Skrevet 9. juli 2008 16 år hei, ingen som hvet om en side hvor det står litt info om sjøfart ? altså størellser på motor,båt osv. jeg får høre så mye rart på vannet at jeg begynner og lure på hva jeg skal tro. fikk høre at man kunne kjøre båt opp til 7M som gjør mindre en 10 knop når man er under 16 år gammel. så for jeg høre at det er maks 14 fot og 10 HK, og at farten ikke har noe og si. så derfor lurer jeg (14 år) på om jeg har lov til og kjøre båt opp til 7M som går under 10 knop, eller om jeg kan kjøre båt opp til 14 fot med 10 HK. ?
Skrevet 9. juli 2008 16 år Det kan godt hende du finner no i Lov om Sjøfart ("Sjøfartsloven"): http://www.lovdata.no/all/hl-19940624-039.html
Skrevet 9. juli 2008 16 år Loven om sjøfart, som Andreas linkar til her er nok rette plass å leita. Elles så står det litt forenkla i bøkene for båtførarprøven. Edit: saksa ifrå NSSR sine sider. Regler for føring av båt Personer under 16 år kan føre båter med en største lengde på åtte meter (26,6 fot). Fremdriftsmiddelet kan yte maksimalt 10 hk. Fartøyet kan ikke ha en toppfart over 10 knop. Personer over 16 år kan føre båter med en største lengde på 15 meter, uten hensyn til fart og motorytelse. Båter over 15 meter og inntil 50 brutto registertonn må man ha fritidsskippersertifikat for å føre.
Skrevet 9. juli 2008 16 år takk så mye, yes det vill si at jeg kan bruke tre snekka vår som har en 8-10HK sabb disel. fordet at båten er 7 M altså 23 fot, og går en fot per meter båt som vill si at båten går i rundt 7 knop. da blir det snekke tur på meg.
Skrevet 9. juli 2008 16 år Jeg tror nok onkel politi har litt forståelse for dette, og at de har andre ting å bruke ressursene på enn å fakke en 15-åring i ei snekke For det meste fartssyndere, folk som kjører for nærme land, alkohol og vester tilgjengelig i båten de slår ned på.
Skrevet 9. juli 2008 16 år jaja fult klar over dette, men jeg ville være på den sikre siden. nei for min del er det bedre og tøffe rundt i snekka på 23 fot i stede for og kjøre fort i en 10 fots with jolle med 9.9 HK.
Skrevet 9. juli 2008 16 år Skulle vært saqmme regler for føring av båt som for bil/motorsykkel etc. At man har gjennomført opplæring og har fått et "sertifikat" for dette. Det er så mange idioter i båt som aldri skulle vært bak rattet i en båt, kun med som passasjer. Artig å se på "dresskledte" herrer i store dyre båter som tror de kan alt og som står fast på et skjær, går på feil side av en stake, har alt mulig av utstyr og duppeditter ombord men kan ike bruke noe av det, eller smeller inn i kaia når de skal legge til eller forlate denne. etc. Fornøyelig å se på, men en flause for den som fører båten som bare viser hvilken tosk vedkommende er.
Skrevet 9. juli 2008 16 år Lol' date=' maks 10 knop når man er under 16? [/quote'] Det er egentlig ikke så "lol" når du tenker over det. Ser nok av drittunger som farter rundt i små gummibåter med 9,9 på, og de har overhodet ikke kontroll. Ei heller har de noe perspektiv på hvilke skader f.eks en båtpropell kan skape. Skulle vært saqmme regler for føring av båt som for bil/motorsykkel etc. At man har gjennomført opplæring og har fått et "sertifikat" for dette. Båtførerprøven skal innføres som obligatorisk for alle om ikke så alt for lenge.
