Lars B. Frostad Skrevet 29. juni 2008 Skrevet 29. juni 2008 (bildetekst står evt. under bildene) Så var turen kommet for en ny tur med DFDS Seaways, og flotte "M/S Crown of Scandinavia". Forrige tur var med "Commodore: Suite" forut på Dekk:9, men denne turen er med nest-beste lugartype (som nok er min favoritt) nemlig "Commodore: Balcony" på Dekk:11. I tillegg fikk jeg også reservert den største typen av de tre ulike Balcony-størrelsene. Alle "Commodore: Balcony" befinner seg på Dekk:11, som er det høyeste dekket ombord - hvor det finnes lugarer. Balcony-lugarene er i direkte tilknytning til den flotte "Commodore: Loungen"-ombord, hvor alle passasjerer som reiser med enten: Commodore:De-luxe, Commodore: Balcony, og selvsagt Commodore: Suite har tilgang. Gjester som reiser med de "ordinære "Commodore"-lugarene, har dog ikke tilgang dit. Her er en oversikt over "Commodore: Balcony"-lugarene på Dekk:11, min favorittlugar her er nr. 1121 - som jeg har hatt flere ganger. Det finnes totalt 22 lugarer av "Commodore: Balcony"-typen, av disse er: 4 stk. av den "minste" på 22 kvm (Lugarnr: 1100, 1101, 1112, 1113) 10 stk. av "normal" størrelsen på 25 kvm (Lugarnr: fra: 1102 til 1111) 8 stk. av den "største" på hele 27 kvm (Lugarnr: fra: 1114 til 1121) felles for de alle, er selvsagt at uansett størrelse har de en flott privat balkong - i tillegg til stor og luksuriøs lugar. Alle lugarene har fri minibar/ kjøleskap (med bl.a. øl og brus), tv/radio, telefon, fruktfat, dobbeltseng, sittegruppe m/ sofa, skrivebord, lugarservice, samt deilig Commodore: Frokost inkl. begge veier. Denne inntas enten i en av a-la-carte restaurantene ombord, eller kan serveres på lugaren! Ved avgang både fra Oslo og København, får man i tillegg gavekort som er inkludert i lugarprisen - som kan benyttes i "Red & White Wine bar" hvor man får servert Cava/champagne/ rød- eller hvit eller tilsvarende. Man kan også få servert lettere matretter, samt desserter og gourmet kaffe. Inngangen til Balcony-avdelingen/Commodore-loungen kreves selvsagt nøkkelkort, så lenge du bor i en Commodore: De-luxe / Balcony / Suite-lugar har man tilgang til denne på Dekk:11. Var kommet opp noen nye info-ark ved begge avganger, både på engelsk, kinesisk og japansk - at det KUN er tilgang for "Commdore Passasjerer", samt at det ikke er tillatt å ta med "utenforstående" inn i Commodore-loungen osv. Velkommen inn til største Commodore: Balcony ombord, på 27 kvm - lugarnr: 1121 Ikke mindre enn syv store panorama-vinduer, skulle sørge for at utsikten er bra - ingen annen lugar ombord har såpass mye vinduer. To stoler er det også plass til ute på balkongen, herlig med muligheten for å trekke inn frisk sjøluft fra lugaren. Badet har bl.a. dusjkabinett. Sparer man opp voucherene man får til tilbaketuren, slik at man har totalt fire stk. (totalt DKK:200.-) kan man fint få seg en matbit eller dessert, samt gourmet-kaffe eller vin osv. på "Red & White" wine bar. Her ser man Commodore: Balcony lugaren vi hadde, det er den helt til venstre - samt de tilhørende vinduene på siden v/ stolpene. Commodore: Loungen står til fri disposisjon, og er virkelig et stort pluss - å ha rett utenfor lugardøren! Her finner man en stort utvalg av drikkevarer, bl.a. brus, vann med/uten kullsyre, øl, kaffe/te, cappucino/caffe latte/espresso/osv osv., samt snacks, kaker/kjeks, frukt. Ved avgang serveres det i tillegg ferske wienerbrød, større utvalg med frukt/grønt samt dipp, rød- og hvitvin m.m. I tillegg har man fri tilgang til stor LCD-tv, en rekke ulike dagsferske aviser samt ukeblader, det er også to pc'er i loungen tilkoplet internett til fri disposisjon. Via to utganger fra Commodore: Loungen, kan man også bevege seg direkte ut på akterdekket (Dekk:11) - for å komme inn igjen bruker man nøkkelkortet sitt. Var svært mange passasjerer som "rev og slet" i denne døren, etter vi hadde gått enten inn eller ut herfra. Og du tror kanskje vi slapp dem inn? vel, guess again - sier jeg da.. :cool: Soldekket på Dekk: 12 rett over Commodore: Balcony-lugarene, er heldigvis avstengt i dette tidsrommet - er jo alltid noen som skyver solstoler eller løper som ville.. Så til noen bilder fra fellesområder ombord: Columbus Club på Dekk: 8. Guest Service Center, inngang til Sea Shop (Taxfree), samt Sea Fashion (klesbutikken) finnes på Dekk: 7. Fortsatt på Dekk:7 men i motsatt retning, Baresso på høyre side og arkaden framover mot Kidz Club samt Guest Service Center. Inngang til "Red & White Wine bar" samt Blue Riband (a-la-carte) restauranten på Dekk: 8. Arkaden på Dekk:8, med Navigators bar til venstre og Marco Polo (tema-restaurant) samt Explorer (a-la-carte) restauranten litt lenger fremme. Helt forut på Dekk:8 er den store buffet-restauranten: 7Seas, som virkelig har kommet seg etter oppussingen/faceliften som den fikk. Moderne og langt mer innbydende enn mange andre buffet-restauranter, samt meget flott utsikt forut. Hall A - på Dekk:8 (Buffet-rest.: 7Seas til høyre) Så til noen eksteriøre bilder: Kuppelen som er over Commodore: Loungen. De siste fire bildene er av skipsfoto jeg tok på turen: Imponerende "M/S Queen Victoria" fra Cunard i København. Skipet ble levert nytt fra verftet i 2007, første ordinære cruise var i Desember: 2007. Kapasitet til 2014 passasjerer. Også Celebrity Cruises med sin "GTS Celebrity Constellation" var i København samme dag. Skipet ble levert nytt til rederiet i 2002, og har kapasitet til 2038 passasjerer. Stena Line med: "M/S Stena Saga" Info: Commodore: Balcony-lugarene er nest beste lugarkategori ombord på "M/S Crown of Scandinavia", prisene ligger fra Kr: 3,636.