Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 hei, jeg har hatt et kompakt kamera i flere år nå, men jeg vurderer og kjøpe nytt. men da skal jeg ha speilrefleks, så jeg lurte på hva jeg bør satse på ? siden jeg er helt blank på området trenger jeg tips og triks. har sett litt på Canon EOS 450D ? til 6.000 på komplett. og så har jeg sett på Canon EOS 40D som koster dobbelt så mye. hva burde jeg satse på ? kamerat kommer til og bli brukt til hobby fotografering, og spotting. så har jeg også fått høre at jeg bør bruke mer penger på objektiv enn kamerahus. håper noen kan gi me noen ideer om hva jeg bør kjøpe. Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 Helt blank, gå for 450D. Enkelt og greit Det er det jeg ville ha gjort. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 Hvis du absolutt skal ha Canon, så er nok 450D valget for deg som nybegynner. De har alle funksjoner og "stash" du trenger, bruk heller pengene du "sparer" ved å kjøpe 450D til linser og tilbehør. Hadde jeg vært deg ville jeg heller kjøpt meg Canon 400D KIT for en ennå billigere penge, forskjellen mellom 400D og 450D har liten betydning for den gjennomsnittlige hobbyfotograf. Siter
Tommy Bernes Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 Heisann! Har selv gått rundt lenge med et kompaktkamera selv, som du sier, Kjøpte meg EOS 450D for en stund siden og har ingenting og utsette på det Det er veldig brukervennlig kamera og enkle menyer, dog man trenger litt øvelse for å mestre de forskjellige innstillingene riktigt Har bestilt nytt objektiv, et Canon EF-S 55-250 mm med bildestabilisator, den kostet bare 2.800kr på fotoknudsen sine nettsider.. Gleder Meg! Sats på 450D du Lykke til med valget! Mvh Tommy Nybegynner med speilrefleks :whistle: Siter
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 okæy, da tror jeg valget faller på canon EOS 450D. finnes det et bra nybegynner objektiv ? Siter
Tommy Bernes Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 Canon EF-S 18-55 mm med IS, grei til og begynne med, har den selv Siter
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 okay, hvor er de rimeligste stedene og handle dette ? Siter
Tommy Bernes Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 Tja, si det.. :confused: kjøpte mitt utstyr på Fotoknudsen i bergen.. - EOS 450D kit (kamera + 18-55 mm obj)6.699kr - UV filter (beskytter mot riper i objektivet og fjerner UV lys) 599 kr - og minnebrikke (Micro sd kort) til 299 kr pluss et nytt objektiv nå til 2.799 kr... Ellers har eg ikke sjekket så mye priser, men du kan jo ringe litt rundt til forskjellige butikker i nærområdet ditt og høre med dem ang. pris Siter
Nicklas Winger Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 Støtter helt klart opp om 450D til en nybegynner. Hoppe rett opp på 40D er vel kanskje litt voldsomt uten erfaring. Først lære seg å betjene kameraet skikkelig. Bare se på Ivar, han har fått det til! Når det gjelder optikk, så ville jeg tatt turen innom bruktmarkedet på foto.no. Der finner du mye billig og bra (ofte veldig lite brukt også!). Siter
Petter Tandberg Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 Anbefaler EOS 400D, billigere enn 450 og det er ikke store forskjellen (har jeg hørt). Jeg er hvertfall veldig fornøyd. Kit objektivet (18-55mm) er helt greit, men du bør gå tilinnkjøp av nytt. Kan anbefale Sigma 70-300mm, et billig og bra objektiv Siter
Fredrik Wold Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 Hei! Jeg har drevet aktiv "hobbyfotografering" i godt over halvannet år nå, og startet som blank nybegynner etter litt inspirasjon fra en kompis.. Ble rådet til å kjøre Canon enn Nikon, mye pga brukervennlighet for innstillinger.. Nå skal dette IKKE blir noen Canon er bedre enn Nikon tråd, alt etter hver sin smak sier jeg! Men jeg kjøpte 400D kit, kjøpt nytt objektiv (17-85 mm og kan anbefales på det sterkeste), stativ, fjernutløser mm... Og er MEGET fornøyd! Og blitz selvfølgelig Har masse masse gode (og dårlige) bilder på maskina, og noe liggende ute på nett.. Så sjekk http://www.flickr.com/photos/8672980@N04/ for å se mine bilder som er tatt med dette kameraet.. Det lite triksing i bildene, mest å rette opp horisonten når jeg har tatt håndholdt. Det er et par HDR bilder der, can u spot them Men alt i alt, er jeg kjempefornøyd med dette kameraet og kan gjerne anbefale det til alle som tenker å starte med det. Forskjellen mellom 450 og 400D er liten, mest er vel live-view for de som ønsker det og større skjerm. Siter
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 noen som har link til Eos 400D ? og 70-300 MM objektivet ? har lite erfaring med speilrefleks, men har tatt bilder i noen år med kompakt kamera. Siter
Petter Tandberg Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 EOS 400D: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=68980 Sigma 70-300mm: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=10941 Siter
Fredrik Wold Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 Sigma sin linse finner du HER og kameraet HER Selv anbefaler jeg 17-85mm objektivet som i min mening gir god fleksibilitet med god vidvinkel og grei tele Det finner du HER EDIT; Noen var hakket kjappere Siter
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 8. juli 2008 Skrevet 8. juli 2008 takker så mye. hvor kjøpte du utstyret ditt petter ? tror jeg satser på 70-300 MM objektivet, så for jeg heller kjøpe nytt i senere tid. er canon eos 400d og 70-300 MM objektivet du bruke på Gardermoen 2 juli petter ? Siter
