Ola Haldor Voll Skrevet 30. juni 2008 Skrevet 30. juni 2008 I helga ble jeg helt spontant dratt med av vei venninne til ei seter som visstnok skulle være i Oppdal. Jeg takka fint ja, pakket med en gang og dro av gårde. Med tog dagen derpå til Oppdal, fikk vi skyss av noen som skulle opp i samme retning et godt stykke, og ble fortalt at "fra Oppdal sentrum til parkeringsplassen dere skal gå fra tar det ca en time å kjøre". Greitnok tenkte jeg. Og da vi kom frem ble vi henvist til "Nå må dere gå innover den stien der, så kommer dere på en gammel traktorvei, så tar det rundt halvannen time å gå". Første tanke som slo meg var "HYL!! :crazy: " Men du verden for en tur... Fra typisk norsk opp-og-ned med bakker og bekker og stein og sauedrit over alt, kom vi smått om sen til bunnen av dalen, og vi følte plutselig at "Nå er vi som Lars Monsen i Canada!" :grin: Vannet var grønt, krystallklart, friskt og iskaldt, og landskapet var forfriskende flott. Timene gikk, vi møtte mange flokker med sau, og plutselig var vi der. Utslitte, og glade for å se folk og bebygning, godt over en time over "normal tid". :whistle: Førsteinntrykket var ikke så spesielt inspirerende, men etterhvert som tre-fire hoder med kropp poppet ut fra ildhuset, ble det med en gang satt en standard for hvor koslig resten av oppholdet skulle bli. Straks ble vi satt i arbeid - dette var ikke noe fristed! I en time eller to, stod vi å pusset brunost. Fantastisk gøy og ikke spesielt krevende, og vi følte oss snart veldig drevne som "ostepussere". :grin: Disse brunostene er kokt på melka som er melket og separert på setra, og skal legges for salg, både fra setra, og på lokale butikker i sivilisasjonen på Oppdal, Dombås, Lesja, og i salgsmesser. Artig å tenke på at vi har bidratt. Etter en fortreffelig middag lagd på "vi tar det vi har" dukket det opp ei til som skal være der nå et par ukers tid i sommer å drive setra, og vi fant fort ut at "nå tar vi en tur oppover fjellet og ser hvor langt vi kommer". Målet var toppen, men terrenget var ulent, så vi måtte nøye oss med denne utsikten fra steinura vi endte opp i. Nedfarten tok vi noe nærmere bekken som rant ned fjellsida. Kvelden bød på både mat, sang og gitarspill, historier og skrøner, før vi (jeg hørte ingenting, men...) ble vekt like før sju for å melke kyrne og separere melka. Aldri har melk sett SÅ fristende ut.. :whistle: Disse to dagene har gjort sommeren SVÆRT minnerik! Anbefaler de av dere som kan, til å ta turen. Vel bekomme. Gammelsetra i Grøvudalen på kartet Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 30. juni 2008 Skrevet 30. juni 2008 Jøss, dette må være det mest kulturelle innslaget jeg har sett her på forumet! Utrolig artig å se, og ikke minst så må jeg si du har fått dokumentert turen bra med bildene du tok. Likte spessielt godt oversiktsbildet av sætra! Spreke damer som liker en fjelltur får man ikke nok av, var selv på "topp befaring" i går, men skyene og regnværet satte en stopper for bildetakingen. Har du brukt filter på bildet av fossen? Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Skrevet 30. juni 2008 Takk takk Har ikke brukt noen filtre, med unntak av (obligatorisk?..) UV-filter som beskyttelse for objektivet selv. Siter
Audun Braastad Skrevet 30. juni 2008 Skrevet 30. juni 2008 Kjempefint og interessant eventyr du har opplevd Og flotte bilder! Siter
Petter Tandberg Skrevet 1. juli 2008 Skrevet 1. juli 2008 Fine bilder! Men hva er "Inside the Box"? Siter
Audun Braastad Skrevet 1. juli 2008 Skrevet 1. juli 2008 Det er firmaet til Ola Haldor Sjekk nettsiden hans - insidethebox.no Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.