- for to personer - til Kr: 5,400.- avhengig av avreisedag/ledig kapasitet/osv. Merk at det er flytende priser, så dette justeres etter antall ledige lugarer - i høysesongen må man være tidlig ute dersom man skal ha laveste pris. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentar eller spørsmål dersom ønskelig. Siter
Daniel Larsen Skrevet 29. juni 2008 Skrevet 29. juni 2008 Fine bilder av et flott skip Jeg leser alltid de forskjellige postene dine, så å lage poster som dette må du bare fortsette med. Interessant er det. Siter
A L Skrevet 29. juni 2008 Skrevet 29. juni 2008 Dette MÅ da ha vært en fin tur men var det mye bølger og ble du sjøsyk? har hatt erfaring med det fra tidligere hehe Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 29. juni 2008 Skrevet 29. juni 2008 Utrolig flott skip, virkelig! Si meg, Stena Saga må vel begynne å bli noen år nå? Siter
Lars B. Frostad Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Skrevet 30. juni 2008 Takker for tilbakemeldinger, hyggelig å se at bildene falt i smak! Alexander: nei det var svært rolig sjø, på turen nedover var det 3-8 m/s i både Skagerrak og Kattegat. På turen oppover var det 7-12 m/s, men ble aldri så mye (desverre). Har tidl. jobbet på skip, så jeg blir ikke spesiellt lett sjøsyk - skulle gjerne hatt betydelig mer sjø på denne turen.. Ivar: jo da, "gode gamle" Stena Saga begynner å dra på årene - men har jo fått betydelig oppgraderinger og facelift i de senere år. Så interiørmessig er hun faktisk ganske imponerende, spesiellt i fellesområder osv. Hun ble levert nytt fra verftet helt tilbake i 1981, så hun runder 30 år i 2010! Her er noen bilder: http://www.stenaline.no/ferge/vare-skip/stena-saga/resturant-og-bar/ og http://www.stenaline.no/ferge/vare-skip/stena-saga/lugarer/ Ja turen med DFDS og flotte "M/S Crown of Scandinavia" er alltid en fornøyelse, og jeg anbefaler helt klart å velge de flotte "Commodore: Balcony" på Dekk:11. Men også "M/S Pearl of Scandinavia" er meget fin, her er min personlige anbefaling de flotte "Commodore: De-luxe" på Dekk:6 med full utsikt og meget fint bad! Siter
Paul Thomas Kvam Skrevet 30. juni 2008 Skrevet 30. juni 2008 Jeg er imponert over disse flotte og inholdsrike maritime postene til Lars med masser av tekst og bilder som beskriver disse passasjerskipene på en ypperlig måte. Masser av arbeid han legger ned her i disse suverene postene som jeg leser med stor interesse og glede. Mange takk til Lars. Siter
Fredrik Wold Skrevet 30. juni 2008 Skrevet 30. juni 2008 Så ut som en snasen båt det der.. Kurant lugar og veldig greit med fellesområde som er litt "eksklusivt".. Var selv ei uke i Middelhavet med Voyager of the seas og måtte si meg veldig imponert over den båten, for selv om jeg hadde den "kjipeste" lugaren, var det virkelig god standard ombord. Kan sikkert legge ut et knippe utvalgte hvis det er interesse for det blant båt entusiastene Siter
Lars B. Frostad Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Skrevet 1. juli 2008 Tusen takk for de vennlige ord Paul Thomas! Meget hyggelig at såpass mange fant bildene interessante, og ikke minst setter pris på arbeidet jeg legger ned i disse trip-reports. Dette inspirerer helt klart til fremtidige serier, og gjør selve arbeidet langt mer lystbetont - takk! Fredrik: ja er du gal! Lag en ny post med bildene dine, slike ting er det helt klart flere av oss her inne - som mer enn gjerne vil se!! Siter
Håkon Larssen Skrevet 1. juli 2008 Skrevet 1. juli 2008 Var på M/S Queen of Scandinavia forrige helg fra Bergen til Newcastle! kjempefint skip og veldig god mat både på 7 seas og på blue ribband. Siden turen var for Farmor og Farfar siden de hadde gullbryllup. fikk de en commodore og vi fikk være der veldi ofte! gratis brus kjekst og mye annet! på ture over nordsjøen var det veldig mye bølger og vind på 17 m/s og høye bølger!. siden vi var i newcaste i bare 4 timer var det tungsjø på veien tilbake. men ble ikke så syk da, men jeg ble syk :sick: på veien til newcastle. men kasta ikke opp . DFDS er kjempebra. Farmor og farfar fikk også den største lugaren og vi fikk se forran skipet. men ingen balkong ellers en fin tur. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.