Skrevet 1. juli 2008 16 år Jeg snuser ennå på MacBook, men lurer denne gang på... De av dere som har MacBook; a) hvilken har dere, b) hva bruker dere den til og c) er den tilstrekkelig eller skulle du/dere ønsker at dere hadde en kvassere MacBook til ditt bruk? d) eventuelle kommentarer... På førehand takk!
Skrevet 1. juli 2008 16 år Jeg har iMac, men svarer alikevel. Jeg tror Macbook Pro er det som er best til ditt bruk, Andreas. Macbook Pro er: Kraftigere, mer solid, non-glossyskjerm.
Skrevet 1. juli 2008 16 år Jeg har 1. generasjon macbook pro. Har hatt den i 2 år. Jeg er veldig godt fornøyd med maskinen. Kjøpte den i forbindelse med et studie jeg begynte på, det har jeg for lengst hoppet av, men macbook proen er like god som da jeg skaffet meg den, uten om at batteriet er litt redusert og den har "flasset" litt ved tastaturet. Har oppgradert HDen til 320GB. Den har 2 GB RAM (det er max på 1. generasjon) og det fungerer helt supert. Jeg kjører ikke spesielt tunge operasjoner, annet enn å ha mange programmer oppe. Adobe lightroom (det går vel ikke for å være noe spesielt tungt..) og Photoshop CS3 går også helt uten problemer. Når jeg handlet fra infografikk(?) så hadde de kun glossy skjerm inne og jeg gikk for den, det er det eneste jeg angrer på. Hvis du kjøper macbook kan du ikke velge matt skjerm, det kan du med macbook pro. Håper det var et OK svar!
Skrevet 1. juli 2008 16 år Er det en grunn til at du vil ha mac? Noe spesielt du skal bruke de til? Selv har jeg testa MacBook i både stor og liten variant, men jeg ender tilbake på pc åkke som.. men det er vel mest fordi jeg ikke trenger Mac til de tingene jeg gjør med en laptop (surfe, skrive og se film/høre musikk)... Mac fristet litt fordi den var liten og nett, samtidig som den var stilig, men nå har det jo kommet en del gode tilbud på mini laptoper i størrelsen fra 7" til 10".. jeg snuser på MSI sin forøvrig til 3,5 lapper... vesentlig billigere enn Mac
Skrevet 1. juli 2008 16 år A) MacBook Pro B) Bruger den til surfing, Word og billedbehandling i Lightroom og PS. C) Kunne godt bruge en lidt kraftigere maskine, men jeg købte også den billigste Pro (basisversionen) D) Ingen virus, lydløs, bra skærm, hurtig opstart, smartere interface end Windows.
Skrevet 1. juli 2008 16 år Jeg har ingen, men tenker litt på det, om jeg en vakker dag har penger til det.. a) Jeg ville hatt en MacBook Air b) Den ville blitt brukt til e-post, surfing, administrative oppgaver (skrive faktura og regnskapsføring), og muligens bli med ut på location for å se fotos på større skjerm c) Den vil duge, og ut fra reviews og brukeromtaler vil den være noe treigere i Aperture naturligvis, men mtp. hva den skal brukes til - no problemo
Skrevet 1. juli 2008 16 år Hva med â installere OSX pâ en pc? Det funker jo faktisk! En rask google runde fikk noen resultater! Ligger ogsâ tutorials ute pâ youtube!
Skrevet 1. juli 2008 16 år Da blir hele poenget med OS X borte, Johan. Steve Jobs sa "Den som skal lage vellykket software, må lage sin egen hardware". Grunnen til at Mac-maskiner fungerer så bra er at operativsystemet støtter den hardwaren man får i Mac-maskinene, og den støtter den perfekt. Ikke slik som windowns som har halveis søttet for et par tusen hardware-komponenter.
Skrevet 1. juli 2008 16 år Finnes eksempler på det motsatte og, bla med lydprogramvaren ProTools fra Digidesign, og de påkrevde s v i n d y r e hardware-boksene fra samme fabrikat - som ikke har noe bedre specs enn tilsvarende langt billigere bokser fra andre produseter som fungerer mer feilfritt.
Skrevet 1. juli 2008 16 år Johan Luiggi: Lovlydige lisensfanatikere og anti-hack'n'crack som brukerne på dette forumet er, virker det for meg merkelig at du vil oppfordre til å bryte lover og regler og paragrafer i EULAen for OS X, som lar deg installere på en maskin av Apple fabrikat - installasjon på maskin utover dette (som forøvrig må tukles og jukses med for å få til å fungere) er fy-fy. Sikkert fint og flott for noen, men tips og vink på sånt vil jeg ikke gi, i alle fall.
