Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

 

Har egentlig altid reist kollektivt da jeg bor i Oslo, men har nå fått jobb et stykee unna der jeg bor. Ser derfor at det kan være lurt å skaffe meg noe eget.

Har lenge vurdert bil, men det har jo blitt så dyrt med drivstoff og avgifter, dessuten er ikke behovet så veldig stort, jeg lurer derfor på å kjøpe en moped.

 

Det jeg ser etter er en helt enkel type som jeg kan kjøre frem og tilbake fra jobb, og kanskje noen koseturer, men jeg har liten erfaring med mopeder og lurer derfor på om det er noen mopedister her som kan fortelle litt.

 

Hva skal jeg se etter når jeg kjøper en moped, og hvor mye må jeg regne med å betale? Og hvordan er det med bensinforbruk og faste avgifter? Og er det andre ting jeg bør vite?

 

 

Tusen takk :)

Skrevet

Jeg har ikke lappen før 4 August, men kan prøve å hjelpe deg med noe

 

Hva skal jeg se etter når jeg kjøper en moped' date=' og hvor mye må jeg regne med å betale? Og hvordan er det med bensinforbruk og faste avgifter? [/quote']

 

 

Når du skal kjøpe en moped eller scooter må du finne ut om du vil ha en gir moped eller en automat gir scooter, se hvilket merke og se hva andre synes om det merket. Hvis du skal kjøpe brukt så se på kilometer stand og hvordan sykkelen er behandlet. Og scootere kan du få ny fra 8000 og oppover, skal du ha gir moped må du kansje opp i 15.000+.

Bensin forbruken er veldig liten! Velger du en scotter med en 4-takst motor så drikker den nesten ikke bensin, mens 2-takts tar litt mere bensin, utgifter er vell bare veiagift, årsavgift og bensin.

 

Håper jeg ikke skrev noe forferdelig feil :P.

Men håper at jeg kunne hjelpe deg litt :) .

Skrevet

Anbefaler Scooter på det sterkeste.. Regner med du ikke er 16?, med tanke på hva du skal bruke den til. Da regner jeg også med at du kanskje ønsker å kjøre orginalt. Da er det greiest med scooter, da en scooter vil gå i 50 km/t opp som ned, det vil ikke en gir-moped gjøre. Den vil slite oppover, men kanskje gå raskere nedover.. Scooter slipper du også å gire, noe som er et pluss i byen og man har i tillegg ofte stor lagringsplass under setet.

Skrevet

Kunne tenkt meg en scooter selv. Veldig billig i drift. Merker fort at det blir dyrt å pendle frem og tilbake til jobb, og spesielt når man har to jobber, og samtidig deler på bilen. Regner fort med 2500,- i mnd bare i bensin. I tillegg kommer billån, forsikring og en liten buffer i tilfelle noe skulle skje. Et dekk som må byttes, en rute som sprekker o.l.

 

Kjørte scooter da jeg var 16, og ville valgt det igjen fremfor en moped. Man har lagringsplass under salen, den går like fort opp som rett frem og man slipper å styre med gir (Ikke at det er så vanskelig, men når man har kjørt både bil og scooter en stund, så setter man pris på automat :grin:)

Skrevet

Det er nok en scooter som er det ideelle for deg William.

Det første du må bestemme deg for er jo hvor mye penger du vil bruke, og hvilke krav du har til scootern. 50 kubikk? 125 kubikk? Forskjellen på disse er hovedsaklig hastighet. Man kan ikke kjøre på motorvei med en 50 kubikker, da den går i ca 50 km/t (originalt). Derimot med en 125 kubikker, kan du kjøre på motorvei. Men som du sier, er du på jakt etter en moped?

Vel, da bør du se på 3 viktige ting; Merke, kilometerstand og hvordan eventuelt forrige eier har behandlet den om du skal kjøpe brukt (rævkjørt, skadet, trimmet osv).

Kan anbefale Peugeot på det sterkeste! Som Marius sier, får du nye scootere til rundt 7 - 9000. Dette er som regel "smart klubb" scootere som før eller senere vil møte veggen. Snakker av erfaring da jeg har prøvd å reparere 3 slike. De blir skeive og forgasseren ryker fort. Så mitt tips er å vike bort fra disse. Husk, man får det man betaler for!

 

Selv har jeg en Peugeot Trekker 2000 modell som går og går. Har aldri hatt driftsproblemer og den er gjerrig på bensin.

Ta en titt på denne finn.no annonsen, Peugeot trekker 2002, Oslo, 9500,-

 

Har du planer om å kjøpe ny, anbefaler jeg Peugeot Speedfight eller Jet Force. Disse er veldig bra. De ligger på en pris fra ca 20 000 til 25 000. Ta en titt på Ride.as og se litt.

 

 

Som jeg forstår så er du ikke ute etter mekking. Da mener jeg du burde utelukke moped! Her kan det for bli mye å bytte ut og justere.

Så scooter er tingen. Start opp, og kjøre uten å tenke på noe annet enn trafikken..

Skrevet

Bare for å tilføye noe av det Stian sa om 125 kubikk. For å kjøre 125 kubikk må du ha A1 eller A. Hvis du har det, er det kanskje greiest med en 125 ccm. Da de klarer fint å holde følge hvor enn du måtte ønske å kjøre.

Skrevet

Nå er ikke dette noe jeg skal anbefale deg, men jeg fikk tilbake en sykkel som jeg gav bort for 5-6 år siden.

Kjøpte den for 11 år siden men den gikk bare tre dager. Siden den ikke var solgt i norge men i USA, ville ikke Suzuki ta på den. Ble regelrett kjeppjagd fra Suzukiverkstedet på Ryen.

Sykkelen ble stående i en garasje, og når jeg mista garasjen gav jeg den til en bekjent... som jeg ikke så igjen før enn for tre ukers tid siden.

Han hadde heller ikke fått gjort noe med den siden, så sykkelen kunne jeg godt få tilbake.

Nå har jeg fått kontakt med en reodor felgen type i Drammen som skal få fyra motoren.

Jeg syns denne sykkelen er så rå. Skikkelig retro power.

 

suzuki_ts125_duster.jpg

 

Suzuki TS 125 J - 1972 (Illustrasjonsbilde)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...