Alexander Nilsen Skrevet 24. juni 2008 Skrevet 24. juni 2008 Hva tror dere er den korteste ferjeruta i Norge? Jeg tror det er Hurumferja (Svelvik - Hurum (Fergeveien [165] - Fjordveien [289])) Svelvik - Google Maps Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 24. juni 2008 Skrevet 24. juni 2008 Hvorfor i all verden er det ikke bygget bru der? :grin: Siter
Åge Storli Berg Skrevet 24. juni 2008 Skrevet 24. juni 2008 Hva skulle de med ferja dersom det hadde vært bro da ? Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 24. juni 2008 Skrevet 24. juni 2008 Denne har jeg tatt flere ganger, og sett enda flere ganger. Det er nok Norges korteste fergetur. Jeg vil tro at grunnen til at det ikke er blitt bygget bro der er pga. all skipstrafikken gjennom Svelvikstrømmen og videre til Drammen. Om man skulle bygget en bro, så måtte denne vært hinsides høy, og sannsynligvis svært så lite lønnsomt. Siter
Jørgen S. Kvandal Skrevet 24. juni 2008 Skrevet 24. juni 2008 Hvorfor i all verden er det ikke bygget bru der? :grin: Tipper det har noe med størrelsen på båtene som går igjenom det sundet å gjøre. Bilfrakterene som går der, fyller jo hele sundet og er "100" meter høy :grin: Siter
Roy A. Helgesen Skrevet 24. juni 2008 Skrevet 24. juni 2008 Om man skulle bygget en bro, så måtte denne vært hinsides høy, og sannsynligvis svært så lite lønnsomt. Så kan man jo spørre seg om hvor lønnsomt det egentlig er å bygge broer som koster mange titalls millioner, ut til små øyer hvor det bare bor "tretti" personer... :eek: Siter
Nicklas Winger Skrevet 24. juni 2008 Skrevet 24. juni 2008 Tunnel... Skulle akkurat til å skrive det samme. En bro som går rett opp ser ut til å skape trøbbel i mine øyne Om man da ikke har en som kan heves og senkes Siter
KJ Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Finnes en som går fra Husøy til Tønsberg sida. Er ikke lenger enn at du kan kaste stein over der, med underarms kast. Og det er en gul ferge som heter BamseII eller no som går der. Har kjørt igjennom sundet der siden barndommen, og må nesten le hver gang jeg ser den krysser over. Men det hadde vært en stor omvei hvis den ikke hadde gått der. Siter
Michael A B Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Så kan man jo spørre seg om hvor lønnsomt det egentlig er å bygge broer som koster mange titalls millioner' date=' ut til små øyer hvor det bare bor "tretti" personer... :eek: [/quote']Joda, hvorvidt lønnsomheten er der kan en nå spørre seg om, men faktisk kommer svært mange veiprosjekter ut på minussiden, også i veldig sentrale strøk. Noe en må ha i tanke er at en på disse øyene ikke har noe alternativ til å komme seg i land enn ferga, noe de har mange av ved Svelvik (selvom det innebærer at korteste vei er å kjøre via Drammen.) Mao, om ferga får tekniske problemer, været er for dårlig el., da kommer ikke disse øybeboerne seg noe sted. Derfor bygger de bru ut til slike plasser. Tunnel... Da slapp en å bygge noe som krever 45-50 meters seilingshøyde. Men, ryggen som går ut i Drammensfjorden mener jeg er en stor løsmassevoll, en gammel brefront fra istiden som på den andre siden av Oslofjorden strekker seg gjennom Frogn, Ås og videre inn i Akershus/Østfold. Dersom området med løsmasser går dypt i Drammensfjorden vet jeg ikke, men om det skulle være løsmasser ned til samme dybde som resten av fjorden (over 100 meters dybde på innsiden av Svelvik,) så vil det by på store problemer ifbm tunnelbygging. Mao, uansett om en skulle gå for bro eller tunnel kan det føre til store kostnader. Og dessuten er nok ikke trafikkgrunnlaget det største på denne strekningen. Siter
Geir Teigo Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Fra Husvik kan syklister og fotturister ta landets korteste fergerute over den fuglerike Presterødkilen til Nøtterøy. Videre sørover frakter sykkelfergen Jutøy deg over til den bilfrie øya Veierland og deretter videre til fastlandet. Også bilister kan ha godt av et avstressende besøk på vakre og fredelige Veierland! ...ikke for biler though Siter
KJ Skrevet 25. juni 2008 Skrevet 25. juni 2008 Fra Husvik kan syklister og fotturister ta landets korteste fergerute over den fuglerike Presterødkilen til Nøtterøy. Videre sørover frakter sykkelfergen Jutøy deg over til den bilfrie øya Veierland og deretter videre til fastlandet. Også bilister kan ha godt av et avstressende besøk på vakre og fredelige Veierland! ...ikke for biler though Alt stemte utenom en ting. Den går fra Husvik (på Tønsberg sida) til Husøy, ikke Nøtterøy. Husøy tilhører faktisk Tønsberg Kommune selv om eneste kjørbar vei mellom Husøy og Tønsberg går igjennom Nøtterøy Kommune. Siden det ikke er noe skole på Husøy, så har skolebarna lang vei til skolen. Til å være i denne delen av landet ihvertfall. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.