Skrevet 9. juli 2008 16 år Vær obs på at regelen er max 8 meter, og max 10hk og10 knop. Alle tre forutsetningene må altså være oppfylt. Og de 10 knopene er hvor fort båten er i stand til å gå, ikke den hastigheten den har i "gjerningsøyeblikket". Med andre ord, er båten i stand til å gjøre 11 knop med bare en person ombord, så nytter det ikke å hevde at den er fullastet og umulig kan gjøre mer enn 7 knop når du blir tatt. For det hender at folk blir tatt, boten er 1500 kroner - til foreldrene. Obligatorisk båtførerbevis er utsatt på ubestemt tid, tidligst 2009 er mitt tips. Mvh,
Skrevet 10. juli 2008 16 år ja, håper dette med båtfører bevis blir innført. angående snekka så er den 7 M lang altså 21 fot, den har en 8-10HK sabb disel. siden dette er en gammel tresnekke så er det et fortrengnings skrog, og med 8-10HK motor vill den ikke gjøre mer en 7-8 knop uansett.så farta tror jeg ikke blir noe problem, tror heller at han onkel politi trur jeg har stjelt båten. siden det ikke er så sansynelig at en 14 åring tøffer rundt i en snekke.
Skrevet 10. juli 2008 16 år Ja, obligatorisk båtførerbevis blir bra. Jeg har ikke tatt den selv, men så har jeg ikke bruk for det nå heller. Men ser mye rart hver gang jeg er på sjøen, så en ganske artig sak sist: En mann kom kjørende i høy fart i en liten båt - med alle fenderene hengende ute! Så treffer han en bølge, og et av fenderene spretter opp og treffer ham i ansiktet, så da kaster han den bare uti igjen!
Skrevet 10. juli 2008 16 år Ja' date=' obligatorisk båtførerbevis blir bra. Jeg har ikke tatt den selv, men så har jeg ikke bruk for det nå heller. Men ser mye rart hver gang jeg er på sjøen, så en ganske artig sak sist: En mann kom kjørende i høy fart i en liten båt - med alle fenderene hengende ute! Så treffer han en bølge, og et av fenderene spretter opp og treffer ham i ansiktet, så da kaster han den bare uti igjen! [/quote'] Hahaha! :grin: Klassisk. I hvertfall når han hiver fenderen ut igjen! Uff og uff.. alle med litt sjøvett vet at det å seile med fendere ute er omtrent det samme som å fly med flaps hele veien :grin:
Skrevet 10. juli 2008 16 år Båtførerprøven skal innføres som obligatorisk for alle om ikke så alt for lenge. Tenkte på en ting, slik det var når jeg tok båtførerrpøven, så er det jo slik at man får en teoretisk innføring i hvordan man skal "oppføre" seg på sjøen, og litt med kart, sjøveis-regler etc etc. men personlig syns jeg at det burde innføres en slag praktisk opplæring, det bli mer omfattende, men skal man lære og kjøre båt, bør man få en skikkelig opplæring. Det er helt klart at det er mange forsvarlige båtførere ute, men det også mange som gir bånn gass og driter i alle rundt seg. Båtfører prøven er noe alle klarer og ta, det er en simpel teori bit, og en helt grei eksamen som skal tas, men alikevel så har man da fått en god forståelse får hvordan noe fungerer, men en praktisk opplæring er også noe som bør bli med i båtførerprøven! Dette kan ha hørt veldig dumt ut, men skrev ned alt det som kom igjennom hodet her når jeg tenkte på saken;) ha en fortsatt fin sommer på sjøen eller i land! Mvh Lars Petter Hassel
Skrevet 10. juli 2008 16 år Jeg forstår absolutt problemstillingen din Lars. Selv har jeg også tatt et kurs i hvordan å beherske alt fra småbåter til de litt større. Navigering, motorbruk, legge til og fra kai o.l. Dette er noe alle og enhver som ferdes på sjøen egentlig burde ha både forståelse og praktisk trening i.
Skrevet 10. juli 2008 16 år Merkelig dette her med hva man prioriterer. Kjøpe båt til X-antall 100K eller millioner det er no problem, men å spandre noen 100-lapper på opplæring i å bruke båten, samt enkel navigasjonsopplæring og epplæring i enkelt sjømannsskap - det blir for dyrt. Blir det samme som å klage og syte over hvor dyr bensinen er, men å stikke inn å kjøpe en flaske kildevann til 30 - 40 kr L, det er OK. Eller han en fancy bil til X-antall 100K, det er også OK, men fortsatt er bensinen for dyr!!! Jaja vi mennesker er noen rare dyr!! Forstå det den som kan - jeg kan ikke!!!