Petter Tandberg Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 takker så mye. hvor kjøpte du utstyret ditt petter ? tror jeg satser på 70-300 MM objektivet' date=' så for jeg heller kjøpe nytt i senere tid. er canon eos 400d og 70-300 MM objektivet du bruke på Gardermoen 2 juli petter ? [/quote'] Riktig, vent litt til formiddagen i dag, så kan du se på noen biløder jeg tok på OSL i går med den. De tror jeg ble veldig bra. Jeg kjøpte mitt på fotovideo (over nett) som det er linket til Siter
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 okay, men nå tror jeg at jeg kjøper selve kamera huset på fotovideo.no siden linsa som følger med kitet på fotovideo så kjøper jeg bare kamerahuset. så kjøper jeg denne og et minnekort på komplett. jeg ble frarådet og kjøpe objektivet som du bruker petter. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 Tror jeg ville kjøpt kit løsningen til Canon 400D. 18-55mm er en alsidig linse som er greit å ha hvis du skal ta "vanlige" bilder. Du trenger jo ikke gå for IS linsen, men den vanlige EF-S 18-55mm som følger med kit'en er en god linse som er verd å ha! Siter
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 jeg for mye forskjellige tips her. så du annbefaler kitet ? sellom noen andre siert at linsa er elendig og ubrukelig. okay tror jeg går for kitet siden den ikke koster stort mer en bare kamerahust. Siter
Nicklas Winger Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 jeg for mye forskjellige tips her. så du annbefaler kitet ? sellom noen andre siert at linsa er elendig og ubrukelig. okay tror jeg går for kitet siden den ikke koster stort mer en bare kamerahust. Linsen er ikke verdens beste nei, MEN: Den holder mer enn nok for deg foreløpig. Vil tro at i 90% av tilfellene hvor folk sier "Skaff deg en bedre linse" så er det individer som har drevet med fotografering en stund, og ser forskjellen mtp. skarphet, hvor lyssterkt objektivet er, lyd(Kit objektivet på 350D var i hvertfall "bråkete" etter hva jeg husker) o.l. De resterende 10% tror jeg er personer som har hørt på de mer erfarne og følger strømmen. Konklusjon: Start med kit-objektivet. Du vil få massevis av gode bilder med dette, og det er et godt allround-objektiv Det sitter jo ikke på uten grunn Siter
Petter Tandberg Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 okay' date=' men nå tror jeg at jeg kjøper selve kamera huset på fotovideo.no siden linsa som følger med kitet på fotovideo så kjøper jeg bare kamerahuset. så kjøper jeg denne og et minnekort på komplett. jeg ble frarådet og kjøpe objektivet som du bruker petter. Du ble frarådet? Det er et kjempeobjektiv til nybegynnere og gir helt fine bilder. Er du vidrekommen og vil ha bilder med KJEMPEkvalitet bør du nok heller gå for et dyrere Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 jeg for mye forskjellige tips her. så du annbefaler kitet ? sellom noen andre siert at linsa er elendig og ubrukelig. okay tror jeg går for kitet siden den ikke koster stort mer en bare kamerahust. Linsen er ikke verdens beste nei' date=' MEN: Den holder mer enn nok for deg foreløpig. Vil tro at i 90% av tilfellene hvor folk sier "Skaff deg en bedre linse" så er det individer som har drevet med fotografering en stund, og ser forskjellen mtp. skarphet, hvor lyssterkt objektivet er, lyd(Kit objektivet på 350D var i hvertfall "bråkete" etter hva jeg husker) o.l. De resterende 10% tror jeg er personer som har hørt på de mer erfarne og følger strømmen. [/quote'] Hmm, da må det ha vært noe galt med objektivet ditt, min er ikke sånn. Siter
Nicklas Winger Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 Aleksander: Når man bruker linser med USM, så blir man fort bortskjemt :grin: Som jeg sa, det er noe som kommer med bruken og tiden Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 Jeg ville heller ha anbefalt deg å skaffe en normallinse, slik at du ikke bare hadde hatt en telelinse. Siter
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 hva er forskjellen på en telelinse og en normal linse ? Siter
Nicklas Winger Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 70-300 er en telelinse.. zoomlinse, alt etter hva man velger å kalle det. Vil tippe det Gert Andreas referer til som normallinse er en noe lavere brennvidde Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 70-300mm er en telelinse, normalobjektiv er f.eks 55mm. Kit linsen er et zoom normalobjektiv, altså 18-55mm. Mulig dette var litt krokete forklart, men hvis du går til www.fotovideo.no så ser du bilde etc. av de forskjellige kategoriene på listen til venstre. Selv har jeg som sagt kit objektivet til 400D, en perfekt linse for en nybegynner, blir flotte bilder og den er liten og lett. Den beste løsningen er nok å gå for kit objektivet, samt kjøpe en telezoom linse i tillegg, da har du så og si det du trenger av objektiver til å starte med. Siter
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 viss jeg kjøper Canon EOS 400D kit med 18-55 MM linse. og sigma 70-300 MM linse har jeg da alt jeg trenger i starten ? Siter
Petter Tandberg Skrevet 9. juli 2008 Skrevet 9. juli 2008 så viss jeg kjøper Canon EOS 400D kitet' date=' og sigma 70-300 MM objektivet har jeg alt jeg trenger til en god start ? [/quote'] JA Det er akkurat det jeg har gjort. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.