Jan-R. Storelvmo Skrevet 16. november 2001 Skrevet 16. november 2001 Når man er ute å flyr er det rett som det er at flyet går litt opp og ned. Hvis det er turbulens ute kan flyet plutselig falle ned litt før det får løft under vingene igjen. Hva er det egentlig som skjer da? Jeg har også en skrekkhistorie som min bestefar fortalte meg her om dagen. Like etter krigen reiste han med Junker-52 og plutselig bare falt flyet 150 meter rett ned. Det var da uvær den dagen. Flyet falt i fritt fall, og alle som ikke hadde på seg setebeltet ble liggende i taket på flyet i det flyet falt. En god del av passasjerene ble skadet under den flygningen. ------------------------------------------------------------ Jan-Reidar Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 16. november 2001 Skrevet 16. november 2001 Heisann, lufttomme rom finnes ikke. Hvordan kan da motoren(e) fortsette å gå, hvorfor går ikke flyet fullstendig ut av kontroll osv ? Det er luft i bevegelse, enten oppover eller nedover. Selv har jeg opplevd å falle 500 fot (knappe 200 meter) på noen "få" sekunder, dette skjedde heldigvis under en skoleflyging med instruktør og under øvelse i flyging i turbulens. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 16. november 2001 Skrevet 16. november 2001 Hvordan er det når man ligger på final aproach, feks bare 200 fot over bakken, og det rister litt og flyet går litt opp og ned, er det ikke da fare for at flyet skal kunne bli presset helt ned til bakken? Siter
Gjest Skrevet 16. november 2001 Skrevet 16. november 2001 quote: Hvordan er det når man ligger på final aproach, feks bare 200 fot over bakken, og det rister litt og flyet går litt opp og ned, er det ikke da fare for at flyet skal kunne bli presset helt ned til bakken? Nei, det som rister er bare vinden som slår mot bygninger eller fjell slik at vindene går oppover. Da skal alltid farten økes under landing, så det er ingen fare Siter
Gjest Skrevet 16. november 2001 Skrevet 16. november 2001 .....HVA SKJER...det er IKKE "luft enten nedover eller oppover" det er luft som "går" BÅDE nedover og i neste øyeblikk oppover slik at du blir kastet opp og ned....Turbulensfart skal holdes i slike tilfeller (som flyet er konstruert for) Siter
Karl R Pettersen Skrevet 17. november 2001 Skrevet 17. november 2001 quote: Da skal alltid farten økes under landing, så det er ingen fare Nå har det da skjedd at downdraft'en og vindskjær har oversteget klatre-evnen til flyet, som følgelig har gått i bakkn før threshold [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Cluet som flyger er å oppfatte hva som skjer. Kommer det en plutselig forandring i vindforholdene som gjør at du havner langt over glideslope - ikke sakk av farten for å søke ned på rett høyde - det vil sannsynligvis komme tilsvarende vind bakfra, og da..... Gi istedet gass, begynn å klatre, og utfør en go-around. (noe jeg har lest bare). Med realweather i flightsim blir dette nå simulert på en måte, med variabel vindretning; Har selv opplevd å stalle og flikke på grunn av dette [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Siter
Frederik Knoblauch Skrevet 17. november 2001 Skrevet 17. november 2001 Litt info da! Det er CAT (Clear Air Turbulence) Kan jo lese litt om det her!Jeg orker ikke å forklare! Clear Air Turbulence Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.