Skrevet 10. juli 2008 16 år Er for min del motstander av hele opplæringen. Dette er ett resultat av båtfolk fra Østlandet og Sørlandet uten noen som helst erfaring fra sjø eller båtliv. Folk ellers rundt kysten er vokst opp i båt og kjenner havet mye bedre enn som så. Når det i tillegg er lagt opp til ett ganske banalt pensum med hovedvekt på informasjon istedenfor kunnskap blir det bare ett "spøtt" av penger til kursarrangørene. Jeg har vanskelig for å se hvor forbedringen skal komme. Fyllekjøring av båt er som med bil, folk kjenner risikoen uten at alle bryr seg om det. At folk sovner ved rattet er ikke noe en båtførerprøve forandrer, i likhet med kampanjene rettet mot billister. Badestrendene i Osloområdet burde kanskje vært avsperret med bøyer mer enn å "regulere" GH10`en med 9,9. Her tar staten igjen det kjente grepet med å legge alt ansvar over på føreren, selv om de kan redusere risikoen billig. Tyske jolleturister i liten kuling 20 nm vest av Egeerøya (Egersund) fortjener nesten sin skjebne, vi har ikke mulighet til å stille like krav til disse. Ergo sitter vi igjen med en ekstra kostnad uten noen signifikant forbedring, akkurat som alle "holdningsskapende (les: Ikke holdningsendrende, altså skapende(Messias tenking) kampanjer, misslykket til nå. Jeg foreslår heller ett generellt forbud mot å føre båt i mørket uten kurs(Navigasjonskurs). De fleste søndagsseilere er knapt utenfor moloen og havner derav ikke innenfor risikogruppen. Redningsaksjoner midtsommers bør være overkommelig, i dagslys. Ulykker skjer gjerne nattestid, gjerne i kombinasjon med alkohol. Jeg tror ett navigasjonskurs er ett mer fornuftig grep i det som tilsynelatende er ett relativt lite ulykkesutsatt samfunnsområde. Så får heller politiet få sine båter NÅR myndighetene virkelig VIL satse på dette området. Jeg tviler på det, vi får nok bare flere formaninger om å vise ansvar osv osv. Det har vi sett nok av, og ikke minst betalt nok for. Jeg tror ikke politiet heller ønsker unyttige kostnader da budsjettene ikke følges opp.
Skrevet 10. juli 2008 16 år At båtførarprøven ikkje vil endre noko, det er tull. Ein lærer mykje nyttig på båtførarprøven. Ein lærer navigasjon (forenkla vel å merke), ein lærer grunnleggande sjøvett, og ein lærer om utstyr, tauverk etc. Nei, båtførarprøven er ikkje eit sertifikat ein får for å føre båt. Det er ei opplæring. Sertifikat må du ha når du kjem opp i større typar båt som krev sertifikat. Då vert treninga og opplæringa litt meir grundig. Alle har gdot av denne opplæringa. Veit om mange "sjøullkar" på vestlandet som hadde hatt godt av kurset, pga måten dei fredast. Dei har alle kunnskapane dei treng for å ferdast trygt på sjøen, men ikkje kunnskapen for at ANDRE skal ferdast trygt på sjøen. Og då vert det liksom litt feil. Ja til obligatorisk opplæring i sjøvett og føring av båt. Og JA til praktisk trening på båtførarprøven!
