Ola Nordmann Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Heisann Har egentlig altid reist kollektivt da jeg bor i Oslo, men har nå fått jobb et stykee unna der jeg bor. Ser derfor at det kan være lurt å skaffe meg noe eget. Har lenge vurdert bil, men det har jo blitt så dyrt med drivstoff og avgifter, dessuten er ikke behovet så veldig stort, jeg lurer derfor på å kjøpe en moped. Det jeg ser etter er en helt enkel type som jeg kan kjøre frem og tilbake fra jobb, og kanskje noen koseturer, men jeg har liten erfaring med mopeder og lurer derfor på om det er noen mopedister her som kan fortelle litt. Hva skal jeg se etter når jeg kjøper en moped, og hvor mye må jeg regne med å betale? Og hvordan er det med bensinforbruk og faste avgifter? Og er det andre ting jeg bør vite? Tusen takk Siter
Marius Helstad Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Jeg har ikke lappen før 4 August, men kan prøve å hjelpe deg med noe Hva skal jeg se etter når jeg kjøper en moped' date=' og hvor mye må jeg regne med å betale? Og hvordan er det med bensinforbruk og faste avgifter? [/quote'] Når du skal kjøpe en moped eller scooter må du finne ut om du vil ha en gir moped eller en automat gir scooter, se hvilket merke og se hva andre synes om det merket. Hvis du skal kjøpe brukt så se på kilometer stand og hvordan sykkelen er behandlet. Og scootere kan du få ny fra 8000 og oppover, skal du ha gir moped må du kansje opp i 15.000+. Bensin forbruken er veldig liten! Velger du en scotter med en 4-takst motor så drikker den nesten ikke bensin, mens 2-takts tar litt mere bensin, utgifter er vell bare veiagift, årsavgift og bensin. Håper jeg ikke skrev noe forferdelig feil . Men håper at jeg kunne hjelpe deg litt . Siter
Daniel Larsen Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Ikke noe veiavgift når du kjører moped, så den utgiften slipper du Registrering + skilt koster jo litt, men ikke så mye Siter
Enok Liknes Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Årsavgift på moped er nok kommet ja, 380 kroner året. Andre utgifter en må tenke på er forsikring. Siter
Nicklas Winger Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Greit å nevne forsikring i en utfgiftspost Siter
Sindre Hansen Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Anbefaler Scooter på det sterkeste.. Regner med du ikke er 16?, med tanke på hva du skal bruke den til. Da regner jeg også med at du kanskje ønsker å kjøre orginalt. Da er det greiest med scooter, da en scooter vil gå i 50 km/t opp som ned, det vil ikke en gir-moped gjøre. Den vil slite oppover, men kanskje gå raskere nedover.. Scooter slipper du også å gire, noe som er et pluss i byen og man har i tillegg ofte stor lagringsplass under setet. Siter
Nicklas Winger Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Kunne tenkt meg en scooter selv. Veldig billig i drift. Merker fort at det blir dyrt å pendle frem og tilbake til jobb, og spesielt når man har to jobber, og samtidig deler på bilen. Regner fort med 2500,- i mnd bare i bensin. I tillegg kommer billån, forsikring og en liten buffer i tilfelle noe skulle skje. Et dekk som må byttes, en rute som sprekker o.l. Kjørte scooter da jeg var 16, og ville valgt det igjen fremfor en moped. Man har lagringsplass under salen, den går like fort opp som rett frem og man slipper å styre med gir (Ikke at det er så vanskelig, men når man har kjørt både bil og scooter en stund, så setter man pris på automat :grin:) Siter
Stian Lingås Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Det er nok en scooter som er det ideelle for deg William. Det første du må bestemme deg for er jo hvor mye penger du vil bruke, og hvilke krav du har til scootern. 50 kubikk? 125 kubikk? Forskjellen på disse er hovedsaklig hastighet. Man kan ikke kjøre på motorvei med en 50 kubikker, da den går i ca 50 km/t (originalt). Derimot med en 125 kubikker, kan du kjøre på motorvei. Men som du sier, er du på jakt etter en moped? Vel, da bør du se på 3 viktige ting; Merke, kilometerstand og hvordan eventuelt forrige eier har behandlet den om du skal kjøpe brukt (rævkjørt, skadet, trimmet osv). Kan anbefale Peugeot på det sterkeste! Som Marius sier, får du nye scootere til rundt 7 - 9000. Dette er som regel "smart klubb" scootere som før eller senere vil møte veggen. Snakker av erfaring da jeg har prøvd å reparere 3 slike. De blir skeive og forgasseren ryker fort. Så mitt tips er å vike bort fra disse. Husk, man får det man betaler for! Selv har jeg en Peugeot Trekker 2000 modell som går og går. Har aldri hatt driftsproblemer og den er gjerrig på bensin. Ta en titt på denne finn.no annonsen, Peugeot trekker 2002, Oslo, 9500,- Har du planer om å kjøpe ny, anbefaler jeg Peugeot Speedfight eller Jet Force. Disse er veldig bra. De ligger på en pris fra ca 20 000 til 25 000. Ta en titt på Ride.as og se litt. Som jeg forstår så er du ikke ute etter mekking. Da mener jeg du burde utelukke moped! Her kan det for bli mye å bytte ut og justere. Så scooter er tingen. Start opp, og kjøre uten å tenke på noe annet enn trafikken.. Siter
Sindre Hansen Skrevet 26. juni 2008 Skrevet 26. juni 2008 Bare for å tilføye noe av det Stian sa om 125 kubikk. For å kjøre 125 kubikk må du ha A1 eller A. Hvis du har det, er det kanskje greiest med en 125 ccm. Da de klarer fint å holde følge hvor enn du måtte ønske å kjøre. Siter
Geir Teigo Skrevet 26. juni 2008 Skrevet 26. juni 2008 Nå er ikke dette noe jeg skal anbefale deg, men jeg fikk tilbake en sykkel som jeg gav bort for 5-6 år siden. Kjøpte den for 11 år siden men den gikk bare tre dager. Siden den ikke var solgt i norge men i USA, ville ikke Suzuki ta på den. Ble regelrett kjeppjagd fra Suzukiverkstedet på Ryen. Sykkelen ble stående i en garasje, og når jeg mista garasjen gav jeg den til en bekjent... som jeg ikke så igjen før enn for tre ukers tid siden. Han hadde heller ikke fått gjort noe med den siden, så sykkelen kunne jeg godt få tilbake. Nå har jeg fått kontakt med en reodor felgen type i Drammen som skal få fyra motoren. Jeg syns denne sykkelen er så rå. Skikkelig retro power. Suzuki TS 125 J - 1972 (Illustrasjonsbilde) Siter
Marius Helstad Skrevet 26. juni 2008 Skrevet 26. juni 2008 Som Marius sier' date=' får du nye scootere til rundt 7 - 9000. Dette er som regel "smart klubb" scootere som før eller senere vil møte veggen.[/quote'] Mente brukt ^^ Siter
Ola Nordmann Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Skrevet 27. juni 2008 Da ble det kjøp av scooter. Endte opp med en Kymco Bet and Win 50cc. Totalpris inkl alt ekstra dilldall som jeg ble praket på ble 20.000kr så satser jeg på at dette blir bra. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.