Skrevet 2. juli 2008 16 år Forfatter Ja det er sikkert mange her som bryr seg om "pay" i payware. Når EXIF-informasjonen i bilder viser et digitalt speilreflekskamera av de billigste typene og samtidig bruk av Photoshop CS3 så lukter det svidde ugler i mosen! -Men så lenge man bryr seg om lov og rett ifm bruk av bildene man har tatt så bryr man seg sikkert om lov og rett ifm bruk av software også; så studentlisens er sikkert årasken... Takk for svar på spørsmålene til alle som har svart hittil! Har litt lyst på MacDuck Pro men vi får se
Skrevet 2. juli 2008 16 år Mac Pro hjemme, og kjøpte en brukt MacBook Pro (2. Gen) til madam'en... som jeg låner stadig vekk. Aperture går på begge, og kjører fint på og kjapt selv på MB Pro'en med tunge bildefiler (11-12mb Raw). MacBook Pro vs MacBook synes jeg er mer kosmetisk... bakgrunnsbelysning i tastaturet etc, men det er klart litt prosessorkraft hjelper litt det og. Men mer RAM utgjør langt større forskjell enn flere GHz i prosessoren... Ellers kan man ha nytte av at MB Pro støtter eksterne skjermer på opptil 30" (2560x1600). Eneste grunnen til at jeg kjøpte MB Pro var at jeg fikk den pent brukt av en kollega for pris tilsvarende en ny MB... Føler ikke at det mangler krefter i den... den blir dog veldig varm når den jobber heftig, og med et batteriliv i underkant av 2t30m, så bør man nok alltid ha med seg strømadapteren og plugge den i hver gang man har anledning til det. Dog har vel nyere maskiner bedre batterier. Hilsen T
Skrevet 2. juli 2008 16 år a) Nyeste generasjon, men billigste modell ($1099). b) Surfing, skolearbeid, nettbank, bilderedigering... ja, nesten alt utenom å spille. c) Den passer perfekt. Nydelig for øyet, stabil, rask oppstart, og veldig praktisk. Trenger ikke noe kvassere maskin til bruket mitt. d) MacBook er en hendig liten sak som jeg varmt kan anbefale til alt slags hverdagsbruk. Du vil bli overrasket over de mange praktiske løsningene som gjør arbeidsoppgaver mye lettere.
Skrevet 2. juli 2008 16 år OG så skal også lige nævnes, at Mac-fanatikere, der stadig gerne vil game lidt en gang imellem, kan installere Bootcamp, Parallels eller lignende, hvorefter det er muligt at oprette en partition til installation af Windows.
Skrevet 2. juli 2008 16 år a) Macbook Pro b) Jobb (Logic Studio - Studioprogram for opptak, komponering, mix og mastering) c) Bedre maskin skal du leite LENGE etter. Ser bra ut, jobber bra, lite støy, bruker liten tid på det meste. d) Ikke vurder lengre, bare kjøp. Du blir garantert fornøyd. Det er bare å tenke på hva du vil ha gjort, så gjør macen det - så enkelt føles det!
Skrevet 2. juli 2008 16 år Forfatter Finnes det noen tutorial/java-basert liksom-mac som gjør at du kan få forståelse for noe av logikken i OS'et? F.eks. har jo Garmin tutorial med simulert GPS for minst ett av de avanserte systemene slik at du kan lære deg systemet på forhånd...
Skrevet 2. juli 2008 16 år Tror ikke det, men OS X er utrolig lett å skjønne. Alt er veldig oversiktlig og logisk.
Skrevet 2. juli 2008 16 år Enig, jeg var også litt bekymret før jeg switchet, men ble overrasket da jeg så hvor "smud" alt var! Så og si alt var mer mer logisk og lettfattelig enn på Windows. Du trenger ikke vurdere lenger, bare kjøp! Mac er genialt! :grin:
Skrevet 2. juli 2008 16 år Du holder jo til i Trondheim ? Stikk på Solsiden, der finner du Eplehuset. Der kan du få sjansen til å prøve maskinene og digge litt før du eventuelt kjøper.
Skrevet 2. juli 2008 16 år Forfatter Gjorde Men jeg var innom Lefdal Hamar i dag (nyopprettet faktisk), og jeg tar nok turen flere ganger i løpet av sommerferien for å klå mer på MacBookene deres. Foreløpig tror jeg at jeg satser på MacBook Pro, og av praktiske hensyn 15". -Men jeg har ikke bestemt meg helt enda! Også er det så dyrt; an apple a day keeps the money away... F) Hvilke standarder støtter Mac som jeg er vant med fra PC? ... Kan jeg koble til hva som helst så lenge det er samme tilkoblingsstandard og det finnes drivere til mac? -Kan jeg bruke den samme eksterne USB harddisken som til PC?