Skrevet 10. juli 2008 16 år Chris Andre: Synes egentlig innlegget ditt var ganske tullete. Hva får deg til å tro at folket langs kysten litt lenger nord har mer erfaring i båt enn "Oslofolket"? Og sørlendingene? Så vidt jeg vet, så er det vel sjølivet sørlandskysten er kjent for... Oslofjorden strekker seg jo også heeeelt inn til sentrum, såvel som kysten gjør langs heeeeele sør- og vestlandet. Båtlivet her i Sør-Norge er meget aktivt det også. Mulig de der nord er mer ute i havgapet og fisker o.l, men vil påstå du får mer trening på trafikk og det å føre en båt i tettere trafikk med både, mellomstore og store skip. Det skjer ofte ulykker, ja, men de skjer ikke her ene og alene. Førerprøven forhindrer ingen i å sovne bak rattet heller. Det er det kun du alene som gjør. Og når det gjelder badeområdene, så er de aller, aller fleste merket med gule bøyer (hvor man da ikke har lov å ferdes innenfor. Med mindre man må for å komme til brygge o.l) Når det er sagt, så er jeg veldig enig med deg i navigasjonskurset! Det er noe alle burde ha. Småbåtførere tar ofte for gitt at større trafikk ser de, og kjører dermed på kryss og tvers som det passer. Det samme gjelder med kryssing og passering av båter som beveger seg langsommere. Sjøen er uheldigvis ikke en prioritering hos poltitiet grunnet økonomi. (Vel, det er vel heller bevilgningen av midler det er snakk om, og det står ikke så mye på politiet i seg selv.) Jeg vet at båten i Kristiansand blant annet ofte er ute av drift grunnet for høye kostnader. I indre oslofjord patruljerer ofte politiet i Follo / Drøbak / Frogn. De gjør jobben sin (kanskje også fordi det er en havneby) godt, og jeg ser de titt og ofte når jeg er ute Uansett; politiet trenger penger over hele fjøla. Både til lands og til vanns, såvel som i luften!
Skrevet 10. juli 2008 16 år Angåande det at det er mange galningar på sørlandet og austlandet.... TULL. Les på www.nssr.no eller for å enklare å sjå, klikk HER og HER og ikkje minst HER Angåande sikt ifrå større båtar, les denne saken HER. Fortalt av vedkommande som vart observert ifrå båten. Trur nok me er rimeleg likt porsjonert med ulukker til sjøs langs kysten vår.
Skrevet 11. juli 2008 16 år For all del. Mange vil nok sikkert lære en del av ett slikt kurs, tror nok til og med jeg ville vært av den typen. Men mange gjør ikke det, gjerne de som havner i kategorien "idioter". Det blir som med trafikkopplæring. Nå når trafikalt grunnkurs har revulosjonert treningen og forberedningen i Norge må vi vil nesten forvente en forbedring i ulykkesstatistikken. Jeg har mine tvil, slike tiltak har vært forsøkt før uten hell. Jeg frykter det samme her. Ett annet moment er at dette kun er den spede start. Innføringen av regler på sjøen har lenge vært urørt, det er slutt nå. Snart vil det bli regler på koseting som å sitte på fordekket osv osv, politiet må igjen til pers. Det er tross alt potensielle ulykker vi forsøker å forebygge imot. Jeg frykter friheten vi til nå har hatt til sjøs blir borte. Jeg skal være forsiktig med å henge ut Sørlendinger og Østlendinger da noen av Norges mest erfarne sjøfolk kommer derfra. Skagerak er heller ikke alltid snill og krever derfor sitt mannskap. De store seilemiljøene i Norge kommer ubetinget fra disse stedene (Seilere er som kjent gode sjøfolk).Men har inntrykk av at pressgruppene i dette tilfellet er lokalisert til det gode østland. Tettheten av fartøy er enorm i Oslofjorden kontra eksempelvis Stord der jeg holder til, på tross av at Hordaland har norges høyeste båttetthet pr innbygger. Sånt sett forstår jeg politiets frustrasjon når 70 knopere driver galmannskjøring mellom snekker og seilbåter. Men fartsregler til sjøs er så som så. Mener å huske at det var regler ute å gikk på hvilken fart vi kunne ha i forhold til avstand fra land. 5 knopsregelen har normalt vært normalt sjøvett, og ikke minst hensynt til fortøyde båter. I dag blir farten regulert av det minste skarveskjær. For din del Torstein (Når du er hjemme på ferie:-) betyr dette at alle holmer i Sunnhordalandsbassenget er potensielle badeplasser, selv som sjøen omtrent dekker de. Vi trenger ikke nødvendigvis bli bøtelagt, men vi blir kriminelle, noe jeg ser som unødvendig. Likhet for loven.
