....kjøre fort....... personlig er jeg redd når jeg skal kjøre lange strekker....og de blir det mange av for meg..... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.