Skrevet 2. juli 2008 16 år Du kan bruke det aller aller meste. Webcams er det dog dårlig med drivere til. Det finnes, men ikke helt optimalt. Men nå er det jo innebygd webcam i maskina, så det skulle ikke være noe problem. Eksterne disker er null problem, med mindre du bruker NTFS som filsystem. Dersom du skal veksle mellom PC og Mac må du bruke FAT32, som har sine begrensninger. Skal du kun bruke den på Macen vil jeg anbefale å formatere til Mac OS Journaled. Det finnes programmer som lar Macen både lese og skrive til NTFS (således også til Windows for å lese og skrive til Mac OS Journaled) - men disse er neimen ikke like lett å ha med å gjøre. Penger spart - bruk disken som den er eller formater til en av de to nevnte formatene som fungerer.
Skrevet 2. juli 2008 16 år En harddisk i NTFS er inget problem dersom man har Paragon installert på mac'en. Jeg har det. er INGEN problemer. Eneste du må gjøre er å installere paragon. Deretter er det bare å koble til disker, og de funker uten noe mer kluss
Skrevet 2. juli 2008 16 år a) MacBook (1.Gen!! - Mai 06 - 1.83GHz, men har 2 8 Core-MacPro tilgjengelig ) b) For det meste skole arbeid, mye photoshop, men og Final Cut Pro med full HD filer som den drar fint med 2GB RAM! c) Den fungerer FETT til det jeg trenger den til! Naar jeg til og med klarte aa redigere 1080i filer fra baade Panasonic HV500 og HVX200 i sommer ble jeg skikkelig overraska, og etter det har jeg ikke tenkt engang paa aa oppgradere. Det har jeg forresten ikke tenkt paa for heller, saa jeg tor paastaa at jeg aldri har vaert saa fornoyd med en maskin ever. d) Dere som driver aa skryter av hackintoshes.. Ti still og gaa aa gjem dere i ett morkt hjorne ett eller annet sted. Hackintoshene er ikke stabile nok til aa kunne stole 100% paa. Itillegg er det ett H*LVETE aa faa alt til aa funke med lyd, graffikk kort osv med mindre du har noyaktig samme HW som en ekte mac, og da kan du like saa godt kjope en iMac til 7000 eller en macbook til 8900 eller hvor mye naa det er. (Btw. Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har hatt installasjoner av OSX paa pcer flere ganger. Itillegg har lederen for video gruppa vaar bestemt seg for at det er saa mye billigere aa bygge "macene" selv, saa vi har og 2 hackintosher.. Hvis jeg paa dod og liv maa jobbe paa de, har jeg alltid minst 2 eller 3 kopier av alt jeg jobber med.. De har noyaktig samme HW som en iMac, slik at installasjon er ok, men krasjer baade tidt og ofte..) Beklager at det ble mye "aa" osv.. Har ikke norske bokstaver i kroatia. /Mathias EDIT: Event. kan du installere MacDrive paa Windows maskinen og formatere disken HFS+ saa kan du aapne den fint paa windows.
Skrevet 4. juli 2008 16 år Forfatter Da var bestilling i boks 4GB/2,6Ghz MB Pro, 15" av makelighetshensyn
Skrevet 5. juli 2008 16 år Har Macbook Pro 4 gig, 17" glossy skjerm. Ikke helt fornlyd. Må restarte minst en gang hver dag, og batterikapasiteten er ikke noe å skryte av. Sliter også med å kjøre for eksempel FS9 i boot camp og windows. Det skal visstnok være mulig å kjøre FSX så og si sømløst i Boot Camp på denne type Mac.
Skrevet 5. juli 2008 16 år Forfatter Er det merkbart forskjell i batteriets levetid med 2" mer skjerm på 17" enn på 15"?
Skrevet 6. juli 2008 16 år Har Macbook Pro 4 gig' date=' 17" glossy skjerm. Ikke helt fornlyd. Må restarte minst en gang hver dag, og batterikapasiteten er ikke noe å skryte av. Sliter også med å kjøre for eksempel FS9 i boot camp og windows. Det skal visstnok være mulig å kjøre FSX så og si sømløst i Boot Camp på denne type Mac. [/quote'] Da sitter du på en maskin med feil. Har ikke restarta maskinen min på uker.. Du skal ikke trenge å restarte så ofte. Batteri skal vare ihvertfall 3 til 4 timer på en 15". 17" vet jeg ikke. Mathias
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.