Skrevet 11. juli 2008 16 år Angåande det at det er mange galningar på sørlandet og austlandet.... TULL.Les på www.nssr.no eller for å enklare å sjå' date=' klikk HER og HER og ikkje minst HER Angåande sikt ifrå større båtar, les denne saken HER. Fortalt av vedkommande som vart observert ifrå båten. Trur nok me er rimeleg likt porsjonert med ulukker til sjøs langs kysten vår. Redningsselskapet er såvidt jeg vet beskyttet av Hans Majestet Kong Harald, med rette. Ingen setter disse så høyt som fiskeflåten. Alle kan miste en propell, alle kan gå på grunn. Er klar over at redningsselskapet ønsker seg mer opplæring, men er usikker på argumentasjonen. Fiskeflåten har stort sett sertifikatene i orden og vil nok ha lite utbytte av ett slikt kurs.
Skrevet 11. juli 2008 16 år Du påpeker noe viktig i innlegget ditt, og det er tettheten av båter Jeg tror det er den største faktoren til ulykker, sammen med flere lokale småskjær (Både i skjærgården langs sørlandskysten såvel som i indre oslofjord) og ofte en miks med alkohol på toppen av det hele. For ikke å glemme dette med navigering i mørket da. Grønne og røde staker har fargene sine for en grunn; ikke for at man skal kunne passere på en hvilken som helst side av de til enhver tid. Det er det mange småbåteiere som ikke tar hensyn til, og det er noe som fort kan ende i en ulykke. Ikke lenge siden en båt med ungdommer gikk på grunne i Drøbak utenfor Oscarsborg. Der de smalt på grunna er det faktisk slik at man MÅ passere mellom rød og grønn stake pga. gamle undervannshinder og et lite skjær som ligger der i forbindelse med krigen og festningen. Hensikten med dette var at båter skulle tvinges til å passere på en side av Oscarsborg slik at man kunne ha kontroll. Dersom man passerte på feil side gikk man på grunn. Ungdommene passerte utenfor bøyene og smalt forøvrig rett i skjæret (egentlig en mindre øy) Her er et bilde som illustrerer (sakset fra artikkelen om ulykken) "Passasje i Drøbak sjeteen" markerer plassen der de to stakene står med ikke allverdens mellomrom. Det er faktisk eneste sikre plassen å krysse sundet på akkurat her. Mellomrommet mellom stakene er vel kanskje på 50-60 meter. Fra punktet "Småskjær" og ned til Oscarsborg går det undervannshinder som tidligere forklart, og trafikken er ment å passere på den siden av Oscarsborg som vender vekk fra oss (Nærmest Vindfangerbukta og hallangspollen) Her er forøvrig link til artikkelen om ulykken. Glad jeg har den lokalkunnskapen jeg har på dette området, for ellers kan det fort gå galt. Vet om mange som har gått på smeller i området. Har selv hytte rett sør av Oscarsborg, så jeg farter i båt rundt i området stort sett hver dag når jeg er der
Skrevet 11. juli 2008 16 år Chris_Andre: Du har rett. Tettleiken mellom båtane er enorm i Oslofjorden. Og der har me mykje avgrunnen. Ja, alle kan vere uheldige, misste ein propell, gå på land, få teknisk svikt. MEN det me kan unngå, er folk som går på feil side av sjømerker, går med for høg fart i hamnebasseng, ikkje har fornuftig tryggleiksutstyr ombord, og som går ut i all slags vær. Ja, på Bømlo, som på Stord, så har me utallige holmar og skjær (Ikkje utan grunn at Bømlo vert kalla "Tusen øyar"). Og det er nok ikkje utan grunn at eg til no har unngått å vera innblanda i noko til sjøs. Eg har ført båt i snart 15 år, og har enno ikkje vore innblanda i noko. Eg har dog vore vitne til mykje galskap. Og enkelte ting skremer meg. 5 knop 50 meter ifrå land, var ein regel (mogleg den framleis gjeld). På Bømlo er det umogleg å halda denne regelen ettersom sunda våre i snitt er 15 meter breie. Men dersom ein nyttar litt sunn fornuft, som å sakke på når ein kjem til badeplassar eller stadar der ein kan tenkja seg at folk vil bade, så går det fint. Forresten, eg har hatt ein situasjon til sjøs. Eg var kaptein på ein rimeleg stor siglebåt (Sjå biletet). Me hadde så sterk motvind at når eg gjekk for full maskin forover, gjekk båten atterover. Årsaken til at eg hamna i denne situasjonen, var at eg feilberekna motorstyrken og vindfanget i båten. Men uansett kva folk påstår, det VIL hjelpa med lovpålagt kursing for å køyra båt i Noreg. Siglebåten "Utror". PS, fendrane heng ute ettersom det var her me la lettbåten for ombordstigning under fart.
Skrevet 11. juli 2008 16 år Det va nå ein fin båt Torstein !:-) Absolutt sjarmerande fartøy te sommarkos. Tippe disse båtane e både ondamotorisert og dårlig på kryss. Dårlig kombinasjon, men aldri værre enn å legga seg på været ei stond, eventuellt følga me visst det blir for gale. Men nok om det. E enig med deg at det i eksempelet Bømlo blir håplaust å håndheva sånne reglar. At folk broke fornuften e nok desverre for masse forlangt, men personlig e eg redd ett sertifikat ikkje e nok for disse. Som på veiene i Norge ser me masse galskap, men ingen e der te å luka di ut. Ressursbruken i samfunnet ellers teseie nok at me heller aldri komme te å dekka ett sånt behov. Så me e i praksis lika långt. Ser nå at politiet foreslår obligatorisk småbåtregister, nåke eg antar e mtp sertifisering av eigarane. Litt rar rekkefølge og foreslå detta nå når båtførarprøven har vært diskutert så lenge. Ein omvendt rekkefølge ville vært meir logisk. Først register, så sertifisering. Anyway. Intressant lesing Nicklas. Har aldri seilt i Oslofjorden selv, men kommer nok med tiden. Dere og sørlendingene er vel kanskje de eneste med klima som passer seilsporten. Her på vestlandet er det begrenset med trivelige dager i året. Høljeregn og kuling er ikke sommeridyll:-) I tilfellet Oscarsborg ser vi viktigheten av lokalkjennskap. Sjøvettsreglene sier også at vi skal forhøre oss med lokalkjente. Jeg tviler på at dette praktiseres like mye i dag som tidligere. Folk har nok dessverre mistet mesteparten av respekten for sjø og hav. Men sett i historisk perspektiv har de mest erfarne sjøfolk lært dette selv. Å sy puter under armene på ungdommer i dag er sikkert like effektivt som å si "fart dreper". Jeg har enda ikke sett en forbedring på tross av enkel fysikk og dødningsskaller. Når det i dette tilfellet er ett minimum at det finnes kart ombord for å kunne lese navigasjonsmerker burde kanskje kystverket gjort noe med det. Det finnes såvidt jeg husker merking som kan brukes i dette tilfellet, uten at jeg tar det helt igjen. Jeg mener ikke på noen som helst måte at opplæring er bortkastet. 70 prosent av de som deltar vil nok få med seg noe som kan komme til deres fordel en eller annen gang i livet. Men jeg er stygt redd for at det er di siste 10 - 30% vi leser om i media. Skal staten disse til livs (og virkelig VIL!) bør de kanskje gå enda hardere til verk. Det er f.eks ikke lov å kjøpe våpen eller ammunisjon i Norge uten både jegerprøve (med oppskyting for kulegevær) og jaktkort. Kanskje dette hadde vært ett effektivt tiltak. Nekt omsetning av båt uten de nødvendige papirer på sertifisering, både av båt og kaptein. Jeg er sikker på at de fleste av disse "jippoene" hadde vært eksludert rimelig kjapt. Kall det gjerne statsmakt, men som på veiene ser vi ikke noe resultat av kampanjer. Når dette har vært forsøkt om og om igjen i over 30 år uten resultat må det jo være lov å spør om ikke litt nytenking hadde gjort seg. Ingen leder i ett privat firma hadde sluppet unna med slike resultater, det bør gjelde for staten også.
Skrevet 11. juli 2008 16 år Ja er ei flott skute. Har sigla på Oslofjorden, og eg vart skremt. Men eg vart og skremt under innseglinga til Bergen. Og under innsegling til Trondheim. Nei det vil ikkje gi ein total stopp på det, men mykje avgalskapen me ser er pga uviten. Og dei som gjer det fordi dei ikkje forstår betre, DEI vert me kvitt ved å kursa dei på båtføring.
Skrevet 11. juli 2008 16 år Mange fine innlegg her , det jeg mener er att sjøfartsloven skulle vært litt lik vegtrafikk loven. Feks. Paragraf 3 i vegtrafikkloven sier : Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir forhindret eller forstyrret. Vegfarende (vannfarende) skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen(vannet) Ha en fortsatt fin helg. MVH Kai
Skrevet 11. juli 2008 16 år Eg vil få leggja til Kai (ehm.. leggja til kai ja ehm akkurat... ) at eg er absolutt enig. Men det eksisterar allereise ein slik lov. Ifølge loven om sjøfart, så skal kvar båtførar føra fartyget aktpågivane og varsamt for å ikkjevolde skade.
Skrevet 11. juli 2008 16 år Kai og Torstein, Sjøveisreglenes regel #2: (a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi. (b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare. Mvh, Kjell
Skrevet 11. juli 2008 16 år Mange fine innlegg her ' date=' det jeg mener er att sjøfartsloven skulle vært litt lik vegtrafikk loven. Feks. Paragraf 3 i vegtrafikkloven sier : Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir forhindret eller forstyrret. Vegfarende (vannfarende) skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen(vannet) Ha en fortsatt fin helg. MVH Kai [/quote'] Kunne ikke vært mer enig Kai! Det eneste problemet er at folk flest har bedre plass på sjøen (enn så lenge). "Veimerkingen" er der, men alikevel er plassen så mye bedre enn på en motorvei. (Tror i hvertfall Ola Nordmann) Ingen synlige sperrelinjer, autovern o.l gjør jo så klart at man kjører i stort sett den retningen man vil uten å tenke så mye mer over den saken. Når det gjelder dette med lokalkunnskap, så tror jeg dette, som med alt annet, er lurt å gjennomgå på forhånd. Det være seg om man skal på langtur, eller bare på en liten utflukt på noen timer. Jeg tror absolutt det er verdt bryet og tilegne seg kunnskap om diverse hinder, farer og staker. Spør noen lokale, sjekk et kart, hør med nærmeste marina e.l. Mulighetene er ganske mange; grip den. Jeg kan forøvrig absolutt anbefale deg en tur innover i Oslofjorden Det er en flott tur i fint vær. Mye fine småbyer å se langs kysten, gamle båter, store båter, rare båter (:grin:) og mye annet. Og hvorfor ikke ta turen innom Oscarsborg? Det er tross alt et viktig stykke historie, ettersom det var de som senket den tyske krysseren Blücher (Ligger på ca. 90m. dyp i dag, rett ved siden av Askholmene eller Kaholmene som det også heter). Sistnevnte holmer er faktisk i svømmeavstand fra hytta vår. Vi ligger akkurat paralelt med vraket til Blücher. (Bra fiske der ) Har historier i hytteboka (hytta sto allerede oppført da den sank, og vet vi har bilder av det et sted og) fra tyskere som svømte i land på stranden vår og det er ganske spennende lesning. Men, nå begynner jeg å bevege meg vel langt vekk fra sjømansskap her. (var vel egentlig ment som et lite tips til en tur innover Oslofjorden ) Synes denne debatten er et meget interessant tema, da galinger på sjøen har irritert meg lenge.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.